Homoseksualiteit in Bijbels licht

refo

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door refo »

Bert Mulder schreef:
Medereiziger schreef:Het te pas en te onpas smijten met Bijbelteksten is m.i. nog verwerpelijker dan de zogenaamde Schriftkritiek, maar dat terzijde.

Kun je niet inhoudelijk op mijn vraag ingaan?
Geachte Medereiziger, ik GING INHOUDELIJK op je vraag in. Zij het een kort antwoord, geheel uit de Schrift genomen.

Van nature zijn ze ALLEN dood in de zonden en misdaden. Er is niemand die goed doet. Al onze beste werken zijn als een wegwerpelijk kleed. Mijn punt was, de Schrift vervloekt een ieder mens, die niet al Zijn geboden perfect onderhoudt. Dus niet alleen de homosexuelen. Zoek even op het woordeken 'vervloekt' in je Bijbel, zul je merken dat je stelling fout is. Zodat ik het niet ben, die te onpas 'smijt met Bijbelteksten' Maar gij zijt de man!:

Genesis 3:14
Toen zeide de HEERE God tot de slang: Dewijl gij dit gedaan hebt, zo zijt gij vervloekt boven al het vee en boven al het gedierte des velds; op uw buik zult gij gaan en stof zult gij eten al de dagen uws levens.

Genesis 3:17
En tot Adam zeide Hij: Dewijl gij geluisterd hebt naar de stem uwer vrouw en van dien boom gegeten, waarvan Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten, zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt, en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens.

Genesis 4:11
En nu zijt gij vervloekt; van den aardbodem, die zijn mond heeft opengedaan om uws broeders bloed van uw hand te ontvangen.

Genesis 5:29
En hij noemde zijn naam Noach, zeggende: Deze zal ons troosten over ons werk en over de smart onzer handen, vanwege het aardrijk, dat de HEERE vervloekt heeft.

Genesis 9:25
En hij zeide: Vervloekt zij Kanaän; een knecht der knechten zij hij zijn broederen.

Genesis 27:29
Volken zullen u dienen en natiën zullen zich voor u nederbuigen; wees heer over uw broederen, en de zonen uwer moeder zullen zich voor u nederbuigen. Vervloekt moet hij zijn, zo wie u vervloekt; en zo wie u zegent, zij gezegend.

Genesis 49:7
Vervloekt zij hun toorn, want hij is heftig, en hun verbolgenheid, want zij is hard. Ik zal hen verdelen onder Jakob en zal hen verstrooien onder Israël.

Deuteronomium 27:15
Vervloekt zij de man die een gesneden of gegoten beeld, een gruwel des HEEREN, een werk van des werkmeesters handen, zal maken en zetten in het verborgene. En al het volk zal antwoorden en zeggen: Amen.

Deuteronomium 27:16
Vervloekt zij, die zijn vader of zijn moeder veracht. En al het volk zal zeggen: Amen.

Deuteronomium 27:17
Vervloekt zij, die zijns naasten landpaal verrukt. En al het volk zal zeggen: Amen.

Deuteronomium 27:18
Vervloekt zij, die een blinde op den weg doet dolen. En al het volk zal zeggen: Amen.

Deuteronomium 27:19
Vervloekt zij, die het recht van den vreemdeling, van den wees en van de weduwe buigt. En al het volk zal zeggen: Amen.

Deuteronomium 27:20
Vervloekt zij, die bij de vrouw zijns vaders ligt, omdat hij zijns vaders slip ontdekt heeft. En al het volk zal zeggen: Amen.

Deuteronomium 27:21
Vervloekt zij, die bij enig beest ligt. En al het volk zal zeggen: Amen.

Deuteronomium 27:22
Vervloekt zij, die bij zijn zuster ligt, de dochter zijns vaders of de dochter zijner moeder. En al het volk zal zeggen: Amen.

Deuteronomium 27:23
Vervloekt zij, die bij zijn schoonmoeder ligt. En al het volk zal zeggen: Amen.

Deuteronomium 27:24
Vervloekt zij, die zijn naaste in het verborgen verslaat. En al het volk zal zeggen: Amen.

Deuteronomium 27:25
Vervloekt zij, die geschenk neemt om een ziel, het bloed eens onschuldigen, te verslaan. En al het volk zal zeggen: Amen.

