Zekerheid van behoud

Plaats reactie
Jacobse

Zekerheid van behoud

Bericht door Jacobse »

Zekerheid omtrent de behoudenis.

volgens het RD van dezer dagen heeft ds. Egas uit Middelharnis een voordracht gehouden over de zekerheid van het geloof. Naar zijn mening hebben orthodoxe protestanten - in tegenstelling tot onder meer gelovige roomskatholieken en remonstranten- wél de zekerheid van de behoudenis, omdat zij dat in hun hart zo weten en voelen.
Is dat nou zo? Is het hart een goed kompas? Het hart is, zegt Augustinus, onrustig in ons, totdat het rust in God. Kohlbrugge schrijft ergens: spreek mij niet meer van mijn bekering, die heb ik voor de Heere talloze malen verzondigd. Wie is er zich niet bewust van dat het (be)denken van het menselijk hart - van mij - vijandschap is tegen God!
De zekerheid van behoud zal niet liggen in wat iemand denkt of voelt of ervaart. Het gaat er om of onze naam opgetekend staat in het boek des levens dat Het Lam, en Hij alleen, bijhoudt. Ingeschreven worden en staan in dat boek, door Hem, uit vrije gunst die eenmaal en eeuwig Hem bewoog. Dat staat aan Hem ter beslissing, en in Hem is geen onrecht hoe Hij ook beslist.
Is er aan onze kant veelal niet meer dan de schreeuw van Petrus: Here behoud mij want ik verga; en wat een waar woord. Maar omdat de Heere Petrus bij de hand greep, mag er ook de verwachting zijn, een gebed en geen aanspraak of recht: Heere gedenk ook mij, nu Gij in Uw koninkrijk gekomen zijt.
Wie wil de zekerheid van het geloof niet? Allen toch.Zeker als men Thomas heet, wil men het letterlijk in handen hebben; Johanns 20.
Maar als de wens is, om de Koning groot te maken, zal dan niet in vervulling gaan wat de berijmde psalm 68 vers 2 zingt: zij zullen hun wens verkrijgen: heft Gode blijde psalmen aan, verhoogt verhoogt voor Hem de baan, laat al wat leeft Hem eren, bereidt de weg - onze levensweg - in Hem verblijd, Zijn Naam is Heer der Heren.

Thomas
helma

Re: Zekerheid van behoud

Bericht door helma »

http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php ... hilit=EGAS

misschien kan je het hiereen verhuizen
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

blokland schreef:Zekerheid omtrent de behoudenis.

volgens het RD van dezer dagen heeft ds. Egas uit Middelharnis een voordracht gehouden over de zekerheid van het geloof. Naar zijn mening hebben orthodoxe protestanten - in tegenstelling tot onder meer gelovige roomskatholieken en remonstranten- wél de zekerheid van de behoudenis, omdat zij dat in hun hart zo weten en voelen.
Is dat nou zo? Is het hart een goed kompas? Het hart is, zegt Augustinus, onrustig in ons, totdat het rust in God. Kohlbrugge schrijft ergens: spreek mij niet meer van mijn bekering, die heb ik voor de Heere talloze malen verzondigd. Wie is er zich niet bewust van dat het (be)denken van het menselijk hart - van mij - vijandschap is tegen God!
De zekerheid van behoud zal niet liggen in wat iemand denkt of voelt of ervaart. Het gaat er om of onze naam opgetekend staat in het boek des levens dat Het Lam, en Hij alleen, bijhoudt. Ingeschreven worden en staan in dat boek, door Hem, uit vrije gunst die eenmaal en eeuwig Hem bewoog. Dat staat aan Hem ter beslissing, en in Hem is geen onrecht hoe Hij ook beslist.
Is er aan onze kant veelal niet meer dan de schreeuw van Petrus: Here behoud mij want ik verga; en wat een waar woord. Maar omdat de Heere Petrus bij de hand greep, mag er ook de verwachting zijn, een gebed en geen aanspraak of recht: Heere gedenk ook mij, nu Gij in Uw koninkrijk gekomen zijt.
Wie wil de zekerheid van het geloof niet? Allen toch.Zeker als men Thomas heet, wil men het letterlijk in handen hebben; Johanns 20.
Maar als de wens is, om de Koning groot te maken, zal dan niet in vervulling gaan wat de berijmde psalm 68 vers 2 zingt: zij zullen hun wens verkrijgen: heft Gode blijde psalmen aan, verhoogt verhoogt voor Hem de baan, laat al wat leeft Hem eren, bereidt de weg - onze levensweg - in Hem verblijd, Zijn Naam is Heer der Heren.

