Veel zorg op refoscholen over koers

Alexander CD

Re: Veel zorg op refoscholen over koers

Bericht door Alexander CD »

Het is heel gezond om hoge verwachtingen te hebben van verbondskinderen! Alleen, dat gaat alleen op wanneer zij opgroeien in een gezin waarin het ware geloof leeft, en uitgedragen en overgedragen wordt. Waarin de kinderen omringd worden door het gebed van waar-gelovige ouders. God werkt in de lijn der geslachten, en daar mogen we alle verwachting van hebben!
Daar mogen we zeker hoge verwachtigen van hebben, zijn onze verwachtingen vaak niet te gering van Gods verbondswerk, dat moeten we onze kinderen ook voorleven, het van Hem te verwachten.
Maar
aangezien er maar weinig sprake is van een waar geloof onder refo-ouders, verwacht ik van refo-kinderen ook niet veel. Ze doen niets meer dan uitleven wat er ook in het hart van hun ouders (onder een hele laag reformatorische vroomheid verstopt) leeft: vijandschap tegen God. De grote opmars van de secularisatie in onze gezindte is niet te wijten aan de kinderen, maar daarin komt slechts openbaar dat hun ouders hen nooit godzalig hebben opgevoed.
Daar ben ik het mee eens, Memento, hoe weinig interesse is er voor de dingen Gods, hoe weinig mannen komen nog naar een mannenvereninging.
Wat kun je nog weinig inhoudelijke gesprekken hebben met medegelovigen, de interesse ligt meestal in het materiële.
Zouden onze kinderen dat niet merken?
albion

Bericht door albion »

freek schreef:
zusterelly schreef:
freek schreef:
Zita schreef:overigens had ik onlangs een sollicitatiegesprek op een reformatorische school, en daar zaten zes heren tegenover me, waaronder een dominee. Ik vroeg me na afloop echt af of het de taak en roeping van een dominee is om toekomstige docenten te screenen, zeker daar er geen gebrek lijkt te zijn aan andere bekwame vrijwilligers.
Waaaat? :oO :oO :oO

Ik overweeg ook te solliciteren bij een school voor middelbaar onderwijs, dus ik kan m'n borstje van nat maken.
Vergeet niet je oorbel uit te doen. :hum
:D :D :D

Als ik er zo-een zou zijn, is de kans bij voorbaat al verkeken denk ik.
Hangt ervan af op welke refo school je solliciteert. Toen ik les gaf op de Udemans, waren alle sieraden betreffende jongens verboden. Broekrokken mochten ook niet voor de meisjes, (laat staan voor de jongens :) ), maar toen ik in Zeeland naar een school ging, het heette toen nog geen Calvijn College, droegen de jongens kettingen en armbanden en een meisje een broekrok. Mijn direct leidinggevende zei dat ik er niets over hoefde te zeggen, want als ze het van thuis mochten had de school een gedoog beleid.
Per vestiging is dit anders. Op de ene vestiging zijn ze strenger dan bij de ander.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion

Bericht door albion »

Hendrikus schreef:
pierre27 schreef:Vandaag prachtig gesprek gehad met een klas op een refoschool over het waarom van de school.
Conclusie: leerlingen snapten heel goed waarom hun ouders voor deze school gekozen hebben.
Vandaag weer eens diep droevige verhalen van onze kinderen gehoord over wat er allemaal gebeurt in de bus op weg van en naar de refoschool. Hoe er gevloekt wordt, grove taal, gerookt in de bus, muziek (nou ja, wat je maar muziek noemt) geluisterd wordt in de bus... Je weet niet wat je hoort :bobo
Dat probleem is bekend, we doen er alles aan om te proberen dat te voorkomen. Het lijkt wel of ze losgeslagen zijn zodra ze zich als groep buiten het gezichtsveld van school of ouders bevinden.

