Als je mijn woorden zo hebt opgevat dat ik zou willen beoordelen wie er wel wat mogen zeggen en wie niet, dan heb je me ontzettend verkeerd begrepen. De Schrift zegt dit niet opdat wij zo een middel zouden hebben om sommigen het zwijgen op te leggen of iets dergelijks. De Schrift zegt dit om persoonlijk te waarschuwen! En met die reden noem ik het hier ook, omdat ik bang ben dat we dit helemaal zijn vergeten. Ik oordeel niemand, maar als iemand openlijk zegt God niet te kennen en wèl probeert te be- en veroordelen in kerkelijk Nederland - dàn wijs ik hem of haar zeker op deze teksten die zijn totale geestelijke dood aanwijzen. Ik ben geen hartekenner van wie dan ook, maar ga in dat geval op zijn belijdenis af. Voor het overige is dit persoonlijk: een ieder legt zelf de toets aan die wordt gegeven (m.n. in de eerste brief van Johannes) om zich te verzekeren als het gaat over deze dingen.albion schreef:En aan wie is het oordeel om te kunnen zeggen dat is een waar kind Gods en dat is er geen een? Die mag wel wat zeggen en die niet? Wij zijn geen hartenkenners.
Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods.
Dit neemt niet weg wat Paulus zegt in de brief aan de Korinthe en in de brief aan de Romeinen. Het is de Schrift.albion schreef:Dat bedoel ík dus. Een onbekeerde kan veel ware dingen zeggen. En kan soms ook beter luisteren. Terwijl Gods kinderen slapen of dwalen.
Maar het ging me hier om dit citaat, waar ik aanvankelijk ook op reageerde:
Met andere woorden: niet over kinderen van God die ver van hun plek zijn. Ook bedoelde ik niet dat een kind van God altijd "goed" zit met het zien van de dingen die 'des Geestes Gods' zijn. Maar een onbekeerde zal ze nooit kunnen zien. Het ging me dan ook om die groep mensen die openlijk belijden God niet te kennen maar toch menen te moeten proberen om dingen geestelijk te onderscheiden. Om juiste keuzes te maken als het om de geloofsleer gaat. Dat is een absolute loochening van de geestelijke doodsstaat. Laten we dan alsjeblieft niet proberen te drijven op de waarheid dat een onbekeerde af en toe ware dingen kan zeggen. Want zijn hart is ver verwijderd van de waarheid. En hoe waar de dingen ook zijn die hij zegt, alle gerechtigheden (en ware opmerkingen) zijn in Gods ogen als een wegwerpelijk kleed.eilander schreef:Zoals een collega van me net zei: we zeggen niet zo snel van onszelf dat we de Heilige Geest hebben, maar onderscheidingsvermogen hebben we allemaal!
Hoe veel geloven wij eigenlijk nog van de Bijbel als die zo scherp spreekt over deze dingen? Juist deze dingen zouden iedereen duidelijk moeten maken dat het geen uitstel kan verdragen. De toestand van een natuurlijk mens is niet meer mooi en zal dat uit zichzelf nooit meer worden. Arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het, wie zal het kennen? Ik hoop dat onze hele gezindte eens stopt met oppoetsen. En nu heb ik weer genoeg gezegd.