Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen

Rochus

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen

Bericht door Rochus »

speranza schreef:
Xaipt schreef:Wat me wel enigszins benieuwt: hoe kijkt men aan tegen het gebruik van muziekinstrumenten naast het orgel in de eredienst?
Beste X,
Prachtig! Maar niet bij ons.
Wij hebben geen principiële bezwaren tegen instrumenten maar wel tegen het invoeren van instrumenten in onze gemeenten. Invoering zou enkel verdeeldheid zaaien. Omwille van de onderlinge liefde is het goed de gewoontes en tradities, zolang niet strijdig met Gods gebod, in ere te houden.
Vriendelijke groet.
:ouioui
Josephus

Bericht door Josephus »

Xaipt schreef:Wat me wel enigszins benieuwt: hoe kijkt men aan tegen het gebruik van muziekinstrumenten naast het orgel in de eredienst?
Daar kun je op grond van de Bijbel onmogelijk tegen zijn. En als zoiets verdeeldheid zou geven, zegt dat m.i. wel iets over de gemeente, althans over de betreffende verdeeldheid zaaiende leden.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Jongere schreef:
Josephus schreef:
Daar kun je op grond van de Bijbel onmogelijk tegen zijn. En als zoiets verdeeldheid zou geven, zegt dat m.i. wel iets over de gemeente, althans over de betreffende verdeeldheid zaaiende leden.
Dat kan, maar de Bijbel is er duidelijk over wie in het geval van zwakke gewetens het "onderspit" moeten delven. Aanhalingstekens, omdat het hier over liefde voor broeders en zusters gaat - en dat is nooit verlies maar onderdeel van het christelijke leven.
De grote vraag is dan wel of Josephus' "verdeeldheid zaaien" zomaar één op één matcht met Jongere's "zwakke gewetens".
Dat kán wel eens zo zijn, maar 't hoeft mijns inziens zeker niet als vanzelfsprekend te matchen.
Soms zijn het ook gewoon dwarsliggers, die absolúút geen last hebben van een zwak geweten...
~~Soli Deo Gloria~~
Jongere

Bericht door Jongere »

Hier gaan we verder over de organisten, in dit topic vervolgt de discussie over geweten vs. vrijheid: http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=21&t=8129
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Aan de andere kant moet ik er niet aan denken als de psalmen worden afgeraffeld, en alle eerbied weg is. Bij een langzaam tempo kun je mediteren over wat je zingt, en dat lukt me gewoon niet bij het ritmisch zingen...
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/r ... zingen.ece

Hellouw gaat psalmen zondag ritmisch zingen

maandag 23 februari 2009 | 11:16 | Laatst bijgewerkt op: maandag 23 februari 2009 | 22:33

HELLOUW - Revolutie in de Hellouwse kerk: in de vergadering van de kerkenraad is besloten om per 1 maart aanstaande, komende zondag dus, over te gaan op het ritmisch zingen van psalmen. Tot dusver werden de muzikale intermezzi gezongen op hele noten. Dat zorgde voor een wat tragere, meer gedragen manier van zingen in de kerk.
Wie denkt dat de organisten nu zitten te zweten en de Hellouwse dominee zijn hart vast houdt, komt bedrogen uit. "Het is helemaal geen grote verandering", zegt de predikant van de Hellouwse hervormde kerk, dominee Schaap. "We gaan juist terug naar vroeger. Het zingen van de psalmen is oorspronkelijk zo bedoeld, kijk maar naar de muzieknotatie in het psalmboek. En we zingen nog steeds dezelfde psalmen met dezelfde berijming, uit 1773."

Toch: al meer dan tweehonderd jaar heeft er aan de Korfgraaf in het lieflijke dorpje aan deWaal geen kwart of achtste tel geklonken. Staat Hellouw dan echt niet op zijn kop? Nee, beweert Schaap.
~~Soli Deo Gloria~~
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

-DIA- schreef:Aan de andere kant moet ik er niet aan denken als de psalmen worden afgeraffeld, en alle eerbied weg is. Bij een langzaam tempo kun je mediteren over wat je zingt, en dat lukt me gewoon niet bij het ritmisch zingen...
Die Calvijn toch, dat was vast geen echte calvinist...
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Mister schreef:
Misschien DIA , terug naar vroeger, op hele en halve noten zingen, dus eeeeene, tweeeeje, drieeeeeje, viere... en dan pas naar de volgende nooit :)
Dus niet langzaam zingen, maar slepend zingen. Vroeger duurde het zingen zo ongeveer 5 minuten per vers :)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
albion

Bericht door albion »

Hendrikus schreef:
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/r ... zingen.ece

Hellouw gaat psalmen zondag ritmisch zingen

maandag 23 februari 2009 | 11:16 | Laatst bijgewerkt op: maandag 23 februari 2009 | 22:33

HELLOUW - Revolutie in de Hellouwse kerk: in de vergadering van de kerkenraad is besloten om per 1 maart aanstaande, komende zondag dus, over te gaan op het ritmisch zingen van psalmen. Tot dusver werden de muzikale intermezzi gezongen op hele noten. Dat zorgde voor een wat tragere, meer gedragen manier van zingen in de kerk.
Wie denkt dat de organisten nu zitten te zweten en de Hellouwse dominee zijn hart vast houdt, komt bedrogen uit. "Het is helemaal geen grote verandering", zegt de predikant van de Hellouwse hervormde kerk, dominee Schaap. "We gaan juist terug naar vroeger. Het zingen van de psalmen is oorspronkelijk zo bedoeld, kijk maar naar de muzieknotatie in het psalmboek. En we zingen nog steeds dezelfde psalmen met dezelfde berijming, uit 1773."

