Gepreekte bevinding is geen bevindelijke prediking

Luther
Contacteer:

Gepreekte bevinding is geen bevindelijke prediking

Bericht door Luther »

In aansluiting op het zojuist gesloten topic. (Ik wil toch wel even reageren.)
Luther schreef:
Van dit stukje van Ander krijg ik dus echt de koude rillingen over m'n rug. O, wat een dwalingen toch binnen de Gereformeerde Gezindte! Ja, want dit noem ik dwalingen.
Hier wordt het een gemis gevonden dat gangen en standen minder bepreekt worden! Ik zou willen vragen: Lees nog eens over wat je hier neergezet hebt.
Gangen en standen moeten nooit bepreekt worden! Als dat wel gebeurt, krijg je standaardpreken (wel elke zondag een andere tekst), waarin diepgravend genoemd wordt wat Gods volk beleeft en in welke standen, trappen en gangen God werkt!
Stop er toch eens mee: Zo moet er niet gepreekt worden! Nergens in de Bijbel lees je dat Petrus zo preekt, dat Paulus zo preekt, ja dat de Heere Jezus zo preekt. Wellicht zouden de apostelen ook door jou 'minder doorgeleid' genoemd worden.
Ik analyseerde alleen de gevoelens van 'de zuivere leer'. Enne, wees gerust, je krijgt echt geen standaardpreken als de weg bepreekt wordt die de Heere met Zijn volk gaat. Dit stellen is getuigen van weinig kennis van schiftuurlijk-bevindelijk preken. Lees de oudvaders eens, jongen. (m.n. Smijtegelt en Brakel).
Ik doe haast niet anders, Ander, dan juist deze mannen lezen. Daar lees ik niet wat 'Zuivere waarheid' in het andere topic wil horen.
Luther schreef:
Gods Woord moet verkondigd worden met bevel van bekering en geloof. Nee, niet lichtvaardig evangelisch, maar in de klem brengend. Juist dat separeert, juist dat leidt tot bevinding!
Dat is waar.
Luther schreef:
Bevindelijke prediking is vaak verworden tot gepreekte bevinding. Het raakt de gemeente niet, men komt niet in de klem, het is immers voor Gods volk, en als God me wil bekeren, dan doet Hij dat toch wel. Ik vraag me altijd af, wat die mensen van de genoemde predikanten toch altijd willen horen?
Heb je het nu over jezelf? Wat een onzin.
Ik heb het helaas over velen. Niet over mezelf. Ik hoop dat je gemerkt hebt, dat ik onder zo'n prediking geen voedsel krijg.

Luther schreef:
Waar is de bewogenheid van de Heere Jezus, Die de gelijkenis van de verloren zoon verteld om juist duidelijk te maken dat de Vader staat te wachten met uitgebreide armen. Nee, dat is niet kloppend te krijgen met het Bijbelse gegeven dat de Vader trekt en verkiest, maar preken die alles kloppend proberen te maken, kloppen niet. Kijk, en als dat wonder aan bij bevinding in eigen hart en leven wordt doorleefd, dan wordt het Woord bevonden. De term bevindelijke prediking zou eigenlijk vervangen moeten worden door 'Schrift-ondervindelijke prediking'. Dan pak je niet een tekst, nee de tekst pakt jou.
Je kan het prachtig vertellen, maar jouw tekst pakt me niet. Ik kan deze argumenten ook andersom gebruiken.
Ik bedoel prediking waarin vrijwel alleen maar in de derde persoon meervoud gesproken wordt.: "gemeente, dan denken ze... , dan beleven ze..., dan lezen ze...., dan ervaren ze..." Zo'n prediking staat haaks op wat de oudvaders brachten en wat we in de Bijbel zelf lezen.
Luther schreef:
Ik denk dat sommige predikanten die door Ander minder-ver-doorgeleid genoemd worden, misschien meer van het Evangelie verstaan hebben dan onze Farizeïstische bevinding-jagers lief is. En wat stemt het mij tot grote dankbaarheid dat de laatste jaren steeds vaker jonge predikanten bevestigd worden die met ernst en aandrang het Woord aan de harten van de hoorders leggen. Wat ben ik blij dat ze zich aan de tekst houden en het Woord uitleggen en laten klinken wat Gods stem op dat moment tot de gemeente is. Als de Heilige Geest datv toepast, dan ontstaat er bevinding, dan ga je het Woord bevinden. Maar dat laatste moet niet bepreekt worden!
Ik ben ook blij met de predikanten die de laatste 10 jaar bevestigd zijn geworden. Schriftuurlijk-bevindelijke predikers. De Heere werkt nog!
Luther schreef:
Misschien tot slot een voorbeeld om het duidelijk te maken.
Als een dokter een patiënt tegenover zich heeft zitten, tegen wie hij zojuist heeft moeten vertellen dat er kanker geconstateerd is tijdens het laatste ziekenhuisonderzoek. Waar heeft deze patiënt dan het meest aan?
- Aan een nauwkeurige opsomminge en beschrijving van bevindingen van andere kankerpatiënten in een dergelijke situatie en alle wagen die zij bewandeld hebben en de overleggingen die hun hart gekend heeft?
- Of aan een geneesmiddel of behandeling ter bestrijding van de kwaal?

