Veel zorg op refoscholen over koers

Hendrikus

Re: Veel zorg op refoscholen over koers

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Bovendien vraag je je af of een bijbelverhaal nou werkelijk zoveel invloed heeft, dat daar een mens op afgerekend moet worden.
Nee, dan op oorbellen... Tsjongejonge :bobo
~~Soli Deo Gloria~~
chapman

Bericht door chapman »

freek schreef:
refo schreef:En wat is de ideale school?
Een school die jou voorbereidt op de maatschappij?
Maar bovenal moeten de kinderen worden opgevoed in de vreze des Heeren tot het geestelijk leven, met Gods Woord en Zijn geboden als norm voor ons leven. Dat onze kinderen nog zulke meesters en juffen (c.q. docenten) mochten krijgen, die deze lijn vanuit de gezinnen mogen doortrekken.

Volgens Jesaja 66:2 "en die voor Mijn woord beeft." Dat is, die Mijn majesteit en hoogheid in zulke achting heeft, dat hij vreest en beeft voor Mijn geboden, dezelve met kinderlijke vreze en eerbied ontvangende en zich onderwerpende.

ds. Muilwijk zei eens: "door het leven komt iedereen, maar hoe komen wij eruit?"
refo

Bericht door refo »

chapman schreef:
freek schreef:
refo schreef:En wat is de ideale school?
Een school die jou voorbereidt op de maatschappij?
Maar bovenal moeten de kinderen worden opgevoed in de vreze des Heeren tot het geestelijk leven, met Gods Woord en Zijn geboden als norm voor ons leven. Dat onze kinderen nog zulke meesters en juffen (c.q. docenten) mochten krijgen, die deze lijn vanuit de gezinnen mogen doortrekken.

Volgens Jesaja 66:2 "en die voor Mijn woord beeft." Dat is, die Mijn majesteit en hoogheid in zulke achting heeft, dat hij vreest en beeft voor Mijn geboden, dezelve met kinderlijke vreze en eerbied ontvangende en zich onderwerpende.

ds. Muilwijk zei eens: "door het leven komt iedereen, maar hoe komen wij eruit?"
Op een school moeten ze rekenen, lezen en schrijven leren. Dan mag de godsdienstigheid best een beetje anders gaan dan thuis of in de kerk.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik voel wel iets voor openbare scholen voor iedereen, ook voor onze kinderen. Maar dan moeten de gezinnen wel in orde zijn. En dat zijn ze meestal niet, op godsdienstig gebied.
Maar misschien zelfs dàn, het confronteert je heel direct met wat het betekent om christen te zijn, zowel voor kinderen als voor ouders.

Misschien is een basisschool weer iets anders als een middelbare school, maar het isolement waar je nu toch in opgroeit tot je de 'wereld' instapt is absoluut te groot. Ik heb op mijn middelbare school nog wel eens geprobeerd samen met de maatschappijleer-docente om een klas van een openbare school en van een islamitische school uit te nodigen om met elkaar in gesprek te gaan. Helaas is dat gestrand.
helma

Bericht door helma »

chapman schreef:

ik lees hier niets over Christus. Moet Hij niet aangeprezen worden aan onze jeugd? ik maak me ook zorgen over het reformatorisch voortgezet onderwijs. niet omdat ze geen regeltjes hebben, maar omdat ze vaak juist alleen de wet laten zien. Niet laten zien wie God in Christus wérkelijk is; gaarne vergevend, lankmoedig, groot van goederteirenheid. Vol van genade en waarheid.

Zijn de docenten écht voorbeelden? Laten ze zien/horen wie Christus wil zijn voor een zondige jongen, een zondig meisje?
Worden ze aangespoord om tot Hem de toevlucht te nemen? Horen ze van een gewillige Borg? Wordt ze verteld dat wij nooit de wet kunnen houden maar dat het een wonder is dat de wet begint vanuit het verbond: ik ben de HEERE uw God. Dat dat Dezelfde Naam is die Hij heeft verzegeld aan hun voorhoofd?

Ik ben echt geen vijand van traditie/regels maar wel als het niet meer is dan dat.
Als het alleen maar uiterlijk rechtzinnigheid is. Ben echt blij met reformatorisch onderwijs maar er gaat van veel leraren zo weinig uit...als je je maar aan de regeltjes houdt...(meer kan je toch niet doen?)enne...in het gunstigste geval nog wel: vraag maar veel of de Heere je een nieuw hart wil geven

Ik maak me ernstig zorgen over veel van 'onze jeugd van tegenwoordig'
Uiterlijk voldoen ze aardig aan de kenmerken; maar hun leven en leefwereld is werelds

ik generaliseer...gelukkig zie ik ook docenten die wel écht zijn. Leerlingen die wel bezig zijn met Gods Woord
Maar het overgrote deel gaat reformatorisch verloren....als God het niet verhoedt.
helma

Bericht door helma »

Jongere schreef:Ik heb op mijn middelbare school nog wel eens geprobeerd samen met de maatschappijleer-docente om een klas van een openbare school en van een islamitische school uit te nodigen om met elkaar in gesprek te gaan. Helaas is dat gestrand.

Op VLC Amersfoort gebeur(d)en (ik weet niet nu nog)zulke dingen wel
al was het geen islamitische school waarmee 6 VWO in gesprek ging, maar een openbare school.
freek

Bericht door freek »

Zita schreef:overigens had ik onlangs een sollicitatiegesprek op een reformatorische school, en daar zaten zes heren tegenover me, waaronder een dominee. Ik vroeg me na afloop echt af of het de taak en roeping van een dominee is om toekomstige docenten te screenen, zeker daar er geen gebrek lijkt te zijn aan andere bekwame vrijwilligers.
Waaaat? :oO :oO :oO

Ik overweeg ook te solliciteren bij een school voor middelbaar onderwijs, dus ik kan m'n borstje van nat maken.
freek

Bericht door freek »

Gijs83 schreef:
freek schreef:
Dan moet je vooral bedanken als bestuurslid, als je meent dat het principiele gehalte achteruitdendert. Zo is bij ons op dorp (en in véle andere dorpen) de reformatorische basisschool ontstaan. Mede als gevolg daarvan is de pc-school waar vroeger alle refo's opzaten, nu nauwelijks christelijk meer. En de refoschool doet nu dingen die ze destijds afkeurden van de school die ze de rug hebben toegekeerd.
Hoe zou dat laatste komen? Je moet zo ontzettend op je identeit passen zeker nu, want allerlei wind van leer komt tegenwoordig wel heeel makkelijk naar ons toe. Wat is juiste? Dat zorgt voor heleboel verwarring. Ik denk dat m.n. predikanten, maar ook kerkenraden en schoolbesturen daarin een taak hebben.
Ik ben niet zo bang voor allerlei wind van leer. Ik ben vooral bang voor geestelijke dorheid en doodheid. Dat kan enerzijds wereldgelijkvormigheid veroorzaken, anderzijnd wetticisme waar helma ook op wijst.
zusterelly

Bericht door zusterelly »

freek schreef:
Zita schreef:overigens had ik onlangs een sollicitatiegesprek op een reformatorische school, en daar zaten zes heren tegenover me, waaronder een dominee. Ik vroeg me na afloop echt af of het de taak en roeping van een dominee is om toekomstige docenten te screenen, zeker daar er geen gebrek lijkt te zijn aan andere bekwame vrijwilligers.