Deuteronomium 27:26
Vervloekt zij, die de woorden dezer wet niet zal bevestigen, doende dezelve. En al het volk zal zeggen: Amen.

Deuteronomium 28:16
Vervloekt zult gij zijn in de stad, en vervloekt zult gij zijn in het veld.

Deuteronomium 28:17
Vervloekt zal zijn uw korf en uw baktrog.

Deuteronomium 28:18
Vervloekt zal zijn de vrucht uws buiks en de vrucht uws lands, de voortzetting uwer koeien, en de kudden van uw kleinvee.

Deuteronomium 28:19
Vervloekt zult gij zijn in uw ingaan, en vervloekt zult gij zijn in uw uitgaan.

Jozua 6:26
En terzelfder tijd bezwoer hen Jozua, zeggende: Vervloekt zij die man voor het aangezicht des HEEREN, die zich opmaken en deze stad Jericho bouwen zal; dat hij ze grondveste op zijn eerstgeboren zoon en haar poorten stelle op zijn jongsten zoon.

Jozua 9:23
Nu dan, vervloekt zijt gijlieden, en onder ulieden zullen niet afgesneden worden knechten, noch houthouwers, noch waterputters, ten huize mijns Gods.

Richteren 21:18
Maar wij zullen hun geen vrouwen van onze dochters kunnen geven; want de kinderen Israëls hebben gezworen, zeggende: Vervloekt zij, die den Benjaminieten een vrouw geeft.

1 Samuël 3:13
Want Ik heb hem te kennen gegeven, dat Ik zijn huis richten zal tot in eeuwigheid, om der ongerechtigheid wil die hij geweten heeft; want als zijn zonen zich hebben vervloekt gemaakt, zo heeft hij hen niet eens zuur aangezien.

2 Koningen 9:34
Als hij nu ingekomen was en gegeten en gedronken had, zeide hij: Ziet nu naar die vervloekte en begraaft haar; want zij is eens konings dochter.

Psalmen 37:22
Want Zijn gezegenden zullen de aarde erfelijk bezitten, maar Zijn vervloekten zullen uitgeroeid worden.

Psalmen 119:21
Gij scheldt de vervloekte hovaardigen, die van Uw geboden afdwalen.

Spreuken 28:27
Die den arme geeft, zal geen gebrek hebben; maar die zijn ogen verbergt, zal veel vervloekt worden.

Spreuken 30:11
Er is een geslacht dat zijn vader vervloekt, en zijn moeder niet zegent;

Jesaja 65:20
Vandaar zal niet meer wezen een zuigeling van weinige dagen, noch een oud man die zijn dagen niet zal vervullen; want een jongeling zal sterven, honderd jaar oud zijnde, maar een zondaar, honderd jaar oud zijnde, zal vervloekt worden.

Jeremia 11:3
Zeg dan tot hen: Zo zegt de HEERE, de God Israëls: Vervloekt zij de man die niet hoort de woorden dezes verbonds,

Jeremia 17:5
Zo zegt de HEERE: Vervloekt is de man die op een mens vertrouwt en vlees tot zijn arm stelt, en wiens hart van den HEERE afwijkt.

Jeremia 48:10
Vervloekt zij, die des HEEREN werk bedrieglijk doet; ja, vervloekt zij, die zijn zwaard van het bloed onthoudt.

Maleáchi 1:14
Ja, vervloekt zij de bedrieger die een mannetje in zijn kudde heeft, en den Heere belooft en offert wat verdorven is; want Ik ben een groot Koning, zegt de HEERE der heirscharen, en Mijn Naam is vreselijk onder de heidenen.

Maleáchi 2:2
Indien gij het niet zult horen, en indien gij het niet zult ter harte nemen, om Mijn Naam eer te geven, zegt de HEERE der heirscharen, zo zal Ik den vloek onder u zenden, en Ik zal uw zegeningen vervloeken; ja, Ik heb ook alrede elkeen derzelve vervloekt, omdat gij het niet ter harte neemt.

Maleáchi 3:9
Met een vloek zijt gij vervloekt, omdat gij Mij berooft, zelfs het ganse volk.

Matthéüs 25:41
Dan zal Hij zeggen ook tot degenen die ter linker hand zijn : Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is.

Johannes 7:49
Maar deze schare, die de wet niet weet, is vervloekt.

Galaten 1:8
Doch al ware het ook dat wij, of een engel uit den hemel, u een evangelie verkondigde buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt.

Galaten 1:9
Gelijk wij tevoren gezegd hebben, zo zeg ik ook nu wederom: Indien u iemand een evangelie verkondigt buiten hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt.

Galaten 3:10
Want zovelen als er uit de werken der wet zijn, die zijn onder den vloek; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen.

Galaten 3:13
Christus heeft ons verlost van den vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk die aan het hout hangt;
Heeeeeee, ik mis hier een groep! Een in dit topic nogal belangrijke.
Wat is je daarom punt?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Meeting

Bericht door Meeting »

[quote
je had er naar mijn gevoel beter aan kunnen toevoegen dat zij die geen relatie hebben en die ook niet nastreven op basis van Gods Woord (net als ik )de steun vanuit de gemeente heel hard nodig hebben, maar die zelden of nooit krijgen............[/quote]

Daar kan ik een beetje mee inkomen, Rens. Ik ken iemand die homo is. Het heeft heel lang geduurd voor hij daar voor uit durfde te komen. De strijd die hij al die jaren inwendig alleen gestreden heeft merk je dan pas. Toen hij de kerkeraad daar voorzichtig van op de hoogte bracht heeft hij sindsdien tot nu toe geen enkele steun ontvangen. Ze gingen ervan uit dat hij praktiserend was, wat niet het geval is. Dit heeft hem ontzettend boos en verdrietig gemaakt. Terwijl er voor deze mensen juist gebed en steun vanuit de gemeente nodig is.

Ik vermoed dat de kerken zo weinig over dit onderwerp weet, wat een groot gebrek is. Het juist in contact komen met deze mensen in je gemeente raakt je meer betrokken bij het onderwerp. Hier ligt zeker een taak voor de kerkeraad.
"Men heeft vaak ongelijk door de manier waarop men gelijk heeft". (De Bruix)
Letstalk

Bericht door Letstalk »

Medereiziger schreef:
Letstalk schreef:
Als homoseksueel geboren zijn, is ook geen zonde op zichzelf. Of wilde je zeggen dat die aard óók zondig is? Leg me dan nog maar eens het verschil met een aangeboren handicap uit.

Ik vind dit een moeilijk punt. Ik ken nl. een echtpaar, die 2 zoons hebben die allebei praktiserende homo's zijn. Van de ene zoon zegt ze dat het er van jongs af aan ingezeten heeft, terwijl ze van de andere zoon zegt dat het aangeleerd is.
De Bijbel zegt dat het niet is aangeboren, nl. Pred.7:29: 'Alleenlijk zie, dit heb ik gevonden, dat God de mens recht gemaakt heeft, maar zij hebben vele vonden gezocht.
Zucht, alsof die Bijbeltekst op homoseksualiteit betrekken is.

Je kunt het wel moeilijk vinden, maar gedegen onderzoek wijst uit dat homoseksualiteit aangeboren is. En nóg bestaan er vandaag de dag organisaties die 'homoseksualiteit wel even kunnen genezen'. Enig idee hoe dat eruit ziet, zo'n therapie? Dat wíl je niet weten... gewoonweg mensonterend.
Ja, deze tekst heeft ook betrekking op de homoseksualiteit, maar niet alleen. De kanttekening zegt over deze tekst:' Doch dit is een zekere zaak, dat het ganse menselijke geslacht, zo mannen als vrouwen, verdorven en zondig zijn, doch dat God, dewijl Hij de mens goed en naar Zijn beeld geschapen heeft, geen schuld daaraan heeft, maar de mens zelf, die zichzelven en al zijn nakomelingen door het ingeven des duivels en door moedwillige ongehoorzaamheid daarin gebracht heeft.
Te weten boze, erge, kwade vonden of listen.

Ook zeg je dat organisaties 'homoseksualiteit' wel kunnen genezen. Dan kan de homoseksualiteit niet aangeboren zijn.
Want iets wat aangeboren is kan niet genezen worden, dan zit het opgeslagen in de genen.
Hoe minder sommigen begrijpen, des te meer willen zij bewijzen. (C.F. Gellert)
albion

Bericht door albion »

Letstalk schreef:
Ja, deze tekst heeft ook betrekking op de homoseksualiteit, maar niet alleen. De kanttekening zegt over deze tekst:' Doch dit is een zekere zaak, dat het ganse menselijke geslacht, zo mannen als vrouwen, verdorven en zondig zijn, doch dat God, dewijl Hij de mens goed en naar Zijn beeld geschapen heeft, geen schuld daaraan heeft, maar de mens zelf, die zichzelven en al zijn nakomelingen door het ingeven des duivels en door moedwillige ongehoorzaamheid daarin gebracht heeft.
Te weten boze, erge, kwade vonden of listen.