Zouden de leerlingen van andere scholen (dus geen refo's) zich beter gedragen als ze in grote getale bij elkaar in een bus zitten en geen ouderen die toezicht houden?
refo

Bericht door refo »

Alexander CD schreef:
Het is heel gezond om hoge verwachtingen te hebben van verbondskinderen! Alleen, dat gaat alleen op wanneer zij opgroeien in een gezin waarin het ware geloof leeft, en uitgedragen en overgedragen wordt. Waarin de kinderen omringd worden door het gebed van waar-gelovige ouders. God werkt in de lijn der geslachten, en daar mogen we alle verwachting van hebben!
Daar mogen we zeker hoge verwachtigen van hebben, zijn onze verwachtingen vaak niet te gering van Gods verbondswerk, dat moeten we onze kinderen ook voorleven, het van Hem te verwachten.
Maar
aangezien er maar weinig sprake is van een waar geloof onder refo-ouders, verwacht ik van refo-kinderen ook niet veel. Ze doen niets meer dan uitleven wat er ook in het hart van hun ouders (onder een hele laag reformatorische vroomheid verstopt) leeft: vijandschap tegen God. De grote opmars van de secularisatie in onze gezindte is niet te wijten aan de kinderen, maar daarin komt slechts openbaar dat hun ouders hen nooit godzalig hebben opgevoed.
Daar ben ik het mee eens, Memento, hoe weinig interesse is er voor de dingen Gods, hoe weinig mannen komen nog naar een mannenvereninging.
Wat kun je nog weinig inhoudelijke gesprekken hebben met medegelovigen, de interesse ligt meestal in het materiële.
We hadden van de week huisbezoek.
Op een gegeven moment zei een ouderling tegen onze kinderen: we zijn als we geboren worden bezit van de duivel. Maar daar moet God wat aan doen.

Daar gaat de gereformeerde gezindte finaal de mist in. Ze sturen hun kinderen naar refo-onderwijs, terwijl men meteen zegt dat ze thuis horen bij de duivel. Dat heeft niets met het geloof van de ouders te maken, iedereen doet dat (behalve ik dan)
De titel 'kind van God' hebben we ze ontfutseld. Het heeft zeker risico's om zonder meer ieder kind zo te benoemen, maar ze een kind van de duivel te noemen heeft deze gevolgen. Zonde is dan geen zonde meer. Het is toch logisch: het is pas zonde als je eraan ontdekt wordt.

En ja, ik heb dat meer gezegd.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Josephus

Bericht door Josephus »

albion schreef:Zouden de leerlingen van andere scholen (dus geen refo's) zich beter gedragen als ze in grote getale bij elkaar in een bus zitten en geen ouderen die toezicht houden?
Daar zullen ook genoeg rotte appels tussen zitten. Maar zou je van christenjongeren op dit punt niet net iets meer mogen verwachten?

Een nieuw fenomeen is het trouwens niet. Ook twintig jaar geleden had je al refo-idiootjes die het leuk vonden om vuilcontainers (liefst volle) om te schoppen of massaal door rood te fietsen en iemand die daar wat van zei finaal verrot te schelden. Lijkt me vooral een opvoedingskwestie (uitzonderingen daargelaten).
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
memento

Bericht door memento »

refo schreef:
Alexander CD schreef:
Maar
We hadden van de week huisbezoek.
Op een gegeven moment zei een ouderling tegen onze kinderen: we zijn als we geboren worden bezit van de duivel. Maar daar moet God wat aan doen.

Daar gaat de gereformeerde gezindte finaal de mist in. Ze sturen hun kinderen naar refo-onderwijs, terwijl men meteen zegt dat ze thuis horen bij de duivel. Dat heeft niets met het geloof van de ouders te maken, iedereen doet dat (behalve ik dan)
De titel 'kind van God' hebben we ze ontfutseld. Het heeft zeker risico's om zonder meer ieder kind zo te benoemen, maar ze een kind van de duivel te noemen heeft deze gevolgen. Zonde is dan geen zonde meer. Het is toch logisch: het is pas zonde als je eraan ontdekt wordt.

