Alexander CD schreef:Sterker nog: De Dordtse Leerregels leren het ook zélf:
Dordtse Leerregels III.8.9 schreef:
8. Doch zovelen als er door het Evangelie geroepen worden, die worden ernstiglijk geroepen. Want God betoont ernstiglijk en waarachtiglijk in Zijn Woord wat Hem aangenaam is, namelijk dat de geroepenen tot Hem komen. Hij belooft ook met ernst allen die tot Hem komen, en geloven, de rust der zielen en het eeuwige leven.
9 Dat er velen, door de bediening des Evangelies geroepen zijnde, niet komen en niet bekeerd worden, daarvan is de schuld niet in het Evangelie, noch in Christus, door het Evangelie aangeboden zijnde, noch in God, Die door het Evangelie roept, en Zelf ook dien Hij roept onderscheiden gaven mededeelt; maar in degenen die geroepen worden; van dewelken sommigen, zorgeloos zijnde, het woord des levens niet aannemen; anderen nemen het wel aan, maar niet in het binnenste huns harten, en daarom is het dat zij, na een kortstondige blijdschap van het tijdgeloof, wederom terugwijken; anderen verstikken het zaad des Woords door de doornen der zorgvuldigheden en wellusten der wereld, en brengen geen vruchten voort; hetwelk onze Zaligmaker leert in de gelijkenis van het zaad (Matth. 13).
Maar nee, het is niet zoals hier gezegd werd.
De leer van het aanbod of de nodiging door het Evangelie werd reeds geleerd door de Reformatoren zelf.
Er is niets van waar dat dit met het arminianisme samenhangt.
Pas dan is het arminiaans of remonstrants wanneer aan de mens vermogens worden toegeschreven om dit aanbod / deze nodiging aan te nemen. En dáártegen hebben de Dordtse vaderen gestreden, niet tegen de nodiging of het aanbod zélf
Zonderling, ik heb met de DL geen moeite en ook niet met dit stukje, goed ik zou nu (gezien de dwalingen) niet meer het woord aanbod en nodiging hebben gebruikt.
Alexander CD,
Eerlijk gezegd vind ik het ongeloofwaardig dat je met dit stukje in de Dordtse Leerregels geen moeite hebt.
Wanneer je zó je verzet tegen de uitdrukkingen 'nodiging van het Evangelie aan alle hoorders', 'aanbod aan alle hoorders' (en dat heb je gedaan, zelfs toen ik het hele verschil terug bracht tot de woorden 'nodiging' en 'aanbod' en de woorden 'genade' en 'welmenend' in het midden liet; zelfs toen wilde je NIETS weten van een nodiging van het Evangelie aan hoorders) - dan ben je volstrekt ongeloofwaardig wanneer je nu zegt: Ik ben het met de D.L. eens.
Verder zeg je: Gezien de dwalingen zou ik nu niet meer het woord 'aanbod' en 'nodiging' hebben gebruikt. Welnu, deze woorden zijn toch wel redelijk essentieel om de boodschap van het Evangelie te vervatten. Wanneer men OOIT te strijden had met arminiaanse dwalingen, dan was het toch wel op de Dordtse Synode. Maar gelukkig had men de wijsheid om niet in reactie op de dwalingen te waarheid op dit punt in te perken zoals jij helaas maar al te zeer doet.
God roept zeker ernstig het is een ernstige zaak eeuwig leven of eeuwige rampzaligheid.
Ach, ja, zo kun je doen alsof je het met de D.L. eens bent. Maar dat die roeping ook een nodiging en aanbod inhoudt, ontken je. Dus je bent het gewoon met de D.L. niet eens. Bovendien zeggen de D.L. dat deze roeping of nodiging ernstig én waarachtig is. En daarmee is ook het hele verschil over het woord 'welmenend' opgelost. Dit woord 'welmenend' doelt op de waarachtigheid van de nodiging van Gods zijde. God is waarachtig in Zijn nodiging en aanbod. Aldus de D.L. Maar dit zeg jij de D.L. beslist niet na en daarin verschil je dus van onze Dordtse vaderen.
Wat ik ontken is dat er in deze algemene roep van het evangelie ook een algemene genade zit.