Ook zeg je dat organisaties 'homoseksualiteit' wel kunnen genezen. Dan kan de homoseksualiteit niet aangeboren zijn.
Want iets wat aangeboren is kan niet genezen worden, dan zit het opgeslagen in de genen.
En toch heb ik hier ook moeite mee. Als homoseksualteit in je genen zit dan kan je er zelf niets tegen doen, want je bent nu eenmaal zo. Ik vraag me af of dit waar is. Hangt het ook niet af van een heleboel andere factoren? Wordt het ook van buitenaf al of niet 'bewust of onbewust' gevoed?
En hoe weet je dat dat het in je genen zit, of dat het niet aangeboren is? Alleen omdat een jongen zich anders gedraagt (in zijn jeugd) dan wat men van een doorsnee jongen verwacht?
Zou het ook niet zo kunnen zijn dat een jongen van jongsaf aan zich niet geaccepteerd weet (noch bij de jongens noch bij de meisjes, of in het gezin) dat hij een 'persoonsverandering' ondergaat?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Rens

Bericht door Rens »

Letstalk schreef:
Medereiziger schreef:
Letstalk schreef:
Als homoseksueel geboren zijn, is ook geen zonde op zichzelf. Of wilde je zeggen dat die aard óók zondig is? Leg me dan nog maar eens het verschil met een aangeboren handicap uit.

Ik vind dit een moeilijk punt. Ik ken nl. een echtpaar, die 2 zoons hebben die allebei praktiserende homo's zijn. Van de ene zoon zegt ze dat het er van jongs af aan ingezeten heeft, terwijl ze van de andere zoon zegt dat het aangeleerd is.
De Bijbel zegt dat het niet is aangeboren, nl. Pred.7:29: 'Alleenlijk zie, dit heb ik gevonden, dat God de mens recht gemaakt heeft, maar zij hebben vele vonden gezocht.
Zucht, alsof die Bijbeltekst op homoseksualiteit betrekken is.

Je kunt het wel moeilijk vinden, maar gedegen onderzoek wijst uit dat homoseksualiteit aangeboren is. En nóg bestaan er vandaag de dag organisaties die 'homoseksualiteit wel even kunnen genezen'. Enig idee hoe dat eruit ziet, zo'n therapie? Dat wíl je niet weten... gewoonweg mensonterend.
Er wordt gezegd "En nóg bestaan er organisaties....." ofwel: organistaties die dénken dat homosexualtiteit te "genezen" zou zijn.

Ik kan er wél in meegaan dát er in een bepaald aantal gevallen sprake is, of kan zijn, van een "keuze" in het leven.

Echter in meerderheid is dat niet het geval....en je aangehaalde kanttekeningen slaan hier de plank aardig mis, want als de mens "goed" geschapen zou zijn, dus perfect zoals God het bedoeld heeft, dan zouden er ook geen "niet-perfect-geborenen" zijn, dus mensen met enige afwijking t.o.v. de perfectie zoals bedoeld is door God......

Stel je echter dat aangeboren handicaps zoals (BIJVOORBEELD) het Down-syndroom of lichamelijke handicaps, door God bedoeld zijn als loutering of een wijze waarin God groot gemaakt kan worden, waarom zou de aangeboren homosexualiteit dan niet als zodanig gezien kunnen worden? Want homosexualiteit IS een handicap als je het niet kunt uitleven als je Gods Woord ten volle wilt naleven, want de gevoelens zijn er dus wel degelijk.

"Aangenomen" homosexualteit kun je wél veroordelen als het gepractiseerd wordt alszijnde een ingebeelde lotsbestemming.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
refo

Bericht door refo »

Dat zou het allemaal overzichtelijker maken, ja. Kunnen we het afdoen als een kwaal. Maar zo simpel ligt het meestal niet. Heel soms wel . En dan kan als een soort 'bijproduct' van een gesprekstharapie 'genezing' waargenomen worden. Het verhaal van zo iemand gaat dan fungeren als een soort reclame aan christelijke homo's: genezing kan! Met als gevolg dat als het niet 'lukt' het schuldgevoel alleen maar groter wordt.
En: als het zo gemakkelijk uitwisselbaar is, zou je zo van een hetero een homo moeten kunnen maken cq praten.

