Gods liefde

Marnix

Re: Niet meer naar de kerk gaan/geloven.

Bericht door Marnix »

madelief1983 schreef:
Marnix schreef:
madelief1983 schreef:het geloof is heel diep weggezakt. ergens denk ik dat het er nog wel zit, omdat er soms wel het verlangen is. Maar vaak is al snel dat verlangen weer weg en ga ik weer over tot de orde van de dag.

ik bid niet meer, lees niet meer uit de bijbel en ga niet meer naar de kerk.
Oke. Maar geloof je wel dat Hij bestaat? Dat je Hem nodig hebt? Dat je die relatie met Hem niet zo mist maar Hij die met jou wel mist? Een andere kerk, een alpha-cursus of wat dan ook kan je daar misschien mee helpen? Soms is het verlangen er wel zeg je. Dat moet je aanwakkeren. Als dat in je eigen kerk niet gebeurt, zelfs snel weer dooft, kijk dan verder. Maar laat het om dat soort zaken niet daardoor als een nachtkaars uitgaan.
ik zou niet zo hard durven zeggen dat Hij niet bestaat. Maar het voelt nu niet alsof ik Hem nodig heb.
Ik denk dat dat gevoel niet wederzijds is omdat Hij van je houdt.

Maar goed, dit gaat over hele basale zaken, namelijk over zonde, dood, en genade, verlossing. Ooit ga je een keer dood en kan je dan en daarna nog steeds zeggen: Ik voel dat ik U niet nodig hebt? k hoop dat je daar goed over na wil denken, verder kijken dan het hier en nu. Als Hij bestaat en jou geschapen heeft en je Vader wil zijn, kan je dan zeggen: Ik heb U niet nodig?

Succes. Ik zal voor je bidden. Ik hoop dat je Hem weer echt mag leren en kennen zoals Hij is.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
speranza
Contacteer:

Bericht door speranza »

Marnix schreef:Ik denk dat dat gevoel niet wederzijds is omdat Hij van je houdt.
Beste Vriend, laten we eerlijk blijven. Dit is niet de wijze waarop God mensen roept die zich van hem af keren.
Wie buiten God leeft, buiten Christus, kan niet bestaan voor God.

"Zeg tot hen: Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?" Ez.33:11

Beste Madelief, laat het je niet ontmoedigen.
"Wie tot Mij, tot Christus, komt zal Ik geenszins uitwerpen." Joh.6:37
Quaerite prime regnum Dei
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

speranza schreef:
Marnix schreef:Ik denk dat dat gevoel niet wederzijds is omdat Hij van je houdt.
Beste Vriend, laten we eerlijk blijven. Dit is niet de wijze waarop God mensen roept die zich van hem af keren.
Wie buiten God leeft, buiten Christus, kan niet bestaan voor God.
Precies.
Bovendien is het onzin om dat als reactie te geven op de opmerking "Maar het voelt nu niet als ik Hem nodig heb".
En wordt ook van mensenhanden niet gediend als iets behoevende
Marnix

Bericht door Marnix »

Beste vrienden, dit topic gaat over Madelief dus ik wil er niet teveel een discussietopic van maken. Toch een enkele opmerking:

Volgens mij is Madelief gedoopt en wat God toen gezegd heeft, zijn verbond houdt stand. Verder zegt Jezus in Johannes 3 vers 16: Alzolief heeft God de wereld gehad dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven zodat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.

Op basis hiervan durf ik te zeggen dat God van haar houdt. Niet omdat ik dat denk maar omdat Hij dat bij de doop die en ook in de Bijbel zegt.

Dus, daar wijs ik op en tegelijkertijd sluit ik me bij de oproep tot bekering en het zoeken van God aan, zoals ik in mijn vorige posting ook heb gedaan. Laten we hier niet met elkaar gaan discussieren maar met Madelief praten en haar over God vertellen en op Hem wijzen. Als je verder op mijn posting wil ingaan, doe dat dan per privebericht, of open een nieuw (zoveelste) topic over doop/verbond, veronderstelde wedergeboorte etc.

Bedankt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Op basis hiervan durf ik te zeggen dat God van haar houdt. Niet omdat ik dat denk maar omdat Hij dat bij de doop die en ook in de Bijbel zegt.
Ik denk niet dat het goed is om dit argument in een pastoraal topic te gebruik. Zeker omdat het onwaar is.
Marnix

Bericht door Marnix »

Bijbels en pastoraal is:

1. Oproepen tot bekering
2. Wijzen op Gods liefde

Wijzen op Gods liefde maar niet op bekering is half. Andersom trouwens ook.

