Refo's in het nieuws

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Refo's in het nieuws

Bericht door Jongere »

Hendrikus schreef:
Jongere schreef:
De meningen uit Amsterdam hebben geen invloed gehad, benadrukt hij. ,,Niets.’’
:?
We zullen het je nú nog niet vragen ;)
:oO
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Refo's in het nieuws

Bericht door Luther »

::please :lock :wiz
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Re: Refo's in het nieuws

Bericht door Gabrielle »

nee he, nu weer negatieve dingen over refo's bij Netwerk.
over homo's enzo.
moet dit nu zo vraag ik me af.
om verdrietig van te worden....
Leopard
Berichten: 64
Lid geworden op: 01 mar 2007, 10:05

Re: Refo's in het nieuws

Bericht door Leopard »

Waarom? Houdt je scherp!
Veritas odium parit
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Refo's in het nieuws

Bericht door jvdg »

Leopard schreef:Waarom? Houdt je scherp!
Dat moge waar zijn, maar dat sluit verdriet hierover niet uit.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Refo's in het nieuws

Bericht door MarthaMartha »

Jongere schreef:
De meningen uit Amsterdam hebben geen invloed gehad, benadrukt hij. ,,Niets.’’
:?
dit dan: Hij zal dan tweemaal per zondag preken voor het strenggelovige kerkvolk in de Hersteld Hervormde kerk.

:haha :haha :haha
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Refo's in het nieuws

Bericht door Jongere »

Gabrielle schreef:nee he, nu weer negatieve dingen over refo's bij Netwerk.
over homo's enzo.
moet dit nu zo vraag ik me af.
om verdrietig van te worden....
Verwondert u niet, mijn broeders, zo u de wereld haat.
Veel van de fouten liggen misschien inderdaad aan de refo-zijde. Maar verwacht niet dat dingen anders zouden zijn als wij alles goed zouden doen.
Dimdi
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 jun 2007, 21:42

Re: Refo's in het nieuws

Bericht door Dimdi »

Hendrikus schreef:
Dimdi schreef:
Hendrikus schreef:
freek schreef:Gijs, draag jij ook zo'n hoed?? :humhihi :humhihi
http://www.tctubantia.nl/regio/4507435/ ... ominee.ece
Is er ook een link beschikbaar met het hele artikel??

Nu wil ik de rand van de hoed weten ook... :huhu
Huiveren aan de universiteit
Ds. B. Reinders treedt in Staphorst in de voetsporen van de bekende dominee Tj. de Jong.
Zijn theologiestudie aan de Universiteit van Amsterdam heeft bij hem niets nagelaten.

van onze redactie kerk

HARSKAMP – Hij was postbode in Rijssen en werd pas op zijn 43e predikant. Het pad naar het ambt was nogal lang voor dominee B. Reinders (53). In juni treedt hij in Staphorst aan als opvolger van emeritus predikant Tj. de Jong, een bekende voorganger in bevindelijk-gereformeerde kring. Met zijn komst naar Staphorst verlaat ds. Bartelmeüs Reinders na 4,5 jaar de Hersteld Hervormde Gemeente in Harskamp. De predikant, in stemmig driedelig zwart, was liever nog gebleven. ,,Maar ik voelde de nood van de gemeente, werd door Gods wegen daartoe gedrongen.’’ In die nood moet hij voorzien. ,,Als dat zo wordt geleid, moet je je daaraan overgeven. Het ambt is altijd een kwestie van volgen.’’ Met Staphorst krijgt Reinders een veel grotere gemeente, van 650 gaat het naar bijna 5000 leden. Staphorst is de grootste gemeente van de Hersteld Hervormde Kerk, vrijwel alle gemeenteleden gingen niet mee in de Protestantse Kerk in Nederland. In Harskamp werkt Reinders in een gescheurde gemeente, uit de oorspronkelijke hervormde gemeente gingen 650 leden niet mee in de Protestantse Kerk. Een principiële keuze waaraan een prijskaartje van twee miljoen euro hing. Ze mochten weliswaar het kerkgebouw blijven gebruiken, maar dan als huurder. De hersteld-hervormden besloten een nieuwe kerk te bouwen. Reinders is er blij mee. ,,Dit gebouw voelt ook daadwerkelijk als een kerk.’’ Ds. Reinders voelde zich al jong tot het ambt van predikant geroepen. ,,Deze roeping, de begeerte om predikant te worden, kwam bij mij toen ik zeventien was. Dat was een moment dat ik het in gebed aan de Heere heb voorgelegd en daarna zie je dat de weg zo geleid wordt.’’

