Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bert Mulder
Contacteer:

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door Bert Mulder »

Wat versta je onder de homoseksuele 'begering'?
Zondag 41
109. Vr. Verbiedt God in dit gebod niet meer dan echtbreken en dergelijke schandelijkheden?
Antw. Dewijl ons lichaam en ziel tempelen des Heiligen Geestes zijn, zo wil Hij, dat wij ze beide zuiver en heilig bewaren; daarom verbiedt Hij alle onkuise daden, gebaren, woorden (a), gedachten, lusten (b), en wat den mens daartoe trekken kan (c).

Als homoseksueel geboren zijn, is ook geen zonde op zichzelf. Of wilde je zeggen dat die aard óók zondig is? Leg me dan nog maar eens het verschil met een aangeboren handicap uit.
8. Vr. Maar zijn wij alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad?

Antw. Ja wij (a); tenzij dan dat wij door den Geest Gods wedergeboren worden (b).

Dat geldt niet alleen voor homosexualiteit, zoals ik al uitgelegd heb. Onze gehele aard, van nature, is zondig. Lichamelijke handicap, daarentegen, tast onze aard niet aan.

Homoseksualiteit ook niet?
Homosexualiteit wel. Het is tegennatuurs, volgens de Schrift.
Hoe bedoel je hier bekeren?
87. Vr. Kunnen dan die niet zalig worden die, in hun goddeloos ondankbaar leven voortvarende, zich tot God niet bekeren?

Antw. In generlei wijze; want de Schrift zegt dat geen onkuise, afgodendienaar, echtbreker, dief, gierigaard, dronkaard, lasteraar, noch rover, noch dergelijke, het Koninkrijk Gods beërven zal (a).

88. Vr. In hoeveel stukken bestaat de waarachtige bekering des mensen?

Antw. In twee stukken: in de afsterving des ouden, en in de opstanding des nieuwen mensen (a).
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
jvdg

Bericht door jvdg »

Bert Mulder schreef:
Ik heb gesteld dat homosexualiteit een zonde is, op zichzelf. En ook, dat het uit de zondeval voortkomt. Onze natuur is zondig. Onze oude mens is niets dan zonde. Omdat wij allen zondigen, met woord, daad en gedachte. Zoals Paulus ook zegt: "ik had geen zonde gekend, als er niet geschreven stond: "Gij zult niet begeren". Dus is de homosexuele begering zonde, net zoals de begeerte om te stelen, je aan alcohol over te geven, hoererij te plegen, overspel, doodslag, je noemt maar op.

De lichamelijke handicap is anders, of het nu down's syndrome is, of wat dan ook. Dat zijn wel gevolgen van de zonde, maar niet zonde op zichzelf. Zoals het Bijbelse voorbeeld, waar Christus gevraagd werd, of hij blind was, om zijn zonde, of iemand anders zonde. Met een lichamelijke handicap komt niet voort uit (zondige) gedachten.

Dat neemt niet weg, dat we in liefde met al onze medemensen om moeten gaan. Ook de homosexuelen. Ook voor hen is de beoging van de kerkelijke tucht, niet dat ze maar weggaan, dan hebben we er niks meer mee te maken, maar dat ze zich bekeren. Dat we ook met hen des Heeren dood mogen gedenken. En dat we maar goed er aan denken, dat als het niet om Gods genade was, en Zijn weerhoudende hand, zouden wij, jij en ik, niet alleen hetzelfde zijn als zij, maar hoog waarschijnlijk nog vuiliger beesten. En dat is reden ter dankbaarheid.
Van harte mee eens, Bert
Hier heb ik niets aan toe te voegen.
Rens

Bericht door Rens »

Bert Mulder schreef:En dat we maar goed er aan denken, dat als het niet om Gods genade was, en Zijn weerhoudende hand, zouden wij, jij en ik, niet alleen hetzelfde zijn als zij, maar hoog waarschijnlijk nog vuiliger beesten. En dat is reden ter dankbaarheid.
nu ben je dus béter dan de homo door Gods genade? dat idee krijg ik, ook na herlezing van wat je schreef.....

