artistiek schreef:Ik ken persoonlijk geen predikanten die zo over de kanttekeningen denken als dat jij nu weergeeft.
Soms denk ik weleens dat er tegenwoordig meer predikanten in de bank zitten dan op de preekstoel. Arme dominees... je zou bang worden om wat te zeggen...

Het is ook niet voor niets dat de brievenbussen van pastories tegenwoordig uitpuilen van de aantijgingen...
Waar heb ik het over predikanten? Ik heb het over de discussies hier op het forum. En wees niet bang, ik schrijf nooit brieven aan predikanten. Tot nu toe nog nooit gedaan, trouwens. Al breng je me wel op een idee.
jvdg schreef:Mijn probleem met jouw stellingname is, dat je dan zelf gaat bepalen wat wel of niet met in overeenstemming met de Schrift is.
Dat kan dan heel persoonlijk ingekleurd worden door een eigen visie die door veel andere factoren zijn beïnvloed.
Ik heb veel vertrouwen in de opstellers van die kanttekeningen.
Wie ben ik om het beter te weten?
Wanneer zijn die kanttekeningen juist, en wanneer niet?
Jvdg, wat het niet te persoonlijk op, maar nogmaals: je maakt hier een denkfout die de Roomse kerk ook heeft gemaakt. En die mijns inziens gevaarlijk kan zijn, daarom zeg ik er graag wat van. Waarna ik graag de discussie wat mij betreft weer afrond, ik zag dat Afgewezen ook al uitgebreid heeft gediscussieerd hierover. En we zijn off-topic.
Maar ten eerste is het absoluut onjuist om veel vertrouwen te hebben in de opstellers van de kanttekeningen zoals je dat nu formuleert: Wie ben ik om het beter te weten? Bovendien is het frappant dat je in je tweede alinea over de kanttekeningen in principe precies hetzelfde zegt als wat je in je eerste alinea over de Schrift zelf zegt... Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Ik heb absoluut vertrouwen in de kanttekeningen
omdat ze naar mijn mening vaak op een juiste wijze de Schrift uitleggen. Maar zoals je leest hebben ze dat vertrouwen verdiend; ik blijf ze altijd lezen met distantie, zoals alles wat niet Gods Woord zelf is. Verplaats je even in Luther (die de kanttekeningen nog niet had). Hij probeerde zijn gelijk aan te tonen in de leer van de rechtvaardiging zonder de werken. Denk je dat hij de officiële geschriften van de RK-kerk uit die tijd aan zijn zijde had? Het enige waar hij zich op kon beroepen was de Schrift alleen. En daar leren we weer uit dat we altijd terug moeten naar de Schrift, Sola Scriptura. Want de geschiedenis heeft al geleerd dat we zodra we die Schrift verlaten ons al heel snel op een dwaalspoor gaan begeven. Ongetwijfeld vonden alle priesters de geschriften van hun kerk bijzonder goed te vertrouwen. Maar wat een zegen dat Luther terug kon grijpen op één bron.
Ten tweede heb ik er absoluut moeite mee dat je in je eerste alinea doet alsof Gods Woord eigenlijk niet zonder uitleg te lezen zou zijn. Dat is (afgezien van de absoluut noodzakelijke verlichting door de Heilige Geest) zeker niet het geval. Sterker nog, ook dat is in principe een Roomse dwaling: de Bijbel zou nooit zonder uitleg van de kerk/geestelijken te lezen zijn. En zo wordt het kerkvolk afhankelijk gehouden van mensen en niet van Gods eigen Woord. Gods Woord is genoegzaam en duidelijk genoeg om mee te leven. Het leert slechten wijsheid.