Sollicitaties
Hij zat op een tuinbouwschool, maar besloot na zijn roeping theologie te doen. Tegelijkertijd werd hij postbode om te voorzien in het inkomen van zijn groeiende gezin dat uiteindelijk acht kinderen telt. Eerst deed hij de tweedegraads opleiding theologie, waarmee hij godsdienstleraar kon worden. Maar sollicitaties liepen steeds weer op niets uit. ,,Kennelijk was het Gods bedoeling niet.’’ Hij ging door voor de eerstegraad en fietste ondertussen in Rijssen rond als eersteklas brievenbesteller. ,,Ik beoog de postbodes niet te beledigen, maar het was een vak waarbij je je hersens niet erg nodig had.’’ Zo sloeg hij wachtend op post een lesboek open of liep in gedachten het Hebreeuws na. Hij deed dertien jaar over de studie aan de Universiteit van Amsterdam – in 1999 was hij klaar. Maar ach, relativeert Reinders, was Mozes niet tachtig toen hij werd geroepen?

Felrood jasje
Op de universiteit kwam de predikant een rijke schakering aan opvattingen over de Bijbel tegen. Zijn tutor, prof. dr. Karel Deurloo, zag de Schrift als levend organisme. ,,Op het kerkelijk examen zat hij in een felrood jasje tegenover me en ik was ook toen al in het zwart. Samen, zei hij, bestrijken we het brede spectrum van de protestantse kerk.’’ Reinders moest zich verdiepen in de liturgie ‘door de eeuwen heen’ en huiverde soms. ,,Wij doen dat zo sober mogelijk.’’ Toch kreeg hij een goed cijfer, omdat hij zich in de stof had verdiept. De meningen uit Amsterdam hebben geen invloed gehad, benadrukt hij. ,,Niets.’’ Aan de universiteit leefde de opvatting dat in de Bijbel ruimte is voor nieuwe interpretaties. ,,Wij vinden dat de Bijbel in dode talen is geschreven. Dat is niet voor niets: er kan geen woord meer bij, er kan geen woord meer af.’’

Bron: ND
Merci :garde
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Refo's in het nieuws

Bericht door Gijs83 »

MarthaMartha schreef:
Jongere schreef:
De meningen uit Amsterdam hebben geen invloed gehad, benadrukt hij. ,,Niets.’’
:?
dit dan: Hij zal dan tweemaal per zondag preken voor het strenggelovige kerkvolk in de Hersteld Hervormde kerk.

:haha :haha :haha
Dat wilde je niet graag of juist wel :quoi
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Refo's in het nieuws

Bericht door memento »

MarthaMartha schreef:
Jongere schreef:
De meningen uit Amsterdam hebben geen invloed gehad, benadrukt hij. ,,Niets.’’
:?
dit dan: Hij zal dan tweemaal per zondag preken voor het strenggelovige kerkvolk in de Hersteld Hervormde kerk.

:haha :haha :haha
Ik heb me altijd verbaasd hoe het kan dat dat "strenggelovige" Staphorst (HHK) 5.000 leden heeft, en een kerkgebouw waar er maximaal 2.500 in passen.
protje
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 jan 2007, 01:11

Re: Refo's in het nieuws

Bericht door protje »

memento schreef:
MarthaMartha schreef:
Jongere schreef:
De meningen uit Amsterdam hebben geen invloed gehad, benadrukt hij. ,,Niets.’’
:?
dit dan: Hij zal dan tweemaal per zondag preken voor het strenggelovige kerkvolk in de Hersteld Hervormde kerk.

:haha :haha :haha
Ik heb me altijd verbaasd hoe het kan dat dat "strenggelovige" Staphorst (HHK) 5.000 leden heeft, en een kerkgebouw waar er maximaal 2.500 in passen.
Moet eens proberen, een menigte mensen met allemaal dezelfde kleren tellen. Voor je bij de 500 bent ben je de tel al kwijt! :wiz

Maar misschien is de verhouding zeer jonge kinderen en zeer ouden gelijk aan het aantal kerkgaande mensen? Dan past het precies!
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Refo's in het nieuws

Bericht door Gijs83 »

Dit artikel stond vandaag op de opiniepagina van het RD:
Refo’s Rijssen strooien zand in machinerie gemeente
01-04-2009 09:46| gewijzigd 01-04-2009 11:07

Een van de gebouwen van de Gereformeerde Gemeenten in Rijssen.