De vraag stellen is haar beantwoorden.
...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gijs83

Re: Gepreekte bevinding is geen bevindelijke prediking

Bericht door Gijs83 »

Luther schreef:In aansluiting op het zojuist gesloten topic. (Ik wil toch wel even reageren.)
Luther schreef:
Van dit stukje van Ander krijg ik dus echt de koude rillingen over m'n rug. O, wat een dwalingen toch binnen de Gereformeerde Gezindte! Ja, want dit noem ik dwalingen.
Hier wordt het een gemis gevonden dat gangen en standen minder bepreekt worden! Ik zou willen vragen: Lees nog eens over wat je hier neergezet hebt.
Gangen en standen moeten nooit bepreekt worden! Als dat wel gebeurt, krijg je standaardpreken (wel elke zondag een andere tekst), waarin diepgravend genoemd wordt wat Gods volk beleeft en in welke standen, trappen en gangen God werkt!
Stop er toch eens mee: Zo moet er niet gepreekt worden! Nergens in de Bijbel lees je dat Petrus zo preekt, dat Paulus zo preekt, ja dat de Heere Jezus zo preekt. Wellicht zouden de apostelen ook door jou 'minder doorgeleid' genoemd worden.
Ik analyseerde alleen de gevoelens van 'de zuivere leer'. Enne, wees gerust, je krijgt echt geen standaardpreken als de weg bepreekt wordt die de Heere met Zijn volk gaat. Dit stellen is getuigen van weinig kennis van schiftuurlijk-bevindelijk preken. Lees de oudvaders eens, jongen. (m.n. Smijtegelt en Brakel).
Ik doe haast niet anders, Ander, dan juist deze mannen lezen. Daar lees ik niet wat 'Zuivere waarheid' in het andere topic wil horen.
Luther schreef:
Gods Woord moet verkondigd worden met bevel van bekering en geloof. Nee, niet lichtvaardig evangelisch, maar in de klem brengend. Juist dat separeert, juist dat leidt tot bevinding!
Dat is waar.
Luther schreef:
Bevindelijke prediking is vaak verworden tot gepreekte bevinding. Het raakt de gemeente niet, men komt niet in de klem, het is immers voor Gods volk, en als God me wil bekeren, dan doet Hij dat toch wel. Ik vraag me altijd af, wat die mensen van de genoemde predikanten toch altijd willen horen?
Heb je het nu over jezelf? Wat een onzin.
Ik heb het helaas over velen. Niet over mezelf. Ik hoop dat je gemerkt hebt, dat ik onder zo'n prediking geen voedsel krijg.

Luther schreef:
Waar is de bewogenheid van de Heere Jezus, Die de gelijkenis van de verloren zoon verteld om juist duidelijk te maken dat de Vader staat te wachten met uitgebreide armen. Nee, dat is niet kloppend te krijgen met het Bijbelse gegeven dat de Vader trekt en verkiest, maar preken die alles kloppend proberen te maken, kloppen niet. Kijk, en als dat wonder aan bij bevinding in eigen hart en leven wordt doorleefd, dan wordt het Woord bevonden. De term bevindelijke prediking zou eigenlijk vervangen moeten worden door 'Schrift-ondervindelijke prediking'. Dan pak je niet een tekst, nee de tekst pakt jou.
Je kan het prachtig vertellen, maar jouw tekst pakt me niet. Ik kan deze argumenten ook andersom gebruiken.
Ik bedoel prediking waarin vrijwel alleen maar in de derde persoon meervoud gesproken wordt.: "gemeente, dan denken ze... , dan beleven ze..., dan lezen ze...., dan ervaren ze..." Zo'n prediking staat haaks op wat de oudvaders brachten en wat we in de Bijbel zelf lezen.
Luther schreef:
Ik denk dat sommige predikanten die door Ander minder-ver-doorgeleid genoemd worden, misschien meer van het Evangelie verstaan hebben dan onze Farizeïstische bevinding-jagers lief is. En wat stemt het mij tot grote dankbaarheid dat de laatste jaren steeds vaker jonge predikanten bevestigd worden die met ernst en aandrang het Woord aan de harten van de hoorders leggen. Wat ben ik blij dat ze zich aan de tekst houden en het Woord uitleggen en laten klinken wat Gods stem op dat moment tot de gemeente is. Als de Heilige Geest datv toepast, dan ontstaat er bevinding, dan ga je het Woord bevinden. Maar dat laatste moet niet bepreekt worden!
Ik ben ook blij met de predikanten die de laatste 10 jaar bevestigd zijn geworden. Schriftuurlijk-bevindelijke predikers. De Heere werkt nog!
Luther schreef:
Misschien tot slot een voorbeeld om het duidelijk te maken.
Als een dokter een patiënt tegenover zich heeft zitten, tegen wie hij zojuist heeft moeten vertellen dat er kanker geconstateerd is tijdens het laatste ziekenhuisonderzoek. Waar heeft deze patiënt dan het meest aan?
- Aan een nauwkeurige opsomminge en beschrijving van bevindingen van andere kankerpatiënten in een dergelijke situatie en alle wagen die zij bewandeld hebben en de overleggingen die hun hart gekend heeft?
- Of aan een geneesmiddel of behandeling ter bestrijding van de kwaal?

De vraag stellen is haar beantwoorden.
...
Maarre bekering gaat toch niet zonder of wel doorleving ::please
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Denk je dat Luther dat bedoelt te zeggen?
Hij zegt toch nergens dat we het niet met hart en ziel moeten geloven,
en ook bevindelijk weten.

Hij bedoelt denk ik eerder te zeggen, de inhoud van bevindelijke prediking,
die bestaat niet uit verslaggevingen van allerlei bevindingen van mensen.

En dat er in plaats van dat, er de klem van het evangelie behoord te zijn,
en de ernstige oproep tot geloof en bekering.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Affilato

Bericht door Affilato »

Preken over zaken die niet in de bijbel staan lijkt me onzuiver.
Wat moet je met toevoegingen? Kun je daar iets van leren ofzo?
Affilato=Scherp
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Johann Gottfried Walther schreef:Denk je dat Luther dat bedoelt te zeggen?
Hij zegt toch nergens dat we het niet met hart en ziel moeten geloven,
en ook bevindelijk weten.

Hij bedoelt denk ik eerder te zeggen, de inhoud van bevindelijke prediking,
die bestaat niet uit verslaggevingen van allerlei bevindingen van mensen.

En dat er in plaats van dat, er de klem van het evangelie behoord te zijn,
en de ernstige oproep tot geloof en bekering.
Hè, hè, eindelijk iemand die het in één keer begrijpt. Juist: dat bedoel ik.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
albion

Bericht door albion »

Affilato schreef:Preken over zaken die niet in de bijbel staan lijkt me onzuiver.
Wat moet je met toevoegingen? Kun je daar iets van leren ofzo?
Johan Arendts heeft verhandelingen van:

Sap 12:18 -
Judith

Alleen kan ik de teksten niet vinden overeenkomstig de verzen die Johan Arendts aangeeft.
Bovendien weet ik niet wat voor boek Sap is.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Josephus

Bericht door Josephus »

albion schreef:Bovendien weet ik niet wat voor boek Sap is.
Dat is het apocriefe boek Sapientia (Wijsheid).
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Een predikant moet niet met ZIJN bevinding op de preekstoel, althans daar is niet de preekstoel de in eerste instantie de plek voor.

Iets anders is, als het te pas komt, wel iets te noemen uit eigen bevinding, om dingen te verduidelijken.

Natuurlijk moet een preek wel bevindelijk zijn. De predikant moet weten waar hij het over heeft. In dode termen vervallen zal toch binnnen één generatie in een gemeente de oude beproefde bevindelijke prediking doen vergeten, en zelfs doen haten.

---knip--- spreek met respect over kerkverbanden, mvg Tib

Als het leven wijkt is de leer ook snel weg! Hier staat de hele gereformeerde gezindte aan bloot...

-DIA-
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
jvdg

Bericht door jvdg »

-DIA- schreef: Als het leven wijkt is de leer ook snel weg! Hier staat de hele gereformeerde gezindte aan bloot...

-DIA-
Ja, -DIA-, dat is ook mijn voortdurende zorg.
En ik ben de eerste die daaraan schuldig ben.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

jvdg schreef:
-DIA- schreef: Als het leven wijkt is de leer ook snel weg! Hier staat de hele gereformeerde gezindte aan bloot...

-DIA-
Als Mijn volk zich schuldig zal kennen, dan zal Ik aan Mijn Verbond gedenken.

Staat dit in de Bijbel? Waar? Het is een bekende uitdrukking, die ik echter niet vinden kan in de Bijbel... Help me even uit de droom?
jvdg

Bericht door jvdg »

-DIA- schreef:
jvdg schreef:

-DIA-

Staat dit in de Bijbel? Waar? Het is een bekende uitdrukking, die ik echter niet vinden kan in de Bijbel... Help me even uit de droom?

Deze tekst? :

Hoséa 5:15
Ik zal heengaan en keren weder tot Mijn plaats, totdat zij zichzelven schuldig kennen en Mijn aangezicht zoeken; als hun bange zal zijn, zullen zij Mij vroeg zoeken.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

jvdg schreef:
-DIA- schreef:
jvdg schreef:

-DIA-

Deze tekst? :

Hoséa 5:15
Ik zal heengaan en keren weder tot Mijn plaats, totdat zij zichzelven schuldig kennen en Mijn aangezicht zoeken; als hun bange zal zijn, zullen zij Mij vroeg zoeken.
KIJK, die vond ik ook! Maar de tekst zoals ik die noemde word wel vaak aanhehaald als zijnde een bijbeltekst...
refo

Bericht door refo »

Even het tekstverband:
1 Hoort dit, gij priesters! en merkt op, gij huis Israels! en neemt ter oren, gij huis des konings! want ulieden gaat dit oordeel aan, omdat gij een strik zijt geworden te Mizpa, en een uitgespannen net op Thabor.
2 En die afwijken, verdiepen zich om te slachten; maar Ik zal hun allen een tuchtmeester zijn.
3 Ik ken Efraim, en Israel is voor Mij niet verborgen; dat gij, o Efraim! nu hoereert, en Israel verontreinigd is.
4 Zij stellen hun handelingen niet aan, om zich tot hun God te bekeren; want de geest der hoererijen is in het midden van hen, en den HEERE kennen zij niet.
5 Dies zal Israel hovaardij in zijn aangezicht getuigen; en Israel en Efraim zullen vallen door hun ongerechtigheid; ook zal Juda met hen vallen.
6 Met hun schapen, en met hun runderen zullen zij dan gaan, om den HEERE te zoeken, maar niet vinden; Hij heeft Zich van hen onttrokken.
7 Zij hebben trouwelooslijk gehandeld tegen den HEERE; want zij hebben vreemde kinderen gewonnen; nu zal hen de nieuwe maand verteren met hun delen.
8 Blaast de bazuin te Gibea, de trompet te Rama; roept luide te Beth-Aven; achter u, Benjamin!
9 Efraim zal tot verwoesting worden, ten dage der straf; onder de stammen Israels heb Ik bekend gemaakt, dat gewis is.
10 De vorsten van Juda zijn geworden, gelijk die de landpalen verrukken; Ik zal Mijn verbolgenheid, als water, over hen uitgieten.
11 Efraim is verdrukt, hij is verpletterd met recht; want hij heeft zo gewild; hij heeft gewandeld naar het gebod.
12 Daarom zal Ik Efraim zijn als een mot, en den huize van Juda als een verrotting.
13 Als Efraim zijn krankheid zag, en Juda zijn gezwel, zo toog Efraim tot Assur, en hij zond tot den koning Jareb; maar die zal ulieden niet kunnen genezen, en zal het gezwel van ulieden niet helen.
14 Want Ik zal Efraim zijn als een felle leeuw, en den huize van Juda als een jonge leeuw; Ik, Ik zal verscheuren en henengaan; Ik zal wegvoeren, en er zal geen redder zijn.
15 Ik zal henengaan en keren weder tot Mijn plaats, totdat zij zichzelven schuldig kennen en Mijn aangezicht zoeken; als hun bange zal zijn, zullen zij Mij vroeg zoeken.
Weinig bevindelijks te vinden: 'mijn volk' is hier Efraim. En God is er even niet, totdat...