En ja, ik heb dat meer gezegd.
Dat komt door een vertroebelde verbondsvisie. Het blijkt dat veel mensen moeite hebben om de noties verbondskind te zijn aan de ene kant, en wedergeboorte, bekering en geloof nodig te hebben aan de andere kant, te verenigen. En dan gaat het fout, zie de Gereformeerde Kerk enerzijds, en de doodsheid in de ger. gez. anderzijds.
helma

Bericht door helma »

-
Laatst gewijzigd door helma op 06 mar 2009, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
albion

Bericht door albion »

refo schreef: We hadden van de week huisbezoek.
Vreemd om dat zo te zeggen. :quoi
freek

Bericht door freek »

albion schreef:
freek schreef:
Zita schreef:overigens had ik onlangs een sollicitatiegesprek op een reformatorische school, en daar zaten zes heren tegenover me, waaronder een dominee. Ik vroeg me na afloop echt af of het de taak en roeping van een dominee is om toekomstige docenten te screenen, zeker daar er geen gebrek lijkt te zijn aan andere bekwame vrijwilligers.
Waaaat? :oO :oO :oO

Ik overweeg ook te solliciteren bij een school voor middelbaar onderwijs, dus ik kan m'n borstje van nat maken.
Ik ben door ds. L. Blok + bestuur(waarvan er verschillende ouderlingen waren) + directeur ondervraagt. Het was wel indrukwekkend. Ik moest de doop verdedigen, toevallig had ik net bij ds. Egas (sr.) onder het gehoor gezeten en die behandelde de HC betreffende de doop....

Mijn neef moest de vraag beantwoorden wat hij zou doen als hij tv had, (want hij kan toch alleen maar naar bepaalde programmas kijken, hij hoeft alleen maar het knopje om te doen).
"Nou", zei hij, "ik koop geen TV om het knopje om te doen, dat vond hij er een te duur apparaat voor." Maar hij had/heeft geen TV dus is hij aangenomen op zijn capaciteiten.
Ik vind het toch wel heel merkwaardig om bij een sollicitatiegesprek over dogma's te spreken. Tenzij je godsdienst gaat geven.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Mister schreef:
Erasmiaan schreef: De overstap naar de grote boze wereld is helemaal niet groot.
Nee? Dat kan dan wel eens tegenvallen als je op een ref. basisschool en v.o. school zat.
Dat zat ik.

Maar ik zou die mensen die wel vinden dat er een kloof is dan wel eens uit willen horen leggen waar die kloof uit bestaat. Ik heb dat nooit zo gesnapt.
Josephus schreef:Daar zullen ook genoeg rotte appels tussen zitten. Maar zou je van christenjongeren op dit punt niet net iets meer mogen verwachten?
Natuurlijk zou dat moeten. Helaas is de praktijk anders. MAar het is echt niet zo dat reformatorische scholen hierdoor negatief opvallen ten opzichte van andere scholen, geloof me, daar kan het nog veel erger zijn.
memento schreef:aangezien er maar weinig sprake is van een waar geloof onder refo-ouders, verwacht ik van refo-kinderen ook niet veel. Ze doen niets meer dan uitleven wat er ook in het hart van hun ouders (onder een hele laag reformatorische vroomheid verstopt) leeft: vijandschap tegen God. De grote opmars van de secularisatie in onze gezindte is niet te wijten aan de kinderen, maar daarin komt slechts openbaar dat hun ouders hen nooit godzalig hebben opgevoed.
Ik heb steeds meer het idee dat je in een ideaaltypische waanwereld leeft. Je kunt de theorie prachtig vertellen, iedereen aanwijzen als zijnde verkeerd en zondig en zelf voldoe je - al zul je dat natuurlijk niet zeggen - wel aan je ideaaltype. Maar ik kan je vertellen dat de werkelijkheid een stukje anders is. Ook ouders waar de godzaligheid van afstraalt, hebben kinderen die helemaal losslaan. Echt memento, kom uit je ivoren toren.

@ refo: Romeinen 3 wel eens gelezen? Ik zal niet volstaan met verwijzen maar hieronder eens citeren (dat gaat dus over jood en heiden, besnedenen en onbesnedenen):

