De wet is niet uit het geloof
-
De wet is niet uit het geloof
Beste forumleden,
Er is al veel over geschreven, namelijk: Is er leven voor de rechtvaardigmaking? Waarom deze vraag? Wel, vanavond las ik in de Galatenbrief het volgende: "De wet is niet uit het geloof." Als de wet niet uit het geloof is, dan is zondekennis ook niet uit het geloof, want door de wet is de kennis der zonde. Waar zondekennis zijn aanvang neemt, daar is dan nog geen geloof, want de wet is niet het geloof. Ik vond het bijzonder treffend om te lezen, en ik geloof dat de Heere nu mijn ogen geopend heeft voor de waarheid van Zijn Woord. Verstaat gij ook hetgeen gij leest! Ik heb altijd gedacht dat een ziel al wedergeboren was, als hij zondaar voor God geworden was, en ik geloof dat velen dat denken. Maar zondekennis is uit de wet, en de wet is niet uit het geloof.
Er is al veel over geschreven, namelijk: Is er leven voor de rechtvaardigmaking? Waarom deze vraag? Wel, vanavond las ik in de Galatenbrief het volgende: "De wet is niet uit het geloof." Als de wet niet uit het geloof is, dan is zondekennis ook niet uit het geloof, want door de wet is de kennis der zonde. Waar zondekennis zijn aanvang neemt, daar is dan nog geen geloof, want de wet is niet het geloof. Ik vond het bijzonder treffend om te lezen, en ik geloof dat de Heere nu mijn ogen geopend heeft voor de waarheid van Zijn Woord. Verstaat gij ook hetgeen gij leest! Ik heb altijd gedacht dat een ziel al wedergeboren was, als hij zondaar voor God geworden was, en ik geloof dat velen dat denken. Maar zondekennis is uit de wet, en de wet is niet uit het geloof.
Re: De wet is niet uit het geloof
Even de bijbel citeren:
Galaten 3:12
Doch de wet is niet uit het geloof; maar de mens die deze dingen doet, zal door dezelve leven.
Galaten 2:16
Doch wetende dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit de werken der wet, maar door het geloof van Jezus Christus, zo hebben wij ook in Christus Jezus geloofd, opdat wij zouden gerechtvaardigd worden uit het geloof van Christus en niet uit de werken der wet; daarom dat uit de werken der wet geen vlees zal gerechtvaardigd worden.
En ook:
Romeinen 4:14
Want indien degenen die uit de wet zijn, erfgenamen zijn, zo is het geloof ijdel geworden en de beloftenis tenietgedaan.
Galaten 3:12
Doch de wet is niet uit het geloof; maar de mens die deze dingen doet, zal door dezelve leven.
Galaten 2:16
Doch wetende dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit de werken der wet, maar door het geloof van Jezus Christus, zo hebben wij ook in Christus Jezus geloofd, opdat wij zouden gerechtvaardigd worden uit het geloof van Christus en niet uit de werken der wet; daarom dat uit de werken der wet geen vlees zal gerechtvaardigd worden.
En ook:
Romeinen 4:14
Want indien degenen die uit de wet zijn, erfgenamen zijn, zo is het geloof ijdel geworden en de beloftenis tenietgedaan.
Ik begrijp je niet helemaal RJVerhoeks. En volgens mij begrijp je jezelf niet, want die vraag van wedergeboorte heeft hier niet echt mee te maken.jvdg schreef:Galaten 3:12
Met deze tekst wordt bedoeld dat je door de wet niet kan zalig worden.
Maar de mens die deze dingen doet, namelijk de wet volkomen onderhouden, kan daardoor zalig worden.
En niemand kan de wet volkomen onderhouden, zie vers 10, 11.
De wet vervloekt, maar Christus is de Enige Die kan verlossen van de vloek der wet (vs 13), omdat Hij deze wel volkomen heeft kunnen onderhouden.
[bijbel]Galaten 3:10-13[/bijbel]
Voor de joodse lezer is dit wartaal. Leven wordt verkregen door de geboden te houden en daardoor God te gehoorzamen, [bijbel]Lev. 18:5[/bijbel][bijbel]Ez. 20:11[/bijbel], niet door te geloven.
Daarom bouwt Paulus in vers 12 zijn betoog/onderwijzing verder uit. Hij laat het onderscheid zien tussen geloof en wet.
Hoe is dan het geloof een instrument waardoor we gerechtvaardigd worden?
Zie het antwoord in vers 13.
Christus heeft plaatsvervangend de vloek gedragen.
