PE-punten voor predikanten

Pim
Contacteer:

PE-punten voor predikanten

Bericht door Pim »

Al enige tijd loop ik rond met het idee het volgende eens op een of andere manier in discussie te brengen (via het RD of zo?).

Stelling:
Een predikant moet permanent aan educatie doen en het kerkgenootschap dient hier op toe te zien

Verduidelijking:
Permanente educatie is iets wat ik ken uit de accountancy. Alle registeraccountants moeten per 2 jaar een x-aantal punten (PE-punten) verzamelen om hun titel te behouden. Er zijn bepaalde richtlijnen voor: cursussen en symposia dienen bij het toezichthoudend orgaan een punten aantal op te vragen en het schrijven van artikelen in bepaalde bladen levert ook punten op.

Nu de link naar de predikanten. We zijn het er tegenwoordig wel over eens dat een predikant niet alleen met geestesgaven bedeeld moet zijn, maar ook een opleiding genoten moet hebben. Mijns inziens moet deze opleiding niet eenmaal plaats vinden en dan geen of weinig gestructureerde aandacht aan besteed worden, maar er moet sprake zijn van permanente educatie. In de praktijk komt het er dan op neer dat een Commissie Permantente Educatie (CPE), die onder verantwoordelijkheid van het Curatorium, een lijst maakt met zaken die punten opleveren. Zaken die punten opleveren zijn: bezoeken van symposia/conferenties, spreken op symposia/conferenties (uiteraard meer punten), lesgeven op theologische opleidingen, schrijven van artikelen (in vooraf geselecteerde bladen), etc. Door deze lijst breed te houden moet het voor iedereen mogelijk zijn de punten te verzamelen.

De registratie van punten vindt plaats op het kerkelijk bureau. Als het kerkelijk bureau merkt dat een predikant niet zijn PE-punten niet gehaald heeft gaat hiervan een melding naar de kerkenraad met een cc’tje naar het de CPE (en uiteraard naar de predikant zelf).

Op deze manier kan getracht worden het kennisniveau van een predikant op peil te houden en wellicht zelfs te verdiepen?!

Wat vinden jullie er van?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Mart01

Bericht door Mart01 »

lijkt me niet haalbaar voor een predikant van een grote gemeente. die heeft veel te veel werk om daarnaast zich nog intensief op ontwikkeling te richten.

Idealiter, lijkt het me echter wel een goed plan.
Ga dan toch naar Hem, en indien Hij u tegemoet komt (zoals Zijn gewoonte is), zeg dan niet onbedachtzaam met Petrus 'Heere, ga uit van mij, want ik ben een zondig mens' (Luc. 5:8), maar zeg met duidelijke woorden: Heere kom tot mij in, want ik ben een zondig mens.
Grace

Bericht door Grace »

Ik ben eerlijk gezegd niet zo een voorstander van een bedrijfsmatige aanpak in de kerk. Voorgangers moeten zich niet juist niet zoveel bezig houden met het opveizelen van kennis en studies en doctorale scripties,etc. Om ons heen sterven er duizenden mensen, en wij gaan vrolijk een studie ergens voor doen, terwijl een gemeente aan onze zorg is toevertrouwd. Dat kan toch niet.

Ik denk dat dat we de voorgangers absoluut mogen toetsen. Maar dan niet of hun kennis wel op peil blijft, maar of dat er nog vrucht op de bediening is. Dat is mi. van primair belang. Je kan nog zoveel bij studeren, maar als het niet te dienste is aan de gemeente, wat houdt het dan nog in? Wat is het van belang?

mvrgr, Grace

[Aangepast op 1/7/04 door Grace]
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Er zijn enkele punten die voor mij een overweging zijn:

A. Kennis van zaken die spelen op het actuele theologische vlak is onmisbaar voor een frisse heldere prediking! Het moet staan ten dienste aan de uitbreiding van Gods Koninkrijk! Dus niet als doel de kennis op peil te houden, maar als doel de kudde beter te weiden en te hoeden door kennis op peil te houden! Met de argumentatie van Grace zou je de hele theologische opleiding verspilde tijd kunnen vinden! Ongetwijfeld vindt Grace dit niet, maar de argumentatie is gelijk!

B. Predikanten in grote gemeenten hebben juist investering in kennis (ook op het pastorale vlak!) nodig om hun gemeente als herder en leraar te kunnen bedienen.

C. Het punt van bezinning en verdieping wordt al onderkend door bijv. het bestaan van ambtsdragers conferenties. Ik ben alleen bang dat daar altijd dezelfde mensen spreken.... Zo ook het schrijven van artikelen in de ons bekende bladen!
Hartelijke groet,

Pim.

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Mart01
lijkt me niet haalbaar voor een predikant van een grote gemeente. die heeft veel te veel werk om daarnaast zich nog intensief op ontwikkeling te richten.