Met het massale protest tegen rockfestival Elsrock bedrijft de reformatorische gemeenschap in Rijssen op een bijzondere wijze reli­politiek, vindt prof. mr. E. A. B. van Rouveroy van Nieuwaal.

Volgens het RD van zaterdag leidt de uitgifte van een vergunning voor een omstreden optreden van de popgroep Elsrock in Rijssen tot tweespalt in de burgerij. Althans, burgemeester Koelewijn constateert dat volgens het paginabrede artikel in het katern Accent.

Het bovengenoemde artikel houdt zich voornamelijk bezig met bestuursrechtelijke aspecten van deze kwestie Ik wil aandacht vragen voor een aantal zaken dat past in de discussie over geloof en bestuur.

In het artikel staan burgemeester Koelewijn en ds. A. Schreuder van de gereformeerde gemeente enerzijds in principieel opzicht naast elkaar. Zij zijn elkaars broeders in hun bezwaren tegen het popfestival Elsrock.

Anderzijds staan zij in bestuurlijke zin ver van elkaar verwijderd. Zelfs twee uur delibereren brengt de heren niet tot elkaar. De burgemeester kan op grond van het geldend recht afgifte van de vergunning niet weigeren, terwijl zijn geestelijke evenknie mijmert: Doe het nu eens wel, en als u aan de schandpaal wordt genageld, sta ik aan uw zijde.

Beide personen, hoe kan het ook anders in deze niet al te grote gemeente, kennen elkaar persoonlijk. Bestuur en geloof ontmoeten elkaar.

Maar daarmee is niet alles gezegd. Immers, een tot twee keer per jaar vindt het zogeheten predikantenoverleg plaats, onder leiding van de burgervader. Men mag aannemen dat tijdens die bijeenkomsten het niet alleen maar over familiale zaken gaat als de schoolgang van de (klein)kinderen, maar dat sociale gebeurtenissen die voorgangers grote zorgen baren aan de orde komen. Ook zaken zoals vergunning voor het optreden van Elsrock?

Vergrootglas

Terzijde zij nog vermeld dat de Turkse imam tot op heden niet deelneemt aan dit predikantenoverleg. Niet onbelangrijk, nu de gemeente Rijssen-Holten een behoorlijke moslimminderheid kent.

Bij de gemeente zijn 3600 bezwaarschriften ingediend tegen de vergunning. Dat is een belangwekkend verschijnsel. Tien procent van de inwoners tekent beroep aan, een niet gering aantal.

De burgemeester zal serieus met die bezwaarschriften omgaan. „Ik heb eerder de neiging ze onder een vergrootglas te leggen dan ze goedkoop af te doen.” Een ambtelijk kostbare geschiedenis, als men zijn woorden letterlijk neemt.


Maar interessanter is natuurlijk het volgende. Door dit grote aantal bezwaarschriften strooit elke bezwaarmaker apart, maar het grote aantal in bijzonder, veel zand in de machinerie van de gemeente Rijssen-Holten.

Een ander aspect is de vraag waar dit grote aantal bezwaarschriften vandaan komt. Zijn ook hier de lokale kerkvaders actief om hun gelovigen te wijzen op deze bestuurlijke mogelijkheden van protest aantekenen?

Met dit etaleren van macht heeft het orthodox-reformatorische deel van de bevolking de aftrap gegeven voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2010. Machteloos zullen de niet-confessionele partijen in de gemeente Rijssen-Holten moeten toezien hoe reformatorisch Rijssen de piketpaaltjes al in de grond slaat en op een indringende wijze reclame maakt voor zijn politieke boodschap.

De auteur is emeritus hoogleraar rechtsantropologie en maker van de documentaire ”Staphorst in tegenlicht”.
In de papieren editie stond er een foto van de Noorderkerk bij met deze postbode erop(van achteren dan wel). De foto is al 1,5 jaar oud, maar viel me natuurlijk gelijk op!
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Refo's in het nieuws

Bericht door jvdg »

Gijs83 schreef:In de papieren editie stond er een foto van de Noorderkerk bij met deze postbode erop(van achteren dan wel). De foto is al 1,5 jaar oud, maar viel me natuurlijk gelijk op!
:) :haha
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16752
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Refo's in het nieuws

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:In de papieren editie stond er een foto van de Noorderkerk bij met deze postbode erop(van achteren dan wel). De foto is al 1,5 jaar oud, maar viel me natuurlijk gelijk op!
Wow, toen was jij de refo in het nieuws!
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Refo's in het nieuws

Bericht door -DIA- »

Gijs83 schreef:Dit artikel stond vandaag op de opiniepagina van het RD:
Refo’s Rijssen strooien zand in machinerie gemeente
01-04-2009 09:46| gewijzigd 01-04-2009 11:07

Een van de gebouwen van de Gereformeerde Gemeenten in Rijssen.

