foute argumenten

Egbert

Bericht door Egbert »

Hoe is het dan mogelijk Adrianus dat een lid in de ene gemeente niet in aanmerking komt voor een ambstdrager positie en bij verhuizing naar een andere gemeente vrij snel in de kerkenraad zit?

Niet subjectief of gelden er in verschillende gemeentes verschillende kriteria waar aan men moet voldoen?
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
refo

Bericht door refo »

Tenzij de kerkenraad de volgende mening is toegedaan:

Liefde tot Christus uit zich (o.a.) in het niet hebben van kritiek.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
heeft bij de grond tot aangaan, maar kan dit niet hard maken en de Avondmaalsganger van de tafel des Heeren weren......
Nee, dat kan niet. Weren kan allen vanwege een valse leer of ergerlijk leven. Niet vanwege vermeend zelfbedrog. dan past liefdevol onderwijs.
Ik weet niet of de mening die in de kerkenraadskamer over mensen gegeven wordt wel altijd bekend is bij die mensen zelf.

In concreto: zou iemand die al jaren aan het H.Avondmaal gaat weten waarom hij niet kandidaat staat?
Zijn we dan toch hartenkenners geworden?? Ondanks het feit dat we dit nooit hardop zullen zeggen??
nee, zou ook niet weten waar ik dat uit zou moeten afleiden. Dit moet je ook nooit gebruiken om ambtsdragers verdacht te maken die vanuit hun verantwoordelijkheid mensen erop wijzen wat ze misschien wel missen.
Ik heb niet de intentie iemand verdacht te maken, maar het gaat me er om wat ik bovenstaand duidelijk maak, dat de personen er zelf niet van af weten, maar dat ze maar kunnen gissen wat er 'mis' is.
Lees eens het prachtige boekje "ten avondmaal gaan, maar hoe van Ds .A. Hoogerland. Mogelijk heb je het al eens gelezen. Daaruit blijkt zo duidelijk dat de scheiding die er met het avondmaal valt niet dezelfde scheiding behoeft te zijn tusen Gods kinderen en degenen die onbekeerd zijn.
Die scheiding is bekend bij God. En ik denk niet dat wij (behalve als mensen in zonde leven) daar zicht op hebben, maar als ik tegen dat boekje aan loop zal ik het eens lezen.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

2. Waarom wil iemand dat weten? Denk je niet dat Gods kinderen zich in de eerste plaats onbekwaam achten voor een ambt? Mensen met kritiek, en zeker mensen die zo graag willen, moet je nou net niet hebben.
Onbekwaam in eigen kracht is nog niet onwillig!

Ik ken gemeenten waar men het telkens weer presteert niet-Avondmaalsgangers als kandidaat te stellen, ik snap dat echt niet, volgens mij zit er dan iets goed wrong. Maar goed, mijn punt is duidelijk geloof ik.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
wim

Bericht door wim »

Oorspronkelijk gepost door refo
Tenzij de kerkenraad de volgende mening is toegedaan:

Liefde tot Christus uit zich (o.a.) in het niet hebben van kritiek.
Hoewel misschien zo niet door jou bedoelt, heb je in zekere zin wel gelijk ja. "Zo wij de broederen liefhebben" is een voluit Bijbels kenmerk. Kritiek op broeders (o.a.) vanwege hun getrouwheid aan een prediking zoals dei vanouds onder ons heeft geklonken is wat mij betreft een belangrijk ijkpunt...
Kritiek op broeders of op de prediking?
Dat maakt nogal wat verschil.

Toch ben ik blij dat Luther kritiek uitte op de "aloude waarheid" van de kerk van die tijd :).
Plaats reactie