Ik overweeg ook te solliciteren bij een school voor middelbaar onderwijs, dus ik kan m'n borstje van nat maken.
Vergeet niet je oorbel uit te doen. :hum
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
freek

Bericht door freek »

Jongere schreef:Ik voel wel iets voor openbare scholen voor iedereen, ook voor onze kinderen. Maar dan moeten de gezinnen wel in orde zijn. En dat zijn ze meestal niet, op godsdienstig gebied.
Maar misschien zelfs dàn, het confronteert je heel direct met wat het betekent om christen te zijn, zowel voor kinderen als voor ouders.

Misschien is een basisschool weer iets anders als een middelbare school, maar het isolement waar je nu toch in opgroeit tot je de 'wereld' instapt is absoluut te groot. Ik heb op mijn middelbare school nog wel eens geprobeerd samen met de maatschappijleer-docente om een klas van een openbare school en van een islamitische school uit te nodigen om met elkaar in gesprek te gaan. Helaas is dat gestrand.
Inderdaad; scholen zouden voor het onderwijs moeten zijn; gezinnen voor geloofsopvoeding. Toch vraag ik me af of het goed is om het dan maar als een taak van de school te zien, als het in gezinnen aan een gezond geestelijk leven ontbreekt.

Op mijn middelbare school ging Atheneum 6 wel in gesprek met het openbare Gymnasium in de stad. Op initiatief van de godsdienstdocent (bij enkele forumleden waarschijnlijk welbekend). Dat was een heel mooie ervaring.
freek

Bericht door freek »

zusterelly schreef:
freek schreef:

Vergeet niet je oorbel uit te doen. :hum
:D :D :D

Als ik er zo-een zou zijn, is de kans bij voorbaat al verkeken denk ik.
chapman

Bericht door chapman »

Volgens Ridderus moeten de ouders zorgen voor:

1. hun kinderen opvoeden voor het tijdelijk leven;
2. hun kinderen naar de behoeften van het lichaam verzorgen voor het burgelijk leven;
3. zij moeten hun kinderen opvoeden in de vreze des Heeren tot het geestelijk leven (godsdienstige opvoeding).

Deze punten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Je kan ze wel onderscheiden, maar ze zijn niet van elkaar gescheiden.

Dit geldt op school ook. Ook met de vakken lezen, schrijven en rekenen. De identiteit van de school en wat zij uitdraagt is in deze tijd van het allergrootste belang vind ik.

De eerste twaalf jaren zijn voor de gewetensvorming van het kind van het grootste belang. Als zij ouder zijn dan twaalf dan wordt het al anders. Dan worden het pubers en is het geweten in zekere zin gevormd.
chapman

Bericht door chapman »

freek schreef:
Inderdaad; scholen zouden voor het onderwijs moeten zijn; gezinnen voor geloofsopvoeding. Toch vraag ik me af of het goed is om het dan maar als een taak van de school te zien, als het in gezinnen aan een gezond geestelijk leven ontbreekt.[/quote]

Natuurlijk dient het leven in het huisgezin op de eerste plaats voor de geloofsopvoeding. Maar dat laat onverlet dat de scholen deze lijn door horen te zetten!
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Jongere schreef:Ik voel wel iets voor openbare scholen voor iedereen, ook voor onze kinderen. Maar dan moeten de gezinnen wel in orde zijn. En dat zijn ze meestal niet, op godsdienstig gebied.

Ik voel niets voor openbare scholen. Ik ben zeer blij dat er reformatorische scholen zijn alleen hoop ik wel dat ze zich blijven onderscheiden van andere scholen. Ik hoop dat ze zo beschermd blijven. Dat ze kweekhoven zijn. Dat we er dingen mogen leren die ons wijs maken tot zaligheid.

De overstap naar de grote boze wereld is helemaal niet groot. We staan toch midden in de wereld? Ik heb nooit een kloof ervaren. Laten we een beetje nuchter blijven.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Erasmiaan schreef: De overstap naar de grote boze wereld is helemaal niet groot.
Nee? Dat kan dan wel eens tegenvallen als je op een ref. basisschool en v.o. school zat.
Plaats reactie