Maar goed, we gingen hier niet over discussieren. Lees de gelijkenis van de verloren zoon maar. Zei de vader: Je bent mijn zoon niet meer? En ging hij vervolgens verder en dacht niet meer aan hem? Of stond hij op de uitkijk, met smart te wachten tot hij terugkwam? Zou de Vader bij deze verloren dochter anders doen?
Bert Mulder
Contacteer:

Gods liefde

Bericht door Bert Mulder »

Marnix schreef:Beste vrienden, dit topic gaat over Madelief dus ik wil er niet teveel een discussietopic van maken. Toch een enkele opmerking:

Volgens mij is Madelief gedoopt en wat God toen gezegd heeft, zijn verbond houdt stand. Verder zegt Jezus in Johannes 3 vers 16: Alzolief heeft God de wereld gehad dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven zodat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.

Op basis hiervan durf ik te zeggen dat God van haar houdt. Niet omdat ik dat denk maar omdat Hij dat bij de doop die en ook in de Bijbel zegt.

Dus, daar wijs ik op en tegelijkertijd sluit ik me bij de oproep tot bekering en het zoeken van God aan, zoals ik in mijn vorige posting ook heb gedaan. Laten we hier niet met elkaar gaan discussieren maar met Madelief praten en haar over God vertellen en op Hem wijzen. Als je verder op mijn posting wil ingaan, doe dat dan per privebericht, of open een nieuw (zoveelste) topic over doop/verbond, veronderstelde wedergeboorte etc.

Bedankt.
Heb dit in een nieuw onderwerp gezet.

Marnix, zoals je al door Tiberius aangezegd werd, je kan, en mag niet zomaar tegen mensen, van wie je geen weet hebt over hun geestelijke staat, zeggen dat God hen lief heeft.

Als je dat doet op basis van doop, dan geloof je in de roomse dwaling dat de doop zelf genade werkt. De beloften in de doop zijn altijd en alleen voor, niet het vleselijke zaad, maar het geestelijke zaad.

Vergelijk even met mijn antwoord in een ander onderwerp:

http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 14#p329714
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Bijbels en pastoraal is:

1. Oproepen tot bekering
2. Wijzen op Gods liefde

Wijzen op Gods liefde maar niet op bekering is half. Andersom trouwens ook.
Het is sowieso half.
Want je vergeet erbij te melden, dat God alleen lief heeft in Christus.
Tiberius
Administrator

Re: Gods liefde

Bericht door Tiberius »

Bert Mulder schreef:Heb dit in een nieuw onderwerp gezet.
Ik heb berichten uit het andere topic hierheen verplaatst, dan kunnen we het daar pastoraal houden.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Lukas 13:34
Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn, hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens onder de vleugelen vergadert; en gijlieden hebt niet gewild?

Deze tekst toont duidelijk de liefde van Christus tot hen, die niets met Hem te maken willen hebben. Dat dit een andere liefde is dan de (bijzondere) liefde die Hij heeft tot Zijn uitverkorenen is ook bijbels, maar laten we ook deze liefde tot een gevallen wereld niet weg rederneren.

Moge deze liefde van de Zaligmaker ons hart verbreken, en ons aan Zijn voeten brengen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

J.C. Philpot schreef:Lukas 13:34
Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn, hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens onder de vleugelen vergadert; en gijlieden hebt niet gewild?

Deze tekst toont duidelijk de liefde van Christus tot hen, die niets met Hem te maken willen hebben. Dat dit een andere liefde is dan de (bijzondere) liefde die Hij heeft tot Zijn uitverkorenen is ook bijbels, maar laten we ook deze liefde tot een gevallen wereld niet weg rederneren.

Moge deze liefde van de Zaligmaker ons hart verbreken, en ons aan Zijn voeten brengen.
Maar te zeggen: God houdt van jou! gaat nog wel een stukje verder. En dat zei Marnix. God is een verterend vuur voor je in je onbekeerde staat! Maar in Christus is hij een gaarne vergevend God!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:

Maar te zeggen: God houdt van jou! gaat nog wel een stukje verder. En dat zei Marnix.
Je zal wel bedoelen: is totaal de andere kant op.
Bert Mulder
Contacteer:

Ben het dus niet met je exegese eens.

hoe menigmaal heb ik uw kinderen willen bijeenvergaderen - Christus, in Zijn liefde, roept Zijn Kerk. En Zijn genade is onwederstandelijk.

