Opheffing GG Almelo

Janneman

Opheffing GG Almelo

Bericht door Janneman »

Hoewel het topic al twee keer gesloten is, omdat de moderators hardnekkig beweren dat het om onware geruchten gaat, lees ik toch het volgende in het RD vandaag:

Sluiting geref. gemeente Almelo

De classis Rijssen heeft besloten de gereformeerde gemeente te Almelo met ingang van maart op te heffen. Vorig jaar september besloot de classis reeds een traject in te gaan naar het beëindigen van het zelfstandig voortbestaan van de gemeente. In Almelo is het al langere tijd niet meer mogelijk om in de ambten te voorzien.

De laatste dienst wordt gehouden op dinsdag 3 maart. De consulent, ds. A. Schreuder te Rijssen-Zuid, leidt deze dienst. De leden zullen lid worden van een van de omliggende gemeenten. De gereformeerde gemeente te Almelo werd geïnstitueerd in april 1949.

Het woord "sluiting" zal dan ook wel weer gevolgen hebben voor dit topic.....
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
Gijs83

Re: Opheffing GG Almelo

Bericht door Gijs83 »

Janneman schreef:Hoewel het topic al twee keer gesloten is, omdat de moderators hardnekkig beweren dat het om onware geruchten gaat, lees ik toch het volgende in het RD vandaag:

Sluiting geref. gemeente Almelo

De classis Rijssen heeft besloten de gereformeerde gemeente te Almelo met ingang van maart op te heffen. Vorig jaar september besloot de classis reeds een traject in te gaan naar het beëindigen van het zelfstandig voortbestaan van de gemeente. In Almelo is het al langere tijd niet meer mogelijk om in de ambten te voorzien.

De laatste dienst wordt gehouden op dinsdag 3 maart. De consulent, ds. A. Schreuder te Rijssen-Zuid, leidt deze dienst. De leden zullen lid worden van een van de omliggende gemeenten. De gereformeerde gemeente te Almelo werd geïnstitueerd in april 1949.

Het woord "sluiting" zal dan ook wel weer gevolgen hebben voor dit topic.....
Klopt inderdaad. Stond bij ons in de kerkbode. Triest dat het toch zover is gekomen.
Rens

Bericht door Rens »

idd....triest is het goede woord............doet me direct denken aan de opheffing van de gemeente in haarlem......
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Waarom is 'triest' het goede woord, vraag ik me dan toch maar even tegendraads af?

Laten we ook nuchter zijn: de ware reden van deze sluiting ligt veel breder dan alleen bij de situatie in Almelo. De Gereformeerde Gezindte heeft de stad massaal verlaten en feitelijk links laten liggen. Vervolgens trok / trekt men heerlijk bijelkaar op de Bijbel-belt.
Almelo past daarmee in de reeks van opheffingen van gemeentes (in de GG) van de afgelopen jaren.
Misschien even wat getallen ter vergelijking. Ik noem de totale ledenaantallen vanuit het jaarboekje 1970 in vergelijking met dat van 2008:

Steden:
Rotterdam-Centrum: 2251 >> 182
Rotterdam-Zuid: 2034 >> 763 (nu in Barendrecht)
Rotterdam-IJsselmonde: 606 >> 214
Rotterdam-Zuidwijk: 693 >> 225
Rotterdam-West: 597 >> al jaren opgeheven en bij Rotterdam-Centrum gevoegd
Amsterdam-Centrum: 274 >> 9 (inmiddels al jaren een evnagelisatiepost)
Amsterdam-Noord: 236 >> 93
Utrecht: 1464 >> 450
Den Haag: 1265 >> 218
Haarlem: 233 >> vorig jaar opgeheven
Vlaardingen: 1208 >> 467
UITZONDERING: Dordrecht: 933 >> 1474

Dorpen in de Bijbel-belt:
Nunspeet: 1023 >> 2285
Kootwijkerbroek: 359 >> 2244
Veenendaal: 342 >> 2191
Scherpenzeel: 450 >> 1688
Genemuiden: 1407 >> 2163
's-Gravenpolder: 564 >> 1836
Hendrik-Ido-Ambacht: 616 >> 1974 + Alblasserdam 1135
Hardinxveld-Giessendam: 508 >> 1866
Kapelle-Biezelinge: 368 >> 1345

Kortom: Als je beweert dat de sluiting van de gemeente Almelo triest is, is de wedervraag direct: Is het triest dat de Gereformeerde gezindte massaal naar de dorpen in de Bijbel-belt verhuisd is?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
refo

Bericht door refo »

Zeker. Hoe moeten de stedelingen nu bloeien?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
freek

Bericht door freek »

Luther schreef: Dorpen in de Bijbel-belt:

Kortom: Als je beweert dat de sluiting van de gemeente Almelo triest is, is de wedervraag direct: Is het triest dat de Gereformeerde gezindte massaal naar de dorpen in de Bijbel-belt verhuisd is?
En allemaal maar één of zelfs géén predikant. Bizar eigenlijk :oO
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

freek schreef:
Luther schreef: Dorpen in de Bijbel-belt:

En allemaal maar één of zelfs géén predikant. Bizar eigenlijk :oO
En die reactie begrijp ik dan weer niet. Van bovenstaande gemeenten is alleen Genemuiden vacant. De rest heeft een predikant, dus daar zit het probleem niet. Dit in tegenstelling tot de steden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
jvdg

Bericht door jvdg »

Luther schreef:Waarom is 'triest' het goede woord, vraag ik me dan toch maar even tegendraads af?

