Preekduur

Welke preekduur geniet jou voorkeur?

minder dan 30 minuten
4
9%
30 minuten
7
15%
40 minuten
11
24%
50 minuten
9
20%
1 uur
15
33%

Totaal aantal stemmen: 46

Josephus

Re: Preekduur

Bericht door Josephus »

Mijn vroegere predikant had het motto 'als je het niet in een half uur kunt zeggen, lukt het je ook niet in een heel uur'. Met een dergelijke tijdsduur doe je m.i. ook meer recht aan het gegeven dat een mens zich gemiddeld zo'n 20 tot 30 minuten achter elkaar kan concentreren. Je kunt er ook nog wel wat clichés op loslaten: 'schrijven is schrappen', 'in de beperking toont zich de meester'. Dat geldt ook voor preken. Er zijn maar bitter weinig predikanten die een uur kunnen preken zonder te vervallen in eindeloze herhalingen of onnodige uitweidingen.

Of een predikant wel of geen onderverdeling in punten maakt, boeit me niet zo. Datzelfde geldt voor preken waarbij de HC betrokken wordt (ik zeg bewust niet 'preken uit de HC').
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Jongere

Bericht door Jongere »

Van mij mag het gerust vrij lang. Ik heb Paul Washer horen preken die twee keer een uur preekte, als ik me niet vergis. Met een korte pauze ertussen. Maar dan moet de boodschap wel genoeg inhoud hebben voor die twee uur. Maar goed, ik val nu ook wel in een categorie die veel aan kan (bovendien ben ik lange hoorcolleges gewend :mosc ) en ik ben me ervan bewust dat dat niet voor iedereen geldt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ligt er aan of de predikant van God geleerd is, of je de Geest erin voelt... Normaal 1 uur, iets langer mag ook, inclusief een tussenzang, die goed aansluit in de preek, en dus eigenlijk een onderdeel, of verlengstuk van de preek is...

-DIA-
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

-DIA- schreef:Ligt er aan of de predikant van God geleerd is, of je de Geest erin voelt... Normaal 1 uur, iets langer mag ook, inclusief een tussenzang, die goed aansluit in de preek, en dus eigenlijk een onderdeel, of verlengstuk van de preek is...

-DIA-
Wij hebben nooit een tussenzang
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
jvdg

Bericht door jvdg »

Overigens vind ik het onderscheid tussen 50 minuten en een uur, wat in deze poll gemaakt, wordt weinig relevant.
Dat voelt meer aan als: ongeveer een uur.
jvdg

Bericht door jvdg »

Bert Mulder schreef:
-DIA- schreef:Ligt er aan of de predikant van God geleerd is, of je de Geest erin voelt... Normaal 1 uur, iets langer mag ook, inclusief een tussenzang, die goed aansluit in de preek, en dus eigenlijk een onderdeel, of verlengstuk van de preek is...

-DIA-
Wij hebben nooit een tussenzang
Jammer hoor..... :)
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

-DIA- schreef:of je de Geest erin voelt...
-DIA-

Beste Dia, gelukkig hangt het niet van ons persoonlijke gevoel af of de Geest er in is.
Ons gevoel is zo bedriegelijk.
Het kan zijn dat de Geest sterk aanwezig is, en velen onderwezen worden, maar dat anderen onder dezelfde preek Gods Woord verwerpen en ijskoud onder de prediking zitten.

Bij predikanten is het nogal eens het geval, dat als het voor hun "gevoel" niet ging, de Heere juist het krachtigst met Zijn Geest wilde werken.
freek

Bericht door freek »

Ik hoor nogal eens preken die eigenlijk niet langer dan vijf minuten hoeven te duren. De rest is herhaling van zetten :fi
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

De lengte vd preek hangt ook samen met de inhoud, of je erzelf door geboeid wordt. Ik kan soms moeilijk de aandacht bij zo'n monoloog houden, moet ik bekennen.