Idealiter, lijkt het me echter wel een goed plan.
Mij ook. En die predikanten van grote gemeenten: ze zijn wel voorzitter van het schoolbestuur, soms zelfs van twee (basis en middelbaar), ze zitten wel in allerlei deputaatschappen en gaan ook nog mee als er vloerbedekking voor de consistorie moet worden uitgezocht. Dáár een beetje minder van, een beetje méér studeren, dat zou al heel wat winst opleveren!
~~Soli Deo Gloria~~
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
Mij ook. En die predikanten van grote gemeenten: ze zijn wel voorzitter van het schoolbestuur, soms zelfs van twee (basis en middelbaar), ze zitten wel in allerlei deputaatschappen en gaan ook nog mee als er vloerbedekking voor de consistorie moet worden uitgezocht. Dáár een beetje minder van, een beetje méér studeren, dat zou al heel wat winst opleveren!
Zeker! Helemaal mee eens Hendrikus!

Missen jullie niet soms de diepgang, afwisseling en frisheid bij sommige predikanten? (Rhode, dat is een beetje de oorzaak van mijn vraag) Die wordt m.i. veroorzaakt doordat men zich niet meer in de zaken verdiept! Het zijn toch veelal dezelfde mannen van wie je artikelen schrijven en/of hoort dat ze ergens een lezing houden!

En wat betreft de omvang van de gemeente, dat is een discussie apart. Grote gemeenten moeten m.i. ook pastoraal medewerker benoemen.

Permanente educatie lijkt mij overigens alleen maar een logisch vervolg op een studie. Hoe kan je nou goed functioneren als je een studie van 4 jaar (of wellicht langer in andere kerkverbanden) hebt gevolgt en dan jarenlang niets meer aan vakinhoudelijke verdieping doet?
Hartelijke groet,

Pim.

Grace

Bericht door Grace »

Natuurlijk ben ik voor een opleiding. Degene die het Woord uitlegt, moet de grondtalen beheersen, de kerkgeschiedenis kennen, de schrift kunnen verklaren, maar ik ben eerlijk gezegd wel iemand die gelooft dat de Heilige Geest ons in al de waarheid zal leiden. De Heilige Geest van God zal predikers bekwaam maken en geen opleiding vanuit welke richting dan ook. De schrift zegt ergens: kennis maakt opgeblazen.

Mijn tweede punt is: en dat verklaart misschien wel een beetje jouw vraag Pim, je ziet natuurlijk in onze gemeenten, dat meestal één persoon is waar alles om draait en waar alles op aan komt: de dominee. Nou heb ik daar op zich geen problemen mee, maar in de praktijk is dit eigenlijk niet normaal. Als we het alleen al in bijbels licht beschouwen.

Alle gaven die er in Romeinen 12, 1 Korinthe 14, etc genoemd worden, worden in onze gemeenten in één persoon gestopt. En de dominee moet de Schrift uit kunnen leggen, en hij moet pastoraal zijn(herder) en hij moet het Evangelie verkondigen, en hij moet zieken bezoeken, en hij moet cathegese geven, en hij moet, en hoe moet, en hij moet, ja, wat moet hij nog allemaal nog meer.

Kom op zeg! Er zijn nog meer gemeenteleden! Waarom wordt alles door één persoon gedaan en niet door meerdere leden van de Gemeente.

Kijk in dit licht sta ik meer open voor dit soort voorstellen, maar als een dominee alles al moet doen en ook nog eens...

Soms vind ik het niet vreemd meer dat er dominees zijn die afbranden....

mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Gaat deze topic alleen over de Gereformeerde Gemeenten?
Volgens mij speelt dit probleem bij Hervormden veel minder.
Hervormde predikanten krijgen vaak een paar maanden studieverlof. En dan moet de gemeente het maar even met gastpredikanten doen.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik zou zeggen dat men deze studie moet besteden aan de studie van de huidige cultuur en Christelijke reacties daarop. Ik heb het idee dat van veel predikanten de theologische kennis echt wel genoeg is, maar dat de vragen van nu niet meer herkend worden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
gallio

Bericht door gallio »

Oorspronkelijk gepost door Hendrikus...... En die predikanten van grote gemeenten: ze zijn wel voorzitter van het schoolbestuur, soms zelfs van twee (basis en middelbaar), ze zitten wel in allerlei deputaatschappen en gaan ook nog mee als er vloerbedekking voor de consistorie moet worden uitgezocht. Dáár een beetje minder van, een beetje méér studeren, dat zou al heel wat winst opleveren!
Als er zo met de tijd van de predikant omgesprongen wordt, moet de hele kerkeraad nodig een cursus time management volgen. De predikant moet zelf ook werk kunnen en willen delegeren.

Ben het verder trouwens helemaal met Pim eens. Al was het alleen maar voor onderlinge opscherping. Een paar dagen per jaar moeten ze toch wel kunnen reserveren voor verdere ontwikkeling.
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Hervormde predikanten krijgen vaak een paar maanden studieverlof. En dan moet de gemeente het maar even met gastpredikanten doen.
Inderdaad. Bij ons in de vrijgemaakte kerk, in Ommen hebben we drie predikanten. Op dit moment is er ook eentje met "studieverlof". Hij ging nog een conferentie bezoeken, en verder nog "gewoon" studeren. Dit komt bij ons zeer regelmatig voor.

En die tijd nemen de twee andere predikanten alles over. Ik weet alleen niet hoe dit gaat bij begrafenissen.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Van mij mag het over alle kerkelijke geledingen gaan. Ik heb echter slechts een beperkt blikveld, namelijk inderdaad de GerreGem.....
Hartelijke groet,

Pim.

Plaats reactie