Met het massale protest tegen rockfestival Elsrock bedrijft de reformatorische gemeenschap in Rijssen op een bijzondere wijze reli­politiek, vindt prof. mr. E. A. B. van Rouveroy van Nieuwaal.

Volgens het RD van zaterdag leidt de uitgifte van een vergunning voor een omstreden optreden van de popgroep Elsrock in Rijssen tot tweespalt in de burgerij. Althans, burgemeester Koelewijn constateert dat volgens het paginabrede artikel in het katern Accent.

Het bovengenoemde artikel houdt zich voornamelijk bezig met bestuursrechtelijke aspecten van deze kwestie Ik wil aandacht vragen voor een aantal zaken dat past in de discussie over geloof en bestuur.

In het artikel staan burgemeester Koelewijn en ds. A. Schreuder van de gereformeerde gemeente enerzijds in principieel opzicht naast elkaar. Zij zijn elkaars broeders in hun bezwaren tegen het popfestival Elsrock.

Anderzijds staan zij in bestuurlijke zin ver van elkaar verwijderd. Zelfs twee uur delibereren brengt de heren niet tot elkaar. De burgemeester kan op grond van het geldend recht afgifte van de vergunning niet weigeren, terwijl zijn geestelijke evenknie mijmert: Doe het nu eens wel, en als u aan de schandpaal wordt genageld, sta ik aan uw zijde.

Beide personen, hoe kan het ook anders in deze niet al te grote gemeente, kennen elkaar persoonlijk. Bestuur en geloof ontmoeten elkaar.

Maar daarmee is niet alles gezegd. Immers, een tot twee keer per jaar vindt het zogeheten predikantenoverleg plaats, onder leiding van de burgervader. Men mag aannemen dat tijdens die bijeenkomsten het niet alleen maar over familiale zaken gaat als de schoolgang van de (klein)kinderen, maar dat sociale gebeurtenissen die voorgangers grote zorgen baren aan de orde komen. Ook zaken zoals vergunning voor het optreden van Elsrock?

Vergrootglas

Terzijde zij nog vermeld dat de Turkse imam tot op heden niet deelneemt aan dit predikantenoverleg. Niet onbelangrijk, nu de gemeente Rijssen-Holten een behoorlijke moslimminderheid kent.

Bij de gemeente zijn 3600 bezwaarschriften ingediend tegen de vergunning. Dat is een belangwekkend verschijnsel. Tien procent van de inwoners tekent beroep aan, een niet gering aantal.

De burgemeester zal serieus met die bezwaarschriften omgaan. „Ik heb eerder de neiging ze onder een vergrootglas te leggen dan ze goedkoop af te doen.” Een ambtelijk kostbare geschiedenis, als men zijn woorden letterlijk neemt.


Maar interessanter is natuurlijk het volgende. Door dit grote aantal bezwaarschriften strooit elke bezwaarmaker apart, maar het grote aantal in bijzonder, veel zand in de machinerie van de gemeente Rijssen-Holten.

Een ander aspect is de vraag waar dit grote aantal bezwaarschriften vandaan komt. Zijn ook hier de lokale kerkvaders actief om hun gelovigen te wijzen op deze bestuurlijke mogelijkheden van protest aantekenen?

Met dit etaleren van macht heeft het orthodox-reformatorische deel van de bevolking de aftrap gegeven voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2010. Machteloos zullen de niet-confessionele partijen in de gemeente Rijssen-Holten moeten toezien hoe reformatorisch Rijssen de piketpaaltjes al in de grond slaat en op een indringende wijze reclame maakt voor zijn politieke boodschap.

De auteur is emeritus hoogleraar rechtsantropologie en maker van de documentaire ”Staphorst in tegenlicht”.
In de papieren editie stond er een foto van de Noorderkerk bij met deze postbode erop(van achteren dan wel). De foto is al 1,5 jaar oud, maar viel me natuurlijk gelijk op!
Ik zag wel de Noorderkerk, maar de postbode was me niet opgevallen... :)
Ik ga toch nog even bij het oud papier zoeken :D

-DIA-
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gesloten