Toch: al meer dan tweehonderd jaar heeft er aan de Korfgraaf in het lieflijke dorpje aan deWaal geen kwart of achtste tel geklonken. Staat Hellouw dan echt niet op zijn kop? Nee, beweert Schaap.

Wat is de meerwaarde om de psalmen ritmisch te gaa zingen?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion

Bericht door albion »

Johann Gottfried Walther schreef:
Mister schreef:
Misschien DIA , terug naar vroeger, op hele en halve noten zingen, dus eeeeene, tweeeeje, drieeeeeje, viere... en dan pas naar de volgende nooit :)
Dus niet langzaam zingen, maar slepend zingen. Vroeger duurde het zingen zo ongeveer 5 minuten per vers :)
Ik denk dat dat niet allen vroeger gebeurde. Volgens mij zijn er verschillende kerken waar ze dat nog doen.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Men zegt dat de langzame zingtrant van nu, moet gezien worden als het snellere zingen in vergelijking met hoe men voor 1772/73 zong.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

albion schreef:Wat is de meerwaarde om de psalmen ritmisch te gaa zingen?
-historisch: zo zijn ze bedoeld. Dat kun je in elk goed psalmboekje zien (GBS-uitgaven buiten beschouwing gelaten dan). Wie zijn wij om de melodieën ánders te zingen dan ze door de mannen van Calvijn zijn gemaakt?
-natuurlijk: zingen is spreken op verhoogde toon. Spraak kent ook een ritme, niemand spreekt alle lettergrepen even lang uit. Dat de Geneefse psalmmelodieën slechts twee verschillende notenwaarden kennen, is een compromis waarmee het mogelijk wordt om ook grote aantallen mensen tegelijk hetzelfde te laten zingen, en 't is in elk geval een stuk natuurlijker dan allemaal langgerekte noten van gelijke lengte.
-praktisch: de organisten krijgen er een heleboel mogelijkheden bij, want het overgrote deel van de psalmbewerkingen voor orgel is gebaseerd op de oorspronkelijke, ritmische notatie.
~~Soli Deo Gloria~~
wim

Bericht door wim »

Het zingt zoveel beter en natuurlijker.
Soms worden regels bij niet-ritmisch zingen halverwege afgebroken, die bij ritmisch zingen gewoon doorlopen.

Ritmisch zingen heeft totaal niets met afraffelen te maken, zoals al zo vaak is gezegd. Je kunt ook heel snel niet-ritmisch zingen.
artistiek

Bericht door artistiek »

Hendrikus schreef:
-historisch: zo zijn ze bedoeld. Dat kun je in elk goed psalmboekje zien (GBS-uitgaven buiten beschouwing gelaten dan). Wie zijn wij om de melodieën ánders te zingen dan ze door de mannen van Calvijn zijn gemaakt?
-natuurlijk: zingen is spreken op verhoogde toon. Spraak kent ook een ritme, niemand spreekt alle lettergrepen even lang uit. Dat de Geneefse psalmmelodieën slechts twee verschillende notenwaarden kennen, is een compromis waarmee het mogelijk wordt om ook grote aantallen mensen tegelijk hetzelfde te laten zingen, en 't is in elk geval een stuk natuurlijker dan allemaal langgerekte noten van gelijke lengte.
-praktisch: de organisten krijgen er een heleboel mogelijkheden bij, want het overgrote deel van de psalmbewerkingen voor orgel is gebaseerd op de oorspronkelijke, ritmische notatie.
Hoe is het eigenlijk gekomen dat de mensen niet-ritmisch zijn gaan zingen en wanneer, weet je dat?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

artistiek schreef:Hoe is het eigenlijk gekomen dat de mensen niet-ritmisch zijn gaan zingen en wanneer, weet je dat?
Oef, dat verhaal is al zo vaak voorbijgekomen.... Maar dat was voor jouw tijd, wellicht. Misschien even in het archief zoeken? Zoektermen ritmisch, Datheen, gemeentezang dan kom je een heel eind, denk ik.

In Nederland is in elk geval nooit ritmisch gezongen, tot begin 20e eeuw. Met dank aan Datheen...
~~Soli Deo Gloria~~
artistiek

Bericht door artistiek »

Hendrikus schreef:
artistiek schreef:Hoe is het eigenlijk gekomen dat de mensen niet-ritmisch zijn gaan zingen en wanneer, weet je dat?
Oef, dat verhaal is al zo vaak voorbijgekomen.... Maar dat was voor jouw tijd, wellicht. Misschien even in het archief zoeken? Zoektermen ritmisch, Datheen, gemeentezang dan kom je een heel eind, denk ik.

In Nederland is in elk geval nooit ritmisch gezongen, tot begin 20e eeuw. Met dank aan Datheen...
Dank je, ik ga het eens lezen als ik tijd heb.
Plaats reactie