Thomas
Toch getuigt de Geest Gods met onze geest, dat we kinderen Gods zijn.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

blokland schreef:De zekerheid van behoud zal niet liggen in wat iemand denkt of voelt of ervaart. Het gaat er om of onze naam opgetekend staat in het boek des levens dat Het Lam, en Hij alleen, bijhoudt. Ingeschreven worden en staan in dat boek, door Hem, uit vrije gunst die eenmaal en eeuwig Hem bewoog. Dat staat aan Hem ter beslissing, en in Hem is geen onrecht hoe Hij ook beslist.
Hoewel het waar is dat het Lam het boek des levens bijhoudt, worden we verzekerd van het geschreven staan in dat boek door het geloof in dat Lam.
Zonder geloof in Hem geen zekerheid, ook niet van wat er in dat boek over ons geschreven staat.
Door het geloof worden we verzekerd van onze verkiezing.
Geloof is trouwens niet hetzelfde als gevoel of ervaring. Soms gaat het geloof tegen ons gevoel in en moeten we ons gevoel door het geloof het zwijgen laten opleggen. Als wij onze zonden voelen, moeten we daarom niet de ongeloofsconclusie trekken "ik zal wel niet in het boek des levens staan", maar juist dan moeten we met Luther zeggen: "Al heb ik gezondigd, mijn Christus, in wie ik geloof, heeft niet gezondigd en al het Zijne is van mij en al het mijne is van Hem". Zó geven we Hem de eer en worden wij geoefend.
jvdg

Bericht door jvdg »

Bert Mulder schreef:Toch getuigt de Geest Gods met onze geest, dat we kinderen Gods zijn.
Daarin ligt de zaligheid van Zijn kinderen.
In die wonderbaarlijke uitverkiezing.

En juist, diegenen die zich verloren achten, wordt dit heil aangeboden.

Veel meer nog, dit heil wordt eenieder aangeboden, ook aan diegenen die het afwijzen.
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

jvdg schreef:
Bert Mulder schreef:Toch getuigt de Geest Gods met onze geest, dat we kinderen Gods zijn.

Veel meer nog, dit heil wordt eenieder aangeboden, ook aan diegenen die het afwijzen.
De zaligheid ligt niet in de uitverkiezing, maar in Christus. In Zijn gang naar het kruis heeft Hij dood en graf overwonnen, daarom is er redding voor een ieder.
"De uitverkiezing of het besluit van God geeft geen enkel recht op Christus, alleen het genadeaanbod en dit Evangelie-aanbod komt tot allen", aldus wijlen ds. R. Kok pag. 139 'Wat wij geloven' Rik Valkenburg 1985.
speranza
Contacteer:

Bericht door speranza »

Toeschouwer schreef:
jvdg schreef:

De zaligheid ligt niet in de uitverkiezing, maar in Christus. In Zijn gang naar het kruis heeft Hij dood en graf overwonnen, daarom is er redding voor een ieder.
"De uitverkiezing of het besluit van God geeft geen enkel recht op Christus, alleen het genadeaanbod en dit Evangelie-aanbod komt tot allen", aldus wijlen ds. R. Kok pag. 139 'Wat wij geloven' Rik Valkenburg 1985.
Beste Kijker, de zaligheid wordt door Paulus echter wel in de verkiezing geleerd. Leest u mee?
Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde; Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus, in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil.
Nu is het zeker waar dat Christus voorop gaat! Zonder uitverkiezing zou Hij echter nooit gekomen zijn.

Met een gemeende groet, Uw opponent.
Quaerite prime regnum Dei
Plaats reactie