Rens schreef:Morgen is er hier in de Gerefomeerde Kerk weer Heilig Avondmaalsviering.....en állen zullen dan weer aangaan.......voor een aantal terecht, voor een aantal zal gelden dat ze niets te zoeken hebben aan de Avondmaalstafel....
Wat een christelijke houding toch weer, menig goddeloze zou hier een voorbeeld aan kunnen nemen. Hulde!
ik kan mij niet voorstellen wat ik verkeerds zeg....het is een gewone constatering, en geen waardeoordeel over wie dan ook..........wie de schoen past trekke hem aan zou ik zeggen........
ik heb op dit moment niks te zoeken aan de Avondmaalstafel...........
Wij vieren elke Zondag Heilig Avondmaal, iedereen wordt uitgenodigd . Ook de gasten als ze gewend zijn aan de Tafel te gaan in hun gemeente , ook de kinderen gaan gewoon mee en krijgen de hand opgelegd.
Het betekent zoveel meer voor mij nu , ik kom geregeld met tranen in mijn ogen terug.. Ik ga niet aan omdat ik zo.. vul maar in ben , maar omdat Hij alles gaf en voor mij ?? Onbegrijpelijk . maar ik kan niet blijven zitten , want dan ontken ik zijn offer!! Ik heb op een heel andere manier naar het Avondmaal leren kijken. Ik dorst nooit te gaan...
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Rens schreef:Morgen is er hier in de Gerefomeerde Kerk weer Heilig Avondmaalsviering.....en állen zullen dan weer aangaan.......voor een aantal terecht, voor een aantal zal gelden dat ze niets te zoeken hebben aan de Avondmaalstafel....
Van harte mee eens Rens, die mensen eten en drinken zich een oordeel en halen zo het oordeel over de gemeente.
Het verval is in alle kerken zichtbaar. Geloof maar dat we met de 'dwaze maagden' in slaap gevallen zijn.
Van afgeven op volle avondmaalstafels wordt niemand beter. De mensen waar jullie nu met beschuldigende vinger naar wijzen niet, en jullie zelf ook niet.
Als je zelf je plek aan de avondmaalstafel leeg laat, beschuldigt dat jou. Begin daar maar eens mee: dan heb je je handen vol aan jezelf.
Weet je als je met een beschuldigde vinger naar iemand wijst, wijzen er drie naar jezelf, dus laten we daar niet aan beginnen.
Maar je mag er toch anders overdenken dan de ander, zonder beschuldigend te zijn? Waarom elkaar kwaliljk nemen of je wel of niet gaat?
Het Avondmaal is toch een persoonlijke zaak of zie ik dit verkeerd?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Wat een christelijke houding toch weer, menig goddeloze zou hier een voorbeeld aan kunnen nemen. Hulde!
ik kan mij niet voorstellen wat ik verkeerds zeg....het is een gewone constatering, en geen waardeoordeel over wie dan ook..........wie de schoen past trekke hem aan zou ik zeggen........
ik heb op dit moment niks te zoeken aan de Avondmaalstafel...........
Rens,
Nee, het is niet gewoon een constatering. Want óf je weet van iemand (of meer dan één) dat hij of zij aangaat tot een oordeel over zichzelf - en dan kan je het geen gewone constatering noemen, óf je stelt bij voorbaat dat het altijd wel het geval zal zijn dat een aantal onterecht aangaan. In dat laatste geval is je reactie er een waar we niet veel mee kunnen. En het blijft een soort van beschuldiging, maar dan gebaseerd op.. nou ja, eigenlijk niets. Want je weet het dan niet.
En dat is een probleem van dit topic in het algemeen: wat betekent een volle avondmaalstafel? Dat de gemeente in groten getale gehoor geeft aan Christus' oproep, of dat de gemeente de heiligheid van het sacrament minacht? Wie in de harten kan zien mag het zeggen..
Voor wat betreft jezelf: Ik kan niet in je hart kijken. Maar wees niet té kritisch naar jezelf. Het avondmaal is bedoeld voor zondaars die zich van harte voornemen voortaan voor God te leven. Heb je dat voornemen, en heb je echt spijt van je zonden, dan hoor je aan het avondmaal. Juist als je beseft dat je geen recht hebt om er te zitten.
Letstalk schreef:(...)
Het verval is in alle kerken zichtbaar. Geloof maar dat we met de 'dwaze maagden' in slaap gevallen zijn.
Des te meer confronterend en beschuldigend (naar Gods kinderen) als je je realizeert dat het kruikje waar de olie in zat, ook maar heel klein is. Het past gemakkelijk in je binnenzak...
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Letstalk schreef:
Van harte mee eens Rens, die mensen eten en drinken zich een oordeel en halen zo het oordeel over de gemeente.