laat ik nou altijd gedacht hebben dat geen mens beter is dan een ánder, even los van Gods genade. ik ben niet slechter dan jij door wat ik ben....hooguit net zo'n beroerd mens als ieder ander.

als ik je verkeerd begrepen heb, wat natuurlijk mogelijk is, dan sorry.....ik lees morgenochtend wel wát ik verkeerd heb......
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Bert Mulder
Contacteer:

Rens schreef:
Bert Mulder schreef:En dat we maar goed er aan denken, dat als het niet om Gods genade was, en Zijn weerhoudende hand, zouden wij, jij en ik, niet alleen hetzelfde zijn als zij, maar hoog waarschijnlijk nog vuiliger beesten. En dat is reden ter dankbaarheid.
nu ben je dus béter dan de homo door Gods genade? dat idee krijg ik, ook na herlezing van wat je schreef.....

laat ik nou altijd gedacht hebben dat geen mens beter is dan een ánder, even los van Gods genade. ik ben niet slechter dan jij door wat ik ben....hooguit net zo'n beroerd mens als ieder ander.

als ik je verkeerd begrepen heb, wat natuurlijk mogelijk is, dan sorry.....ik lees morgenochtend wel wát ik verkeerd heb......
Waar heb ik het woordeken 'beter' gebruikt, geachte Rens?

Verder sprak ik over genade, nooit over verdienste...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
jvdg

Bericht door jvdg »

Rens schreef:

Bert schreef juist dat wij, "normale" mensen, net zo zondig zijn, of erger, dan onze homosexuele naaste, die wij ook lief dienen te hebben.
Daarmee is homosexualiteit niet goedgepraat, netzomin als al onze andere zonden.

De zonde is vervloekt, voor de zondaar is er Genade.
Met de notie dat de zondaar de zonde moet haten.
En dat geldt voor al Zijn geboden.

Ik zou zeggen, Rens, lees de posting van Bert nog maar eens een keer goed door.
Rens

Bericht door Rens »

jvdg schreef:
Rens schreef:

Bert schreef juist dat wij, "normale" mensen, net zo zondig zijn, of erger, dan onze homosexuele naaste, die wij ook lief dienen te hebben.
Daarmee is homosexualiteit niet goedgepraat, netzomin als al onze andere zonden.
.
waarmee je dus zegt dat homo's níét "normaal" zijn.........waarmee ik me dus behoorlijk aangesproken voel beste JvdG....

je had er naar mijn gevoel beter aan kunnen toevoegen dat zij die geen relatie hebben en die ook niet nastreven op basis van Gods Woord (net als ik )de steun vanuit de gemeente heel hard nodig hebben, maar die zelden of nooit krijgen............
Laatst gewijzigd door Rens op 14 feb 2009, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Moderatorbericht:
Letstalk

Bericht door Letstalk »

Als homoseksueel geboren zijn, is ook geen zonde op zichzelf. Of wilde je zeggen dat die aard óók zondig is? Leg me dan nog maar eens het verschil met een aangeboren handicap uit.

Ik vind dit een moeilijk punt. Ik ken nl. een echtpaar, die 2 zoons hebben die allebei praktiserende homo's zijn. Van de ene zoon zegt ze dat het er van jongs af aan ingezeten heeft, terwijl ze van de andere zoon zegt dat het aangeleerd is.
De Bijbel zegt dat het niet is aangeboren, nl. Pred.7:29: 'Alleenlijk zie, dit heb ik gevonden, dat God de mens recht gemaakt heeft, maar zij hebben vele vonden gezocht.
Hoe minder sommigen begrijpen, des te meer willen zij bewijzen. (C.F. Gellert)
Medereiziger

