Dat is iets anders. Hoe de situatie ook is, als het hier gaat om levende lidmaten van het lichaam van Jezus Christus: die moeten bij iedere ruzie zo spoedig mogelijk verzoenen en elkaar de broederhand weer kunnen reiken. Dus in die zin ben ik het met je eens, maar dat heeft niets met gebroeder te maken. Aan het schokkende antwoord van given op Bert Mulder zie ik dat hij het echt prinicpieel lijkt te bedoelen.Tiberius schreef:Toch denk ik, dat Given hier wel een punt heeft.Jongere schreef:Ik ook niet. Daarom heb ik alle brieven van Paulus uit mijn Bijbel gescheurd. Verschrikkelijk, daar wordt wat afgebroederd.given schreef:ik hou niet zo van dat gebroeder!
Een kwart eeuw lang heeft men elkaar verketterd en nu zijn het opeens allemaal broeders, zonder dat er iemand gezegd heeft "Het is mij leed". Daar klopt gewoon iets niet. En op het grondvlak, in beide kerkverbanden, leeft daardoor behoorlijke onvrede.
Bovendien is dit gebroeder uit de nood geboren: als ds Wink een opvolger zou hebben of nog zou krijgen, is het opeens afgelopen met dat gebroeder. Dan wordt er weer wat anders uitgebroed(erd).
Ik heb het ook al eerder gezegd in een topic als deze. Maar ik erger me er ook aan dat als deze discussie bezig is er doorgaans allerlei figuren zich aanmelden die een verdedigingsactie beginnen die vaak ook nog bol staat van onbijbelse en mensverheerlijkende uitspraken. Dat ellendige kerkjespelen met onze grote-woorden-taal moet maar eens afgelopen zijn in Nederland.