Vanaf '53 zijn er nog zeker geen 100 jaren vervlogen, lijkt me lastig. Je wil de situatie zo laten uit respect voor wijlen Ds. van der Berg? Met alle respect, maar daar heeft deze predikant niets aan.given schreef:Volgens mij heeft het weer verdeeldheid op geleverd in de gemeente van Gouda, zowel in de binnen verband gemeente aldaar als in de voormalige buiten verband gemeente. Maar geforceerde eenheid kan mogelijk uitgroeien tot eenheid, maar is het zeker nog niet! Bovendien is de gang van zaken respectloos tegenover ds. Wink en ook tegenover wijlen ds. van der Berg (zeker gezien het boekje over het 100-jarig bestaan dat recent door binnen verband is uitgegeven)Mister schreef:Dus jij hebt liever verdeeldheid als eenheid?given schreef:Volgens mij is het buitengewoon beschamend dat er een deel is teruggekeerd nu ds. Wink nog in leven is (en hij hier volledig buiten staat). Dus hopelijk zijn het geen geruchten.Ander schreef:Ik lees hier van geruchten m.b.t. het buiten verband blijven van een gedeelte van de gemeente van Gouda. Is daar concreet wat van bekend? Volgens mij zijn het niet meer dan geruchten namelijk en loopt het vooralsnog zo'n vaart nog niet. 't Zou ook buitengewoon beschamend zijn wanneer ze dat gaan doen.
Geref Gem in Ned(BV) te Gouda
Re: Geref Gem in Ned(BV) te Gouda
Vraag je liever af hoe het was voor de Koning van de kerk in plaats van voor een dienaar van de Koning. Dat lijkt me meer vruchtbaar.
En iedere oprechte dienaar zal dan ook eenheid toejuichen. Of het Hogepriesterlijk gebed eens moeten lezen.
En iedere oprechte dienaar zal dan ook eenheid toejuichen. Of het Hogepriesterlijk gebed eens moeten lezen.
zeer respectloos ja tegen over ds Wink
Gescheiden optrekken is respectloos tegenover God.
Over een schuldvraag heenstappen en verzoening zonder schuldbesef en schulderkenning is dat ook.Mister schreef:Gescheiden optrekken is respectloos tegenover God.
ja maar dan kunne we wel bij ons zelf allemaal beginne! En dat betekend dat alle kerken bij mekaar moeten komen! En dat is natuurlijk niet echt heel realistich
Ik zeg ook niet dat dat goed is. Maar ik mag toch aannemen dat zaken uitgesproken zijn/worden. Al zul je ervoor moeten zorgen dat het niet ontaard in een 'welles-nietes' verhaal. En dan eendrachtig optrekken. En je misschien over je eigen fiere ik heenzetten en liefdevol omzien naar broeder van bv/non bv.given schreef:Over een schuldvraag heenstappen en verzoening zonder schuldbesef en schulderkenning is dat ook.Mister schreef:Gescheiden optrekken is respectloos tegenover God.
wat houdt ons tegen?!hvw schreef:ja maar dan kunne we wel bij ons zelf allemaal beginne! En dat betekend dat alle kerken bij mekaar moeten komen! En dat is natuurlijk niet echt heel realistich
ik hou niet zo van dat gebroeder!Mister schreef:Ik zeg ook niet dat dat goed is. Maar ik mag toch aannemen dat zaken uitgesproken zijn/worden. Al zul je ervoor moeten zorgen dat het niet ontaard in een 'welles-nietes' verhaal. En dan eendrachtig optrekken. En je misschien over je eigen fiere ik heenzetten en liefdevol omzien naar broeder van bv/non bv.given schreef:Over een schuldvraag heenstappen en verzoening zonder schuldbesef en schulderkenning is dat ook.Mister schreef:Gescheiden optrekken is respectloos tegenover God.
Moet het daarom dan ook maar niet? Me dunkt dat onze 12 artikelen nog steeds spreken over 'één algemene, christelijke kerk' En ja, dat geldt ook voor de Nederlandse situatie.hvw schreef:ja maar dan kunne we wel bij ons zelf allemaal beginne! En dat betekend dat alle kerken bij mekaar moeten komen! En dat is natuurlijk niet echt heel realistich
Misschien dat daar ook precies het probleem zit dan?given schreef:ik hou niet zo van dat gebroeder!Mister schreef:Ik zeg ook niet dat dat goed is. Maar ik mag toch aannemen dat zaken uitgesproken zijn/worden. Al zul je ervoor moeten zorgen dat het niet ontaard in een 'welles-nietes' verhaal. En dan eendrachtig optrekken. En je misschien over je eigen fiere ik heenzetten en liefdevol omzien naar broeder van bv/non bv.given schreef:Over een schuldvraag heenstappen en verzoening zonder schuldbesef en schulderkenning is dat ook.Mister schreef:Gescheiden optrekken is respectloos tegenover God.
ik zeg niet dat et goed is dat heb ik ook niet gezegd! Maar nu de situatie zo is ga je toch niet terwijl ds Wink nog in leven is, en je weet hoe gevoelig et allemaal ligt nu al zulke stappen nemen?
Misschien wordt de goede man wel 105. Moeten de gemeenten dan maar doormodderen zo?hvw schreef:ik zeg niet dat et goed is dat heb ik ook niet gezegd! Maar nu de situatie zo is ga je toch niet terwijl ds Wink nog in leven is, en je weet hoe gevoelig et allemaal ligt nu al zulke stappen nemen?
Er zal toch ook een zekere orde moeten zijn.
Wat doet ds Wink dan om de situatie te verbeteren?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Hopelijk mag hij vertrouwen in God beoefenen en zich sterken in de HEERE zijn God.refo schreef:Misschien wordt de goede man wel 105. Moeten de gemeenten dan maar doormodderen zo?hvw schreef:ik zeg niet dat et goed is dat heb ik ook niet gezegd! Maar nu de situatie zo is ga je toch niet terwijl ds Wink nog in leven is, en je weet hoe gevoelig et allemaal ligt nu al zulke stappen nemen?
Er zal toch ook een zekere orde moeten zijn.
Wat doet ds Wink dan om de situatie te verbeteren?
Inderdaad.given schreef: Hopelijk mag hij vertrouwen in God beoefenen en zich sterken in de HEERE zijn God.
Wie weet komt dan ook de schuldbelijdenis.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.