Bericht door Medereiziger »

Letstalk schreef:

Ik vind dit een moeilijk punt. Ik ken nl. een echtpaar, die 2 zoons hebben die allebei praktiserende homo's zijn. Van de ene zoon zegt ze dat het er van jongs af aan ingezeten heeft, terwijl ze van de andere zoon zegt dat het aangeleerd is.
De Bijbel zegt dat het niet is aangeboren, nl. Pred.7:29: 'Alleenlijk zie, dit heb ik gevonden, dat God de mens recht gemaakt heeft, maar zij hebben vele vonden gezocht.
Zucht, alsof die Bijbeltekst op homoseksualiteit betrekken is.

Je kunt het wel moeilijk vinden, maar gedegen onderzoek wijst uit dat homoseksualiteit aangeboren is. En nóg bestaan er vandaag de dag organisaties die 'homoseksualiteit wel even kunnen genezen'. Enig idee hoe dat eruit ziet, zo'n therapie? Dat wíl je niet weten... gewoonweg mensonterend.
The liberator who destroyed my property has realigned my perceptions.
Bert Mulder
Contacteer:

Rens schreef:
jvdg schreef:
Rens schreef:

.
waarmee je dus zegt dat homo's níét "normaal" zijn.........waarmee ik me dus behoorlijk aangesproken voel beste JvdG....

je had er naar mijn gevoel beter aan kunnen toevoegen dat zij die geen relatie hebben en die ook niet nastreven op basis van Gods Woord de steun vanuit de gemeente heel hard nodig hebben, maar die zelden of nooit krijgen............
Geachte Rens:

Wil je dit even aan mijn bericht toevoegen. Zal het zelf ook doen.

Alle degenen, die een zondige aard bezitten, en dus ook degenen die de homosexuele aard bezitten, en die daar tegen strijden, en niet naar die aard leven of proberen te nastreven, in gehoorzaamheid aan Gods Woord, hebben zeer de steun van de gemeente, de gemeenschap der heiligen, nodig, alsook hun gebed. Zodat zij allen staande kunnen blijven. Het is vaak met leedwezen geconstateerd dat dit vaak helaas niet gebeurd. Alsof wij van onszelf iets hebben waarop we kunnen roemen. Laten we als broeders en zusters in Christus onderling in liefde met elkaar leven. Die roeme, dat hij roeme in de Heere.
Bert Mulder
Contacteer:

Bert Mulder schreef:
Ik heb gesteld dat homosexualiteit een zonde is, op zichzelf. En ook, dat het uit de zondeval voortkomt. Onze natuur is zondig. Onze oude mens is niets dan zonde. Omdat wij allen zondigen, met woord, daad en gedachte. Zoals Paulus ook zegt: "ik had geen zonde gekend, als er niet geschreven stond: "Gij zult niet begeren". Dus is de homosexuele begering zonde, net zoals de begeerte om te stelen, je aan alcohol over te geven, hoererij te plegen, overspel, doodslag, je noemt maar op.

De lichamelijke handicap is anders, of het nu down's syndrome is, of wat dan ook. Dat zijn wel gevolgen van de zonde, maar niet zonde op zichzelf. Zoals het Bijbelse voorbeeld, waar Christus gevraagd werd, of hij blind was, om zijn zonde, of iemand anders zonde. Met een lichamelijke handicap komt niet voort uit (zondige) gedachten.

Dat neemt niet weg, dat we in liefde met al onze medemensen om moeten gaan. Ook de homosexuelen. Ook voor hen is de beoging van de kerkelijke tucht, niet dat ze maar weggaan, dan hebben we er niks meer mee te maken, maar dat ze zich bekeren. Dat we ook met hen des Heeren dood mogen gedenken. En dat we maar goed er aan denken, dat als het niet om Gods genade was, en Zijn weerhoudende hand, zouden wij, jij en ik, niet alleen hetzelfde zijn als zij, maar hoog waarschijnlijk nog vuiliger beesten. En dat is reden ter dankbaarheid.

