Student OGG

robert2

Student OGG

Bericht door robert2 »

BARNEVELD – De Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland hebben gisteren A. F. R. van de Veen uit Groenekan toegelaten tot de studie voor predikant.

De commissie van onderzoek heeft Van de Veen (65) de komende twee jaar proponentsbevoegdheid gegeven. De opleiding zal worden verzorgd door ds. A. Kort (Krimpen a/d IJssel) en ds. H. Molendijk (Grafhorst). Van de Veen, lid van de oud gereformeerde gemeente te Utrecht, is gehuwd en vader van zes kinderen.
Klaio

Re: Student OGG

Bericht door Klaio »

robert2 schreef:BARNEVELD – De Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland hebben gisteren A. F. R. van de Veen uit Groenekan toegelaten tot de studie voor predikant.

De commissie van onderzoek heeft Van de Veen (65) de komende twee jaar proponentsbevoegdheid gegeven. De opleiding zal worden verzorgd door ds. A. Kort (Krimpen a/d IJssel) en ds. H. Molendijk (Grafhorst). Van de Veen, lid van de oud gereformeerde gemeente te Utrecht, is gehuwd en vader van zes kinderen.
Kan direct met emeritaat.
robert2

Bericht door robert2 »

Ja zo denken ze bij de Hervormde kringen ja.
Het is inderdaad wel een oudere man, maar kan misschien nog tot zn 80e preken wie weet?
Laten we daar maar niet over speculeren en blij zijn dat er toch nog 1 bij is i.p.v. 1 eraf
oude palen

Bericht door oude palen »

Klaio schreef:
robert2 schreef:BARNEVELD – De Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland hebben gisteren A. F. R. van de Veen uit Groenekan toegelaten tot de studie voor predikant.

Volgens mij kan dat niet binnen de OGG. Wel jammer dat hij al zo oud is.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ik ben er wel blij mee, maar ik denk dat ik nóg blijer zou zijn als er iemand van 35 was toegelaten...

Maar ik hoop van harte dat het zo mag zijn: "In den grijzen ouderdom zullen zij nog vruchten dragen; zij zullen vet en groen zijn, om te verkondigen, dat de HEERE recht is" (psalm 92:15 en 16a).
speranza
Contacteer:

Bericht door speranza »

robert2 schreef:Van de Veen (65)
Komt daar de O van OGG vandaan?
Quaerite prime regnum Dei
oude palen

Bericht door oude palen »

Wie weet. Maar er zijn ook jongere predikanten in het kerkverband dus gaat niet op
refo

Bericht door refo »

eilander schreef:Ik ben er wel blij mee, maar ik denk dat ik nóg blijer zou zijn als er iemand van 35 was toegelaten...

Maar ik hoop van harte dat het zo mag zijn: "In den grijzen ouderdom zullen zij nog vruchten dragen; zij zullen vet en groen zijn, om te verkondigen, dat de HEERE recht is" (psalm 92:15 en 16a).
Dat is in die Psalm geen wens, maar een toezegging.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

refo schreef:
eilander schreef:Ik ben er wel blij mee, maar ik denk dat ik nóg blijer zou zijn als er iemand van 35 was toegelaten...

Beloften en toezeggingen in de Bijbel mogen wij als gebed gebruiken, dus huiswerk genoeg...
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

eilander schreef:
refo schreef:

Beloften en toezeggingen in de Bijbel mogen wij als gebed gebruiken, dus huiswerk genoeg...
Hoop dan van ganser harte voor de OGG dat dit gebed/toezegging waar mag worden.
Om in hoge ouderdom de wegen des HEEREN te verkondigen.
En wens dan ook deze student des HEEREN onmisbare Zegen van harte toe!!!
albion

Bericht door albion »

oude palen schreef:
Klaio schreef:

Volgens mij kan dat niet binnen de OGG. Wel jammer dat hij al zo oud is.
Nou dat is zo speculatief. Ik ken mannen van 40 die voor 60 door kunnen en mannen van 60 die voor 40 door kunnen.
Je bent zo oud als je je voelt.

