POLL: Schepping of evolutie

God heeft de aarde:

geschapen in 6 dagen van 24 uur
45
78%
geschapen, maar niet in 6 dagen van 24 uur
8
14%
niet geschapen, maar Hij heeft evolutie gebruikt
4
7%
niet geschapen, want de aarde is door evolutie ontstaan
1
2%

Totaal aantal stemmen: 58

Molenaar

POLL: Schepping of evolutie

Bericht door Molenaar »

Nieuwe poging
--------------

Tot mijn verbazing zie ik dat er (in mijn ogen) veel mensen op dit forum niet onderschrijven dat de Heere God de aarde in 6 dagen geschapen heeft. Ik ben daarom benieuwd hoe de verhoudingen liggen.

Als uw keuze er niet tussen zit, stem dan niet. Discussie alleen in het andere topic.
parsifal

Re: POLL: Schepping of evolutie

Bericht door parsifal »

Ik zou zelf de bewoording kiezen, geschapen door evolutie (wat betreft het leven op aarde), maar ook het niet leven is geschapen. Ik weet nu niet of dat onder optie 2 of 3 valt?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Raike
Contacteer:

Bericht door Raike »

Tja, dat kan dus allebei. Ik merkte in de gesloten poll ook al iets op over de formulering van de opties, maar die post is blijkbaar verdwenen bij het splitsen.
De kennis is mij te wonderbaar, zij is hoog, ik kan er niet bij. Ps. 139,6.
Molenaar

Bericht door Molenaar »

@ Tiberius :

Bedankt voor het plaatsen van de nieuwe poll !

@ Allen :

Stemmen graag ! Ik ben erg benieuwd hoe de verhoudingen hier op het forum liggen.
Kippetje

Bericht door Kippetje »

Is het sowieso wel mogelijk om van 6 dagen van 24 uur te spreken? Tenslotte zijn de zon en de maan pas op de 3e dag geschapen, dus met ons pietepeuterige verstandje kunnen we hier onze hersenen over breken tot we een ons wegen! En ik denk persoonlijk dat je deze energie veel beter in nuttiger discussies kunt steken.
Lees de Bijbel niet als een notaris, maar als een erfgenaam (Ds.A.van der Veer)
sander

Bericht door sander »

Waarom blijft iedereen steken bij Genesis 1? Dit heeft gewoon een aparte schrijfstijl. Waarom wordt er zo weinig naar exodus en Deuteronomium gekeken? Daarin geeft God zelf de geboden aan mensen. Hij gebruikt altijd menselijke bewoording zodat wij het kunnen begrijpen. (lees het stuk maar eens van het huis reinigen). Daarin zegt Hij toch zelf dat de aarde in 6 dagen heeft geschapen en de zevende dag ruste? Moeten wij die zevende dag ook relatief nemen en bijv. 1000 jaar rust houden? Hoeven we niet meer naar ons werk vandaag.....
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Kippetje schreef:Is het sowieso wel mogelijk om van 6 dagen van 24 uur te spreken? Tenslotte zijn de zon en de maan pas op de 3e dag geschapen, dus met ons pietepeuterige verstandje kunnen we hier onze hersenen over breken tot we een ons wegen! En ik denk persoonlijk dat je deze energie veel beter in nuttiger discussies kunt steken.
Op zich is dat niet zo'n probleem: een dag wordt gedefinieerd als 1 omwenteling van de aarde om zijn as.
Met je laatste opmerking heb je gelijk. Alleen blijkt uit de praktijk wanneer mensen Genesis 1 gaan wegrelativeren er na verloop van tijd van de rest van de Bijbel ook niet veel meer overblijft.
Bovendien spreekt de Heere in de rest van de Bijbel ook over de schepping in 6 echte dagen (zie Ex. 20, Heb 4, etc), dus laten wij dat ook maar doen.
Kippetje

Bericht door Kippetje »

