Andries Knevel laat creationisme los

speranza
Contacteer:

Re: EO directeur laat creationisme los

Bericht door speranza »

Beste vriend of vriendin met de onuitsprekelijke naam Xaipt,

Ik begrijp uw vragen om de ouderdom van onze aarde niet. Kunt u mij en ons helpen?
Waarom zou de aarde ouder zijn dan op basis van terugrekening uit de Bijbel globaal te berekenen is? Dat is zo tussen de 6.000 en 10.000 jaren in, zo ben ikzelf van mening.
Waarom is het van belang een waarheid aan een kennisvergaring buiten Gods Woord om te hebben?
Niet dat wetenschappen zaken tot een nadere verheldering zouden kunnen brengen, dat ontken ik zeker niet. Maar een geheel nieuwe interpretatie van Gods Woord door zaken geforceerd anders te lezen, is dat de zaken niet omkeren.
Hoe staat u hier tegenover, beste X?

Wat mij intrigeert is de versteende dieren en planten in miljoenenjaren oude aardlagen. Dieren en planten die in de Bijbel aangewezen worden als schepping van 6 dagen.
" Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven."
De kanttekeningen verwijzen naar Genesis 2:3:"En God heeft den zevende dag gezegend, en die geheiligd; omdat Hij op denzelven gerust heeft van al Zijn werk, hetwelk God geschapen had, om te volmaken."
Zie je, dezelfde dag-aanduiding. Zo staat het in de grondteksten.
Een vriendelijke groet.
Quaerite prime regnum Dei
cosmo

Bericht door cosmo »

speranza schreef:.
Waarom is het van belang een waarheid aan een kennisvergaring buiten Gods Woord om te hebben?
Wat is het belang om dat niet te doen?
Niet dat wetenschappen zaken tot een nadere verheldering zouden kunnen brengen, dat ontken ik zeker niet. Maar een geheel nieuwe interpretatie van Gods Woord door zaken geforceerd anders te lezen, is dat de zaken niet omkeren.
De bijbel (althans het begin ervan) is geschreven tijdens de Babylonische diaspora, zo'n 2500 jaar geleden. In de tussentijd is heel wat kennis vergaard. Het zou dus raar zijn om 2500 jaar kennisvergaring terzijde te plaatsen en te berusten.
speranza
Contacteer:

Bericht door speranza »

cosmo schreef:
speranza schreef:.
Wat is het belang om dat niet te doen?
De bijbel (althans het begin ervan) is geschreven tijdens de Babylonische diaspora, zo'n 2500 jaar geleden. In de tussentijd is heel wat kennis vergaard. Het zou dus raar zijn om 2500 jaar kennisvergaring terzijde te plaatsen en te berusten.
Beste vriend of vriendin,
Wat het belang niet is? Wilt u het beter weten dan Gods Woord? Alles wat niet overéénstemt met Gods Woord is bedrog. Hoe waar het ook schijnt te zijn.
De Bijbel is geschreven door Gods Geest die de tijden overziet. De kennis overstijgt de tijd én ons verstand.
Buigen voor het Woord van God, voor God Zelf, Cosmo. Dat is het enige wat wij te doen hebben.
Een vriendelijke groet.
refo

Bericht door refo »

De Bijbel is niet geschreven door Gods Geest.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
speranza
Contacteer:

Bericht door speranza »

refo schreef:De Bijbel is niet geschreven door Gods Geest.
Beste Vriend, u moet niet zo muggenziften. Excuseert u mijn geuite frustratie.
Als Refo weet u toch ook wel dat we de Bijbel gelovende te lezen hebben als waarlijk door Gods Geest geschreven. Anders kunnen we het moeilijk Gods Woord noemen.
Een gefrustreerde doch eveneens vriendelijke groet.
refo

Bericht door refo »

speranza schreef:
Als Refo weet u toch ook wel dat we de Bijbel gelovende te lezen hebben als waarlijk door Gods Geest geschreven. Anders kunnen we het moeilijk Gods Woord noemen.
Nee, de Bijbel IS niet door Gods Geest geschreven.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
speranza
Contacteer:

Bericht door speranza »

refo schreef:
speranza schreef:
Nee, de Bijbel IS niet door Gods Geest geschreven.
Beste Refo, Laat ik mijn frustratie maar even terzijde zetten en u vragen om een nadere toelichting. Wie, beste vriend, wie heeft de Bijbel geschreven en wat maakt de Bijbel dan tot Gods Woord?
In gespannen afwachting.
cosmo

Bericht door cosmo »

speranza schreef: Beste vriend of vriendin,
Wat het belang niet is? Wilt u het beter weten dan Gods Woord? Alles wat niet overéénstemt met Gods Woord is bedrog. Hoe waar het ook schijnt te zijn.
Dat is jouw opvatting. Vanuit de bijbel kun je wetenschap niet verklaren, maar andersom wel.
De Bijbel is geschreven door Gods Geest die de tijden overziet.
De bijbel is geschreven door mensen, waarvan wordt verondersteld geïnspireerd te zijn.
Buigen voor het Woord van God, voor God Zelf, Cosmo. Dat is het enige wat wij te doen hebben.
knip
cosmo

Bericht door cosmo »

speranza schreef: Wie, beste vriend, wie heeft de Bijbel geschreven.
De bijbel is geschreven door mensen.
en wat maakt de Bijbel dan tot Gods Woord?
---knip--- Dergelijke Schriftkritiek is hier niet toegestaan; mvg Tib
Laatst gewijzigd door cosmo op 09 feb 2009, 13:44, 2 keer totaal gewijzigd.
speranza
Contacteer:

Bericht door speranza »

Beste Cosmo, U spreekt als een ongelovige. Dan is elkaar bevragen en opponeren op grond van wat ons christen doet heten onmogelijk. Als Gods Woord niet als onfeilbaar getuigenis van God Zelf wordt geacht, ontbreekt de norm waaraan de christen zijn leven reguleert. Dan ontbreekt de bron waaruit de christen leeft. Als de wetenschap bepaalt wie God is heeft de mens zichzelf op Gods troon gezet.
Een waarschuwende groet.
Xaipt

Bericht door Xaipt »

---knip--- Dergelijke Schriftkritiek is hier niet toegestaan. mvg Tib
Xaipt

Bericht door Xaipt »

speranza schreef:Beste Cosmo, U spreekt als een ongelovige. Dan is elkaar bevragen en opponeren op grond van wat ons christen doet heten onmogelijk. Als Gods Woord niet als onfeilbaar getuigenis van God Zelf wordt geacht, ontbreekt de norm waaraan de christen zijn leven reguleert. Dan ontbreekt de bron waaruit de christen leeft. Als de wetenschap bepaalt wie God is heeft de mens zichzelf op Gods troon gezet.
Een waarschuwende groet.
De wetenschap doet geen enkele uitspraak over God (alhoewel theologie natuurlijk ook wetenschap is).
speranza
Contacteer:

Bericht door speranza »

Beste X, Dat is dan mooi. Vertelt u mij eens, waar troost u zich mee in dit leven als de Bijbel een mensenboek is?
cosmo

Bericht door cosmo »

speranza schreef:U spreekt als een ongelovige.
Bedankt. Ik dacht altijd dat ik gelovig ben.
Dan is elkaar bevragen en opponeren op grond van wat ons christen doet heten onmogelijk.
Is dat zo? Blijkbaar is jouw definitie van christen nogal beperkt.
Als Gods Woord niet als onfeilbaar getuigenis van God Zelf wordt geacht, ontbreekt de norm waaraan de christen zijn leven reguleert.
Wat is Gods woord? Is dat de bijbel van het woord 'in' tot en met woord 'amen'. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden waarin de bijbel zichzelf lijkt tegen te spreken, o.a. over veroverde aantallen. Het zou toch raar zijn om deze 'schoonheidsfoutjes' aan God toe te rekenen.
Dan ontbreekt de bron waaruit de christen leeft.
Dat vind jij. De bijbel wordt voor mij niet meer of minder waar door te stellen dat het het woord van God zelf is.
Als de wetenschap bepaalt wie God is heeft de mens zichzelf op Gods troon gezet.
Wie zegt dat de wetenschap dat bepaalt? Enkel op dit forum zijn er al tal van zienswijzen op hoe God is. Dat heeft ook betrekking op het Wezen van God, en in die zin heeft een ieder een eigen God gecreeërd.
Xaipt

Bericht door Xaipt »

Zie cosmo's antwoord hierop.
Plaats reactie