Stichting Heartcry

freek

Re: Stichting Heartcry

Bericht door freek »

Jongere schreef:Ik wil vragen om dit verder te laten rusten en on-topic te gaan.
Goed idee. We hebben iig weer nieuwe discussiestof
Ds. M. Karens schreef: „Heiligmaking is geen streven maar sterven”

GOUDA - „Het streven om te komen tot volmaaktheid in het christelijk leven komt steeds dichterbij. Het gedachtegoed is niet alleen te vinden bij pinkstergroepen en evangelische gemeenten. Door activiteiten van de stichting HeartCry komen die ideeën de gemeenten binnen.”

Dat zei ds. M. Karens, predikant te Werkendam, Vrijdagavond tijdens de winterconferentie voor studerenden, die georganiseerd was door het deputaatschap voor studerenden van de Gereformeerde Gemeenten. De goedbezochte conferentie werd gehouden in het gebouw van de Driestar in Gouda.

Het thema was ”De praktijk van de heiligmaking”. Voor dit thema is gekozen, zei deputaat L. N. Rottier in zijn openingswoord, omdat het een belangrijk gereformeerd thema is en omdat het actueel is.

Heiligmaking is, aldus ds. Karens, het werk van de Heilige Geest in een mens van het moment van de wedergeboorte tot het sterven, waardoor iemand vrucht draagt. „Het is geen streven maar een sterven, namelijk aan de zonde. Heiligmaking is iets anders dan werkheiligheid die ontspruit aan de mens.”

De predikant haalde Calvijn aan, die stelde dat de hoofdsom van het christelijk leven zelfverloochening is. De reformator van Genève schreef dat de verachting van het aardse leven een voorwaarde is voor de overdenking van het toekomende leven. „Niemand heeft vorderingen gemaakt in heiligmaking dan degene die de dag des doods met vreugde verwacht.” Een christen is daarmee, aldus ds. Karens, zowel een pelgrim die op weg is naar een beter leven, als een wachtpost die iets te doen heeft op deze wereld.

De Nadere Reformatie heeft veel aandacht besteed aan de heiligmaking. Ds. Karens noemde Willem Teellinck, die onder meer wees op de heiliging van Gods dag, de grote waarde van de huisgodsdienst, het kruisdragen en het grote belang van soberheid en matigheid. „Soberheid is een toetssteen. Een materialistisch leven is vaak een blokkade voor de omgang met de Heere.”

De predikant noemde twee klippen. Bij de ene klip gaat het erom dat heiligmaking niet nodig is. Deze christenen leven in vrijheid, omdat Christus de straf gedragen heeft en alles volbracht heeft. De wet is voor hen niet nodig. Ds. Karens adviseerde hen om Psalm 119 goed te lezen.

Bij de andere klip gaat het om het tegengestelde, namelijk perfectionisme. Christenen die zo leven, denken volmaakt te kunnen worden. Ze vormen een bedreiging voor de kerk, zei ds. Karens. „Het gedachtegoed is niet alleen te vinden bij pinkstergroepen en evangelische gemeenten. Door activiteiten van de stichting HeartCry komen die ideeën de gemeenten binnen.”

Ds. Karens noemde met name de predikant E. Maritz uit Zuid-Afrika die voor HeartCry spreekt over een overwinningsleven en zegt dat het mogelijk is om de zonde te boven te komen. „Teksten als Romeinen 7:15 en Filippensen 3:12 staan hier haaks op. De Heidelbergse Catechismus spreekt over slechts „een klein beginsel van deze gehoorzaamheid” bij de allerheiligsten.”

In deze tijd bevindt de ware vroomheid zich in een crisis, zei de predikant. „De tijdgeest, de jachtigheid van het leven en het materialisme verhouden zich eigenlijk niet met de praktijk van de heiliging van het leven.” Hij adviseerde om bewust stille tijd te reserveren voor de beoefening van de heiligmaking. Hij beval Bijbelstudie, zelfkritiek, meditatie, het gebruik van de sacramenten, bidden, vasten, zingen en gemeenschap der heiligen aan om de vreugde van de heiliging te beleven.