Wordt het voorbeeld gebruikt van een kip, die haar kuikens vergaderd. Kuikens van een andere hen zullen niet komen. Net zoals degenen in de tekst die niet willen. Dus Christus verzameld alleen Zijn eigen kuikens, niet die kuikens die in wezen tot de duivel toebehoren, want die willen niet, en worden ook niet geroepen.

Zoals Paulus ook getuigd, dat God in ons (Zijn volk) werkt het willen en het werken. Hij roept niet dan de Zijnen met de inwendige en krachtdadige roeping. En die Hij roept, zullen zeker komen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Bert Mulder schreef:Ben het dus niet met je exegese eens.

hoe menigmaal heb ik uw kinderen willen bijeenvergaderen - Christus, in Zijn liefde, roept Zijn Kerk. En Zijn genade is onwederstandelijk.
Dit bijbelgedeelte maakt duidelijk dat dit word gezegt over het Joodse volk, en niet over de uitverkorenen. De manier waarop je omgaat met de schrift doet geen recht aan de context.
Bert Mulder schreef:Wordt het voorbeeld gebruikt van een kip, die haar kuikens vergaderd. Kuikens van een andere hen zullen niet komen. Net zoals degenen in de tekst die niet willen. Dus Christus verzameld alleen Zijn eigen kuikens, niet die kuikens die in wezen tot de duivel toebehoren, want die willen niet, en worden ook niet geroepen.
Volgens de Dortse Leerregels worden ook de niet uitverkoren geroepen:
2-6. Doch dat velen, door het Evangelie geroepen zijnde, zich niet bekeren, noch in Christus geloven, maar in ongeloof vergaan, zulks geschiedt niet door gebrek of ongenoegzaamheid van de offerande van Christus, aan het kruis geofferd, maar door hun eigen schuld.
Bert Mulder schreef:Zoals Paulus ook getuigd, dat God in ons (Zijn volk) werkt het willen en het werken. Hij roept niet dan de Zijnen met de inwendige en krachtdadige roeping. En die Hij roept, zullen zeker komen.
Je haalt 2 zaken door elkaar, de uitwendige roeping en de effectieve roeping (in het nederlands meestal inwendige roeping genoemd, in het engels de effectual call).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bert Mulder
Contacteer:

J.C. Philpot schreef:
Bert Mulder schreef:Ben het dus niet met je exegese eens.

Dit bijbelgedeelte maakt duidelijk dat dit word gezegt over het Joodse volk, en niet over de uitverkorenen. De manier waarop je omgaat met de schrift doet geen recht aan de context.
Bert Mulder schreef:Wordt het voorbeeld gebruikt van een kip, die haar kuikens vergaderd. Kuikens van een andere hen zullen niet komen. Net zoals degenen in de tekst die niet willen. Dus Christus verzameld alleen Zijn eigen kuikens, niet die kuikens die in wezen tot de duivel toebehoren, want die willen niet, en worden ook niet geroepen.
Volgens de Dortse Leerregels worden ook de niet uitverkoren geroepen:
2-6. Doch dat velen, door het Evangelie geroepen zijnde, zich niet bekeren, noch in Christus geloven, maar in ongeloof vergaan, zulks geschiedt niet door gebrek of ongenoegzaamheid van de offerande van Christus, aan het kruis geofferd, maar door hun eigen schuld.
Bert Mulder schreef:Zoals Paulus ook getuigd, dat God in ons (Zijn volk) werkt het willen en het werken. Hij roept niet dan de Zijnen met de inwendige en krachtdadige roeping. En die Hij roept, zullen zeker komen.
Je haalt 2 zaken door elkaar, de uitwendige roeping en de effectieve roeping (in het nederlands meestal inwendige roeping genoemd, in het engels de effectual call).
Nee, ik heb het hier steeds over de inwendige en krachtdadige (efficacious call) roeping, niet over de uitwendige roeping. Wel is het waar, dat tot ieder die het Evangelie komt, de uitwendige roeping komt tot geloof en bekering. Maar daar had je het zelf (hoop ik) ook niet over.
Gesloten