Zo kan het ook

Plaats reactie
tsjonge

Zo kan het ook

Bericht door tsjonge »

Dit sprak me aan:

HARDINXVELD-GIESSENDAM - „Ik bid dat de Heere jullie gezichtsveld zal verbreden. Als je iets verder hebt gekeken, merk je dat God Zijn kerk overal heeft, al mankeert er vaak veel aan.”
.
Ds. L. Schaafsma, werkzaam voor de Gereformeerde Zendingsbond (GZB) en de stichting Stéphanos in Malawi, belichtte donderdagavond op een jongerenavond van de Stichting Reformatorisch Appèl (SRA) in Hardinxveld-Giessendam, het verschil tussen kerkzijn in Nederland en Malawi.
.
De predikant, die op verlof is in Nederland, sprak naar aanleiding van Handelingen 2:42: „En zij waren volhardende in de leer der apostelen…” Hij maakte duidelijk dat er grote verschillen bestaan tussen de reeds lang gevestigde kerk in Nederland en de betrekkelijk jonge kerk in Malawi. De toerustingspredikant preekt in een presbyteriaanse kerk die ongeveer 120 jaar geleden werd gesticht door een Schotse kerk met als belijdenis de Westminster Confessie.
.
In tegenstelling tot veel Nederlandse kerken groeit de kerk in Malawi, aldus ds. Schaafsma. Heel vaak komen er mensen naar voren om aan de gemeente voorgesteld te worden. Verschillen zijn er als het gaat om de kennis van de leer. Vaak doen jongeren in Malawi al op 14-jarige leeftijd belijdenis. „In Malawi weten de mensen weinig van de leer. Er wordt weinig nadruk op gelegd en er zijn niet veel predikanten. In Nederland zijn we bevoorrecht met veel kennis van de leer. Maar wat doen we ermee?”
.
Een inwoner van Malawi spreekt en bidt gemakkelijk in het openbaar, zei ds. Schaafsma. „Tijdens de belijdeniscatechisatie doet vaak een catechisant een gebed. Als een vrouw eten heeft klaargemaakt voor haar gasten, valt ze op de knieën om te bidden. Nederlanders zijn vaak te beschroomd. Kunnen wij niet wat meer over de Heere Jezus spreken?”
.
De kerkdienst verloopt voor een gedeelte ook anders dan in Nederland. Niet alleen worden er gezangen gezongen, maar ook begroeten gemeente en predikant elkaar aan het begin van de dienst. De gemeenteleden zeggen de geloofsbelijdenis en het Onze Vader op tijdens de dienst. Het heilig avondmaal wordt aan het einde van een dienst gehouden. Sommige kerkgangers die hier niet aan deelnemen, gaan dan de kerk uit. Mogelijk zijn dat mensen die onder de tucht staan. Er zijn twee tuchtzittingen per jaar, waar over openbare zonden van gemeenteleden, zoals diefstal en overspel, gesproken wordt.
.
Opvallend anders in Malawi is de „fellowship”, een soort „midweekprayer”, die lijkt op een kerkdienst maar daar toch van verschilt. Elke woensdagavond komen de bewoners van een aantal straten (een wijk) samen voor een bijeenkomst in een huis. „Tijdens deze bijeenkomsten gaat het Woord open, bidden we samen en wordt er door een koortje gezongen. De noden van elkaar worden opgedragen. Zo nodig gaat de hele groep mee naar een zieke of naar een ziekenhuis. Aan het einde is er dikwijls een maaltijd, als de bewoners dat tenminste betalen kunnen.”
.
Ds. Schaafsma vindt het jammer dat het gemeenschapsgevoel in Nederland minder functioneert. „We zouden in deze tijd elkaar juist moeten zoeken”, meent hij. Bij het beantwoorden van vragen kwam hij op dit onderwerp terug en zei hij: „Fellowship kan de preek niet vervangen. In Nederland ligt de nadruk op de preek. Ik denk wel dat de gemeenschap er een beetje over het hoofd is gezien. Dat is jammer, want het is bijbels. Breng het zelf in de praktijk. Misschien kun je met twee gezinnen beginnen. Als er te veel gezinnen komen, ga je splitsen.”
.
Of christenen in Malawi niet te veel marchanderen? Ds. Schaafsma: „Dat christenen in Malawi sommige dingen anders doen, is niet marchanderen. Ze hebben een andere cultuur. We moeten elkaar niet veroordelen om bijzaken, het gaat om de kern. De hoofdzaak is dat Christus wordt gepreekt. Als dat gebeurt, word je het over bijzaken wel eens. Als bijzaken issues worden, zit er iets niet goed.”

