Zoekt en gij zult vinden?!

Afgewezen

Re: Zoekt en gij zult vinden?!

Bericht door Afgewezen »

artistiek schreef:47 Een iegelijk, die tot Mij komt, en Mijn woorden hoort, en dezelve doet, Ik zal u tonen, wien hij gelijk is.
48 Hij is gelijk een mens, die een huis bouwde, en groef, en verdiepte, en leide het fondament op een steenrots; als nu de hoge vloed kwam, zo sloeg de waterstroom tegen dat huis aan, en kon het niet bewegen; want het was op de steenrots gegrond.

Hoe verklaren we dan de woorden uit deze tekst uit het Lukas-evangelie: groef, en verdiepte...?
Iedereen gaat ervan uit dat de rots Christus is. Maar dat blijkt helemaal niet uit het verband!
Wie Christus' woorden hoort en ze doet, is als een man die een huis bouwde, en groef en verdiepte, etc. Met andere woorden, wie Christus' woorden hoort en ze doet, die heeft pas een fundament in zijn leven.
We moeten niet elk deeltje van de vergelijking gaat vergeestelijken.
artistiek

Bericht door artistiek »

Afgewezen schreef:
artistiek schreef:47 Een iegelijk, die tot Mij komt, en Mijn woorden hoort, en dezelve doet, Ik zal u tonen, wien hij gelijk is.
48 Hij is gelijk een mens, die een huis bouwde, en groef, en verdiepte, en leide het fondament op een steenrots; als nu de hoge vloed kwam, zo sloeg de waterstroom tegen dat huis aan, en kon het niet bewegen; want het was op de steenrots gegrond.

Hoe verklaren we dan de woorden uit deze tekst uit het Lukas-evangelie: groef, en verdiepte...?
Iedereen gaat ervan uit dat de rots Christus is. Maar dat blijkt helemaal niet uit het verband!
Wie Christus' woorden hoort en ze doet, is als een man die een huis bouwde, en groef en verdiepte, etc. Met andere woorden, wie Christus' woorden hoort en ze doet, die heeft pas een fundament in zijn leven.
We moeten niet elk deeltje van de vergelijking gaat vergeestelijken.
En al helemaal niet als het om een gelijkenis gaat die niet anders betekend dan een geestelijke les voor alle mensen... :bobo
Wat staat er ook al weer in de kanttekening bij de tekst uit het Mattheus-Evangelie: Deze steenrots betekent Christus of weet je het beter dan de kanttekeningen?
Rochus

Bericht door Rochus »

Artistiek schreef:of weet je het beter dan de kanttekeningen?
De kanttekeningen zijn ook canoniek en ge:inspireerd :bobo

edit: citaat verhelderd misschien
Laatst gewijzigd door Rochus op 10 feb 2009, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
artistiek

Bericht door artistiek »

Rochus schreef:De kanttekeningen zijn ook canoniek en ge:inspireerd :bobo
Dus???
Marco

Bericht door Marco »

artistiek schreef:En al helemaal niet als het om een gelijkenis gaat die niet anders betekend dan een geestelijke les voor alle mensen... :bobo
En welke les is dat?
artistiek schreef:Wat staat er ook al weer in de kanttekening bij de tekst uit het Mattheus-Evangelie: Deze steenrots betekent Christus of weet je het beter dan de kanttekeningen?
Misschien weet ze het inderdaad wel beter. Niet onmogelijk, hoor..

Ik ben het met Afgewezen eens dat het helemaal niet expliciet uit de gelijkenis duidelijk is dat deze R/rots Christus is. Op zich is het wel een mooi beeld. Belangrijkst is in ieder geval dat de vergelijking waar het de Heer om ging niet uit het oog wordt verloren: Wie hoort en doet staat vast.

Leg je de nadruk op de Rots als Christus zelf, dan wordt het: wie hoort en doet is als iemand die op Christus bouwt. Is inderdaad een merkwaardige constructie -> het beeld van de Rots als Christus in deze gelijkenis is hooguit een bijbedoeling..
artistiek

Bericht door artistiek »

Marco schreef:
artistiek schreef:En al helemaal niet als het om een gelijkenis gaat die niet anders betekend dan een geestelijke les voor alle mensen... :bobo
En welke les is dat?
De les is dat we ons huis moeten funderen op een vast fundament nl. het Fundament Christus. Alleen daarin is behoudenis en niet in het bouwen op een zandgrond. Als je dat niet wist adviseer ik hierbij dat je jezelf nog maar eens goed gaat verdiepen in de bergredes van de Heere Jezus.
artistiek schreef:Wat staat er ook al weer in de kanttekening bij de tekst uit het Mattheus-Evangelie: Deze steenrots betekent Christus of weet je het beter dan de kanttekeningen?
Misschien weet ze het inderdaad wel beter. Niet onmogelijk, hoor..
'Misschien' en daar gaan we op bouwen? Wat een wankele basis...
Ik ben het met Afgewezen eens dat het helemaal niet expliciet uit de gelijkenis duidelijk is dat deze R/rots Christus is. Op zich is het wel een mooi beeld. Belangrijkst is in ieder geval dat de vergelijking waar het de Heer om ging niet uit het oog wordt verloren: Wie hoort en doet staat vast.
Geen mooi beeld maar een ernstvolle waarschuwing want de vloed zàl komen. Nemen we het ter harte?
Leg je de nadruk op de Rots als Christus zelf, dan wordt het: wie hoort en doet is als iemand die op Christus bouwt. Is inderdaad een merkwaardige constructie -> het beeld van de Rots als Christus in deze gelijkenis is hooguit een bijbedoeling..
Hoe duidelijk blijkt hier uit dat je niet beseft om WIE het nu eigenlijk gaat. Je hebt het alleen over jezelf. Het doen, het doen, het doen. Maar het gaat om CHRISTUS!! Daarom het beeld van de Steenrots. En jij noemt het een bijbedoeling, sorry hoor maar waar ben je mee bezig.
Marco

