Zoekt en gij zult vinden?!

Xaipt

Re: Zoekt en gij zult vinden?!

Bericht door Xaipt »

Tiberius schreef:
Xaipt schreef:En wat maakt iemand een hemelzoeker dan?
Zijn of haar ingeschapen Godskennis.
Kun je dit toelichten? Wat bedoel je hier precies mee; het Godsbesef?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Xaipt schreef:
Tiberius schreef:
Ingeschapen Godskennis? Dat betekent dat elk mens van natuure weet heeft van een hogere macht (zie Romeinen 1). Die zal hij dan ook aanbidden. Bijvoorbeeld de zon, de maan, een boom, een poppetje, of wat dan ook.
Daarmee wil hij op de een of andere manier het eeuwige leven ontvangen.
Xaipt

Bericht door Xaipt »

Tiberius schreef:
Xaipt schreef:
Tiberius schreef:
Ingeschapen Godskennis? Dat betekent dat elk mens van natuure weet heeft van een hogere macht (zie Romeinen 1). Die zal hij dan ook aanbidden. Bijvoorbeeld de zon, de maan, een boom, een poppetje, of wat dan ook.
Daarmee wil hij op de een of andere manier het eeuwige leven ontvangen.
Ah. :)

Maar; wanneer iemand vanuit dat ingeschapen Godsbesef, God zoekt, is het een hemelzoeker?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Xaipt schreef:Ah. :)

Maar; wanneer iemand vanuit dat ingeschapen Godsbesef, God zoekt, is het een hemelzoeker?
Vanuit dat ingeschapen Godsbesef zal niemand God zoeken.
Xaipt

Bericht door Xaipt »

Tiberius schreef:

Sorry, maar je posts zijn me zo nu en dan een beetje dubbelzinnig.

Bedoel je nu dat niemand God zál zoeken, of niemand God rechtvaardig kán zoeken - vanuit dat Godsbesef?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Xaipt schreef:
Tiberius schreef:

Bedoel je nu dat niemand God zál zoeken, of niemand God rechtvaardig kán zoeken - vanuit dat Godsbesef?
Beide.
Xaipt

Bericht door Xaipt »

Tiberius schreef:
Xaipt schreef:
Tiberius schreef:

Beide.
Welk een invloed heeft een mens dan op zijn of haar wedergeboorte? Als niemand God kan en zal zoeken vanuit een Godsbesef, is het dan niet pure willekeur? Mijn buurman die vanuit zijn Godsbesef zal gaan zoeken en naar de kerk zal gaan, kan ik bij voorbaat al vertellen dat het allemaal nutteloos is, verspilde tijd?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Xaipt schreef:Welk een invloed heeft een mens dan op zijn of haar wedergeboorte? Als niemand God kan en zal zoeken vanuit een Godsbesef, is het dan niet pure willekeur? Mijn buurman die vanuit zijn Godsbesef zal gaan zoeken en naar de kerk zal gaan, kan ik bij voorbaat al vertellen dat het allemaal nutteloos is, verspilde tijd?
Een mens heeft geen invloed op zijn wedergeboorte. Evenmin als een baby invloed heeft op zijn geboorte. Dat is van de kant van mensen onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk. En Hij heeft het gebruik van de middelen (bijbellezen, kerkgang, bidden, etc) bevolen. Die zal Hij zegenen.
Marco

Bericht door Marco »

Ik ben er niet bijgeweest, en voel me ook niet zo aangesproken als een GG-lid wellicht doet. Maar toch:
Ging het over God zoeken, of ging het over zoeken om in te gaan? Als het over Lucas 13:24 ging, dan ging het over een heel ander onderwerp dan over het zoeken en u zult vinden.

Lucas gaat over mensen die wel het koninkrijk willen binnenkomen, maar God niet gezocht hebben (daar tenminste niet naar geleefd hebben, niet met hun hele hart dus). God zoeken is iets anders dan in de hemel willen komen. Dat mag niet verward worden.

Wat mij opviel - maar het is natuurlijk een hele korte weergave van een lange bijeenkomst:
De Dordtse predikant zei dat het goed is om God te zoeken, maar dat het het grootste is als je weet dat God met jou bezig is. Dat lokte de vraag uit of het ook mogelijk is om God te zoeken en niet gevonden te worden.Ds. Brugge antwoordde dat God mensen zoekt. Als ze zich niet bekeren, betekent het dat ze niet willen dat Hij Koning over hen is. God zoeken betekent niet automatisch door Hem gevonden worden.
Ik heb dit een paar keer gelezen. Het komt op mij over alsof ds. Brugge de vraag niet echt beantwoordt. "Is het mogelijk om God te zoeken" <-> "Als ze zich niet bekeren". Hebben ze God dan wel gezocht en zich niet bekeerd? Kan dát dan wel? Wat is "God zoeken" dan - los van de aanleiding daarvan?