Alle degenen, die een zondige aard bezitten, en dus ook degenen die de homosexuele aard bezitten, en die daar tegen strijden, en niet naar die aard leven of proberen te nastreven, in gehoorzaamheid aan Gods Woord, hebben zeer de steun van de gemeente, de gemeenschap der heiligen, nodig, alsook hun gebed. Zodat zij allen staande kunnen blijven. Het is vaak met leedwezen geconstateerd dat dit vaak helaas niet gebeurd. Alsof wij van onszelf iets hebben waarop we kunnen roemen. Laten we als broeders en zusters in Christus onderling in liefde met elkaar leven. Die roeme, dat hij roeme in de Heere.
Rens

Bericht door Rens »

Rens schreef:
jvdg schreef:
Rens schreef:

.

je had er naar mijn gevoel beter aan kunnen toevoegen dat zij die geen relatie hebben en die ook niet nastreven op basis van Gods Woord de steun vanuit de gemeente heel hard nodig hebben, maar die zelden of nooit krijgen............
Alle degenen, die een zondige aard bezitten, en dus ook degenen die de homosexuele aard bezitten, en die daar tegen strijden, en niet naar die aard leven of proberen te nastreven (net als ik), in gehoorzaamheid aan Gods Woord, hebben zeer de steun van de gemeente, de gemeenschap der heiligen, nodig, alsook hun gebed. Zodat zij allen staande kunnen blijven. Het is vaak met leedwezen geconstateerd dat dit vaak helaas niet gebeurd. Alsof wij van onszelf iets hebben waarop we kunnen roemen. Laten we als broeders en zusters in Christus onderling in liefde met elkaar leven. Die roeme, dat hij roeme in de Heere.
Moderatorbericht:
Medereiziger

En wat maakt dan dat een homo vervloekt wordt, terwijl hetero's net zo 'zondig' zijn, in haar verdorven aard?
Bert Mulder
Contacteer:

Medereiziger schreef:En wat maakt dan dat een homo vervloekt wordt, terwijl hetero's net zo 'zondig' zijn, in haar verdorven aard?
Vervloek is een IEGELIJK die niet blijft in AL hetgene geschreven is in het boek der wet, om dat te doen....

(even uit het hoofd)
Medereiziger

Het te pas en te onpas smijten met Bijbelteksten is m.i. nog verwerpelijker dan de zogenaamde Schriftkritiek, maar dat terzijde.

Kun je niet inhoudelijk op mijn vraag ingaan?
Bert Mulder
Contacteer:

Medereiziger schreef:Het te pas en te onpas smijten met Bijbelteksten is m.i. nog verwerpelijker dan de zogenaamde Schriftkritiek, maar dat terzijde.

Kun je niet inhoudelijk op mijn vraag ingaan?
Geachte Medereiziger, ik GING INHOUDELIJK op je vraag in. Zij het een kort antwoord, geheel uit de Schrift genomen.

Van nature zijn ze ALLEN dood in de zonden en misdaden. Er is niemand die goed doet. Al onze beste werken zijn als een wegwerpelijk kleed. Mijn punt was, de Schrift vervloekt een ieder mens, die niet al Zijn geboden perfect onderhoudt. Dus niet alleen de homosexuelen. Zoek even op het woordeken 'vervloekt' in je Bijbel, zul je merken dat je stelling fout is. Zodat ik het niet ben, die te onpas 'smijt met Bijbelteksten' Maar gij zijt de man!:

Genesis 3:14
Toen zeide de HEERE God tot de slang: Dewijl gij dit gedaan hebt, zo zijt gij vervloekt boven al het vee en boven al het gedierte des velds; op uw buik zult gij gaan en stof zult gij eten al de dagen uws levens.