'Sommige van mijn leerlingen kunnen zich als opa's gedragen' :langue
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
speranza
Contacteer:

Bericht door speranza »

eilander schreef:
refo schreef:

Gebed waarvoor? Als Gods Woord in deze psalm 92 belooft en toezegt, wat is dan het verschil tussen wat Refo hier aandraagt en het gebed dat vertrouwt dat Gods Woord wáár is en dat Hij doet wat Hij belooft? Wat is dan het huiswerk precies?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

speranza schreef:
eilander schreef:Beloften en toezeggingen in de Bijbel mogen wij als gebed gebruiken, dus huiswerk genoeg...
Gebed waarvoor? Als Gods Woord in deze psalm 92 belooft en toezegt, wat is dan het verschil tussen wat Refo hier aandraagt en het gebed dat vertrouwt dat Gods Woord wáár is en dat Hij doet wat Hij belooft? Wat is dan het huiswerk precies?
Met huiswerk bedoel ik: iets wat we zelf, ieder voor zich, moeten doen. Wat moeten we doen? Bidden.
Waarvoor? Voor een net toegelaten student, of de Heere Zijn woord wáár wil maken aan hem. Inderdaad in het vertrouwen dat Zijn Woord waar is. Moeten/mogen we daar niet om bidden??

Misschien begrijp ik je niet goed. Maar je bedoelt toch niet te zeggen dat het automatisch zo is, dat God omdat Hij in psalm 92 dit heeft gezegd, iedereen in de "grijze ouderdom" vruchten laat dragen?
speranza
Contacteer:

Bericht door speranza »

eilander schreef:Met huiswerk bedoel ik: iets wat we zelf, ieder voor zich, moeten doen. Wat moeten we doen? Bidden.
Waarvoor? Voor een net toegelaten student, of de Heere Zijn woord wáár wil maken aan hem.
Inderdaad in het vertrouwen dat Zijn Woord waar is. Moeten/mogen we daar niet om bidden??
Misschien begrijp ik je niet goed. Maar je bedoelt toch niet te zeggen dat het automatisch zo is, dat God omdat Hij in psalm 92 dit heeft gezegd, iedereen in de "grijze ouderdom" vruchten laat dragen?
Ik denk dat je ten onrechte deze psalm betrekt bij de leeftijd van de aangenomen student. Door van daaruit verder te denken, krijg je kromme dingen en begrijp je elkaar niet.
Dit kwam bij mij op toen ik jouw bericht las:
Is Gods Woord pas wáár nadat het waargemaakt is?
Refo merkte volgens mij op dat psalm 92 een getuigenis geeft van vertrouwen in beloften en toezegging, maar daar maak jij van dat er om gebeden moet worden. Dat lijkt op een soort argwaan ten aanzien van Gods Woord. Is het Woord dat God spreekt dan pas wáár als erom gebeden wordt? Ik snap niet waarom je psalm 92 op deze wijze aanhaalt in dit verband. Refo wijst terecht op je verkeerde toepassing van deze psalm.
We bidden toch niet óf Gods Woord Waar is of wordt? Dat is toch taal van ongeloof? Zijn Woord ís wáár. Of je het gelooft of niet! Of je erom bidt of niet maakt niet uit voor de ernst die Gods Woord maakt.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

speranza schreef:
eilander schreef:Met huiswerk bedoel ik: iets wat we zelf, ieder voor zich, moeten doen. Wat moeten we doen? Bidden.
Waarvoor? Voor een net toegelaten student, of de Heere Zijn woord wáár wil maken aan hem.
Inderdaad in het vertrouwen dat Zijn Woord waar is. Moeten/mogen we daar niet om bidden??
Ik denk dat je ten onrechte deze psalm betrekt bij de leeftijd van de aangenomen student. Door van daaruit verder te denken, krijg je kromme dingen en begrijp je elkaar niet.
Dit kwam bij mij op toen ik jouw bericht las:
Is Gods Woord pas wáár nadat het waargemaakt is?
Refo merkte volgens mij op dat psalm 92 een getuigenis geeft van vertrouwen in beloften en toezegging, maar daar maak jij van dat er om gebeden moet worden. Dat lijkt op een soort argwaan ten aanzien van Gods Woord. Is het Woord dat God spreekt dan pas wáár als erom gebeden wordt? Ik snap niet waarom je psalm 92 op deze wijze aanhaalt in dit verband. Refo wijst terecht op je verkeerde toepassing van deze psalm.
We bidden toch niet óf Gods Woord Waar is of wordt? Dat is toch taal van ongeloof? Zijn Woord ís wáár. Of je het gelooft of niet! Of je erom bidt of niet maakt niet uit voor de ernst die Gods Woord maakt.
De mens heeft veel vonden gezocht...
Gesloten