Bericht door Marco »

artistiek schreef:
De les is dat we ons huis moeten funderen op een vast fundament nl. het Fundament Christus. Alleen daarin is behoudenis en niet in het bouwen op een zandgrond. Als je dat niet wist adviseer ik hierbij dat je jezelf nog maar eens goed gaat verdiepen in de bergredes van de Heere Jezus.
Advies: Léés eerst deze gelijkenis eens.

De vraag staat nog steeds open: Wat doe je met het eerste vers van deze gelijkenis (dat vers dat je steeds vergeet vet af te drukken)?
refo

Bericht door refo »

Misschien moet je hem eens anders benaderen, marco.
Wijs erop dat we helemaal NIET moeten graven, maar dat God Zelf fundeert.
Dat zal hem als contra-remonstrant aan moeten spreken.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
artistiek

Bericht door artistiek »

Marco schreef:
artistiek schreef:
Advies: Lees eerst deze gelijkenis eens.

De vraag staat nog steeds open: Wat doe je met het eerste vers van deze gelijkenis (dat vers dat je steeds vergeet vet af te drukken)?
Zij die zoeken, kloppen en bidden zonder ophouden zijn gelijk de voorzichtige bouwer. Naarstig onderzoekende of ze het doel van de gelijkenis, de Steenrots Christus, vinden mogen. Zij die horen en braaf volgens de wet leven, naarstig in Gods Woord hebben gezocht naar JEZUS en toen zich Hem hebben toegeëigend zonder te hebben onderzocht of het de Steenrots was, bouwen op zand want als het erop aan komt (storm = tegenspoed en verdrukking) zullen ze jammerlijk omkomen. Hun val is groot. Waarom? Omdat ze toch echt dachten dat het wel mee zou vallen met die storm...
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:Deze hele discussie is spraakverwarring. Marnix komt elke keer de nadruk te leggen op het feit dat van alles aan kan zetten tot passief zijn en daarom legt hij keer op keer de nadruk op activisme. Artistiek liet wat dat betreft een tegengeluid horen dat dan weer door bijna niemand wordt geaccepteerd. Voorts komt hij terug op een discussie waarvan mij nog heel helder voor de geest staat dat Marnix, refo en Marco bij hoog en bij laag beweerden dat er niet gegraven en verdiept werd in de gelijkenis van de verstandige en de dwaze bouwer. Dat had Marnix nog nooit gehoord. Nu bewijst Artistiek uit een ander evangelie dat dit wel degelijk in de Bijbel staat! Maar het eigen ongelijk in die discussie wordt gebagatelliseerd. Dat is jammer.

Want het doen van Jezus woorden houdt wel degelijk in verdiepen, graven om op de Steenrots gefundeerd te worden.
Beste Erasmiaan,

We moeten boodschap en beeld, de gelijkenis dus, niet door elkaar halen.

Wat er niet staat is:

Een ieder die mijn woorden hoort en ze doet en graaft en verdiept, is als een man die zijn huis op de rots bouwt.

Wat er wel staat is:

Wie mijn woorden hoort en ze doet lijkt op iemand die zijn huis bouwde, en groef, en verdiepte, zodat het fundament op een rots kwam te liggen.

Het is dus geen oproep om te graven en te verdiepen maar om naar Hem te luisteren en wat Hij zegt te doen. Dan zijn we als iemand die zijn huis graaft en verdiept zodat het fundament op de rots komt te liggen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Een iegelijk dan, die deze Mijn woorden hoort en dezelve doet, dien zal Ik vergelijken bij een voorzichtig man, die zijn huis op een steenrots gebouwd heeft;

Het is heel gemakkelijk: de man die Zijn woorden hoort en doet is de man die graaft en zoekt om zijn huis op een steenrots te grondvesten. Nu komt dat nog niet openbaar maar wel als de slagregens komen. De Heere Jezus gaat daarmee uitleggen hoe je nu het verschil kunt zien tussen iemand die in Zijn Naam heeft geprofeteerd en in Zijn Naam duivelen heeft uitgeworpen maar die Hij nooit gekend heeft en tussen iemand die wél ingaat en die Hij wel gekend heeft. Dat kun je dus zien als de slagregens komen, en daarvoor, of hij Zijn Woorden echt hoort en doet, namelijk, zoeken en graven om zijn huis op een steenrots te bouwen.
Marco

Bericht door Marco »

Erasmiaan schreef:Een iegelijk dan, die deze Mijn woorden hoort en dezelve doet, dien zal Ik vergelijken bij een voorzichtig man, die zijn huis op een steenrots gebouwd heeft;

Het is heel gemakkelijk: de man die Zijn woorden hoort en doet is de man die graaft en zoekt om zijn huis op een steenrots te grondvesten. Nu komt dat nog niet openbaar maar wel als de slagregens komen. De Heere Jezus gaat daarmee uitleggen hoe je nu het verschil kunt zien tussen iemand die in Zijn Naam heeft geprofeteerd en in Zijn Naam duivelen heeft uitgeworpen maar die Hij nooit gekend heeft en tussen iemand die wél ingaat en die Hij wel gekend heeft. Dat kun je dus zien als de slagregens komen, en daarvoor, of hij Zijn Woorden echt hoort en doet, namelijk, zoeken en graven om zijn huis op een steenrots te bouwen.
Nee. Bijna. Maar niet namelijk. Het gaat veel verder dan dat. Je kunt het zien als de slagregens komen, en daarvoor, of hij Zijn Woorden echt hoort en doet.

Zo iemand zal inderdaad zoeken en graven om zijn huis op een steenrots te bouwen, maar ook de geruststelling hebben dat zijn huis op een steenrots gebouwd is. Maar zo iemand is zachtmoedig, barmhartig, liefdevol, en leeft volgens de richtlijnen die de Heer in de voorgaande hoofdstukken heeft uitgelegd. Zo iemand bezoekt zieken en gevangenen, geeft aan de naasten.

Wie hoort en doet is als iemand die zijn huis heeft gebouwd. Die zit dus goed. Vergeet dat woordje als, en je versmalt de gelijkenis tot iets heel engs.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marco, eigenlijk apart hè, dat de Heere Jezus deze gelijkenis op heeft laten nemen. Hij had net zo goed kunnen volstaan met het voorgaande. Alle zaken die in de gelijkenis zijn genoemd zijn eigenlijk niet van betekenis. Ik weet het, ik chargeer, maar met een dergelijke visie kom je daar wel op uit. Want, die andere man had daar toch maar mooi wel een huis staan! Wat inhoudt: Hij bezocht misschien ook wel gevangenen. Misschien was hij wel zeer zachtmoedig. Voorbeeld uit de Schrift: voordat de slagregens kwamen was Judas nooit in negatieve zin opgevallen. Hij was één van de twaalven.
Marco schreef:Zo iemand zal inderdaad zoeken en graven om zijn huis op een steenrots te bouwen, maar ook de geruststelling hebben dat zijn huis op een steenrots gebouwd is.
Kijk, we zijn al verder dan in de vorige discussie. Toen kreeg je dit niet over je lippen.
Marco

Bericht door Marco »

Erasmiaan schreef:Marco, eigenlijk apart hè, dat de Heere Jezus deze gelijkenis op heeft laten nemen. Hij had net zo goed kunnen volstaan met het voorgaande. Alle zaken die in de gelijkenis zijn genoemd zijn eigenlijk niet van betekenis. Ik weet het, ik chargeer, maar met een dergelijke visie kom je daar wel op uit. Want, die andere man had daar toch maar mooi wel een huis staan! Wat inhoudt: Hij bezocht misschien ook wel gevangenen. Misschien was hij wel zeer zachtmoedig. Voorbeeld uit de Schrift: voordat de slagregens kwamen was Judas nooit in negatieve zin opgevallen. Hij was één van de twaalven.
Je legt er wel weer aardig wat in. Want dat houdt het allemaal niet in. Tenzij met flink wat fantasie.
Erasmiaan schreef:
Marco schreef:Zo iemand zal inderdaad zoeken en graven om zijn huis op een steenrots te bouwen, maar ook de geruststelling hebben dat zijn huis op een steenrots gebouwd is.
Kijk, we zijn al verder dan in de vorige discussie. Toen kreeg je dit niet over je lippen.
Ook in de vorige discussie stelde ik mij op de positie dat dat niet de essentie van deze gelijkenis is. Je bent selectief van geheugen. Ik gaf daar al, compleet met griekse grondtekst, aan dat er wel iets van die orde in zit.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marco schreef:Let op: Een voorzichtig man. Niets over een zorgvuldig gravende man of zo. Hij is voorzichtig, omdat hij zijn huis op een steenrots gebouwd heeft. Er staat niet eens 'de' steenrots (al geven andere vertalingen dat soms wel). Van het hele graven, spitten, geologisch onderzoek naar de juiste steenrots is geen sprake. Dat heb je erbij verzonnen. De man is voorzichtig en bouwt dus een degelijk gefundeerd huis.
Dat hele graven en spitten was er ook al bij verzonnen, volgens jou. Vind je het erg dat ik iets minder waarde hecht aan jouw visie op de vergelijking nu dit aantoonbaar onjuist is (zie het Lukasevangelie, dat je even vergeten was)?
Plaats reactie