Grote vraag natuurlijk; durven we over de muren van onze (goede en slechte) gereformeerde tradities heen te kijken?
memento

Bericht door memento »

Grote vraag natuurlijk; durven we over de muren van onze (goede en slechte) gereformeerde tradities heen te kijken?
Waarom niet? Enige wat we alleen niet moeten gaan proberen is dingen overnemen die niet passen in onze cultuur. Maar een btje meer praktische 'gemeenschap der heiligen' zou helemaal geen kwaad kunnen...
Robert

Bericht door Robert »

Cultuur is soms het toverwoord.
Maar 'elkaar groeten' is toch iets van onze cultuur....
Op je knieen vallen voor God is tegen elke menselijke cultuur, maar wel Bijbels.

Kortom, cultuur is eigenlijk een moeilijk hanteerbaar begrip in dit soort discussies (dat blijkt ook wel uit de vele discussies die we hebben gevoerd)
Sommige mensen vinden de spijkerbroek in onze cultuur een vrije tijds kleding stuk. Andere werken er in.

"Cultuur" is maar net hoe het in je straatje past.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door memento
Waarom niet? Enige wat we alleen niet moeten gaan proberen is dingen overnemen die niet passen in onze cultuur. Maar een btje meer praktische 'gemeenschap der heiligen' zou helemaal geen kwaad kunnen...

Onze cultuur wat heeft dat met de Kerk te maken die Katholiek Universeel is.Als je cultuur christen ben ja dan mag er niets veranderen,want anders komt Jezus Christus te dicht bij.

Onze Nederlandse Clutuur is een christelijke,maar de Kerk past zich niet aan aan een cultuur ,die maakt de cultuur christelijk,maar de Kerk zelf bezit een anderen cultuur de cultuur van de Levende Eeuwigheid.
Majorca

Bericht door Majorca »

Ik vind het een sympathiek betoog van ds. Schaafsma, en uiteraard moeten we er wat van proberen op te steken. Wat gemeeschapszin betreft kunnen we veel van de Afrikaanse kerken leren.

Aan de andere kant bespeur ik vaak bij zulke zendingswerkers dat zij de sitatuatie in de derde wereldlanden een beetje idealiseren. Aan de kerken daar, en de kerkmensen mankeert ook heel veel. Laten we nuchter zijn en blijven. Wij hebben ook veel goeds dat zij weer niet hebben. ds. Schaafsma noemde de leer, maar ik mis het georganiseerde kerkelijke verenigingsleven. Dat verloopt heel goed en daarin wordt veel gemeenschap geoefend en gevonden! Laat daar ook oog voor zijn. En dan heb ik het nog niet over bijbelkringen enzo die er ook plenty zijn in NL.
Dus nogmaals, we kunnen veel leren van Afrika, maar laten we niet gaan zeggen dat allerlei tradities die we hier hebben er niet toe doen omdat het "bijzaken" zijn. Wij zijn in een bepaalde cultuur geplaatst en die kun je écht niet zomaar van je afschudden. Waar mensen met elkaar samenleven ontwikkelt zich altijd een specifieke cultuur. Op zich niks mis mee. Wel goed om te proberen van anderen te leren.
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Ik vind het een sympathiek betoog van ds. Schaafsma, en uiteraard moeten we er wat van proberen op te steken. Wat gemeeschapszin betreft kunnen we veel van de Afrikaanse kerken leren.

Aan de andere kant bespeur ik vaak bij zulke zendingswerkers dat zij de sitatuatie in de derde wereldlanden een beetje idealiseren. . Op zich niks mis mee. Wel goed om te proberen van anderen te leren.

Ik vind het ook een heel eerlijk betoog en hij legt de vinger toch ook op tekortkomingen???
Ik vind niet dat hij idealiseert!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Plaats reactie