Adrianus??Oorspronkelijk gepost door nicnameIs het mogelijk dat iemand jou over je verhouding met God onderwijst? Komt er dan een afvinklijstje aan te pas. Als je dit of dat niet hebt beleefd, dan moet je nog maar eens dit lezen of je daar mee bezig houden....Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Wat betreft het tweede citaat lees ik daarin geen verbod om anderen te vragen naar hun geestelijk leven en hen daarover te onderwijzen.
Kan een blinde een blinde leiden? Kan een ambtsdrager, die zelf niet aan het Avondmaal gaat (want die mogen er volgens jou zijn), iemand op zijn of haar avondmaalsgang terecht wijzen?
Eerlijk gezegd komt het woord 'verstandschristenen' eerder in me op wanneer ik jou postings lees, dan die van Niek.
Natuurlijk mag een ambstdrager naar je persoonlijke verhouding tot God vragen en daar ook over doorvragen. Maar onderwijzing over je relatie met GOd kan alleen door God gegeven worden. Hij zegt het zelf:
Ik zal u onderwijzen en u leren van de weg die gij gaan zult, Ik zal raad geven, Mijn oog zal op u zijn,..(Ps. 32 :8).
Uiteraard heeft een ambtsdrager de taak om toe te zien dat de Sacramenten niet ontheiligd worden (zoals het formulier zegt), maar er staat niet dat er kritische noten gezet moeten worden achter een afgelegde belijdenis van een Avondmaals ganger. Want dat zou m.i. erg hoogmoedig overkomen. Die ambtsdrager zou dat allemaal al beleefd hebben en daarom weten hoe een bekering gaan moet. Paulus zegt in 1 Kor. 4:
3 Doch mij is voor het minste, dat ik van ulieden geoordeeld worde, of van een menselijk oordeel; ja, ik oordeel ook mijzelven niet.
4 Want ik ben mijzelven van geen ding bewust; doch ik ben daardoor niet gerechtvaardigd; maar Die mij oordeelt, is de Heere.
5 Zo dan oordeelt niets voor den tijd, totdat de Heere zal gekomen zijn, Welke ook in het licht zal brengen, hetgeen in de duisternis verborgen is, en openbaren de raadslagen der harten; en alsdan zal een iegelijk lof hebben van God.
kanttekeningen hierbij:
een menselijk oordeel;
Gr. een menselijken dag; ene manier van spreken genomen van de gewone gerichten, in welke op zekere gezette dagen vierschaar wordt gehouden, om te oordelen hetgeen voorvalt. Niet dat de ene profeet ook van den ander niet zou mogen oordelen, want het tegendeel beveelt hij 1 Cor. 14:29; maar hij spreekt van zulk een oordeel, als in de volgende woorden zal aangetekend worden. En Paulus ziet hier inzonderheid op den uitersten dag, wanneer alles zal geoordeeld worden naar behoren; Matth. 25:14, enz.; Luk. 19:12.
oordeel ook mijzelven
Dit wordt verstaan, niet van een oordeel der beproeving van onszelven, of wij in het geloof zijn en hoe wij met God staan, 1 Cor. 11:28, en 2 Cor. 13:5, maar van een oordeel, waardoor iemand zichzelven boven een ander verheft en prijst in zijn dienst; of beneden een ander stelt of misprijst, gelijk dit hier in sommigen bestraft wordt, dat de een Paulus boven Petrus, enz. verhief, en de ander wederom Petrus of Apollos, enz. boven hen zette. Dit is het, dat hij aan Gods oordeel hier onderwerpt, dewijl de mensen hierin menigmaal uit genegenheden oordelen, gelijk het volgende ook uitwijst.
GRoetjes Nic.
[Aangepast op 3/5/04 door nicname]
......................en toen stond de wagen stil.