Ik denk dat je bedoelt 'de wijze' maagden, want de 'dwaze' maagden hadden zich niet voorbereid op de komst
des Heeren, maar de 'wijzen' hoewel in slaap gevallen, hadden toch nog voldoende om met de Bruidegom mee naar binnen te mogen.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Letstalk schreef:
Ik denk dat je bedoelt 'de wijze' maagden, want de 'dwaze' maagden hadden zich niet voorbereid op de komst des Heeren, maar de 'wijzen' hoewel in slaap gevallen, hadden toch nog voldoende om met de Bruidegom mee naar binnen te mogen.
Ze sliepen allemaal. En dat was vooral een probleem voor de dwaze maagden. Hoe zouden die ooit 'wijs' kunnen worden als de wijzen ook slapen?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Van afgeven op volle avondmaalstafels wordt niemand beter. De mensen waar jullie nu met beschuldigende vinger naar wijzen niet, en jullie zelf ook niet.
Als je zelf je plek aan de avondmaalstafel leeg laat, beschuldigt dat jou. Begin daar maar eens mee: dan heb je je handen vol aan jezelf.
Het Avondmaal is toch een persoonlijke zaak of zie ik dit verkeerd?
Eerst een vraag van Ds. S. Rutherford
Wat is de zonde van hen die weigeren tot de tafel des Heere te komen?
Zij weigeren met Christus te trouwen, zoals een vrouw die de door haar minnaar gestuurde ring weigert, hemzelf weigert; en zoals hij die het zegel van de koning weigert om de erfenis te bekrachtigen, de erfenis ook weigert.
In me eigen woorden zou ik nog dit willen zeggen:
Christus gebied, doet dit tot Mijn gedachtenis! Een gelovige die niet aan het Avondmaal gaat, betuigd daarmede ik heb geen deel aan Christus, het leven niet in Hem zoeken. Dit als keerzijde van wat het Avondmaalsformulier zegt, over wat het getuigenis is van hen die wel aangaan.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Johann Gottfried Walther schreef:
Eerst een vraag van Ds. S. Rutherford
Wat is de zonde van hen die weigeren tot de tafel des Heere te komen?
Zij weigeren met Christus te trouwen, zoals een vrouw die de door haar minnaar gestuurde ring weigert, hemzelf weigert; en zoals hij die het zegel van de koning weigert om de erfenis te bekrachtigen, de erfenis ook weigert.
In me eigen woorden zou ik nog dit willen zeggen:
Christus gebied, doet dit tot Mijn gedachtenis! Een gelovige die niet aan het Avondmaal gaat, betuigd daarmede ik heb geen deel aan Christus, het leven niet in Hem zoeken. Dit als keerzijde van wat het Avondmaalsformulier zegt, over wat het getuigenis is van hen die wel aangaan.
Er wordt hier gesteld, de zondag vóór de Avondmaalsviering, een hele waslijst met belemmeringen om aan te gaan, en die mensen worden dan ook verzocht niet aan te gaan, of beter, niet te komen. (..."die hebben hier niets te zoeken"....)
Dus, als ik een puur persoonlijke belemmering voel om aan te gaan, mag mij dat niet euvel worden geduid. Menigeen in de GG (of gelijkwaardige kerkverbanden) zal eveneens op basis van puur persoonlijke overwegingen niet aan kunnen gaan, en daar wordt dan toch ook niet met een vinger naar gewezen, waarom dan wel naar mij?
Sorry Rens,
had jou stukje niet moeten quoten alleen dat van Hendrikus en Albion.
Daar reageerde ik eigelijk op.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
artistiek schreef:Onbegrijpelijk eigenlijk dat er dan nog strijd is in de kerk...
Inderdaad. Daar waar de tafels vrijwel leeg blijven heerst een klimaat van tweedracht en ketterijen.
En waar de liefde woont, gebiedt de Heere Zijn zegen.
Affilato schreef:volle tafels betekent kerken vol van liefde voor Jezus.
Wat is daar mis mee?
Onbegrijpelijk eigenlijk dat er dan nog strijd is in de kerk...
Beste Artistieke broeder,
De apostel Paulus heeft ons er reeds voor gewaarschuwd.
"Groet elkander met een heiligen kus. De Gemeenten van Christus groeten ulieden. En ik bid u, broeders, neemt acht op degenen, die tweedracht en ergernissen aanrichten tegen de leer, die gij van ons geleerd hebt; en wijkt af van dezelve. Want dezulken dienen onzen Heere Jezus Christus niet, maar hun buik; en verleiden door schoonspreken en prijzen de harten der eenvoudigen. Want uw gehoorzaamheid is tot kennis van allen gekomen. Ik verblijde mij dan uwenthalve; en ik wil, dat gij wijs zijt in het goede, doch onnozel in het kwade. En de God des vredes zal den satan haast onder uw voeten verpletteren. De genade van onzen Heere Jezus Christus zij met ulieden. Amen."
Een vriendelijke groet.