De verdeeldheid en onze schuld.

Jongere

Re: De verdeeldheid en onze schuld.

Bericht door Jongere »

freek schreef:Overigens, ik ga vandaag shoppend m'n oecumenische instelling laten zien.
Oh, je komt niet vanavond? ;)
freek

Bericht door freek »

Jongere schreef:
freek schreef:Overigens, ik ga vandaag shoppend m'n oecumenische instelling laten zien.
Oh, je komt niet vanavond? ;)
Dat heb ik niet gezegd. Wacht maar af...
Ik ga twee keer naar de kerk. Ik vind dat we best een dag kunnen afzonderen voor biddag. Maar één keer naar de kerk gaan getuigt niet echt van betrokkenheid bij de biddag. En dat is een kwalijke ontwikkeling. Dat zie je vooral bij de 'lichtere' kerken. Dit bedoel ik natuurlijk niet veroordelend, maar kunnen we allemaal wel zien.

::bye
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

eilander schreef:Ik deel de mening van freek en refo niet. Ik zie niet direct verschil tussen het eerste deel en het tweede deel van de column van Post.

In het eerste deel gaat het over de gemeente, in het tweede deel over het kerkverband. Hij roept op om je méér verbonden te voelen met de gemeente, niet per se méér (misschien minder) met het kerkverband.

"De gemeente waarin je toevallig bent geboren" (citaat van Freek): dat is nu net waar Post het over heeft: je bent daar niet toevallig geboren, maar door Gods voorzienigheid daar terecht gekomen.

En over de daad bij het woord voegen: Post geeft een aantal concrete voorbeelden: gebruik maken van elkaars meditaties, preken, sprekers, misschien prekers. Hij zegt dus níet (dat zou inderdaad zijn eerste opmerkingen ondermijnen): ga ook eens in een andere gemeente naar een dienst.

Dat laatste is naar mijn mening zeker aan te raden, maar niet als je zelf in je eigen gemeente op dat moment een dienst zou kunnen bijwonen. En via internet kun je volop kennis nemen van elkaars gedachtengoed/preken/diensten.
Ik ben het helemaal met je eens, eilander. Sorry, maar de opmerkingen van 'refo' en 'freek' vind ik tegen laster aanschurken.
Zeker de opmerking van refo: "Post 'stelt voorop', maar zijn column gaat over wat anders.
Daarna gaat hij de kerkmuren deels slopen, die hij eerst wat duidelijker heeft neergezet.
Het voorafje moet vermoedelijk kerkelijke censuur á la K.v.d. Zwaag voorkomen."
Wat een ontstellend cynische opmerking, die te kennen geeft dat je de nood niet peilt en tegelijkertijd kerkstrijd, kerkpolitiek en kerkelijke exclusiviteit niet betreurt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie