Welkom in de kerk

jvdg

Re: Welkom in de kerk

Bericht door jvdg »

Cumulus schreef:
albion schreef:
Cumulus schreef:
Verder zijn orthodoxe gemeenten zo verschrikkelijke hollandsch dat een nieuwe Nederlander zich niet snel zal voelen aangetrokken tot dit soort kerken.
Leg eens uit? Wat versta je onder verschrikkelijk Hollands? (Hollandsch is zeer ouderwets). Je bedoelt toch niet dat opgeheven vingertje, neem ik aan. Die vind je in allerlei verbanden en kerken.

In mjn naaste familie zit een buitenlander die orthodox geworden is nadat hij Calvijn (Institutie) en Brakel (Redelijke Godsdienst) onderzocht heeft. Hij was diaken in een Gereformeerde Kerk (buiten Nederland). Hij is dus met overtuiging overgegaan naar een zeer orthodoxe gemeente.
Dat Hollandsch was bewust. Ik bedoel de meeste orthodoc christelijke gemeenschappen zijn heel erg blank en ingebed aan typisch hollandse tradities. Ik kan mij voorstellen dat je daar als bijvoorbeeld Ghanees je jezelf niet direct in kan thuisvoelen.
Niet altijd, maar Albion geeft toch een duidelijk voorbeeld waarbij dit wel het geval was?
Marnix

Bericht door Marnix »

Precies. En waarom krijgen evangelische kerken verhoudingsgewijs veel meer onkerkelijken erbij? Is dat omdat ze een makkelijker geloof preken ofzo? Omdat ze lekker aansluiten bij de wereld? Of zou hun gastvrijheid, oog hebben voor onkerkelijken etc ook meespelen en kunnen we daar een hoop van leren?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
jvdg

Bericht door jvdg »

Marnix schreef:Precies. En waarom krijgen evangelische kerken verhoudingsgewijs veel meer onkerkelijken erbij? Is dat omdat ze een makkelijker geloof preken ofzo? Omdat ze lekker aansluiten bij de wereld? Of zou hun gastvrijheid, oog hebben voor onkerkelijken etc ook meespelen en kunnen we daar een hoop van leren?
Als dit een antwoord is op mijn posting wil ik daar nog graag op reageren (mss. per PB)
Maar vanavond niet meer.
Rens

Bericht door Rens »

jvdg schreef:
Cumulus schreef:
albion schreef:
Cumulus schreef:
Verder zijn orthodoxe gemeenten zo verschrikkelijke hollandsch dat een nieuwe Nederlander zich niet snel zal voelen aangetrokken tot dit soort kerken.
Leg eens uit? Wat versta je onder verschrikkelijk Hollands? (Hollandsch is zeer ouderwets). Je bedoelt toch niet dat opgeheven vingertje, neem ik aan. Die vind je in allerlei verbanden en kerken.

In mjn naaste familie zit een buitenlander die orthodox geworden is nadat hij Calvijn (Institutie) en Brakel (Redelijke Godsdienst) onderzocht heeft. Hij was diaken in een Gereformeerde Kerk (buiten Nederland). Hij is dus met overtuiging overgegaan naar een zeer orthodoxe gemeente.
Dat Hollandsch was bewust. Ik bedoel de meeste orthodoc christelijke gemeenschappen zijn heel erg blank en ingebed aan typisch hollandse tradities. Ik kan mij voorstellen dat je daar als bijvoorbeeld Ghanees je jezelf niet direct in kan thuisvoelen.
Niet altijd, maar Albion geeft toch een duidelijk voorbeeld waarbij dit wel het geval was?
één voorbeeld slechts........moet dat maatgevend zijn???
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
albion

Bericht door albion »

Rens schreef:
jvdg schreef:
één voorbeeld slechts........moet dat maatgevend zijn???
Het is een voorbeeld van dichtbij, maar ik heb toch meerdere niet blanken bij verschillende kerkgenootschappen van de orthodoxen gezien en dat waren niet de aangenomen kinderen...
Maar ik vraag me af of dit in de andere kerkverbanden duidelijker te zien is. :quoi
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie