Dat de Heilige Geest krachtig werkt in totaal verdorven mensenharten. Dat Gods Koninkrijk groeit, ook in 2009, ondanks onze zonden en tekorten.de zuivere leer schreef:(...) Wat betekent volle avondmaal tafels...?(..)
mag een ds. modder gooien naar zijn hoorders
Re: mag een ds. modder gooien naar zijn hoorders
-
U durft zeker nog net niet ds. A.P. van de Meer te noemen, deze predikanten hebben al genoeg modder naar hun hoofden gekregen!!freek schreef:Je zou het eens bij ds Wink kunnen proberen. Er zijn mensen die het nergens uithouden, maar bij deze predikant toch echt nog iets van dat authentieke beleven. Wie het vatte kan, vatte het.de zuivere leer schreef:Ik ben geen gergemmer!!!!!!Luther schreef:Beste zuivere leer,
Ik heb je eerste posting eens goed bestudeerd en daaruit concludeer ik het volgende:
1. Het gaat over de Gereformeerde Gemeente...
2. ... met een eigen predikant...
3. ... die niet zo preekt als ds. W.C. Lamain (1904 - 1984).
4. Je hebt bezwaren tegen de prediking, omdat deze niet gelijk is aan die van o.a. ds. Lamain.
5. Je bent met deze bezwaren naar de dominee gegaan, of hebt ze per brief kenbaar gemaakt.
6. Je denkt antwoord te krijgen via de kansel op je bezwaren.
7. Dit noem je 'gooien met modder'.
Volgens mij heb ik je punt zo goed samengevat.
Mag ik je wat denkwerk meegeven?
- Wat fijn dat de dominee niet preekt zoals je gewend bent. De prediking staat op het snijvlak van hel en hemel. Stel je voor dat je daaraan zou wennen. Kennelijk hoor je dingen die je raken, weliswaar in negatieve zin, maar toch...
- Heb je biddend, het Woord onderzoekend, je afgevraagd of je misschien zelf niet goed luistert?
- Moet een predikant preken zoals ds. Lamain, of zoals het Woord zelf spreekt?
- Kan het zijn dat de dominee zich niet begrepen voelt en zich door kritiek onheus bejegend voelt en daarom niet rechtsstreeks antwoord geeft? (Hoewel dat wel zou moeten, vind ik!)
- Heb je je weleens afgevraagd waarom je eigenlijk naar de kerk gaat? Wil je dat het Woord jou klem zet, zodat je er niet meer onderuit kunt, zodat je neergemaaid wordt in je eigen rechtzinnigheid en dode orthodoxie? Of wil je elke zondag horen hoe God een mens bekeert? (En vervolgens uit de kerk koffie met gebak etend vaststellen dat de dominee het Woord weer recht gesneden heeft en dat hij het weer eens goed gezegd heeft...)
- Je bent lid van de GG. Ik neem aan dat je dan ook de Saambinder leest. Lees dan uit het nummer van deze week eens de laatste alinea's van het interview met ds. J.W. Verweij. (Helaas: hij preekt ook niet als ds. Lamain.)
Als ik iedere zondag zo'n preek hoort dan hoef ik, als ik uit de kerk komt echt geen gebak meer hoor.... Heeft u weleens de uitdrukking gehoord, wat in de binnenkamer geschied, wordt op de daken gepredikt.. de ds. hoeft niet te preken met dezelfde woorden als Lamain maar als het goed is spreken allen goede predikanten de talen Kanaäns.
-
Maar ho eens even; volle avondmaaltafels in een kerk kan niet, dan is de dominee niet ernstig genoeg en schiet er iets tekort in zijn prediking! Óf de tafelwachters doen niet goed hun werk.Mister schreef:Dat de Heilige Geest krachtig werkt in totaal verdorven mensenharten. Dat Gods Koninkrijk groeit, ook in 2009, ondanks onze zonden en tekorten.de zuivere leer schreef:(...) Wat betekent volle avondmaal tafels...?(..)

The liberator who destroyed my property has realigned my perceptions.
Zou de Heilige Geest ondergeschikt zijn aan een predikant of tafelwacht?Medereiziger schreef:Maar ho eens even; volle avondmaaltafels in een kerk kan niet, dan is de dominee niet ernstig genoeg en schiet er iets tekort in zijn prediking! Óf de tafelwachters doen niet goed hun werk.Mister schreef:Dat de Heilige Geest krachtig werkt in totaal verdorven mensenharten. Dat Gods Koninkrijk groeit, ook in 2009, ondanks onze zonden en tekorten.de zuivere leer schreef:(...) Wat betekent volle avondmaal tafels...?(..)
Hoho mensen, deze kant moeten we ook niet uit. Er wordt nu wel met modder gegooid. Meneer 'zuivere leer' een beetje genuanceerder over zulke zaken spreken kan geen kwaad.
Helaas lijkt het wel zo te zijn dat het gemis aan separerende prediking leidt tot meer Avondmaalgangers, maar we zijn nog steeds geen hartenkenner.
Helaas lijkt het wel zo te zijn dat het gemis aan separerende prediking leidt tot meer Avondmaalgangers, maar we zijn nog steeds geen hartenkenner.
Zou je het niet een beetje anders kunnen zien? Sterk separerende prediking houdt mensen af van de tafel des Heeren.Ander schreef:Hoho mensen, deze kant moeten we ook niet uit. Er wordt nu wel met modder gegooid. Meneer 'zuivere leer' een beetje genuanceerder over zulke zaken spreken kan geen kwaad.
Het is maar net welke invalshoek je neemt. Als weinig kenmerk wordt van het ware, vraag ik me af of dat juist is.
-
Precies.
The liberator who destroyed my property has realigned my perceptions.
mag het een beetje minder?de zuivere leer schreef:Een hele opgave om een uur te bidden voor een dominee..JolandaOudshoorn schreef:beste zuivere leer,
bid je iedere zondagmorgen voor de predikant?? (en daar mag je 's morgens best een uur eerder voor opstaan, hoor!)
de discipelen vroegen Heere leer ons bidden! u kunt zeker goed bidden, zoals de Farizeers!

Het lijkt me volkomen bijbels om te bidden voor onze predikanten, en het lijkt me volkomen onbijbels om degenen die daartoe oproepen uit te maken voor farizeers. Ik hoop dat ik je verkeerd begrijp...
Klopt, zo kun je het ook bekijken.Mister schreef:Zou je het niet een beetje anders kunnen zien? Sterk separerende prediking houdt mensen af van de tafel des Heeren.Ander schreef:Hoho mensen, deze kant moeten we ook niet uit. Er wordt nu wel met modder gegooid. Meneer 'zuivere leer' een beetje genuanceerder over zulke zaken spreken kan geen kwaad.
Het is maar net welke invalshoek je neemt. Als weinig kenmerk wordt van het ware, vraag ik me af of dat juist is.
Ik stel ook niet dat weinig een kenmerk is van het ware. Dat is wel erg zwart-wit. Al geloof ik wel dat de Heere Zijn kinderen aan de tafel leidt, dus afhouden door een sterk separerende prediking vind ik minder sterk dan andersom. Het zonder recht aangaan is een probleem van alle eeuwen.
Van dit stukje van Ander krijg ik dus echt de koude rillingen over m'n rug. O, wat een dwalingen toch binnen de Gereformeerde Gezindte! Ja, want dit noem ik dwalingen.Ander schreef:Ook het bepreken van de gangen en standen van Gods volk hoor je minder, ook binnen de GG. Je hebt ze nog wel (Mondria, Mouw bijv.) Ook hedendaagse predikanten die vaak de genoemde oudjes citeren en deze hoog hebben staan hebben toch een andere prediking. De reden is dan dat die predikanten niet zo doorgeleid zijn en daarom minder diep gaan in de prediking. Dat zou best eens zo kunnen wezen. Ik hoor zelfs mensen zeggen dat ze liever leesdienst hebben dan dat ze zo'n niet-zo-ver-doorgeleide-dominee zondag aan zondag moeten horen. Misschien dat zuivere leer dit ook bedoelt.
Hier wordt het een gemis gevonden dat gangen en standen minder bepreekt worden! Ik zou willen vragen: Lees nog eens over wat je hier neergezet hebt.
Gangen en standen moeten nooit bepreekt worden! Als dat wel gebeurt, krijg je standaardpreken (wel elke zondag een andere tekst), waarin diepgravend genoemd wordt wat Gods volk beleeft en in welke standen, trappen en gangen God werkt!
Stop er toch eens mee: Zo moet er niet gepreekt worden! Nergens in de Bijbel lees je dat Petrus zo preekt, dat Paulus zo preekt, ja dat de Heere Jezus zo preekt. Wellicht zouden de apostelen ook door jou 'minder doorgeleid' genoemd worden.
Gods Woord moet verkondigd worden met bevel van bekering en geloof. Nee, niet lichtvaardig evangelisch, maar in de klem brengend. Juist dat separeert, juist dat leidt tot bevinding!
Bevindelijke prediking is vaak verworden tot gepreekte bevinding. Het raakt de gemeente niet, men komt niet in de klem, het is immers voor Gods volk, en als God me wil bekeren, dan doet Hij dat toch wel. Ik vraag me altijd af, wat die mensen van de genoemde predikanten toch altijd willen horen?
Waar is de bewogenheid van de Heere Jezus, Die de gelijkenis van de verloren zoon verteld om juist duidelijk te maken dat de Vader staat te wachten met uitgebreide armen. Nee, dat is niet kloppend te krijgen met het Bijbelse gegeven dat de Vader trekt en verkiest, maar preken die alles kloppend proberen te maken, kloppen niet. Kijk, en als dat wonder aan bij bevinding in eigen hart en leven wordt doorleefd, dan wordt het Woord bevonden. De term bevindelijke prediking zou eigenlijk vervangen moeten worden door 'Schrift-ondervindelijke prediking'. Dan pak je niet een tekst, nee de tekst pakt jou.
Ik denk dat sommige predikanten die door Ander minder-ver-doorgeleid genoemd worden, misschien meer van het Evangelie verstaan hebben dan onze Farizeïstische bevinding-jagers lief is. En wat stemt het mij tot grote dankbaarheid dat de laatste jaren steeds vaker jonge predikanten bevestigd worden die met ernst en aandrang het Woord aan de harten van de hoorders leggen. Wat ben ik blij dat ze zich aan de tekst houden en het Woord uitleggen en laten klinken wat Gods stem op dat moment tot de gemeente is. Als de Heilige Geest datv toepast, dan ontstaat er bevinding, dan ga je het Woord bevinden. Maar dat laatste moet niet bepreekt worden!
Misschien tot slot een voorbeeld om het duidelijk te maken.
Als een dokter een patiënt tegenover zich heeft zitten, tegen wie hij zojuist heeft moeten vertellen dat er kanker geconstateerd is tijdens het laatste ziekenhuisonderzoek. Waar heeft deze patiënt dan het meest aan?
- Aan een nauwkeurige opsomminge en beschrijving van bevindingen van andere kankerpatiënten in een dergelijke situatie en alle wagen die zij bewandeld hebben en de overleggingen die hun hart gekend heeft?
- Of aan een geneesmiddel of behandeling ter besrijding van de kwaal?
De vraag stellen is haar beantwoorden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
- JolandaOudshoorn
ik mis bij jou gemeenschap, de verborgen omgang met God. dat is bidden en als je dat zou weten bij ondervinding, had je dit nooit zo geschreven. bidden is geen opgave, bidden is een gave! En niet omdat ik dat kan of doe, maar omdat Hij zelf dat verlangen en die opdracht heeft gegeven.de zuivere leer schreef:Een hele opgave om een uur te bidden voor een dominee..JolandaOudshoorn schreef:beste zuivere leer,
bid je iedere zondagmorgen voor de predikant?? (en daar mag je 's morgens best een uur eerder voor opstaan, hoor!)
de discipelen vroegen Heere leer ons bidden! u kunt zeker goed bidden, zoals de Farizeers!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
O grut, ik zou niet durven; dan krijg ik straks een heel modderbad terug.de zuivere leer schreef:U durft zeker nog net niet ds. A.P. van de Meer te noemen, deze predikanten hebben al genoeg modder naar hun hoofden gekregen!!freek schreef:Je zou het eens bij ds Wink kunnen proberen. Er zijn mensen die het nergens uithouden, maar bij deze predikant toch echt nog iets van dat authentieke beleven. Wie het vatte kan, vatte het.de zuivere leer schreef:Ik ben geen gergemmer!!!!!!Luther schreef:Beste zuivere leer,
Ik heb je eerste posting eens goed bestudeerd en daaruit concludeer ik het volgende:
1. Het gaat over de Gereformeerde Gemeente...
2. ... met een eigen predikant...
3. ... die niet zo preekt als ds. W.C. Lamain (1904 - 1984).
4. Je hebt bezwaren tegen de prediking, omdat deze niet gelijk is aan die van o.a. ds. Lamain.
5. Je bent met deze bezwaren naar de dominee gegaan, of hebt ze per brief kenbaar gemaakt.
6. Je denkt antwoord te krijgen via de kansel op je bezwaren.
7. Dit noem je 'gooien met modder'.
Volgens mij heb ik je punt zo goed samengevat.
Mag ik je wat denkwerk meegeven?
- Wat fijn dat de dominee niet preekt zoals je gewend bent. De prediking staat op het snijvlak van hel en hemel. Stel je voor dat je daaraan zou wennen. Kennelijk hoor je dingen die je raken, weliswaar in negatieve zin, maar toch...
- Heb je biddend, het Woord onderzoekend, je afgevraagd of je misschien zelf niet goed luistert?
- Moet een predikant preken zoals ds. Lamain, of zoals het Woord zelf spreekt?
- Kan het zijn dat de dominee zich niet begrepen voelt en zich door kritiek onheus bejegend voelt en daarom niet rechtsstreeks antwoord geeft? (Hoewel dat wel zou moeten, vind ik!)
- Heb je je weleens afgevraagd waarom je eigenlijk naar de kerk gaat? Wil je dat het Woord jou klem zet, zodat je er niet meer onderuit kunt, zodat je neergemaaid wordt in je eigen rechtzinnigheid en dode orthodoxie? Of wil je elke zondag horen hoe God een mens bekeert? (En vervolgens uit de kerk koffie met gebak etend vaststellen dat de dominee het Woord weer recht gesneden heeft en dat hij het weer eens goed gezegd heeft...)
- Je bent lid van de GG. Ik neem aan dat je dan ook de Saambinder leest. Lees dan uit het nummer van deze week eens de laatste alinea's van het interview met ds. J.W. Verweij. (Helaas: hij preekt ook niet als ds. Lamain.)
Als ik iedere zondag zo'n preek hoort dan hoef ik, als ik uit de kerk komt echt geen gebak meer hoor.... Heeft u weleens de uitdrukking gehoord, wat in de binnenkamer geschied, wordt op de daken gepredikt.. de ds. hoeft niet te preken met dezelfde woorden als Lamain maar als het goed is spreken allen goede predikanten de talen Kanaäns.
Ik analyseerde alleen de gevoelens van 'de zuivere leer'. Enne, wees gerust, je krijgt echt geen standaardpreken als de weg bepreekt wordt die de Heere met Zijn volk gaat. Dit stellen is getuigen van weinig kennis van schiftuurlijk-bevindelijk preken. Lees de oudvaders eens, jongen. (m.n. Smijtegelt en Brakel).Luther schreef:Van dit stukje van Ander krijg ik dus echt de koude rillingen over m'n rug. O, wat een dwalingen toch binnen de Gereformeerde Gezindte! Ja, want dit noem ik dwalingen.
Hier wordt het een gemis gevonden dat gangen en standen minder bepreekt worden! Ik zou willen vragen: Lees nog eens over wat je hier neergezet hebt.
Gangen en standen moeten nooit bepreekt worden! Als dat wel gebeurt, krijg je standaardpreken (wel elke zondag een andere tekst), waarin diepgravend genoemd wordt wat Gods volk beleeft en in welke standen, trappen en gangen God werkt!
Stop er toch eens mee: Zo moet er niet gepreekt worden! Nergens in de Bijbel lees je dat Petrus zo preekt, dat Paulus zo preekt, ja dat de Heere Jezus zo preekt. Wellicht zouden de apostelen ook door jou 'minder doorgeleid' genoemd worden.
Dat is waar.Luther schreef:Gods Woord moet verkondigd worden met bevel van bekering en geloof. Nee, niet lichtvaardig evangelisch, maar in de klem brengend. Juist dat separeert, juist dat leidt tot bevinding!
Heb je het nu over jezelf? Wat een onzin.Luther schreef:Bevindelijke prediking is vaak verworden tot gepreekte bevinding. Het raakt de gemeente niet, men komt niet in de klem, het is immers voor Gods volk, en als God me wil bekeren, dan doet Hij dat toch wel. Ik vraag me altijd af, wat die mensen van de genoemde predikanten toch altijd willen horen?
Je kan het prachtig vertellen, maar jouw tekst pakt me niet. Ik kan deze argumenten ook andersom gebruiken.Luther schreef:Waar is de bewogenheid van de Heere Jezus, Die de gelijkenis van de verloren zoon verteld om juist duidelijk te maken dat de Vader staat te wachten met uitgebreide armen. Nee, dat is niet kloppend te krijgen met het Bijbelse gegeven dat de Vader trekt en verkiest, maar preken die alles kloppend proberen te maken, kloppen niet. Kijk, en als dat wonder aan bij bevinding in eigen hart en leven wordt doorleefd, dan wordt het Woord bevonden. De term bevindelijke prediking zou eigenlijk vervangen moeten worden door 'Schrift-ondervindelijke prediking'. Dan pak je niet een tekst, nee de tekst pakt jou.
Ik ben ook blij met de predikanten die de laatste 10 jaar bevestigd zijn geworden. Schriftuurlijk-bevindelijke predikers. De Heere werkt nog!Luther schreef:Ik denk dat sommige predikanten die door Ander minder-ver-doorgeleid genoemd worden, misschien meer van het Evangelie verstaan hebben dan onze Farizeïstische bevinding-jagers lief is. En wat stemt het mij tot grote dankbaarheid dat de laatste jaren steeds vaker jonge predikanten bevestigd worden die met ernst en aandrang het Woord aan de harten van de hoorders leggen. Wat ben ik blij dat ze zich aan de tekst houden en het Woord uitleggen en laten klinken wat Gods stem op dat moment tot de gemeente is. Als de Heilige Geest datv toepast, dan ontstaat er bevinding, dan ga je het Woord bevinden. Maar dat laatste moet niet bepreekt worden!
...Luther schreef:Misschien tot slot een voorbeeld om het duidelijk te maken.
Als een dokter een patiënt tegenover zich heeft zitten, tegen wie hij zojuist heeft moeten vertellen dat er kanker geconstateerd is tijdens het laatste ziekenhuisonderzoek. Waar heeft deze patiënt dan het meest aan?
- Aan een nauwkeurige opsomminge en beschrijving van bevindingen van andere kankerpatiënten in een dergelijke situatie en alle wagen die zij bewandeld hebben en de overleggingen die hun hart gekend heeft?
- Of aan een geneesmiddel of behandeling ter besrijding van de kwaal?
De vraag stellen is haar beantwoorden.
Dit topic is m.i. behoorlijk ontspoord.
Over de inhoud van de prediking zijn verschillende topics te vinden. Het bespreken en noemen van predikanten zoals hier nu gebeurt is absoluut niet de bedoeling.
Over de inhoud van de prediking zijn verschillende topics te vinden. Het bespreken en noemen van predikanten zoals hier nu gebeurt is absoluut niet de bedoeling.