Onze plicht zich aan de gemeente Gods te voegen, NGB art. 28

Bert Mulder
Contacteer:

Onze plicht zich aan de gemeente Gods te voegen, NGB art. 28

Bericht door Bert Mulder »

Naar aanleiding van dit bericht:
Zo hallo Bert,

Er zijn ook nog mensen die graag naar de kerk willen maar principiele bezwaren hebben tegen het gebruik van de auto. Laten we aub niet te kort door de bocht doen voordat we de reden weten waarom hij thuis las.
uit het onderwerp over studenten in de OGG:
Wij geloven, aangezien deze heilige vergadering is een verzameling dergenen die zalig worden, en dat buiten haar geen zaligheid is, dat niemand, van wat staat of kwaliteit hij zij, zich behoort op zichzelven te houden, om op zijn eigen persoon te staan; maar dat zij allen schuldig zijn zichzelven daarbij te voegen en daarmede te verenigen; onderhoudende de enigheid der Kerk, zich onderwerpende aan haar onderwijzing en tucht, den hals buigende onder het juk van Jezus Christus, en dienende de opbouwing der broederen, naar de gaven die hun God verleend heeft, als onderlinge lidmaten van één zelfde lichaam. En opdat dit te beter zou kunnen onderhouden worden, zo is het ambt* aller gelovigen, volgens het Woord Gods, zich af te scheiden van degenen die niet van de Kerk zijn, en zich te voegen tot deze vergadering, het zij op wat plaats dat God ze gesteld heeft; ook al ware het zo, dat de magistraten en plakkaten der prinsen daartegen waren, en dat de dood of enige lichamelijke straf daaraan hing. Daarom, al degenen die zich van haar afscheiden of niet daarbij voegen, die doen tegen de ordinantie Gods.

* ambt betekent hier plicht.
Dat houdt dan ook in, dat men, als men bezwaren heeft de auto te gebruiken, dat men dan dicht genoeg bij de kerk wonen gaat.

Zo zegt Hebr. ook niet, "zolang men dicht genoeg bij de kerk woont"

Dus, als men dan zover weg gaat wonen, doet men tegen de ordinantie Gods.

Thuis lezen, en zich niet bij een gemeente aansluiten, is zo bij zo verboden door de Heilige Schrift, zoals we bijvoorbeeld hier lezen:

Hebreeën 10:25
En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet dat de dag nadert.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Mister
Administrator

Re: Onze plicht zich aan de gemeente Gods te voegen, NGB art. 28

Bericht door Mister »

Bert, laat ik het eens goed met je eens zijn ditmaal. Buiten ziekte en dergelijke om is er geen reden om thuis te blijven. Inderdaad, dan moet het als zwaarste wegen om op loopafstand van de kerk te gaan wonen.
Bert Mulder
Contacteer:

Mister schreef:Bert, laat ik het eens goed met je eens zijn ditmaal. Buiten ziekte en dergelijke om is er geen reden om thuis te blijven. Inderdaad, dan moet het als zwaarste wegen om op loopafstand van de kerk te gaan wonen.
wow, Mister, dat is dan al de 2e keer de laatste tijd....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
albion

Bericht door albion »

wij liepen eerst anderhalf uur heen en terug, maar we zijn verhuisd om dichter bij de kerk te wonen '20 minuten'. Als we op vakantie gingen werd er plaatsen uitgezocht waar wij zondags ter kerke konden gaan o.a. de Veluwe, Rijssen, Urk.
En om eerlijk te zijn houden wij daar nog steeds rekening mee.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
jvdg

Bericht door jvdg »

Mister schreef:Bert, laat ik het eens goed met je eens zijn ditmaal. Buiten ziekte en dergelijke om is er geen reden om thuis te blijven. Inderdaad, dan moet het als zwaarste wegen om op loopafstand van de kerk te gaan wonen.
Dat heb ik vele jaren gewenst.
Toen kwam er een mogelijkheid.
Maar de kerkscheuring (PKN-HHK) deed mij weer in de auto belanden.

Ik heb toen gesteld: Wat het zwaarst is, moet het zwaarst wegen.
Hoe triest dan ook.
oude palen

Bericht door oude palen »

Stel nou voor he dat dhr van der Veen gevoelde dat hij zich terug moest trekken uit de Hervormde Kerk dan kan hij toch niet ogenblikkelijk een ander huis hebben om bij de ogg te kerken.
Wie zegt hoe lang hij thuis heeft gelezen. Ik vind het jammer dat we als we een weldaad van God ontvangen omdat er weer een arbeider in de wijngaard wordt toegelaten dat we dan helemaal platmaaien met beschuldigingen die ik niet graag herhaal.
Ook zijn er genoeg verhalen bekend van de tijd rondom de afscheiding dat er mensen zich niet meer bij de Hervormde Kerk konden scharen en in een clubje meer stichting was dan soms in de Hervormde Kerk.