1 Welk is dan het voordeel van den Jood? Of welk is de nuttigheid der besnijdenis?
2 Vele in alle manier; want dit is wel het eerste, dat hun de Woorden Gods zijn toebetrouwd.
3 Want wat is het, al zijn sommigen ongelovig geweest? Zal hun ongelovigheid het geloof van God te niet doen?
4 Dat zij verre. Doch God zij waarachtig, maar alle mens leugenachtig; gelijk als geschreven is: Opdat Gij gerechtvaardigd wordt in Uw woorden, en overwint, wanneer Gij oordeelt.
5 Indien nu onze ongerechtigheid Gods gerechtigheid bevestigt, wat zullen wij zeggen? Is God onrechtvaardig, als Hij toorn over ons brengt? (Ik spreek naar den mens.)
6 Dat zij verre, anderszins hoe zal God de wereld oordelen?
7 Want indien de waarheid Gods door mijn leugen overvloediger is geworden, tot Zijn heerlijkheid, wat word ik ook nog als een zondaar geoordeeld?
8 En zeggen wij niet liever (gelijk wij gelasterd worden, en gelijk sommigen zeggen, dat wij zeggen): Laat ons het kwade doen, opdat het goede daaruit kome? Welker verdoemenis rechtvaardig is.
9 Wat dan? Zijn wij uitnemender? Ganselijk niet; want wij hebben te voren beschuldigd beiden Joden en Grieken, dat zij allen onder de zonde zijn;
10 Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;
11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
12 Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.
13 Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen.
14 Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid;
15 Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten;
16 Vernieling en ellendigheid is in hun wegen;
17 En den weg des vredes hebben zij niet gekend.
18 Er is geen vreze Gods voor hun ogen.
19 Wij weten nu, dat al wat de wet zegt, zij dat spreekt tot degenen, die onder de wet zijn; opdat alle mond gestopt worde en de gehele wereld voor God verdoemelijk zij.
20 Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde.
freek

Bericht door freek »

Erasmiaan schreef:
Mister schreef:
Erasmiaan schreef:
@ refo: Romeinen 3 wel eens gelezen? Ik zal niet volstaan met verwijzen maar hieronder eens citeren (dat gaat dus over jood en heiden, besnedenen en onbesnedenen):

1 Welk is dan het voordeel van den Jood? Of welk is de nuttigheid der besnijdenis?
2 Vele in alle manier; want dit is wel het eerste, dat hun de Woorden Gods zijn toebetrouwd.
3 Want wat is het, al zijn sommigen ongelovig geweest? Zal hun ongelovigheid het geloof van God te niet doen?
4 Dat zij verre. Doch God zij waarachtig, maar alle mens leugenachtig; gelijk als geschreven is: Opdat Gij gerechtvaardigd wordt in Uw woorden, en overwint, wanneer Gij oordeelt.
5 Indien nu onze ongerechtigheid Gods gerechtigheid bevestigt, wat zullen wij zeggen? Is God onrechtvaardig, als Hij toorn over ons brengt? (Ik spreek naar den mens.)
6 Dat zij verre, anderszins hoe zal God de wereld oordelen?
7 Want indien de waarheid Gods door mijn leugen overvloediger is geworden, tot Zijn heerlijkheid, wat word ik ook nog als een zondaar geoordeeld?
8 En zeggen wij niet liever (gelijk wij gelasterd worden, en gelijk sommigen zeggen, dat wij zeggen): Laat ons het kwade doen, opdat het goede daaruit kome? Welker verdoemenis rechtvaardig is.
9 Wat dan? Zijn wij uitnemender? Ganselijk niet; want wij hebben te voren beschuldigd beiden Joden en Grieken, dat zij allen onder de zonde zijn;
10 Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;
11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
12 Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.
13 Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen.
14 Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid;
15 Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten;
16 Vernieling en ellendigheid is in hun wegen;
17 En den weg des vredes hebben zij niet gekend.
18 Er is geen vreze Gods voor hun ogen.
19 Wij weten nu, dat al wat de wet zegt, zij dat spreekt tot degenen, die onder de wet zijn; opdat alle mond gestopt worde en de gehele wereld voor God verdoemelijk zij.
20 Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde.
Misschien dat we eens moeten luisteren naar een REFOrmatorische visie hierop. Ik citeer Calvijn, met dank aan Hervormde uit een ander topic
"Een van de uitwerkselen ontleende grond: zou uw echt onrein zijn, dan waren de daaruit geboren kinderen ook onrein, maar zij zijn heilig, dus is ook uw echt heilig. Hoe sluit nu deze plaats met andere plaatsen van de Schrift, waar geleerd wordt dat alle mensen als kinderen van de toorn in zonde geboren worden? Wel worden allen zonder uitzondering in de zonde en onder de vloek, die van Adam af drukt, geboren, of zij van gelovigen of ongelovigen afstammen, want de gelovigen telen niet uit de nieuwe mens, in zoverre zij uit de Geest geboren zijn, hun kinderen. De natuurlijke toestand is in allen dezelfde; zij zijn onderworpen aan de zonde en aan de eeuwige dood. Maar het voorrecht, dat de apostel hier toekent aan de kinderen van de gelovigen, vloeit uit de zegen van het verbond voort, waarin de ouders zijn getreden en dat de vloek van de natuur opheft, zodat door de genade ook die onheilig waren, aan God gewijd zijn. Zo leidt Paulus uit dezelfde grond af, dat Abrahams hele nakomelingschap heilig is, omdat God met de stamvader een verbond van het leven gesloten heeft. Nu echter nu de scheidsmuur is gevallen, is het heilverbond met Abraham gesloten, ons aller deel geworden! Hierin nu ligt een vaste grond, waarop de kinderdoop berust. Worden de kinderen van de gelovigen reeds in hun ouders opgenomen in het verbond van de genade, hoe zou men hun het sacrament mogen weigeren, waardoor dit verbond gesloten en de genadewerkingen van de Heilige Geest worden meegedeeld?"
Ja, ik geloof inderdaad dat onze gezindte de bijbelse visie op de gemeente kwijt aan het raken is. Zou Calvijn hier soms ook een beetje aan het waandenken zijn?
Josephus

Bericht door Josephus »

Erasmiaan schreef:MAar het is echt niet zo dat reformatorische scholen hierdoor negatief opvallen ten opzichte van andere scholen, geloof me, daar kan het nog veel erger zijn.
Het kan daar inderdaad erger zijn. Maar dat hoeft niet. Als het gaat om dit soort 'kattekwaad', denk ik dat refoscholen vaak juist wel negatief opvallen, niet omdat ze per se meer rottigheid zouden uithalen, maar omdat buurtbewoners en anderen het van hen juist niet verwachten.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Josephus schreef:
Erasmiaan schreef:MAar het is echt niet zo dat reformatorische scholen hierdoor negatief opvallen ten opzichte van andere scholen, geloof me, daar kan het nog veel erger zijn.
Het kan daar inderdaad erger zijn. Maar dat hoeft niet. Als het gaat om dit soort 'kattekwaad', denk ik dat refoscholen vaak juist wel negatief opvallen, niet omdat ze per se meer rottigheid zouden uithalen, maar omdat buurtbewoners en anderen het van hen juist niet verwachten.
Dat is zo en daar moet je als christenen erg op letten. Want je besmeurt Iemand Anders' zaak. En ik ga ook niets goedkeuren, ofzo. Maar ondanks dat onze kinderen soms uitleven wat in hun hart is, is reformatorisch onderwijs een zegen (zolang het ook echt reformatorisch is).
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Om even on-topic terug te komen, wil ik hier nog even op reageren:
Zita schreef:
Tiberius schreef: Wat een onzin toch, Freek. Dat bezoek is toch logisch?