Paulus noemt het hier niet, maar m.i. verduidelijkt [bijbel]Matt. 5:17[/bijbel] hier ook.
Paulus geeft in Gal 3:11 een tussenconclusie: De rechtvaardige zal uit het geloof leven.GBS kantt 40 bij Gal 3:12 schreef:40 Want de wet belooft het leven niet dengenen die uit het geloof willen gerechtvaardigd worden, maar die de wet volmaaktelijk onderhouden; hetwelk hij bewijst uit de belofte die bij de wet wordt gedaan.
Voor de joodse lezer is dit wartaal. Leven wordt verkregen door de geboden te houden en daardoor God te gehoorzamen, [bijbel]Lev. 18:5[/bijbel][bijbel]Ez. 20:11[/bijbel], niet door te geloven.
Daarom bouwt Paulus in vers 12 zijn betoog/onderwijzing verder uit. Hij laat het onderscheid zien tussen geloof en wet.
Hoe is dan het geloof een instrument waardoor we gerechtvaardigd worden?
Zie het antwoord in vers 13.
Christus heeft plaatsvervangend de vloek gedragen.
Paulus noemt het hier niet, maar m.i. verduidelijkt [bijbel]Matt. 5:17[/bijbel] hier ook.
- MarthaMartha
Beste Verhoeks,RJVerhoeks schreef:Beste forumleden,
Een aanrader op te lezen: de galatenbrief van Luther.
Die is zeer helder in deze dingen, geeft ook antwoord op deze vraag.
Luther stelt in ieder geval geloof en rechtvaardigmaking tegelijk.
zondaar voor God worden betekent nog geen wedergeboorte, Kaïn en Judas leerden zichzelf ook als zondaar kennen.
Maar wie gelóóft, díe is een nieuw schepsel.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
idd, en lezen in het verband. Wat wordt er met deze tekst bedoeld?MarthaMartha schreef:Beste Verhoeks,RJVerhoeks schreef:Beste forumleden,
Een aanrader op te lezen: de galatenbrief van Luther.
Die is zeer helder in deze dingen, geeft ook antwoord op deze vraag.
Luther stelt in ieder geval geloof en rechtvaardigmaking tegelijk.
zondaar voor God worden betekent nog geen wedergeboorte, Kaïn en Judas leerden zichzelf ook als zondaar kennen.
Maar wie gelóóft, díe is een nieuw schepsel.
.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Het zou fijn zijn als je dit eerste even wilt uitleggen.PvS schreef:...Lees Romeinen 7 eens...
Het alléén verwijzen naar een bijbelhoofdstuk op een discussieforum is niet voldoende.PvS schreef:...Lees Romeinen 7 eens...
Daarom vraag ik jou, met Jongere, naar een toelichting op dit hoofdstuk en de toepassing daarvan op deze topictitel.
Beste Verhoeks,RJVerhoeks schreef:Beste forumleden,
Er is wel leven VOOR de rechtvaardigmaking, maar de wet is NIET uit het geloof. (Het geloof is in bewaring gesteld (in tijdsorde) totdat wij kennis onvangen van de zonde door de verkondiging van de wet. Daarna is het : "Mannenbroeders wat moet ik doen om zalig te worden!"
Jij houd zeker veel van puzzelen?seuter schreef:
Beste Verhoeks,
Er is wel leven VOOR de rechtvaardigmaking, maar de wet is NIET uit het geloof. (Het geloof is in bewaring gesteld (in tijdsorde) totdat wij kennis onvangen van de zonde door de verkondiging van de wet. Daarna is het : "Mannenbroeders wat moet ik doen om zalig te worden!"
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
-
Seuter,seuter schreef:Beste Verhoeks,RJVerhoeks schreef:Beste forumleden,
Leven en vergeving van zonden kunnen nooit van elkaar worden gescheiden, niet één ogenblik. Want wat is geestelijk leven? Dat is een leven in Christus. En wie in Christus is die heeft in Hem ALLES wat tot zaligheid van node is. En rechtvaardigmaking of vergeving van zonde is dan toch zeker wel één van de voornaamste zaken wat dat betreft.
Dit is trouwens ook geheel naar de leer der vaderen. Bijvoorbeeld de Statenvertalers in kanttekening 19 en 20 bij Efeze 2:5:
De Statenvertalers leren hier overduidelijk dat 'levendmaken' zowel bestaat in de rechtvaardigmaking als vernieuwing of wedergeboorte.5 Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons 19levend gemaakt 20met Christus (uit genade zijt gij zalig geworden),
19 [Levend gemaakt] Dat is, uit den dood der zonde verlost, door onze rechtvaardigmaking en wedergeboorte, gelijk terstond hierna verklaard wordt.
20 [met Christus] Want als Christus, Die om onzer zonden wil gestorven was, is opgewekt, zo heeft Hij metterdaad betoond dat Hij de schuld onzer zonde en het lichaam onzer zonden had tenietgedaan; hetwelk Hij eerst voor ons, en daarna ook in ons heeft volbracht uit kracht Zijns doods en Zijner opstanding, Rom. 4:25; 6:6, 7, 8, als Hij ons het geloof heeft geschonken, door het geloof heeft gerechtvaardigd, en door Zijn Geest heeft vernieuwd en geheiligd. Zie 1 Kor. 1:30.
-
Beste PvS,
Ik mag je van harte bijvallen vriend! Deze waarheid, van het sterven aan de wet, en het Gode leven in Christus heb ik altijd verdacht en verracht! Maar het is mij tot schuld geworden, want de Heere gaf opening in de Galatenbrieven. Doch de wet is niet uit het geloof! Want door de wet is de kennis der zonde. De wet zelf geeft geen genade, dat kan alleen het Evangelie in Christus Jezus schenken. Ik word niet behouden door de kennis van de wet, maar door Christus Jezus, die Zichzelf openbaart als het einde der wet, tot rechtvaardigheid, ja, tot onze rechtvaardigheid, een iegelijk die gelooft. Zo! Het geloof is niet uit de diensbare (DE WET), maar uit de vrije (CHRISTUS). Ontdekkingen, overtuigingen en ontsluitingen in het Evangelie, hoe groot ook te noemen, is nog geen zaligheid. Maar in Christus ben ik een nieuw schepsel, zie het oude is voorbij gegaan, het is alles nieuw geworden. Kijk! Dat is uit God geboren worden, uit Zijn Geest geboren worden, door Water en Geest. Wat voor troost heb ik trouwens als ik alleen maar weet dat ik reddeloos, en goddeloos ben, zonder God en zonder hoop op deze wereld te zijn? Wat is dat voor leer, om te zeggen dat daar al geestelijk leven is. Een zondaar die de schuld voelt drukken, die wil daar nu juist van af. De psalmdichter zegt: "Zoveel zond' en plagen, niet te dragen, drukt mijn schouders naar beneeén." Zo geloof ik vast en zeker dat er een volk op deze wereld is, die dat beleeft hebben. Ondragelijk, en als iets ondragelijks is, dan weet ik zeker dat de Heere uitkomst zal geven.
Ik mag je van harte bijvallen vriend! Deze waarheid, van het sterven aan de wet, en het Gode leven in Christus heb ik altijd verdacht en verracht! Maar het is mij tot schuld geworden, want de Heere gaf opening in de Galatenbrieven. Doch de wet is niet uit het geloof! Want door de wet is de kennis der zonde. De wet zelf geeft geen genade, dat kan alleen het Evangelie in Christus Jezus schenken. Ik word niet behouden door de kennis van de wet, maar door Christus Jezus, die Zichzelf openbaart als het einde der wet, tot rechtvaardigheid, ja, tot onze rechtvaardigheid, een iegelijk die gelooft. Zo! Het geloof is niet uit de diensbare (DE WET), maar uit de vrije (CHRISTUS). Ontdekkingen, overtuigingen en ontsluitingen in het Evangelie, hoe groot ook te noemen, is nog geen zaligheid. Maar in Christus ben ik een nieuw schepsel, zie het oude is voorbij gegaan, het is alles nieuw geworden. Kijk! Dat is uit God geboren worden, uit Zijn Geest geboren worden, door Water en Geest. Wat voor troost heb ik trouwens als ik alleen maar weet dat ik reddeloos, en goddeloos ben, zonder God en zonder hoop op deze wereld te zijn? Wat is dat voor leer, om te zeggen dat daar al geestelijk leven is. Een zondaar die de schuld voelt drukken, die wil daar nu juist van af. De psalmdichter zegt: "Zoveel zond' en plagen, niet te dragen, drukt mijn schouders naar beneeén." Zo geloof ik vast en zeker dat er een volk op deze wereld is, die dat beleeft hebben. Ondragelijk, en als iets ondragelijks is, dan weet ik zeker dat de Heere uitkomst zal geven.
