Erasmiaan schreef:Eens. Lees ook wat Jongere schreef. Ik ben alleen bang voor het activisme dat memento aanhangt. Er is natuurlijk wel een bepaalde mate van activisme maar laten we altijd blijven benadrukken dat we in ALLES stijl en diep afhankelijk zijn van Hem en dat al onze GERECHTIGHEDEN een wegwerpelijk kleed zijn (dat gaat over de heiligmaking!). En als je dat maar veel beseft bij alles wat je doet heb je niet de mond vol over het overwinningsleven. Dan is het een dagelijkse strijd tegen de zonde waar alleen de gemeenschap met Christus weleens iets doet smaken van dé overwinning.JolandaOudshoorn schreef:Ik vraag mij af wat hij dan wil doen met de eerste Johannes brief. Een paar teksten hieruit:Erasmiaan schreef:Lees ook de kanttekening: tot de volmaaktheid voortvaren;Hebreën 6:1
Dat is, tot de volkomene kennis der leer van Christus voortgaan, Ef. 4:13.
Het gaat over volmaaktheid der kennis van Christus, eigenlijk in alles wat je aanhaalt. Daartegen neemt ds. Karens géén stelling. Wel tegen volmaakte heiligheid. En dan zegt hij dat er een verschil is tussen streven naar volkomen heiligheid en sterven aan de zonde. Het tweede vindt hij Bijbelser.
Een iegelijk die in Hem blijft, zondigt niet; een iegelijk die zondigt, die heeft Hem niet gezien en heeft Hem niet gekend. Kinderkens, dat niemand u verleide, Die de rechtvaardigheid doet , die is rechtvaardig gelijk Hij rechtvaardig is.
Daarover staat in de kanttekening oa het volgende: (25) d.i. die begeeft zich niet tot een kwaad en zondig leven, die laat de zonde niet over hem heersen. Want anderzinds zo vallen ook de ware gelovigen somwijlen wel in de zonden, maar door het woord zondigen en zonde doen verstaat dan hier Johannes hetgeen Paulus noemt wandelen naar het vlees en dienstknechten der zonde zijn.
en ook: (27)nl u wijs makende dat een waar geloof zou kunnen bestaan met een kwaad en zondig leven
Hier wordt ook opgeroepen tot een leven in heiligheid. Streven naar heiligheid wil nog niet zeggen dat je het kan bereiken. Heiligmaking heeft dan ook twee kanten: sterven (van de oude mens) en streven (naar de volmaaktheid van de nieuwe mens)
En laten we oppassen met het trekken van conclusies uit een samenvatting van een lezing in een krantenbericht (door een journalist).
Waar hoor jij Gods volk praten over de zonden die ze al overwonnen hebben? Het is een oproep tot heiliging die klinkt, niet een tevreden terugkijken op wat je allemaal bereikt hebt ofzo. Tot Gods eer. Dan is activisme niet iets waar je bang voor hoeft te zijn. Het is actief zijn voor God en niet voor jezelf. En dan klaag je over je zonden en streef je tegelijkertijd naar heiliging, vecht je ook tegen die zonden. Bij HC hoor je niet: Wat hebben we al veel bereikt, en we zullen nog wel ff nog veel meer gaan bereiken. Dus waarom ben je daar zo bang voor?En je hebt natuurlijk wel gelijk: als er geen levensheiliging is moet men het maar eens nakijken. Want dat is een onvermijdelijke vrucht. Maar je zult Gods volk meer horen klagen over dat het hen slechts maar ten dele lukt dan horen praten over de zonden die ze al overwonnen hebben. Dat bedoel ik met focus. En het is mijn overtuiging dat ds. Karens dit ook bedoelde.