Zo'n school staat meestal onder tucht en toezicht van de kerkenraden. Kerkenraadsleden echter hebben niet de capaciteit en tijd om zelf zitting te nemen in al dergelijke besturen en raden. Daarom wordt de last verdeeld en het bestuur van een school aan een bekwaam gemeentelid uitbesteed.
Van tijd tot tijd komt dan een kerkenraadslid op bezoek om het reilen en zeilen te proeven.
Precies hetzelfde zie je bij ons bij de kerkelijke verenigingen: daarvan wordt het bestuur ook voornamelijk door "gemene" leden gevormd. Zo één keer per jaar komt dan een kerkenraadslid op bezoek.
Wat een onzin toch, Tiberius. Reformatorische scholen (ik spreek nu over middelbare scholen) staan niet onder toezicht van een kerkenraad, maar onder toezicht van het bestuur. De kerkelijke verenigingen staan onder toezicht van de eigen kerkenraad, dat lijkt me logisch. Als het een school is die uitgaat van een bepaalde kerkelijke gemeente, kan ik me iets dergelijks voorstellen.
Middelbare scholen niet, nee.
Maar reformatorische basisscholen (en daar ging het in dit artikel over) in doorsnee wel, op de wijze, die ik hieronder beschreef: het bestuur vraagt aan de kerkenraad om iemand aan te wijzen voor een vrijgekomen bestuursfunctie; dat kan een kerkenraadslid zijn, maar ook een gewoon gemeentelid.
Dat soort besturen kenmerkt zich altijd door een statutair vastgelegd aantal bestuurszetels per kerkverband.
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
memento schreef:aangezien er maar weinig sprake is van een waar geloof onder refo-ouders, verwacht ik van refo-kinderen ook niet veel. Ze doen niets meer dan uitleven wat er ook in het hart van hun ouders (onder een hele laag reformatorische vroomheid verstopt) leeft: vijandschap tegen God. De grote opmars van de secularisatie in onze gezindte is niet te wijten aan de kinderen, maar daarin komt slechts openbaar dat hun ouders hen nooit godzalig hebben opgevoed.
Ik heb steeds meer het idee dat je in een ideaaltypische waanwereld leeft. Je kunt de theorie prachtig vertellen, iedereen aanwijzen als zijnde verkeerd en zondig en zelf voldoe je - al zul je dat natuurlijk niet zeggen - wel aan je ideaaltype. Maar ik kan je vertellen dat de werkelijkheid een stukje anders is. Ook ouders waar de godzaligheid van afstraalt, hebben kinderen die helemaal losslaan. Echt memento, kom uit je ivoren toren.
Moeten we ons Bijbels ideaalbeeld opgeven, omdat wij met onze afwijkingen er niet aan voldoen in de praktijk? Ik hou liever de zondige werkelijkheid Gods ideaalbeeld voor, om zich daarnaar te schikken. Juist als we, heel gereformeerd, belijden dat we bekering nodig hebben, eens en steeds weer, zou dat hoge prioriteit moeten hebben. Want daarmee belijden we dat we, ook na ontvangen genade, steeds afwijken van Gods goede plan, en dat we steeds weer nodig hebben daartoe terug gebracht te worden. Omdat alleen het leven volgens Zijn "ideaalbeeld" echte zegen geeft.

Je kan mij ivoren-toren-taal verwijten, maar deze taal kom je ook bij de oudvaders tegen. Een voorbeeld van hoe dit bij hen leefde vindt je bv in het voorwoord van de Godvruchtige avondmaalganger van Petrus Immens, of in de Redelijke Godsdienst van Brakel. Om maar te zwijgen over Calvijn (die graag in de imperativus spreekt) en Luther. En de Puriteinen. Lees eens hoe zegenrijk de huisgodsdienst geweest in bij de Nadere Reformatoren en de Puriteinen, en de gezinnen die nu nog zo leven. En durf het dan nog eens een onrealistisch ideaalbeeld te noemen! De fout ligt in ongeloof en onwil, niet in het onrealistisch zijn van het ideaalbeeld!

Daarmee ontken ik niet, zoals in mijn eerdere post ook gezegd, dat waar-gelovige ouders die dit vorm geven in hun gezin, niet altijd direct het gewenste resultaat zien. Ja, helaas is het zo dat het soms voorkomt dat het nooit tot bekering komt bij een kind. Maar dan tóch wijs ik naar Gods gewone weg, om de lijn der geslachten te werken. Lees eens wat de oudvaders, zowel Reformatie als NR daarover schreven! Je mag dat te optimistisch vinden, maar ik hou daar graag aan vast. Omdat zij, ook op dat punt, gewoon Gods woord naspraken. Maar wat je nu doet, is de uitzondering (Godvruchtige ouders hebben niet altijd godvruchtige kinderen tot gevolg) gebruiken om het gedrag van vele niet-godvruchtige ouders, die hun kinderen niet voorleven in de vreze des Heeren, excuseren. Broeder, waar in het Woord vind je daar rechtvaardiging voor? Hoe kan je zegen verwachten, ook van reformatorische scholen, als wij op het basis-niveau van ons dagelijkse leven, het gezin, de middelen verachten? Wie God verlaat, ook al gebeurt dat in een uiterlijk vroom jasje, heeft smart op smart te vrezen. Dát is de taal van het Woord.

PS> Ik ben niet tegen reformatorisch onderwijs. Maar dan écht reformatorisch, dus gekenmerkt door de vreze des Heeren. Dát moet onze focus zijn. Waar dat leeft, gaan ook de uiterlijkheden vanzelf goed.
Plaats reactie