Hierover hebben we tot nu toe nauwelijks gesproken. Maar ga eens op zoek in de Acta van de Dordtse vaderen naar het woord 'gemene genade' (algemene genade) en je zult er HEEL VEEL over vinden. Zij leerden inderdaad dat er een algemene genade is die ook ten deel valt aan hen die nooit geloven zullen. Maar goed, dit is weer een iets ander onderwerp dan waar we tot nu toe over gediscussieerd hebben. Wel concludeer ik dat je helaas van de Dordtse Synode maar weinig weet. En dat is iets wat ik je steeds gezegd heb: Je kunt wel een mening hebben, maar wanneer je zó stellig bent, zorg dan ook dat je het correct is wat je zegt over de vaderen en niet dat je een mening met grote stelligheid verkondigt die gewoon feitelijk onjuist is wanneer je de geschriften der vaderen erbij pakt. Dat geldt b.v. ook voor je beweringen over Calvijn.
God zendt het evangelie onder de voorwaarde bekeer je, bekeert de zondaar zich ( door genade) dan zijn er beloften, bekeert de zondaar zich niet dan vervallen deze beloften. Met andere woorden de belofte is niet verbonden aan de roep van het evangelie maar aan het gehoorzamen, bekeren.
De Evangelieroep houdt ook in het aanbieden van de beloften. Ik heb niet zoveel moeite met het woord 'voorwaarde' mits we erkennen dat het een voorwaarde is die God Zelf vervult en die niet in de mens ligt. Maar daar zijn we het vermoedelijk wel over eens.
Verder is ons verschil dat jij zegt dat God in het aanbod wil dat ieder die het hoort zich bekeert, maar dan de genade van de bekering soms toch de zondaar niet geeft. Dat klopt niet, God weet ook dat die zondaar gebonden is en zonder de genade van geloof en bekering dat äanbod"niet aan kan nemen.
Zoals we in de D.L. vinden: "Want God betoont ernstiglijk en waarachtiglijk in Zijn Woord wat Hem aangenaam is, namelijk dat de geroepenen tot Hem komen. Hij belooft ook met ernst allen die tot Hem komen, en geloven, de rust der zielen en het eeuwige leven." Je kunt ontkennen dat dit Gods wil is, dat is m.i. slechts een woordenstrijd. God betoont ernstig en waarachtig wat Hem aangenaam is, enzovoort. Ik noem dat Gods geopenbaarde wil, ik kan niet begrijpen welke moeite je daarmee hebt. Trouwens, deze term vind je ook bij de Reformatoren uitdrukkelijk terug. Ook zij spreken in dit verband van 'wil'.
Dat God weet dat de zondaar gebonden is, enzovoort. Jazeker. En dat door een verborgen oordeel wat ook in Gods Raad besloten is, velen zich niet bekeren en geen genade ontvangen, dat is volstrekt waar. Maar daarover gaat ons verschil niet.
Wat ik nu zeg is in volledige overeenstemming met de DL.
Ik meen dat voldoende duidelijk is dat deze overeenstemming er niet is. Aangezien je de waarachtige nodiging van het Evangelie aan alle hoorders blijft ontkennen. Evenals de waarachtige aanbieding van Christus en Zijn weldaden. Nogmaals: je mag het van mij voorwaardelijk noemen, mits het een voorwaarde is die God Zelf in Zijn uitverkorenen vervult. Maar de ontkenning dat er een waarachtige nodiging en een aanbod is aan alle hoorders van het Evangelie, is wel degelijk in strijd met de D.L. En deze nodiging, dit aanbod heb je in dit topic diverse malen uitdrukkeiljk ontkend.
Deze verzoening tussen het calvinisme en arminianisme kwam vooral ten tijde van Thomas Boston en de Erskine brothers en niet in de tijd van Dordt.
Ach ja, de D.L. en zeker ook de Acta van Dordt leren ons wel degelijk een aanbod en nodiging van het Evangelie die tot alle hoorders komt. Sterker nog, er wordt in de Acta zeer nadrukkelijk door velen gesproken over 'gemene genade' - en dan nog in verschillende trappen -, een term die ik niet snel zal gebruiken omdat ze zo beladen is - mede door de geheel andere invulling die Kuyper eraan gegeven heeft. Met deze term had men in de tijd van de Dordtse Synode geen enkele moeite. Ik zou zeggen: Ga eens kennis nemen van de Acta en de Reformatoren in plaats van het naspreken van deze of gene.
M.vr.gr.
Z.