Klopt de vraag wel? Moet je je hierover zorgen maken? Of moet je 'gewoon' God zoeken - en je bekeren? Want dat lijkt de strekking van de lezing te zijn geweest (klopt dat? Iemand die erbij was?).
Xaipt

Bericht door Xaipt »

Tiberius schreef:
Xaipt schreef:Welk een invloed heeft een mens dan op zijn of haar wedergeboorte? Als niemand God kan en zal zoeken vanuit een Godsbesef, is het dan niet pure willekeur? Mijn buurman die vanuit zijn Godsbesef zal gaan zoeken en naar de kerk zal gaan, kan ik bij voorbaat al vertellen dat het allemaal nutteloos is, verspilde tijd?
Een mens heeft geen invloed op zijn wedergeboorte. Evenmin als een baby invloed heeft op zijn geboorte. Dat is van de kant van mensen onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk. En Hij heeft het gebruik van de middelen (bijbellezen, kerkgang, bidden, etc) bevolen. Die zal Hij zegenen.
Wat doet een tekst als 'zoekt en gij zult vinden' er dan nog toe, als het toch puur en alleen God's werk is? Willekeur zelfs?
Marco

Bericht door Marco »

Xaipt schreef:
Tiberius schreef:
Wat doet een tekst als 'zoekt en gij zult vinden' er dan nog toe, als het toch puur en alleen God's werk is? Willekeur zelfs?
Daar moet je je geen zorgen over maken. Begin met Christus, en bekeer je. Concludeer na afloop dat het niet je eigen werk was.

Dan zal de uitverkiezing geen twijfel maar troost brengen.
Xaipt

Bericht door Xaipt »

Marco schreef: Daar moet je je geen zorgen over maken. Begin met Christus, en bekeer je. Concludeer na afloop dat het niet je eigen werk was.

Dit klinkt als een opdracht, wat geheel in tegenstrijd is met eerdere opmerkingen. Ik kan tenslotte geen enkele invloed uitoefenen op mijn bekering. Een kreet als 'bekeer je!' lijkt me dan ook overbodig.
refo

Bericht door refo »

Marco schreef:
Xaipt schreef:
Tiberius schreef:
Daar moet je je geen zorgen over maken. Begin met Christus, en bekeer je. Concludeer na afloop dat het niet je eigen werk was.

Inderdaad. Een beetje aansporen kan geen kwaad. Lees: de nadruk leggen op bekering.
De wedergeboorte volgt dan vanzelf.

Altijd maar er op wijzen dat 'velen zullen zoeken en niet vinden' heeft geen enkele zin.
Zij die niet zoeken gaan er niet van zoeken.
Zij die gevonden hebben gaan zich afvragen: heb ik wel goed gezocht?
Zij die zoeken vragen zich af: zoek ik wel goed?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Xaipt

Bericht door Xaipt »

Inderdaad. Een beetje aansporen kan geen kwaad. Lees: de nadruk leggen op bekering.
De wedergeboorte volgt dan vanzelf.
Want wedergeboorte =/= bekering?
speranza
Contacteer:

Bericht door speranza »

Beste broeders en zusters, Vergunt u het me om enige woorden aan dit onderwerp toe te voegen.
Van de broederlijke liefde nu hebt gij niet van node, dat ik u schrijve; want gij zelven zijt van God geleerd om elkander lief te hebben.

Ten eerste: Ik acht het een mogelijkheid dat ds. Brugge onjuist verstaan wordt. Het is slechts een extractie van het referaat wat hier wordt weergegeven.

Ten tweede een inhoudelijk commentaar.
"Ik ben gevonden van hen, die naar Mij niet vraagden; Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; tot het volk, dat naar Mijn Naam niet genoemd was, heb Ik gezegd: Ziet, hier ben Ik, ziet, hier ben Ik. Ik heb Mijn handen uitgebreid, den gansen dag tot een wederstrevig volk, die wandelen op een weg, die niet goed is, naar hun eigen gedachten."
Hier spreekt Dezelfde Spreker als die leert "Wie zoekt zál vinden".
De sleutel om deze paradox te kunnen verstaan is de kennis des geloofs. Deze kennis wordt gewerkt door Hem Die hier spreekt. Zoekers zullen vinden door gelovig te steunen op dit ontwijfelbaar getuigenis van Gods spreken.
Niet-zoekers worden door Hem gevonden om geloof geschonken te krijgen dat de ware gerechtigheid zoekt en zál vinden. De zoekers zullen dit pas begrijpen na gevonden te hebben. Dan blijkt de wedergeboorte te hebben plaats gevonden. Zet dat niet voorop als voorwaarde, want dan gaan de zaken scheef.
Het "zoekt en gij zult vinden"uit Mattheüs 7 heeft primair geen betrekking op de hemel maar op de ware gerechtigheid.
Dat is in een rechte verhouding staan ten aanzien van Gods recht. Anders geformuleerd: Dat is in een verzoende betrekking met God.
Wie zoekt die gerechtigheid? Een zondaar die in de schuld staat en verlossing nodig heeft. Dié zondaar die zo als tollenaar zuchtende zoekt, dié zál vinden!
Een hartelijke groet.
Quaerite prime regnum Dei
Plaats reactie