Wat ik wil zeggen: Wees voorzichtig, dit kan gevoelig liggen.
Ik ben er met je over eens dat de plicht er is.
Bert Mulder
Contacteer:

oude palen schreef:Stel nou voor he dat dhr van der Veen gevoelde dat hij zich terug moest trekken uit de Hervormde Kerk dan kan hij toch niet ogenblikkelijk een ander huis hebben om bij de ogg te kerken.
Wie zegt hoe lang hij thuis heeft gelezen. Ik vind het jammer dat we als we een weldaad van God ontvangen omdat er weer een arbeider in de wijngaard wordt toegelaten dat we dan helemaal platmaaien met beschuldigingen die ik niet graag herhaal.
Ook zijn er genoeg verhalen bekend van de tijd rondom de afscheiding dat er mensen zich niet meer bij de Hervormde Kerk konden scharen en in een clubje meer stichting was dan soms in de Hervormde Kerk.

Mooi zo, dat we het dus eens zijn. De Schrift maakt geen uitzonderingen.
oude palen

Ik lees net dat Groenekan ongeveer in Juni 2005 een samenwerking is aangegaan met de gemeentes met Bilthoven en Maartensdijk. Mogelijk heeft dit er ook nog mee te maken dat Dhr van der Veen eruit gestapt is.
Bert Mulder
Contacteer:

oude palen schreef:Ik lees net dat Groenekan ongeveer in Juni 2005 een samenwerking is aangegaan met de gemeentes met Bilthoven en Maartensdijk. Mogelijk heeft dit er ook nog mee te maken dat Dhr van der Veen eruit gestapt is.

:offtopic
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

albion schreef:wij liepen eerst anderhalf uur heen en terug, maar we zijn verhuisd om dichter bij de kerk te wonen '20 minuten'. Als we op vakantie gingen werd er plaatsen uitgezocht waar wij zondags ter kerke konden gaan o.a. de Veluwe, Rijssen, Urk.
Met de auto naar de kerk gaan loopt ook niet altijd goed af:
http://www.spiegel.de/international/zei ... 42,00.html
~~Soli Deo Gloria~~
Bert Mulder
Contacteer:

oude palen schreef:Ik lees net dat Groenekan ongeveer in Juni 2005 een samenwerking is aangegaan met de gemeentes met Bilthoven en Maartensdijk. Mogelijk heeft dit er ook nog mee te maken dat Dhr van der Veen eruit gestapt is.

Bert Mulder
Contacteer:

Hendrikus schreef:
albion schreef:wij liepen eerst anderhalf uur heen en terug, maar we zijn verhuisd om dichter bij de kerk te wonen '20 minuten'. Als we op vakantie gingen werd er plaatsen uitgezocht waar wij zondags ter kerke konden gaan o.a. de Veluwe, Rijssen, Urk.
Met de auto naar de kerk gaan loopt ook niet altijd goed af:
http://www.spiegel.de/international/zei ... 42,00.html
denk niet dat hij ter kerke ging...

dus:

Mister
Administrator

Bericht door Mister »

oude palen schreef:Stel nou voor he dat dhr van der Veen gevoelde dat hij zich terug moest trekken uit de Hervormde Kerk dan kan hij toch niet ogenblikkelijk een ander huis hebben om bij de ogg te kerken.

Er is helemaal geen intentie om dhr Van der Veen naar beneden te halen. Het gaat hier om de plicht om je te voegen onder Gods Woord zoals er kunnen lezen in Hebreeën.
oude palen

er wordt heel kort gezegd 'heeft enige tijd thuis gelezen' dan worden er hij gelijk in een hoek gezet dat dat niet kan volgens .... en wat vergeten we: Dankbaar te zijn voor de gekregen weldaden
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

oude palen schreef:er wordt heel kort gezegd 'heeft enige tijd thuis gelezen' dan worden er hij gelijk in een hoek gezet dat dat niet kan volgens .... en wat vergeten we: Dankbaar te zijn voor de gekregen weldaden
Nogmaals, deze discussie gaat niet over de fouten van a.s. Ds. Van der Veen. Het gaat erom dat het je plicht is krachtens Hebreeën om je onder het Woord te begeven. Of je nu een a.s. predikant ben of wie dan ook. Dát is de focus.
Plaats reactie