Daarnaast, niet geheel van toepassing op de preek, maar toch om eens te overdenken: Mattheus 6
En als gij bidt, zo gebruikt geen ijdel verhaal van woorden, gelijk de heidenen; want zij menen, dat zij door hun veelheid van woorden zullen verhoord worden.
The Groom's still waiting at the altar
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Het haalt mij eigenlijk niet zo heel veel uit hoe lang het duurt. Soms duurt een uur maar 5 minuten en soms kan een half uur wel 2 uur duren. (snappen jullie ;) )
En ja, over de HC en de puntenverdeling, nee, ik lig niet wakker als dat wel of niet zal gebeuren. Ik neem aan dat iedere predikant zijn preken biddend maakt en dat hij hoge verwachtingen heeft van God. Ik neem aan dat wij als gemeenteleden biddend naar de kerk gaan en dat wij hoge verwchtingen van God hebben. En dan zal Zijn Geest aanwezig zijn!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Rens

Bericht door Rens »

Nou ja, ik heb op 40 minuten ingezet, maar 50 minuten maakt me ook niet uit.

En idd, soms zijn die 50 minuten omgevlógen en dan weer lijkt er geen éinde aan te komen.....
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik vind 30 minuten prima, laat dat maar een richtlijn zijn. Maar als een predikant meer te zeggen heeft mag het gerust langer duren. Zolang hij maar niet zijn tijd vol gaat praten :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
sander

Bericht door sander »

jvdg schreef: Ik denk daarbij ook aan de (lange) preek van Paulus waaronder Tychicus in slaap gevallen zijnde uit het raam is gevallen.
Foei JvdG, Ken je Bijbel!
Bijbel schreef:En een zeker jongeling, met name Eutychus, zat in het venster en met een diepen slaap overvallen zijnde, alzo Paulus lang [tot hen] sprak, door den slaap nederstortende, viel van de derde zoldering nederwaarts, en werd dood opgenomen.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

sander schreef:
jvdg schreef: Ik denk daarbij ook aan de (lange) preek van Paulus waaronder Tychicus in slaap gevallen zijnde uit het raam is gevallen.
Foei JvdG, Ken je Bijbel!
Bijbel schreef:En een zeker jongeling, met name Eutychus, zat in het venster en met een diepen slaap overvallen zijnde, alzo Paulus lang [tot hen] sprak, door den slaap nederstortende, viel van de derde zoldering nederwaarts, en werd dood opgenomen.
Sander onze Bijbelleraar :) :slurp . Speciaal voor jou: zoek de fout:
Matteus 1:1-23

Geslachtsregister van Jezus Christus, de zoon van David, de zoon van Abraham.

Abraham verwekte Isaak, Isaak verwekte Jakob, Jakob verwekte Juda en zijn broeders,
Juda verwekte Peres en Zerach bij Tamar, Peres verwekte Chersom, Chersom verwekte Aram,
Aram verwekte Amminadab, Amminadab verwekte Nachson, Nachson verwekte Salmon,
Salmon verwekte Boaz bij Rachab, Boaz verwekte Obed bij Ruth, Obed verwekte Isai,
Isai verwekte David, de koning. David verwekte Salomo bij de vrouw van Uria,
Salomo verwekte Rechabeam, Rechabeam verwekte Abia, Abia verwekte Asa,
Asa verwekte Josafat, Josafat verwekte Joram, Joram verwekte Uzzia,
Uzzia verwekte Jotam, Jotam verwekte Achaz, Achaz verwekte Hizkia,
Hizkia verwekte Manasse, Manasse verwekte Amon, Amon verwekte Josia,
Josia verwekte Jechonja en diens broeders ten tijde van de Babylonische ballingschap.
Na de Babylonische ballingschap verwekte Jechonja Sealtiel, Sealtiel verwekte Zerubbabel,
Zerubbabel verwekte Abihud, Abihud verwekte Eljakim, Eljakim verwekte Azor,
Azor verwekte Sadok, Sadok verwekte Achim, Achim verwekte Eliud,
Eliud verwekte Eleazar, Eleazar verwekte Mattan, Mattan verwekte Jakob,
Jakob verwekte Jozef, de man van Maria, uit wie Jezus geboren is, die Christus genoemd wordt.
Al de geslachten dan van Abraham tot David zijn veertien geslachten en van David tot de Babylonische ballingschap veertien geslachten en van de Babylonische ballingschap tot de Christus veertien geslachten.
The Groom's still waiting at the altar
JaCa
Contacteer:

Bericht door JaCa »

freek schreef:Ik hoor nogal eens preken die eigenlijk niet langer dan vijf minuten hoeven te duren. De rest is herhaling van zetten :fi
Herkenbaar :bobo

Idd ook wat ergens anders hier gezegd wordt.
Laat de ds zijn tijd niet vol praten, met herhaling, zinloze verhaaltjes oid.

My one and only goal;
His image in my soul.
Gesloten