Laten we ook nuchter zijn: de ware reden van deze sluiting ligt veel breder dan alleen bij de situatie in Almelo. De Gereformeerde Gezindte heeft de stad massaal verlaten en feitelijk links laten liggen. Vervolgens trok / trekt men heerlijk bijelkaar op de Bijbel-belt.
Ik veronderstel dat die trend ook waarneembaar is in de andere kerken "ter rechter zijde".

Maar, dat lijkt me moeilijk te onderzoeken, hoe is de ontwikkeling de evangelische hoek?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

jvdg schreef:
Luther schreef:Waarom is 'triest' het goede woord, vraag ik me dan toch maar even tegendraads af?

Ik veronderstel dat die trend ook waarneembaar is in de andere kerken "ter rechter zijde".

Maar, dat lijkt me moeilijk te onderzoeken, hoe is de ontwikkeling de evangelische hoek?
Als ik het jaarboek van de HHK bekijk, zie ik zelfs helemaal geen gemeenten in de vier grote steden. De stedelijke gemeenten zijn in dat kerkverband beperkt tot: Den Helder, Haarlem en Schiedam.
Ik wil geen discussie over de vraag of de HHK de vaderlandse kerk is, maar ik constateer alleen maar dat de kerk (HHK), waarvan een deel meent dat dit de vaderlandse kerk is, in grote delen (de grote steden) van het vaderland niet bestaat. Dat komt geheel overeen met de trend die ik al noemde en die m.n. in afgescheiden kerken speelt.
jvdg

Bericht door jvdg »

Maar ik vroeg naar de ontwikkeling in de evangelische hoek.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

jvdg schreef:Maar ik vroeg naar de ontwikkeling in de evangelische hoek.
Weet ik wel, maar dat vind ik niet zo interessant. Het gaat om de trend in de achterban van dit forum. En die trend is onmiskenbaar de laatste dertig jaar: de stad laten we links liggen. Of (iets scherper): de stad laten we verloren gaan. We laten ons liever zakken in de weelde van het dorp waar we heerlijk "onder ons" kunnen leven, met winkels uit eigen kring, waar de weelde en welvaart afspat, in plaats van ons te bekommeren om de wegen en de heggen, op geestelijk maar ook op sociaal-economisch gebied.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Luther schreef:
jvdg schreef:Maar ik vroeg naar de ontwikkeling in de evangelische hoek.
Weet ik wel, maar dat vind ik niet zo interessant. Het gaat om de trend in de achterban van dit forum. En die trend is onmiskenbaar de laatste dertig jaar: de stad laten we links liggen. Of (iets scherper): de stad laten we verloren gaan. We laten ons liever zakken in de weelde van het dorp waar we heerlijk "onder ons" kunnen leven, met winkels uit eigen kring, waar de weelde en welvaart afspat, in plaats van ons te bekommeren om de wegen en de heggen, op geestelijk maar ook op sociaal-economisch gebied.
Pfft. Verbeter de wereld... In plaats van te zeuren op je eigen zuil zou je ook de hand aan de ploeg kunnen slaan, als het je echt zo frustreert. Op refoforum.nl wat roepen zet niet echt zoden aan de dijk.

Het gaat me aan het hart dat de gemeentes in de grote steden verdwijnen maar ik zou ook geen plek in Rotterdam weten waar ik zou willen wonen.
Jongere

Bericht door Jongere »

Erasmiaan schreef:Het gaat me aan het hart dat de gemeentes in de grote steden verdwijnen maar ik zou ook geen plek in Rotterdam weten waar ik zou willen wonen.
Dat is dan toch juist het probleem? Tegenwoordig is het zo dat je inderdaad wel wat moet opgeven ja, als je in Rotterdam gaat wonen. Maar het wordt ook tijd dat we weer wat gaan opgeven..

Overigens kun je prima wonen hoor in Rotterdam. En echt niet alleen als student. Al is Zuid voor een jong gezin wellicht niet zo prettig.
Lassie

Bericht door Lassie »

:offtopic
Wat mij opvalt is dat we allemaal wel veilig bij elkaar gaan wonen, mede ook doordat er meerdere kerkgenoten in een bepaalde wijk wonen. Lekker vertrouwd.

Wij hebben zelf ervaren dat God ons een plekje heeft gegeven in een multiculti wijk. En dat we een opdracht hebben in onze wijk.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:Pfft. Verbeter de wereld... In plaats van te zeuren op je eigen zuil zou je ook de hand aan de ploeg kunnen slaan, als het je echt zo frustreert. Op refoforum.nl wat roepen zet niet echt zoden aan de dijk.

Het gaat me aan het hart dat de gemeentes in de grote steden verdwijnen maar ik zou ook geen plek in Rotterdam weten waar ik zou willen wonen.
Je kent me niet eens, merk ik. Ik zeur niet op de zuil. Ik constateer alleen maar een feit. Rotterdam is de mooiste stad van de hele wereld, en niemand wil er wonen. Kijk eens wat je zegt: "... zou willen wonen..." Dat is het nu net. Waarom niet? Als christen kun je veel meeruitstralen in een stad dan in een "eigen" dorp, waar de wereld gelukkig niet is...

Lees even mee met de profeet Amos (6: 3-6)
"3 Gij, die den bozen dag verre stelt, en den stoel des gewelds nabij brengt.
4 Die daar liggen op elpenbenen bedsteden, en weelderig zijn op hun koetsen, en eten de lammeren van de kudde, en de kalveren uit het midden van den meststal.
5 Die op het geklank der luit kwinkeleren, en bedenken zichzelven instrumenten der muziek, gelijk David;
6 Die wijn uit schalen drinken, en zich zalven met de voortreffelijkste olie, maar bekommeren zich niet over de verbreking van Jozef."
Gesloten