Overigens is het niet zozeer een zaak van genen maar van ontwikkeling in de eerste uren na de conceptie. Als het werkelijk genetisch zou zijn was het allang uitgestorven. ;)
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Rens

Bericht door Rens »

refo schreef: Als het werkelijk genetisch zou zijn was het allang uitgestorven. ;)
gaan we op de Darwinistische toer??? :jongle
Moderatorbericht:
refo

Bericht door refo »

Rens schreef:
refo schreef: Als het werkelijk genetisch zou zijn was het allang uitgestorven. ;)
gaan we op de Darwinistische toer??? :jongle
Integendeel.
Ik ga er vanuit dat het zich niet voort kan planten.
--------------
Medereiziger

Bericht door Medereiziger »

Letstalk schreef: Ook zeg je dat organisaties 'homoseksualiteit' wel kunnen genezen. Dan kan de homoseksualiteit niet aangeboren zijn.
Wat Rens zegt.

Het is te belachelijk voor woorden dat die organisaties nog bestaan. Men wijst ook nog regelmatig op het bestaan van deze mensonterende praktijken. Wat daar zoal gebeurt gaat álle grenzen te buiten. Enkele verhalen zal ik je, omwille van je nacht- en gemoedsrust, besparen.
The liberator who destroyed my property has realigned my perceptions.
Rens

Bericht door Rens »

Medereiziger schreef:
Letstalk schreef: Ook zeg je dat organisaties 'homoseksualiteit' wel kunnen genezen. Dan kan de homoseksualiteit niet aangeboren zijn.
Wat Rens zegt.

Het is te belachelijk voor woorden dat die organisaties nog bestaan. Men wijst ook nog regelmatig op het bestaan van deze mensonterende praktijken. Wat daar zoal gebeurt gaat álle grenzen te buiten. Enkele verhalen zal ik je, omwille van je nacht- en gemoedsrust, besparen.
ik solliciteer ook absoluut niet naar zo'n "genezingsprocedure" ........... laat mij maar zijn zo ik ben, en leven zoals ik doe...zo goed als het mij gegeven is om naar Gods Woord te leven in Zijn kracht om na te laten wat Hem een gruwel is.
Moderatorbericht:
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Medereiziger schreef:
Wat Rens zegt.

Het is te belachelijk voor woorden dat die organisaties nog bestaan.
Jij hebt liever, dat ze niet genezen worden?
Medereiziger

Genezing is onmogelijk.

En als het mogelijk zou zijn, heiligt het doel dergelijke middelen niet, onder geen enkel beding.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Medereiziger schreef:Genezing is onmogelijk.

En als het mogelijk zou zijn, heiligt het doel dergelijke middelen niet, onder geen enkel beding.
Genezen is dan wellicht niet de juiste uitdrukking; misschien is "ervan afhelpen" beter. Zoals een instituut als De Hoop van verslavingen afhelpt.

En wat bedoel je dat het doel het middel niet heiligt? Het is juist een goed middel.
Rens

Bericht door Rens »

Tiberius schreef:
Medereiziger schreef:
Wat Rens zegt.

Het is te belachelijk voor woorden dat die organisaties nog bestaan.
Jij hebt liever, dat ze niet genezen worden?
Tib....ga in de hoek staan! Aangeboren zaken kún je niet genezen, alleen met de genade Gods in toom houden, dus niet aan toegeven.

Zo ook ándere aangeboren zaken niet te genezen zijn, maar wél door Gods genade lichter te dragen zijn.

Heb je het echter over "aangeleerde zaken rondom homosexualiteit", tja, dat zou wel eens rechtgezet kúnnen worden.......

daarom, wees zorgvuldig in reacties....maak verschil in "aangeboren" en "zelf gekozen"
Moderatorbericht:
Medereiziger

Je kunt je ook wel een voorstelling maken van zogenaamde 'genezingspraktijken'?

En zolang je weigert onder ogen te zien dat homoseksualiteit iets is wat vele malen diepgewortelder zit, dan een of andere verslaving heeft een discussie weinig zin. Of ben je ook van mening dat je van je heteroseksualiteit 'af te helpen bent'?
Gesloten