En als ze wederkeren dan wordt beloofd:

1 Komt en laat ons wederkeren tot den HEERE, want Hij heeft verscheurd, en Hij zal ons genezen; Hij heeft geslagen, en Hij zal ons verbinden.
2 Hij zal ons na twee dagen levend maken; op den derden dag zal Hij ons doen verrijzen, en wij zullen voor Zijn aangezicht leven.
3 Dan zullen wij kennen, wij zullen vervolgen, om den HEERE te kennen; Zijn uitgang is bereid als de dageraad; en Hij zal tot ons komen als een regen, als de spade regen en vroege regen des lands.

Dat is de kracht van het verbond! Ook voor goddelozen binnen dat verbond!
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Beste DIA,

Precies de wijze waarop jij discusieert, heb ik aan de kaak willen stellen. In de CGK zijn er nog velen wiens prediking Geest en leven is. En dan gaat het niet alleen over Bewaar het Pand (dat jij ten onrechte vergelijkt met midden en links GG; o, o, wat een onkunde; delen van de CGK-Bw.h.P. zitten tegen OGG aan, maar goed...), maar ook over predikanten die midden in de CGK staan en bijvoorbeeld spreken voor de LCJ.
Midden en links GG is door jouw afgeschreven (wat het ook moge zijn), terwijl jij je waarschijnlijk prettig voelt bij geijkte termen, waar de weg van het volk getekend wordt, zonder dat de HELE gemeente aangesproken wordt.

Kortom: Volgens mij ben jij allergisch voor echte bevindelijke prediking. Prediking waar de tekst zo dicht op het hart gebracht wordt, vanuit de eenheid van de Schrift, dat je gaat bevinden.
Ik heb het zo te doen met mensen die naar gepreekte bevinding staan en daarmee zo rustig voort kunnen leven.
artistiek

Bericht door artistiek »

Luther schreef:Beste DIA,

Precies de wijze waarop jij discusieert, heb ik aan de kaak willen stellen. In de CGK zijn er nog velen wiens prediking Geest en leven is. En dan gaat het niet alleen over Bewaar het Pand (dat jij ten onrechte vergelijkt met midden en links GG; o, o, wat een onkunde; delen van de CGK-Bw.h.P. zitten tegen OGG aan, maar goed...), maar ook over predikanten die midden in de CGK staan en bijvoorbeeld spreken voor de LCJ.
Midden en links GG is door jouw afgeschreven (wat het ook moge zijn), terwijl jij je waarschijnlijk prettig voelt bij geijkte termen, waar de weg van het volk getekend wordt, zonder dat de HELE gemeente aangesproken wordt.

Kortom: Volgens mij ben jij allergisch voor echte bevindelijke prediking. Prediking waar de tekst zo dicht op het hart gebracht wordt, vanuit de eenheid van de Schrift, dat je gaat bevinden.
Ik heb het zo te doen met mensen die naar gepreekte bevinding staan en daarmee zo rustig voort kunnen leven.
Ik heb het zo te doen met mensen die de 'bevinding' wordt aangepreekt en daarmee zo rustig voort kunnen leven
Plaats reactie