Genesis 3:17
En tot Adam zeide Hij: Dewijl gij geluisterd hebt naar de stem uwer vrouw en van dien boom gegeten, waarvan Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten, zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt, en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens.

Genesis 4:11
En nu zijt gij vervloekt; van den aardbodem, die zijn mond heeft opengedaan om uws broeders bloed van uw hand te ontvangen.

Genesis 5:29
En hij noemde zijn naam Noach, zeggende: Deze zal ons troosten over ons werk en over de smart onzer handen, vanwege het aardrijk, dat de HEERE vervloekt heeft.

Genesis 9:25
En hij zeide: Vervloekt zij Kanaän; een knecht der knechten zij hij zijn broederen.

Genesis 27:29
Volken zullen u dienen en natiën zullen zich voor u nederbuigen; wees heer over uw broederen, en de zonen uwer moeder zullen zich voor u nederbuigen. Vervloekt moet hij zijn, zo wie u vervloekt; en zo wie u zegent, zij gezegend.

Genesis 49:7
Vervloekt zij hun toorn, want hij is heftig, en hun verbolgenheid, want zij is hard. Ik zal hen verdelen onder Jakob en zal hen verstrooien onder Israël.

Deuteronomium 27:15
Vervloekt zij de man die een gesneden of gegoten beeld, een gruwel des HEEREN, een werk van des werkmeesters handen, zal maken en zetten in het verborgene. En al het volk zal antwoorden en zeggen: Amen.

Deuteronomium 27:16
Vervloekt zij, die zijn vader of zijn moeder veracht. En al het volk zal zeggen: Amen.

Deuteronomium 27:17
Vervloekt zij, die zijns naasten landpaal verrukt. En al het volk zal zeggen: Amen.

Deuteronomium 27:18
Vervloekt zij, die een blinde op den weg doet dolen. En al het volk zal zeggen: Amen.

Deuteronomium 27:19
Vervloekt zij, die het recht van den vreemdeling, van den wees en van de weduwe buigt. En al het volk zal zeggen: Amen.

Deuteronomium 27:20
Vervloekt zij, die bij de vrouw zijns vaders ligt, omdat hij zijns vaders slip ontdekt heeft. En al het volk zal zeggen: Amen.

Deuteronomium 27:21
Vervloekt zij, die bij enig beest ligt. En al het volk zal zeggen: Amen.

Deuteronomium 27:22
Vervloekt zij, die bij zijn zuster ligt, de dochter zijns vaders of de dochter zijner moeder. En al het volk zal zeggen: Amen.

Deuteronomium 27:23
Vervloekt zij, die bij zijn schoonmoeder ligt. En al het volk zal zeggen: Amen.

Deuteronomium 27:24
Vervloekt zij, die zijn naaste in het verborgen verslaat. En al het volk zal zeggen: Amen.

Deuteronomium 27:25
Vervloekt zij, die geschenk neemt om een ziel, het bloed eens onschuldigen, te verslaan. En al het volk zal zeggen: Amen.

Deuteronomium 27:26
Vervloekt zij, die de woorden dezer wet niet zal bevestigen, doende dezelve. En al het volk zal zeggen: Amen.

Deuteronomium 28:16
Vervloekt zult gij zijn in de stad, en vervloekt zult gij zijn in het veld.

Deuteronomium 28:17
Vervloekt zal zijn uw korf en uw baktrog.

Deuteronomium 28:18
Vervloekt zal zijn de vrucht uws buiks en de vrucht uws lands, de voortzetting uwer koeien, en de kudden van uw kleinvee.

Deuteronomium 28:19
Vervloekt zult gij zijn in uw ingaan, en vervloekt zult gij zijn in uw uitgaan.

Jozua 6:26
En terzelfder tijd bezwoer hen Jozua, zeggende: Vervloekt zij die man voor het aangezicht des HEEREN, die zich opmaken en deze stad Jericho bouwen zal; dat hij ze grondveste op zijn eerstgeboren zoon en haar poorten stelle op zijn jongsten zoon.

