In aansluiting op het zojuist gesloten topic. (Ik wil toch wel even reageren.)
Luther schreef:
Van dit stukje van Ander krijg ik dus echt de koude rillingen over m'n rug. O, wat een dwalingen toch binnen de Gereformeerde Gezindte! Ja, want dit noem ik dwalingen.
Hier wordt het een gemis gevonden dat gangen en standen minder bepreekt worden! Ik zou willen vragen: Lees nog eens over wat je hier neergezet hebt.
Gangen en standen moeten nooit bepreekt worden! Als dat wel gebeurt, krijg je standaardpreken (wel elke zondag een andere tekst), waarin diepgravend genoemd wordt wat Gods volk beleeft en in welke standen, trappen en gangen God werkt!
Stop er toch eens mee: Zo moet er niet gepreekt worden! Nergens in de Bijbel lees je dat Petrus zo preekt, dat Paulus zo preekt, ja dat de Heere Jezus zo preekt. Wellicht zouden de apostelen ook door jou 'minder doorgeleid' genoemd worden.
Ik analyseerde alleen de gevoelens van 'de zuivere leer'. Enne, wees gerust, je krijgt echt geen standaardpreken als de weg bepreekt wordt die de Heere met Zijn volk gaat. Dit stellen is getuigen van weinig kennis van schiftuurlijk-bevindelijk preken. Lees de oudvaders eens, jongen. (m.n. Smijtegelt en Brakel).
Ik doe haast niet anders, Ander, dan juist deze mannen lezen. Daar lees ik niet wat 'Zuivere waarheid' in het andere topic wil horen.
Luther schreef:
Gods Woord moet verkondigd worden met bevel van bekering en geloof. Nee, niet lichtvaardig evangelisch, maar in de klem brengend. Juist dat separeert, juist dat leidt tot bevinding!
Dat is waar.
Luther schreef:
Bevindelijke prediking is vaak verworden tot gepreekte bevinding. Het raakt de gemeente niet, men komt niet in de klem, het is immers voor Gods volk, en als God me wil bekeren, dan doet Hij dat toch wel. Ik vraag me altijd af, wat die mensen van de genoemde predikanten toch altijd willen horen?
Heb je het nu over jezelf? Wat een onzin.
Ik heb het helaas over velen. Niet over mezelf. Ik hoop dat je gemerkt hebt, dat ik onder zo'n prediking geen voedsel krijg.
Luther schreef:
Waar is de bewogenheid van de Heere Jezus, Die de gelijkenis van de verloren zoon verteld om juist duidelijk te maken dat de Vader staat te wachten met uitgebreide armen. Nee, dat is niet kloppend te krijgen met het Bijbelse gegeven dat de Vader trekt en verkiest, maar preken die alles kloppend proberen te maken, kloppen niet. Kijk, en als dat wonder aan bij bevinding in eigen hart en leven wordt doorleefd, dan wordt het Woord bevonden. De term bevindelijke prediking zou eigenlijk vervangen moeten worden door 'Schrift-ondervindelijke prediking'. Dan pak je niet een tekst, nee de tekst pakt jou.
Je kan het prachtig vertellen, maar jouw tekst pakt me niet. Ik kan deze argumenten ook andersom gebruiken.
Ik bedoel prediking waarin vrijwel alleen maar in de derde persoon meervoud gesproken wordt.: "gemeente, dan denken ze... , dan beleven ze..., dan lezen ze...., dan ervaren ze..." Zo'n prediking staat haaks op wat de oudvaders brachten en wat we in de Bijbel zelf lezen.
Luther schreef:
Ik denk dat sommige predikanten die door Ander minder-ver-doorgeleid genoemd worden, misschien meer van het Evangelie verstaan hebben dan onze Farizeïstische bevinding-jagers lief is. En wat stemt het mij tot grote dankbaarheid dat de laatste jaren steeds vaker jonge predikanten bevestigd worden die met ernst en aandrang het Woord aan de harten van de hoorders leggen. Wat ben ik blij dat ze zich aan de tekst houden en het Woord uitleggen en laten klinken wat Gods stem op dat moment tot de gemeente is. Als de Heilige Geest datv toepast, dan ontstaat er bevinding, dan ga je het Woord bevinden. Maar dat laatste moet niet bepreekt worden!
Ik ben ook blij met de predikanten die de laatste 10 jaar bevestigd zijn geworden. Schriftuurlijk-bevindelijke predikers. De Heere werkt nog!
Luther schreef:
Misschien tot slot een voorbeeld om het duidelijk te maken.
Als een dokter een patiënt tegenover zich heeft zitten, tegen wie hij zojuist heeft moeten vertellen dat er kanker geconstateerd is tijdens het laatste ziekenhuisonderzoek. Waar heeft deze patiënt dan het meest aan?
- Aan een nauwkeurige opsomminge en beschrijving van bevindingen van andere kankerpatiënten in een dergelijke situatie en alle wagen die zij bewandeld hebben en de overleggingen die hun hart gekend heeft?
- Of aan een geneesmiddel of behandeling ter bestrijding van de kwaal?
De vraag stellen is haar beantwoorden.
...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)