Orgel Geref Gem in Ned te Barneveld

jvdg

Re: Orgel Geref Gem in Ned te Barneveld

Bericht door jvdg »

Jongere schreef:Hè bah, we krijgen toch niet weer dat zure gezemel over een bepaalde manier van orgelspelen he? Dat heb ik tijdens de cursus kerkelijk orgelspel van de VOGG al genoeg over me heen gekregen.
We moeten altijd om kwaliteit vragen, maar dat cynische gedoe is nergens goed voor.
Volledig mee eens Jongere.
Wat voor mij telt is dat het orgelspel aansluit bij de prediking.

Dat spel is niet afhankelijk van een tremolo, een fraaie uitkomende stem, een muziekstijl of een pedaalpartij.
Dat spel, nogmaals, heeft een direct verband met de inhoud van de prediking.

Cryptisch gesteld, de drieslag in de prediking vind ik ook terug in het orgelspel.
Het gaat mss. veel te ver, maar eigenlijk zou de organist voorafgaande aan de prediking een (kort) gesprek moeten hebben met de voorganger.

Uiteindelijk is, vergeef het me. ook de organist een Evangelieverkondiger.
Middels de o.a. in Psalm 150 genoemde muziekinstrumenten.

Wellicht een flauwe heenwijzing naar de Engelenzang, maar evenzeer waard om aandacht aan te besteden.
Gian

Bericht door Gian »

Haha Daantje..

Je vergeet er één; alles moet aan elkaar plakken en overlappen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Marco

Bericht door Marco »

Marnix schreef:Bevindelijk orgelen is heel simpel. Als muziek tot eer van God wordt gespeeld is dat bevindelijk orgelen. Daar draait het als het goed is om bij muziek en zang in de kerk, om Gods eer.
Als je het zó bekijkt: wij hebben in de kerk een bevindelijk drumstel staan :?
Josephus

Bericht door Josephus »

jvdg schreef:Cryptisch gesteld, de drieslag in de prediking vind ik ook terug in het orgelspel.
Het gaat mss. veel te ver, maar eigenlijk zou de organist voorafgaande aan de prediking een (kort) gesprek moeten hebben met de voorganger.

Uiteindelijk is, vergeef het me. ook de organist een Evangelieverkondiger.
Met alle respect, maar dat laatste vind ik echt onzin. De functie van een kerkmusicus is om het muzikale gedeelte van de eredienst in goede banen te leiden. Niets meer, maar ook zeker niets minder. Concreet: een goede begeleiding van de gemeentezang en een stijlvolle invulling van de andere muzikale momenten. Dat houdt voor mij ook in dat ik gerust een niet-koraalgebonden werk speel. Anderzijds heb ik er helemaal geen probleem om iets te spelen dat thematisch aansluit bij de dienst. Maar dan in de functie als kerkorganist, niet als profeet op de orgelbank die de preek nog eens dunnetjes gaat overdoen.

Overigens, het door jou gewenste wekelijkse overleg tussen voorganger en musicus gaat zeker niet te ver. Ik vind het eerder gek als dat er niet is. Hoewel ik ook collega's ken bij wie helaas de enige vorm van communicatie bestaat uit een zaterdagse (!) e-mail van de predikant met daarin de te zingen liederen.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
wim

Bericht door wim »

Josephus schreef:Concreet: een goede begeleiding van de gemeentezang en een stijlvolle invulling van de andere muzikale momenten. Dat houdt voor mij ook in dat ik gerust een niet-koraalgebonden werk speel. Anderzijds heb ik er helemaal geen probleem om iets te spelen dat thematisch aansluit bij de dienst. Maar dan in de functie als kerkorganist, niet als profeet op de orgelbank die de preek nog eens dunnetjes gaat overdoen.
Ik snap dat probleem nooit zo om met je spel de preek te ondersteunen. Minstens dien je de inhoud van het gezongen lied toch ook te vatten in je muziek? Je doet de preek niet dunnetjes over, maar je voegt daar wel een element aan toe. Muziek kent veel mogelijkheden om een boodschap kracht bij te zetten. Het is niet de boodschap zelf, maar kan er wel degelijk voor zorgen dat de boodschap beter overkomt. Als je als organist gebruik maakt van die kennis, is daar m.i. niets mis mee. Maar doe het dan wel op een vakkundige manier die strookt met de regelen der kunst. Dat is de enige voorwaarde. Voor de rest doet het er niet toe of je iets dergelijks bestempelt als 'evangelisatie' of 'profeteren op de orgelbank'. Dat zijn maar kreten. In de klassieke muziek ken je toch ook programmatische muziek en tekstuitbeelding (barok). Waar loopt de scheidslijn tussen verkondiging en professie in dit geval? Moeilijk te bepalen. De muziek is dienstbaar aan de verkondiging. Dat wel.
Josephus