Jozua 9:23
Nu dan, vervloekt zijt gijlieden, en onder ulieden zullen niet afgesneden worden knechten, noch houthouwers, noch waterputters, ten huize mijns Gods.

Richteren 21:18
Maar wij zullen hun geen vrouwen van onze dochters kunnen geven; want de kinderen Israëls hebben gezworen, zeggende: Vervloekt zij, die den Benjaminieten een vrouw geeft.

1 Samuël 3:13
Want Ik heb hem te kennen gegeven, dat Ik zijn huis richten zal tot in eeuwigheid, om der ongerechtigheid wil die hij geweten heeft; want als zijn zonen zich hebben vervloekt gemaakt, zo heeft hij hen niet eens zuur aangezien.

2 Koningen 9:34
Als hij nu ingekomen was en gegeten en gedronken had, zeide hij: Ziet nu naar die vervloekte en begraaft haar; want zij is eens konings dochter.

Psalmen 37:22
Want Zijn gezegenden zullen de aarde erfelijk bezitten, maar Zijn vervloekten zullen uitgeroeid worden.

Psalmen 119:21
Gij scheldt de vervloekte hovaardigen, die van Uw geboden afdwalen.

Spreuken 28:27
Die den arme geeft, zal geen gebrek hebben; maar die zijn ogen verbergt, zal veel vervloekt worden.

Spreuken 30:11
Er is een geslacht dat zijn vader vervloekt, en zijn moeder niet zegent;

Jesaja 65:20
Vandaar zal niet meer wezen een zuigeling van weinige dagen, noch een oud man die zijn dagen niet zal vervullen; want een jongeling zal sterven, honderd jaar oud zijnde, maar een zondaar, honderd jaar oud zijnde, zal vervloekt worden.

Jeremia 11:3
Zeg dan tot hen: Zo zegt de HEERE, de God Israëls: Vervloekt zij de man die niet hoort de woorden dezes verbonds,

Jeremia 17:5
Zo zegt de HEERE: Vervloekt is de man die op een mens vertrouwt en vlees tot zijn arm stelt, en wiens hart van den HEERE afwijkt.

Jeremia 48:10
Vervloekt zij, die des HEEREN werk bedrieglijk doet; ja, vervloekt zij, die zijn zwaard van het bloed onthoudt.

Maleáchi 1:14
Ja, vervloekt zij de bedrieger die een mannetje in zijn kudde heeft, en den Heere belooft en offert wat verdorven is; want Ik ben een groot Koning, zegt de HEERE der heirscharen, en Mijn Naam is vreselijk onder de heidenen.

Maleáchi 2:2
Indien gij het niet zult horen, en indien gij het niet zult ter harte nemen, om Mijn Naam eer te geven, zegt de HEERE der heirscharen, zo zal Ik den vloek onder u zenden, en Ik zal uw zegeningen vervloeken; ja, Ik heb ook alrede elkeen derzelve vervloekt, omdat gij het niet ter harte neemt.

Maleáchi 3:9
Met een vloek zijt gij vervloekt, omdat gij Mij berooft, zelfs het ganse volk.

Matthéüs 25:41
Dan zal Hij zeggen ook tot degenen die ter linker hand zijn : Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is.

Johannes 7:49
Maar deze schare, die de wet niet weet, is vervloekt.

Galaten 1:8
Doch al ware het ook dat wij, of een engel uit den hemel, u een evangelie verkondigde buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt.

Galaten 1:9
Gelijk wij tevoren gezegd hebben, zo zeg ik ook nu wederom: Indien u iemand een evangelie verkondigt buiten hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt.

Galaten 3:10
Want zovelen als er uit de werken der wet zijn, die zijn onder den vloek; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen.

Galaten 3:13
Christus heeft ons verlost van den vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk die aan het hout hangt;
Gesloten