mag een ds. modder gooien naar zijn hoorders

JolandaOudshoorn

Re: mag een ds. modder gooien naar zijn hoorders

Bericht door JolandaOudshoorn »

beste zuivere leer,
bid je iedere zondagmorgen voor de predikant?? (en daar mag je 's morgens best een uur eerder voor opstaan, hoor!)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Jongere

Bericht door Jongere »

Beste zuivere leer, waar ben je te vinden?
jvdg

Bericht door jvdg »

Het vervelende is dat ik de posting van Memento ten volle onderschrijf, maar ook begrijp wat onze topicstarter bedoelt.

Waar wringt de schoen?

Is het toch te weinig betrokkenheid op de predikant die met de hem gegeven gaven Zijn Evangelie brengt?
Of, ik zeg het in liefde, is het hoogmoed in het vermeend hebben/kennen van de zuivere waarheid?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

jvdg schreef:Het vervelende is dat ik de posting van Memento ten volle onderschrijf, maar ook begrijp wat onze topicstarter bedoelt.

Waar wringt de schoen?

Is het toch te weinig betrokkenheid op de predikant die met de hem gegeven gaven Zijn Evangelie brengt?
Of, ik zeg het in liefde, is het hoogmoed in het vermeend hebben/kennen van de zuivere waarheid?
daarom ook mijn oproep: bid zondagmorgen! voor de predikant en voor de gemeente! Dan mag je verwachting hebben (omdat je het dan van God verwacht en niet van mensen)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
jvdg

Bericht door jvdg »

JolandaOudshoorn schreef:
jvdg schreef:Het vervelende is dat ik de posting van Memento ten volle onderschrijf, maar ook begrijp wat onze topicstarter bedoelt.

Waar wringt de schoen?

daarom ook mijn oproep: bid zondagmorgen! voor de predikant en voor de gemeente! Dan mag je verwachting hebben (omdat je het dan van God verwacht en niet van mensen)
En zo is het.
Dank voor je samenvatting JO.
BJD

Bericht door BJD »

de zuivere leer schreef:
Luther schreef:Beste zuivere leer,

Ik heb je eerste posting eens goed bestudeerd en daaruit concludeer ik het volgende:

1. Het gaat over de Gereformeerde Gemeente...
2. ... met een eigen predikant...
3. ... die niet zo preekt als ds. W.C. Lamain (1904 - 1984).
4. Je hebt bezwaren tegen de prediking, omdat deze niet gelijk is aan die van o.a. ds. Lamain.
5. Je bent met deze bezwaren naar de dominee gegaan, of hebt ze per brief kenbaar gemaakt.
6. Je denkt antwoord te krijgen via de kansel op je bezwaren.
7. Dit noem je 'gooien met modder'.

Volgens mij heb ik je punt zo goed samengevat.

Mag ik je wat denkwerk meegeven?
- Wat fijn dat de dominee niet preekt zoals je gewend bent. De prediking staat op het snijvlak van hel en hemel. Stel je voor dat je daaraan zou wennen. Kennelijk hoor je dingen die je raken, weliswaar in negatieve zin, maar toch...
- Heb je biddend, het Woord onderzoekend, je afgevraagd of je misschien zelf niet goed luistert?
- Moet een predikant preken zoals ds. Lamain, of zoals het Woord zelf spreekt?
- Kan het zijn dat de dominee zich niet begrepen voelt en zich door kritiek onheus bejegend voelt en daarom niet rechtsstreeks antwoord geeft? (Hoewel dat wel zou moeten, vind ik!)
- Heb je je weleens afgevraagd waarom je eigenlijk naar de kerk gaat? Wil je dat het Woord jou klem zet, zodat je er niet meer onderuit kunt, zodat je neergemaaid wordt in je eigen rechtzinnigheid en dode orthodoxie? Of wil je elke zondag horen hoe God een mens bekeert? (En vervolgens uit de kerk koffie met gebak etend vaststellen dat de dominee het Woord weer recht gesneden heeft en dat hij het weer eens goed gezegd heeft...)
- Je bent lid van de GG. Ik neem aan dat je dan ook de Saambinder leest. Lees dan uit het nummer van deze week eens de laatste alinea's van het interview met ds. J.W. Verweij. (Helaas: hij preekt ook niet als ds. Lamain.)
Ik ben geen gergemmer!!!!!!
Als ik iedere zondag zo'n preek hoort dan hoef ik, als ik uit de kerk komt echt geen gebak meer hoor.... Heeft u weleens de uitdrukking gehoord, wat in de binnenkamer geschied, wordt op de daken gepredikt.. de ds. hoeft niet te preken met dezelfde woorden als Lamain maar als het goed is spreken allen goede predikanten de talen Kanaäns.
Niet wat in de binnenkamer beleefd wordt moet gepredikt worden. Het Woord van God, het evanglie moet gepreekt worden. Binnenkamer belevingen worden wel eens niet getoetst aan het Woord.. en daardoor rare ontsporingen krijgen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:Beste forummer die zich de naam "de zuivere leer" heeft aangemeten,

Ik heb een ernstige vraag voor u. Bent u zelf bekeerd? Want in 1 Kor 2 is geschreven: "De natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die van de Geest van God zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden." Als het van u nog moet gelden, dat u onbekeerd verder leeft, stop dan met klagen over uw predikant. En neem de raad der Schrift in acht: "Een ieder klage vanwege zijn zonden."

