Student OGG

eilander
Moderator

Re: Student OGG

Bericht door eilander »

speranza schreef:
eilander schreef:Met huiswerk bedoel ik: iets wat we zelf, ieder voor zich, moeten doen. Wat moeten we doen? Bidden.
Waarvoor? Voor een net toegelaten student, of de Heere Zijn woord wáár wil maken aan hem.
Inderdaad in het vertrouwen dat Zijn Woord waar is. Moeten/mogen we daar niet om bidden??
Misschien begrijp ik je niet goed. Maar je bedoelt toch niet te zeggen dat het automatisch zo is, dat God omdat Hij in psalm 92 dit heeft gezegd, iedereen in de "grijze ouderdom" vruchten laat dragen?
Ik denk dat je ten onrechte deze psalm betrekt bij de leeftijd van de aangenomen student. Door van daaruit verder te denken, krijg je kromme dingen en begrijp je elkaar niet.
Dit kwam bij mij op toen ik jouw bericht las:
Is Gods Woord pas wáár nadat het waargemaakt is?
Refo merkte volgens mij op dat psalm 92 een getuigenis geeft van vertrouwen in beloften en toezegging, maar daar maak jij van dat er om gebeden moet worden. Dat lijkt op een soort argwaan ten aanzien van Gods Woord. Is het Woord dat God spreekt dan pas wáár als erom gebeden wordt? Ik snap niet waarom je psalm 92 op deze wijze aanhaalt in dit verband. Refo wijst terecht op je verkeerde toepassing van deze psalm.
We bidden toch niet óf Gods Woord Waar is of wordt? Dat is toch taal van ongeloof? Zijn Woord ís wáár. Of je het gelooft of niet! Of je erom bidt of niet maakt niet uit voor de ernst die Gods Woord maakt.
Sorry, maar ik begrijp hier helemaal niets van.

Je zegt twee dingen:

1. Ik zou Psalm 92 onterecht betrekken op de leeftijd van de student. Wat wordt volgens jou bedoeld met deze tekst?
2. Ik bid om iets wat God in Zijn Woord toezegt. Dat is volgens jou niet nodig, omdat het toch wel waar is. Daar hebben wij dan een meningsverschil over. Moeten we volgens jou bidden om dingen die God níet in Zijn woord toezegt? Dus jij denkt dat Abraham nooit gebeden heeft om de belofte van een zoon wáár te maken? Ik denk dat hij dat namelijk dagelijks deed.
speranza
Contacteer:

Bericht door speranza »

Erasmiaan schreef:De mens heeft veel vonden gezocht...
Zeker! De mens is in zijn dode natuur zo blind voor Gods Waarheid. Ongewillig om te buigen, zo dwaas om steeds maar weer met het werkverbond aan de gang te gaan. Dat is niets anders dan met natuurlijke krachten willen opklimmen tot Gods genade. Een dwaalweg via de wet.
Quaerite prime regnum Dei
speranza
Contacteer:

Bericht door speranza »

eilander schreef:Sorry, maar ik begrijp hier helemaal niets van.

Je zegt twee dingen:

1. Ik zou Psalm 92 onterecht betrekken op de leeftijd van de student. Wat wordt volgens jou bedoeld met deze tekst?
2. Ik bid om iets wat God in Zijn Woord toezegt. Dat is volgens jou niet nodig, omdat het toch wel waar is. Daar hebben wij dan een meningsverschil over. Moeten we volgens jou bidden om dingen die God níet in Zijn woord toezegt? Dus jij denkt dat Abraham nooit gebeden heeft om de belofte van een zoon wáár te maken? Ik denk dat hij dat namelijk dagelijks deed.
1. Het gaat niet over oude predikanten maar over de rechtvaardigen in het algemeen. Dat zijn al Gods kinderen, ongeacht hun ambt dat ze mogen bekleden. De vrucht op het getuigenis van deze grijsaards is de vrucht op het getuigenis van de gelovige. Zelfs de getuigenis van de grijsaard zal vrucht zien. Dat slaat niet op een predikambt maar op het ambt aller gelovigen.
2. Ik zeg niet dat het niet nodig is. Maar dat denk je omdat jij vanuit een andere interpretatie denkt dan ik. Ik zeg dat Gods Woord altijd waar is. Echt bidden geschiedt in het geloof dat de Heere doet wat Hij belooft. Ook al zien wij het niet. God verhoort zelfs al nemen wij de verhoring niet waar met onze ogen. Bidden is geen misschientje maar een volhardend aankleven dat vertrouwen kent. Vertrouwen dat God geeft en doet wat Hij belooft. Zelfs al zien we zelf de vervulling niet. Nochthans gelooft de gelovige. Zie zondag 52 maar eens na bij het woordeke 'amen'.
Kislev

Bericht door Kislev »

Was Mozes geen 80 jaar toen hij geroepen werd?
refo

Bericht door refo »

Kislev schreef:Was Mozes geen 80 jaar toen hij geroepen werd?
Zekers. En die had ab-so-luut geen zin.