Bericht door Josephus »

wim schreef:Ik snap dat probleem nooit zo om met je spel de preek te ondersteunen. Minstens dien je de inhoud van het gezongen lied toch ook te vatten in je muziek? Je doet de preek niet dunnetjes over, maar je voegt daar wel een element aan toe. Muziek kent veel mogelijkheden om een boodschap kracht bij te zetten. Het is niet de boodschap zelf, maar kan er wel degelijk voor zorgen dat de boodschap beter overkomt. Als je als organist gebruik maakt van die kennis, is daar m.i. niets mis mee. Maar doe het dan wel op een vakkundige manier die strookt met de regelen der kunst. Dat is de enige voorwaarde. Voor de rest doet het er niet toe of je iets dergelijks bestempelt als 'evangelisatie' of 'profeteren op de orgelbank'. Dat zijn maar kreten. In de klassieke muziek ken je toch ook programmatische muziek en tekstuitbeelding (barok). Waar loopt de scheidslijn tussen verkondiging en professie in dit geval? Moeilijk te bepalen. De muziek is dienstbaar aan de verkondiging. Dat wel.
Ik ben wel eens met jouw nuancering hoor, Wim. De scheidslijn tussen verkondiging en professie is inderdaad niet altijd even scherp. En de term 'profeet op de orgelbank' wordt meestal door anderen gebezigd dan de organist zelf (enkele uitzonderingen daargelaten). Jan Zwart werd (en wordt nog steeds wel) ook zo genoemd. Nou, als iemand zichzelf niet zo zag, was het Jan Zwart wel.

Maar als een organist het tot doel in zichzelf gaat stellen om zoveel mogelijk te laten horen hoe goed hij naar de preek heeft geluisterd, haak ik af. Doe mij dan maar een preludium van Bach. Die zijn tenslotte ook voor de eredienst geschreven.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Marnix

Bericht door Marnix »

Marco schreef:
Marnix schreef:Bevindelijk orgelen is heel simpel. Als muziek tot eer van God wordt gespeeld is dat bevindelijk orgelen. Daar draait het als het goed is om bij muziek en zang in de kerk, om Gods eer.
Als je het zó bekijkt: wij hebben in de kerk een bevindelijk drumstel staan :?
Hehe, nee hoor, een drumstel is niet bevindelijk. Een drummer zou inderdaad wel bevindelijk kunnen drummen, net zoals een organist bevindelijk kan orgelen enzovoorts. Maar ik wilde het allemaal ook even wat relativeren. Bevindelijk orgelen... pffff. Hoe moeilijk willen we het allemaal maken. Het gaat er gewoon om dat we muziek maken tot Gods eer. Dat was een beetje de insteek :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
HHKtE

Bericht door HHKtE »

Ik heb begrepen dat het een indrukwekkende samenkomst is geweest in een bijna volle kerk
artistiek

Bericht door artistiek »

HHKtE schreef:Ik heb begrepen dat het een indrukwekkende samenkomst is geweest in een bijna volle kerk
Kijk aan dan kan dit topic ook weer :lock
jvdg

Bericht door jvdg »

artistiek schreef:
HHKtE schreef:Ik heb begrepen dat het een indrukwekkende samenkomst is geweest in een bijna volle kerk
Je mag best mee modereren, maar de mods en de forummers zijn nog wel een beetje nieuwsgierig hoe de samenkomst/ingebruikneming is verlopen.

Mag dat, artistiek?
artistiek

Bericht door artistiek »

jvdg schreef:
artistiek schreef:
Je mag best mee modereren, maar de mods en de forummers zijn nog wel een beetje nieuwsgierig hoe de samenkomst/ingebruikneming is verlopen.

Mag dat, artistiek?
Ja da's waar, wie weet kunnen we nog ergens een kritische noot over aanslaan...
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:Inderdaad, soms lijkt het alsof die tremulant op het orgel zit om hem nooit en te nimmer te gebruiken.

En dan denk ik, ach, die mensen leggen zoveel geld neer voor zo'n orgel met tremulant, laat ik ze maar voor het volle geld genieten door alles open te zetten.
Een gachte (reeds overleden) ouderling placht het een TRAMELANT te noemen...

-DIA-
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
henriët

Bericht door henriët »

-DIA- schreef:
Herman schreef:Inderdaad, soms lijkt het alsof die tremulant op het orgel zit om hem nooit en te nimmer te gebruiken.

En dan denk ik, ach, die mensen leggen zoveel geld neer voor zo'n orgel met tremulant, laat ik ze maar voor het volle geld genieten door alles open te zetten.

-DIA-
PLACHT????????
wat is dat

ik ken wel plant of klacht ofzo..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

henriët schreef:
-DIA- schreef:

-DIA-
PLACHT????????
wat is dat

Jet toch.... Ik pleeg, jij pleegt, wij hebben gepleegd, hij placht :tilt

Trammelant ging volgens mij vroeger altijd met twee m's, maar misschien is dat gewijzigd terwijl ik even weg was :jongle
~~Soli Deo Gloria~~
henriët

Bericht door henriët »

Hendrikus schreef:
henriët schreef:
-DIA- schreef:

-DIA-
PLACHT????????
wat is dat

Jet toch.... Ik pleeg, jij pleegt, wij hebben gepleegd, hij placht :tilt

Trammelant ging volgens mij vroeger altijd met twee m's, maar misschien is dat gewijzigd terwijl ik even weg was :jongle
we dachten aan een plaggenhut..( uhm.. idee vanuit de chat.. een woorden kunstenaar zeg maar.)
orgel in een plaggenhut.. ach ja..
soberheid ten top!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gesloten