Een ander punt is dat u mensen als ds. Lemain als uitgangspunt neemt om de prediking te toetsen. Ik kan u aanraden eens wat preken te lezen van andere predikers uit de geschiedenis, die God rijk heeft willen zegenen. Lees eens een preek van Calvijn en één van Luther. Daarbij vallen de verschillen tussen uw predikant en ds. Lemain mee in het niet. En u kunt toch niet zeggen dat Luther en Calvijn geen goede en door God rijk gezegende predikers geweest zijn?

En broeder, als er werkelijk reden tot klagen is, besef dan dat dit moet gaan om afwijkingen vanaf Gods woord, en de belijdenisgeschriften die daarop gegrond zijn, en niet om een afwijking ten opzichte van wat predikanten die u hoog hebt staan, zoals ds. Lemain. Kortom, broeder, het moet gaan om een prediking overeenkomstig Gods wil, zoals vervat in Zijn woord, en niet om een prediking waar u zich bij thuis voelt.
Hier ben ik het helemaal mee eens.
(Behoudens dan, dat het Lamain is en niet Lemain, maar dat geheel terzijde).

Bid ook veel voor je predikant, dat hij een geopende deur mag hebben om het Woord te verkondigen; met name inderdaad vóór de diensten.

En als je dan nog steeds vragen hebt met de prediking, en die vragen zijn gebaseerd op Schrift en belijdenis, ga dan in gesprek met de kerkenraad. Leg je vragen op tafel en vraag om toelichting. Dat gaat meestal beter dan gelijk een brief sturen, dat je het met de prediking niet eens bent.
albion

Bericht door albion »

memento schreef:Beste forummer die zich de naam "de zuivere leer" heeft aangemeten,

Ik heb een ernstige vraag voor u. Bent u zelf bekeerd? Want in 1 Kor 2 is geschreven: "De natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die van de Geest van God zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden." Als het van u nog moet gelden, dat u onbekeerd verder leeft, stop dan met klagen over uw predikant. En neem de raad der Schrift in acht: "Een ieder klage vanwege zijn zonden."
Dat is makkelijk om te zeggen: Bent u zelf wel bekeerd? Wie beoordeelt dat, vraag ik me af?

De vijf wijze of de vijf dwaze maagden? Of...? Juist, dat is een persoonlijke zaak.

Het is inderdaad zo : een IEDER klage vanwege zijn zonden. Ook een bekeerde kan afwijken.
(dat zie je aan ds. H.J. Budding , ondanks al zijn gaven Ik bedoel een zekere ds Budding uit Biggekerke, die later de Godheid van CHristus zal loochenen)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Ander

Bericht door Ander »

Wellicht is de forummer 'de zuivere leer' van de GGiN. (daar past die naam wel ;))
Ik hoor het meer, juist ook in de GGiN.
Toch lijkt het er wel op dat een bepaalde preektrant die predikanten zoals Venema, v.d. Noort, Lamain, Koster, P. Blok, F. Mallan etc. lijkt te verdwijnen. Het bevindelijke en scherp separerende element wat je bij die oudjes vindt, hoor je wat minder. Ook het bepreken van de gangen en standen van Gods volk hoor je minder, ook binnen de GG. Je hebt ze nog wel (Mondria, Mouw bijv.) Ook hedendaagse predikanten die vaak de genoemde oudjes citeren en deze hoog hebben staan hebben toch een andere prediking. De reden is dan dat die predikanten niet zo doorgeleid zijn en daarom minder diep gaan in de prediking. Dat zou best eens zo kunnen wezen. Ik hoor zelfs mensen zeggen dat ze liever leesdienst hebben dan dat ze zo'n niet-zo-ver-doorgeleide-dominee zondag aan zondag moeten horen. Misschien dat zuivere leer dit ook bedoelt.
Laten we echter een ding vaststellen: De predikant wordt geroepen Gods Woord te brengen. En de Zender van zo'n predikant weet heel goed wat een gemeente nodig heeft. Laten we dat biddend voor de Heere neerleggen en het van Hem verwachten. Het is immers wel erg wanneer wij onze maatstaf er langs leggen. En helaas, ik hoor het in mijn omgeving juist van mensen die zelf moeten bekennen voor eigen rekening te leven. Als een mens zichzelf leert kennen en God leert kennen brengt hij dat niet naar buiten maar in de binnenkamer.

@albion: was die ds. Budding bekeerd?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ander schreef:@albion: was die ds. Budding bekeerd?
Volgens zijn biograaf, dr. J.H. Gunning JHzn, wél.
refo

Bericht door refo »

[quote="Ander"]Wellicht is de forummer 'de zuivere leer' van de GGiN. (daar past die naam wel ;))
Toch lijkt het er wel op dat een bepaalde preektrant die predikanten zoals Venema, v.d. Noort, Lamain, Koster, P. Blok, F. Mallan etc. lijkt te verdwijnen. Het bevindelijke en scherp separerende element wat je bij die oudjes vindt, hoor je wat minder. Ook het bepreken van de gangen en standen van Gods volk hoor je minder, ook binnen de GG. Je hebt ze nog wel (Mondria, Mouw bijv.) Ook hedendaagse predikanten die vaak de genoemde oudjes citeren en deze hoog hebben staan hebben toch een andere prediking. De reden is dan dat die predikanten niet zo doorgeleid zijn en daarom minder diep gaan in de prediking. Dat zou best eens zo kunnen wezen. Ik hoor zelfs mensen zeggen dat ze liever leesdienst hebben dan dat ze zo'n niet-zo-ver-doorgeleide-dominee zondag aan zondag moeten horen. Misschien dat zuivere leer dit ook bedoelt.
Laten we echter een ding vaststellen: De predikant wordt geroepen Gods Woord te brengen. En de Zender van zo'n predikant weet heel goed wat een gemeente nodig heeft. Laten we dat biddend voor de Heere neerleggen en het van Hem verwachten. Het is immers wel erg wanneer wij onze maatstaf er langs leggen. En helaas, ik hoor het in mijn omgeving juist van mensen die zelf moeten bekennen voor eigen rekening te leven. Als een mens zichzelf leert kennen en God leert kennen brengt hij dat niet naar buiten maar in de binnenkamer.

@albion: was die ds. Budding bekeerd?[/quote]

Hopen dat albion de juiste maatstaf heeft.
Verder bevat je betoog in principe erg veel kritiek. Misschien dat de jongere dominees verder doorgeleid zijn, daarom niet over mensen preken. Ik hoor af en toe wel eens zo'n leespreek en dan gaat het maar over mensen, mensen,mensen. Wat er beleefd wordt hier, en waar anderen zich mee bedriegen daar.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ander schreef:(...) Ook het bepreken van de gangen en standen van Gods volk hoor je minder, ook binnen de GG. (...)
Daar is een preek in eerste instantie ook niet voor bedoeld. Die hoort Christocentrisch te zijn. En af en toe kan er best eens wat gezegd worden over hoe een mens dat zal ervaren. De ervaring heeft me geleerd dat dat ervaren zo snel maatgevend wordt. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.
de zuivere leer

Bericht door de zuivere leer »

Ander schreef:Wellicht is de forummer 'de zuivere leer' van de GGiN. (daar past die naam wel ;))

@albion: was die ds. Budding bekeerd?
Met u kan ik praten. Zoals u in het geschreven stuk schrijft ben ik het helemaal met u eens.. Het separeren wordt gemist. Wat betekent volle avondmaal tafels...?

In de Ger.Gem. zijn ook zeker nog goede dominees zoals Mondria, Mouw, Spaans, Verhoef enz.
de zuivere leer

JolandaOudshoorn schreef:beste zuivere leer,
bid je iedere zondagmorgen voor de predikant?? (en daar mag je 's morgens best een uur eerder voor opstaan, hoor!)
Een hele opgave om een uur te bidden voor een dominee..
de discipelen vroegen Heere leer ons bidden! u kunt zeker goed bidden, zoals de Farizeers!
de zuivere leer

Luther schreef:
de zuivere leer schreef: Ik ben geen gergemmer!!!!!!
Als ik iedere zondag zo'n preek hoort dan hoef ik, als ik uit de kerk komt echt geen gebak meer hoor.... Heeft u weleens de uitdrukking gehoord, wat in de binnenkamer geschied, wordt op de daken gepredikt.. de ds. hoeft niet te preken met dezelfde woorden als Lamain maar als het goed is spreken allen goede predikanten de talen Kanaäns.
Oei, maar waarom verlang je dan naar prediking van de gergemmer Lamain?

Sorry, maar ik proef in je hele opstelling dat je het bevindelijk leven meer verklaard wil zien in de prediking. Of heb ik dat mis?
U heeft het goed in de gaten wat ik bedoel!
Gesloten