Tiberius schreef:
Kippetje schreef:Is het sowieso wel mogelijk om van 6 dagen van 24 uur te spreken? Tenslotte zijn de zon en de maan pas op de 3e dag geschapen, dus met ons pietepeuterige verstandje kunnen we hier onze hersenen over breken tot we een ons wegen! En ik denk persoonlijk dat je deze energie veel beter in nuttiger discussies kunt steken.
Op zich is dat niet zo'n probleem: een dag wordt gedefinieerd als 1 omwenteling van de aarde om zijn as.
Met je laatste opmerking heb je gelijk. Alleen blijkt uit de praktijk wanneer mensen Genesis 1 gaan wegrelativeren er na verloop van tijd van de rest van de Bijbel ook niet veel meer overblijft.
Bovendien spreekt de Heere in de rest van de Bijbel ook over de schepping in 6 echte dagen (zie Ex. 20, Heb 4, etc), dus laten wij dat ook maar doen.
Ik wil asoluut Genesis 1 niet wegrelativeren hoor, laat dat vooral duidelijk zijn.
Voor mijn persoonlijk geloof maakt het alleen niet zoveel uit of de Schepping nou 6 dagen duurde of niet, ik denk bijvoorbeeld dat het belangrijker is je af te vragen hoe wij als rentmeesters met deze schepping omgaan. Als je dáár eens over nadenkt kun je tot concrete dingen komen en misschien zelfs groeien in je geloof, terwijl me dat bij een discussie als deze onwaarschijnlijk lijkt. Begrijp je mijn standpunt of ben ik nog te vaag?
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Heb ook een keuze gemaakt in 6 dagen geschapen.
Al weet ik vanuit Gods Woord dat bij de HEERE 1 dag is als duizend jaar enz.
En ook omdat Mozes de Geboden heeft ontvangen van de HEERE en daar staat ook
in 6 dagen en Hij ruste op de zevende dag enz.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Kippetje schreef:Begrijp je mijn standpunt of ben ik nog te vaag?
Nee hoor, ik snap je heel erg goed.
Kippetje

Bericht door Kippetje »

Tiberius schreef:
Kippetje schreef:Begrijp je mijn standpunt of ben ik nog te vaag?
Nee hoor, ik snap je heel erg goed.
Fijn :)
Molenaar

Bericht door Molenaar »

Het valt me mee hoeveel mensen hier toch zonder consessies kiezen voor 'geschapen in 6 dagen van 24 uur' !!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik mis mijn optie: op een bestaande aarde heeft God geschapen in 6 x 24 uur.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Afgewezen schreef:Ik mis mijn optie: op een bestaande aarde heeft God geschapen in 6 x 24 uur.
Kom je dan niet in de knoop met wat in het vierde gebod staat?
11 Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee, en alles wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.
Niet alleen in zes dagen 'alles wat daarin is' (namelijk in hemel, aarde en zee), maar ook hemel, aarde en zee zelf.

(Overigens: 'alles wat daarin is' wordt door bijna iedereen fout opgevat alsof het alleen bij 'zee' hoort. Wat niet zo is, want het hoort ook bij hemel en aarde gezien het meervoud waarin dit 'daarin' in het Hebreeuws staat. Vandaar de wezenlijke komma na 'zee'.)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Zonderling schreef:
Afgewezen schreef:Ik mis mijn optie: op een bestaande aarde heeft God geschapen in 6 x 24 uur.
Kom je dan niet in de knoop met wat in het vierde gebod staat?
11 Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee, en alles wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.
Niet alleen in zes dagen 'alles wat daarin is' (namelijk in hemel, aarde en zee), maar ook hemel, aarde en zee zelf.

(Overigens: 'alles wat daarin is' wordt door bijna iedereen fout opgevat alsof het alleen bij 'zee' hoort. Wat niet zo is, want het hoort ook bij hemel en aarde gezien het meervoud waarin dit 'daarin' in het Hebreeuws staat. Vandaar de wezenlijke komma na 'zee'.)
Ik lees dit dan toch als de 'aankleding' van de hemel, zee en aarde. Want hoe lees je bijv. de tekst 'en de Geest Gods zweefde over de wateren' als de schepping meteen volgde na het ontstaan van de aarde?
Plaats reactie