En denk je werkelijk dat het Bijbels verantwoord is om dit allemaal te concluderen uit het feit dat Paulus in een huis was in de straat 'De rechte' ? Ja, en Paulus was daar in het huis van ene Judas (dat betekent: hij zal geprezen worden), hoe pas je dat in de heilsorde van Saulus in? Dat lijkt me een lastige klus worden...PvS schreef:jvdg schreef:Het alléén verwijzen naar een bijbelhoofdstuk op een discussieforum is niet voldoende.PvS schreef:...Lees Romeinen 7 eens...
Daarom vraag ik jou, met Jongere, naar een toelichting op dit hoofdstuk en de toepassing daarvan op deze topictitel.
Beste Jongere en jvdg,
Als toelichting zou ik de bekering van Saulus willen geven (Handelingen 9).
Wanneer wij dan lezen in Romeinen 7 het 9de vers; En zonder de wet, 32zo leefde ik 33eertijds; maar 34als het gebod gekomen is, zo is de zonde weder 35levend geworden, 36doch ik ben gestorven
En wat er bij de kanttekeningen staat bij punt 32: Of: was ik levend, dat is, ik meende dat ik rechtvaardig was, en was daarop gerust. Zie diergelijk voorbeeld in dien jongeling, Matth. 19:16, 17, 18, enz., en in de farizeeën in het gemeen, Matth. 23:28.
Vandaar de verwijzing naar Romeinen 7, als toepassing op deze topictitel.
Mijn reactie kwam hieruit voort dat RJVerhoeks er achter mocht komen dat hij meende dat hij zag, meende dat hij rechtvaardig was, en ach hij is/werd blind, gelijk Saulus. Jezus ontmoette Saulus hier als Rechter en niet als Redder! Was Saulus hier levend? Nee, Saulus werd hier ontdekt aan zijn doodstaat voor God. Hier werd de zonde levend in Saulus, en niet de zondaar! Wanneer Saulus vraagt wat hij moet doen, dan wordt hem gezegd, dat hij moet gaan naar de straat genaamd: "de Rechte", hier is het dat Saulus werd geleerd, dat Sion door recht verlost wordt. Hier is het dat Saulus mag zeggen: Heere, doe met mij wat recht is in uw ogen (totale overgave). In deze straat "de Rechte" mag hij leren dat het leven verkregen wordt na de volvoering van Gods recht. Hier is het: Want ik ben door de wet der wet gestorven, opdat ik Gode leven zou. Ik ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij, en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons Gods, Die mij liefgehad heeft en Zichzelven voor mij overgegeven heeft.
Zalig worden ligt niet in iets wat wij moeten doen, maar in hetgeen dat gedaan is!
…indien er een wet gegeven was levend te maken, zo zou waarlijk de rechtvaardigheid uit de wet zijn (Galaten 3:21b).
In onze dagen meent men het leven te bezitten zonder dat men ooit aan de totale doodstaat van de mens is ontdekt. Dat er uit ons van nature (na de val) geen goed woont, daar moet de mens aan ontdekt worden. Het leven wordt niet gegeven na ontdekking van zonden, maar na de kruisiging van onze oude mens, om op te mogen staan in Christus.
Het spreken over of er "geestelijk" leven is vóór de rechtvaardigmaking, moet dus afgewezen worden. Christus wordt zaligmakend geopenbaard achter of na de rechtspaak, niet ervoor. Alle leven voor de kennis van Christus betekend "ontbinding", al onze schreden zijn grafwaarts gericht.
Daarom haast en spoed u om uws levens wil, en rust niet voordat Christus uw Eén en Al mag zijn!
Wanneer was Saulus levendgemaakt? De Schrift zwijgt erover. Wel zegt de Heere van hem als hij in dat huis zit: want zie (let erop!), hij bidt. En Saulus? Het is opmerkelijk dat je bij hem heel moeilijk een sterke chronologische volgorde aan kunt wijzen van eerst een periode onder de wet, en pas daarna de verlossing uit het Evangelie.
Hij ontmoet Jezus op de weg naar Damaskus, en in die ontmoeting wordt Paulus letterlijk en figuurlijk in het stof geworpen. 'Ik ben Jezus, Die gij vervolgt'. Maar niet alleen als de Rechter, 'Het is u hard de verzenen tegen de prikkels te slaan'. Juist dat verbreekt zijn hart blijkbaar.
En na Damaskus lezen we dat Paulus terstond Christus predikt in de synagoge dat Hij de Zoon van God is. Dat zijn de Schriftgegevens, laten we het daarbij houden.
Met je laatste zin stem ik daarbij overigens van ganser harte in.