En Abraham geloofde God dat Hij een zoon zou krijgen. Ook al was alles er tegen. Maar steeds als God bij hem was vroeg Hij niet: geef me die zoon nu eens. Wel: och dat Ismaël mocht leven!
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

speranza schreef:
eilander schreef:Sorry, maar ik begrijp hier helemaal niets van.

Je zegt twee dingen:

1. Het gaat niet over oude predikanten maar over de rechtvaardigen in het algemeen. Dat zijn al Gods kinderen, ongeacht hun ambt dat ze mogen bekleden. De vrucht op het getuigenis van deze grijsaards is de vrucht op het getuigenis van de gelovige. Zelfs de getuigenis van de grijsaard zal vrucht zien. Dat slaat niet op een predikambt maar op het ambt aller gelovigen.
2. Ik zeg niet dat het niet nodig is. Maar dat denk je omdat jij vanuit een andere interpretatie denkt dan ik. Ik zeg dat Gods Woord altijd waar is. Echt bidden geschiedt in het geloof dat de Heere doet wat Hij belooft. Ook al zien wij het niet. God verhoort zelfs al nemen wij de verhoring niet waar met onze ogen. Bidden is geen misschientje maar een volhardend aankleven dat vertrouwen kent. Vertrouwen dat God geeft en doet wat Hij belooft. Zelfs al zien we zelf de vervulling niet. Nochthans gelooft de gelovige. Zie zondag 52 maar eens na bij het woordeke 'amen'.
Mijn reactie:
1. Alle gelovigen: Eens, en daarom slaat het ook op deze student. Toch?
2. Ik ben het helemaal met je eens. Dus waar je mijn andere interpretatie vandaan haalt, weet ik niet.

Ik zal het dan nog een keer opnieuw formuleren:
Wij moeten gelovig, in vertrouwen dat God doet wat Hij belooft, bidden voor deze student, of zijn getuigenis vrucht mag dragen, zoals God toezegt voor alle gelovigen.
Kislev

Bericht door Kislev »

refo schreef:
Kislev schreef:Was Mozes geen 80 jaar toen hij geroepen werd?
Zekers. En die had ab-so-luut geen zin.

En Abraham geloofde God dat Hij een zoon zou krijgen. Ook al was alles er tegen. Maar steeds als God bij hem was vroeg Hij niet: geef me die zoon nu eens. Wel: och dat Ismaël mocht leven!
Meestal kan ik je wel volgen, maar de bedoeling van deze reactie ontgaat me nogal.
speranza
Contacteer:

Bericht door speranza »

eilander schreef: Mijn reactie:
1. Alle gelovigen: Eens, en daarom slaat het ook op deze student. Toch?
2. Ik ben het helemaal met je eens. Dus waar je mijn andere interpretatie vandaan haalt, weet ik niet.

Ik zal het dan nog een keer opnieuw formuleren:
Wij moeten gelovig, in vertrouwen dat God doet wat Hij belooft, bidden voor deze student, of zijn getuigenis vrucht mag dragen, zoals God toezegt voor alle gelovigen.
Nee, niet mee eens. Het is niet 'of' zijn getuigenis vrucht 'mag' dragen. Dat is nu juist toegezegd. Gods Woord, De Heere Zelf dus, zegt 'dat' het zo is.
Wie zijn wij dat wij daar een 'of' van zouden maken? Dat is niet de taal van het vertrouwen aangaande wat hier expliciet staat opgetekend door God die niet liegen kan. In dit geval spreekt de Schrift heel belovend en niet onder voorwaarde van bidden en smeken. Hiér moeten we het zo laten staan. Wat jij bedoelt snap ik ook wel, maar dat is niet zo te vinden in psalm 92. Daar ging het mij even om.
Dat verschil te zien tussen óf'en 'dat', geeft een andere grondtoon aan het gebed!
Uiteindelijk is psalm 92 geen aanleiding om te bidden of de Heere vrucht wil geven, maar om te danken dat de Heere een prediker heeft aangewezen door welke de Heere Zijn Eigen vrucht zal geven. Dan mag psalm 92 tot troost zijn. Dan mogen we óók bidden om persoonlijke toepassing onder die prediking.
Reformer

Bericht door Reformer »

oude palen schreef:Wie weet. Maar er zijn ook jongere predikanten in het kerkverband dus gaat niet op
Even op een rijtje:

Ds. Zwartbol (47)
Ds. Kort (57)
Ds. Gerritsen (59)
Ds. Klok (62)
Ds. Molendijk (68)

Stud. Van Houdt (59)
Stud. Van Veen (58)
Stud. Van de Veen (65)

Dus ja, er zijn jongere predikanten, maar de gemiddelde leeftijd van de predikanten is toch bijna 60........
De gemiddelde leeftijd van de studenten is zelfs boven de 60.............dat geeft toch te denken.
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
Kislev

Bericht door Kislev »

Nav het (gebruikelijke) geklets mijn opmerking dat Mozes 80 was toen hij geroepen werd.
Jongere

Bericht door Jongere »

:baille :lock
Gesloten