@ Jolanda
Het gaat het hier denk ik niet zozeer om het beantwoorden van deze vragen stuk voor stuk. Al wil ik als ik tijd heb misschien eens een poging wagen met bijbelteksten.
Het gaat om een totaalbeeld van de Bijbel. Als ik zie hoe sommige mensen hier Romeinen 9 uitleggen, dan heeft dat alles te maken met hun visie op de rest van de Bijbel. Het is tegenwoordig voor ons heel moeilijk om bepaalde dingen te accepteren van de Schrift. Volgens mij zou dat zo goed zijn voor het christendom, als we Gods rechtvaardigheid weer op die manier in het middelpunt zouden stellen als dat tijdens grote opwekkingen is gebeurd. Denk bijvoorbeeld aan Jonathan Edwards (The Great Awakening!), van wie het volgende citaat is:
Edwards schreef:Van mijn kinderjaren af is mijn geest vol geweest van tegenwerpingen tegen de leer van Gods soevereiniteit, dat Hij kan kiezen wie Hij wil tot het eeuwige leven en verwerpen wie Hij wil, om hen voor eeuwig te laten omkomen en eindeloos gepijnigd te worden in de hel. Het was voor mij een verschrikkelijke leer. Maar ik herinner mij heel goed dat ik werd overtuigd van en bevredigd met de soevereiniteit van God en Zijn rechtvaardigheid om zondaren naar Zijn eeuwig welbehagen te behandelen. (...) Sinds deze eerste overtuiging heb ik vaak een ander besef gehad van Gods soevereiniteit dan ik voorheen had. Ik heb er niet alleen een overtuiging van gehad, maar ook een heerlijke overtuiging. De leer is mij voorgekomen als buitengewoon aangenaam, helder en zoet. Ik wens absolute soevereiniteit aan God toe te schrijven. Maar mijn eerste overtuiging was niet zo.
Juist de mannen die doordrongen waren van de rechtvaardigheid (en heiligheid) van God zijn vaak de "grote mannen" (vergeef me de term) geworden in de kerkgeschiedenis. Kijk alleen maar naar Calvijn. Het is van belang om in te zien hoe de Bijbel over deze dingen spreekt, met name over de uitverkiezing. Je kunt er niet omheen dat Romeinen 9 particulier is bedoeld. Ik raad nog maar eens het boek van John Piper (The Justification of God) aan, al weet ik bij voorbaat al dat toch niemand het gaat lezen vervolgens. Zeker niet degenen die hier niet van willen horen. Maar dat is een doorwrochte exegetische studie over de vraag: waar gaat Romeinen 9 over?
En die juiste visie op de Schrift geeft ook een antwoord op heel veel vragen die je stelt, Jolanda. Vragen vinden we altijd wel, maar het is de vraag of we vóór alles antwoorden willen vinden in de hele Bijbel.