Accepteren van tweetallen

tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Erik de Noorman
Oorspronkelijk gepost door David J

Het is overigens wel triest als 'mensen het niet zien zitten om alleen naar de kerkenraad te stappen'. Is er dan niet een ouderling bij die je wel voldoende kent en vertrouwt om zo'n bezwaar te durven maken?
Ik heb het hier over de hele kerkenraad, en zoals je in mijn 1e bericht hebt kunnen lezen, niet over een of twee personen uit de kerkenraad die ik voldoende ken.
Tuurlijk, je zal naar een kerkenraadsvergadering moeten gaan. Maar nogmaals: ze eten je daar niet op. Ze zullen alleen wel een sterk verhaal van je verwachten en geen vaag gedoe.

Op zich wel terecht.....

Als ik voor mezelf spreek heb ik best wel eens vraagtekens bij de tweetallen, maar ik heb er niet dusdanig wezenlijke problemen mee, dat ik er mee naar de kerkenraadsvergadering zou stappen.
Ik kan me voortellen dat mensen niet naar voren durven te gaan in een vergadering. Heb het zelf bij ons meegemaakt, zal geen namen noemen, maar die jongen werd bij zijn enkels afgeknakt. Echt, die werd gewoon met verbaal geweld teruggestuurd.

Dan creeer je ook een soort barriere denk ik.
Mart01

Bericht door Mart01 »

Oorspronkelijk gepost door David JIn het klassieke formulier dat bij ons in de gemeente wordt gebruikt, wordt dan ook aan de kandidaat gevraagd of hij 'gelooft dat hij wettiglijk door Gods gemeente, en mitsdien door God zelf tot deze heilige dienst geroepen is'. Door dat nadrukkelijk te vragen, geven de opstellers van het oorspronkelijke formulier al aan dat het tweede niet automatisch het gevolg is van het eerste.
Ik vraag me af of ik dat met je eens ben. Ik meen dat het stellen van tweetallen afgeleid is uit de verkiezing van Matthias toen Judas als apostel was weggevallen. Toen is er geloot en er is verder niets te lezen over aannemen ofzo. Ik ben daarom eerder geneigd om te zeggen dat de gekozen ouderling of diaken inderdaad een goede reden moet hebben om zijn verkiezing niet aan te nemen. En niet andersom zoals het de praktijk wel regelmatig is.
Ga dan toch naar Hem, en indien Hij u tegemoet komt (zoals Zijn gewoonte is), zeg dan niet onbedachtzaam met Petrus 'Heere, ga uit van mij, want ik ben een zondig mens' (Luc. 5:8), maar zeg met duidelijke woorden: Heere kom tot mij in, want ik ben een zondig mens.
limosa

Bericht door limosa »

Altijd handig om even de DKO te checken.
XXII. De ouderlingen zullen door het oordeel des kerkenraads en der diakenen verkoren worden, zodat het naar de gelegenheid van een iedere kerk vrij zal zijn, zo vele ouderlingen als er van node zijn de gemeente voor te stellen, om van die zelve (ten ware dat er enig beletsel voorviel) geapprobeerd en goedgekeurd zijnde, met openbare gebeden en stipulatiën bevestigd te worden; of een dubbel getal, om het halve deel bij de gemeente verkoren te worden, en op dezelfde wijze in de dienst de bevestigen, volgens het formulier daarvan zijnde.
De kerkenraad stelt er één of twee voor aan de gemeente die deze dan moet goedkeuren of er één van de twee kiezen. Als je vindt dat de voorgestelde niet goed is keur je dus niet goed, zo ook als je het tweetal niet geschikt vindt lijkt me er helemaal niets op tegen om blanco te stemmen.
refo

Bericht door refo »

De mens ziet aan wat voor ogen is. Dus de kerkenraad (mensen) kiezen een tweetal. Vervolgens kiest de ledenvergadering (mensen) de volgens hen geschiktste kandidaat. Het kan nog steeds zijn dat de verkeerde man is gekozen. Slechts één man weet dat na de verkiezing: de gekozen kandidaat. Vandaar de eedzwering bij de bevestiging. Gelooft gij etc.
refo

Bericht door refo »

Volgens DKO moeten er elke twee jaar NIEUWE mensen in de kerkenraad. In geval van nood (oorlog of zo, als veel mannen aan het vechten zijn) mogen de kandidaten nog een keer.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door refo
Volgens DKO moeten er elke twee jaar NIEUWE mensen in de kerkenraad. In geval van nood (oorlog of zo, als veel mannen aan het vechten zijn) mogen de kandidaten nog een keer.
Men leze het artikel van ds P Mulder aangaande dit onderwerp in de vorige Saambinder.

[Aangepast op 26/8/04 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
limosa

Bericht door limosa »

Men leze het artikel van ds P Mulder aangaande dit onderwerp in de vorige Saambinder.
is dat artikel saam te vatten in een paaar zinnen?
limosa

Bericht door limosa »

scannen kan ook maar het artikel in de DKO is zó duidelijk dat het mij leek dat daar niet al te veel over te schrijven is, dus ik dacht in een paar regeltjes samenvatten moet lukken . . .
XXVII. De ouderlingen en diakenen zullen twee jaren dienen, en alle jaar zal het halve deel veranderd, en anderen in de plaats gesteld worden, ten ware dat de gelegenheid en het profijt van enige kerken anders vereiste.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door limosa
is dat artikel saam te vatten in een paaar zinnen?
ff inscannen, Pim, lijkt me nog beter.
Pim heeft wel meer te doen Mr AdriAnus
Hartelijke groet,

Pim.

Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door limosa
scannen kan ook maar het artikel in de DKO is zó duidelijk dat het mij leek dat daar niet al te veel over te schrijven is, dus ik dacht in een paar regeltjes samenvatten moet lukken . . .
XXVII. De ouderlingen en diakenen zullen twee jaren dienen, en alle jaar zal het halve deel veranderd, en anderen in de plaats gesteld worden, ten ware dat de gelegenheid en het profijt van enige kerken anders vereiste.
ja, maar juist de uitleg vandaag van het laatste deel van die volzin, daar gaat het om (ook in dat artikel!)
In dat artikel wordt uitzondering regel, dat vind ik wel jammer.
Hartelijke groet,

Pim.

limosa

Bericht door limosa »

'k ben wel benieuwd naar dat artikel

tja, die laatste regel; voor m'n gevoel zou de kerk juist vandaag de dag behoefte hebben aan regelmatig vernieuwen van de kerkenraad, meer behoefte dan toen de DKO werd opgesteld
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door PimMr AdriAnus
Staat wel chique zo'n titel
Als jij graag chique wil zijn mag dat hoor.
Hartelijke groet,

Pim.

limosa

Bericht door limosa »

d'r zit hier een tweetal behoorlijk off-topic te gaan . . .
Plaats reactie