Ik erken direct dat er een spanningsveld is wat we niet geheel kunnen oplossen.Afgewezen schreef:Ik kan de vraag terugleggen bij jou: betekent in het verbond zijn, dan je dan ook zalig wordt? Dus: als de stokbewaarder tot geloof komt, worden al degenen die bij hem horen, zalig?Zonderling schreef:Dan kun je je afvragen wat voor jou het verbond inhoudt. Het is kennelijk louter iets uitwendigs.Afgewezen schreef:Nogmaals, deze teksten zeggen uitsluitend dat het kind in het verbond opgenomen is, níét dat het dus zalig zal worden als het jong sterft.
Het lijkt mij echter goed om vast te houden aan de stelling dat zij die het niet door ongeloof verwerpen, zalig worden (dit was ook de opvatting van de Statenvertalers, zie kanttekening Lukas 19:9). En daaraan toevoegend dat allen het van nature door ongeloof verwerpen en alleen zalig kunnen worden door een persoonlijk geloof en wedergeboorte. Maar van de jonge kinderen kan niet worden gezegd dat zij de belofte in ongeloof verwerpen en mogen de gelovige ouders de troost hebben dat zij zalig zijn vanwege het verbond.
Het verbond is de tóezegging van God dat Hij onze God wil zijn. Wanneer de ouders gelovigen zijn, hebben zij zich deze beloften toegeëigend. En dan zowel voor zichzelf als voor hun onmondige kinderen.