„Gods kinderen zijn onheilige heiligen”, concludeerde hij. „De heiligmaking bestaat niet in klagen en zuchten. Het is geen somber maar een blij leven. De evangelische heiligmaking is niet alleen een leven vol strijd maar ook een leven vol van vreugde in God. Het is een leven van onvolmaaktheid en uitzien naar het volmaakte.”
Ds. Karens schetst hier helaas echt een joekel van een karikatuur :oO.
Stichting Heartcry zal inmiddels wel denken: kan uit Werkendam nog iets goeds komen.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Kan uit Heartcry iets goeds komen?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Bert Mulder schreef:Kan uit Heartcry iets goeds komen?
Nou Bert, alsjeblieft zeg. Ik vraag toch ook niet of er uit de GG iets goed kan komen?
Rochus

Bericht door Rochus »

M. Karens schreef:„Het is geen streven maar een sterven, namelijk aan de zonde."
Is dit een tegenstelling dan?
M. Karens schreef:De Nadere Reformatie heeft veel aandacht besteed aan de heiligmaking. Ds. Karens noemde Willem Teellinck, die onder meer wees op de heiliging van Gods dag, de grote waarde van de huisgodsdienst, het kruisdragen en het grote belang van soberheid en matigheid. „Soberheid is een toetssteen. Een materialistisch leven is vaak een blokkade voor de omgang met de Heere.”
En als daar nu tot opgeroepen wordt is het verdacht?
Ds. Karens noemde met name de predikant E. Maritz uit Zuid-Afrika die voor HeartCry spreekt over een overwinningsleven en zegt dat het mogelijk is om de zonde te boven te komen.
de zonde? of zonden?
M. Karens schreef:„Gods kinderen zijn onheilige heiligen”, concludeerde hij. „De heiligmaking bestaat niet in klagen en zuchten. Het is geen somber maar een blij leven. De evangelische heiligmaking is niet alleen een leven vol strijd maar ook een leven vol van vreugde in God. Het is een leven van onvolmaaktheid en uitzien naar het volmaakte.”
Strijdend tegen de zonde(n) of is dat dan te strevend?
freek

Bericht door freek »

Rochus schreef:
M. Karens schreef:„Het is geen streven maar een sterven, namelijk aan de zonde."
Is dit een tegenstelling dan?
M. Karens schreef:De Nadere Reformatie heeft veel aandacht besteed aan de heiligmaking. Ds. Karens noemde Willem Teellinck, die onder meer wees op de heiliging van Gods dag, de grote waarde van de huisgodsdienst, het kruisdragen en het grote belang van soberheid en matigheid. „Soberheid is een toetssteen. Een materialistisch leven is vaak een blokkade voor de omgang met de Heere.”
En als daar nu tot opgeroepen wordt is het verdacht?
Ds. Karens noemde met name de predikant E. Maritz uit Zuid-Afrika die voor HeartCry spreekt over een overwinningsleven en zegt dat het mogelijk is om de zonde te boven te komen.
de zonde? of zonden?
M. Karens schreef:„Gods kinderen zijn onheilige heiligen”, concludeerde hij. „De heiligmaking bestaat niet in klagen en zuchten. Het is geen somber maar een blij leven. De evangelische heiligmaking is niet alleen een leven vol strijd maar ook een leven vol van vreugde in God. Het is een leven van onvolmaaktheid en uitzien naar het volmaakte.”
Strijdend tegen de zonde(n) of is dat dan te strevend?
Inderdaad, dat bedoelde ik met karikatuur.
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

oh nee hè, daar gaan we weer.......
freek

Bericht door freek »

Gabrielle schreef:oh nee hè, daar gaan we weer.......
Dat geloof ik niet hoor. Inhoudelijk voegt dit artikel niets nieuws toe.
Gian

Bericht door Gian »

Opnieuw worden er tegenstellingen gecreëerd die er niet zijn.
Kortgezegd, in de opstandingskracht van Christus wordt de macht van de zonden verbroken.
Volgens Ds Karens leert heartcry dat we uit eigen kracht de macht van de zonden kunnen verbreken.
Net zogoed als dat er aan de wedergeboorte 2 kanten zitten, kent het aspect heiligmaking ook 2 kanten.
Passief en actief. Beide kanten erkent hearctry, zie de verantwoording op de heartcry site.
Bijbelstudie, zelfkritiek, meditatie, het gebruik van de sacramenten, bidden, vasten, zingen en gemeenschap der heiligen
Dit is toch ook activiteit? Net als dat gehoorzaamheid een activiteit van de nieuwe mens is.

Jammer dat ook Ds Karens zich laat verleiden met goedkope kritiek.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Marnix

Bericht door Marnix »

Bert Mulder schreef:Kan uit Heartcry iets goeds komen?
Onderzoek het maar, toets de vruchten die je ziet maar aan de Bijbel.

Sowieso is het artikel erg vreemd, hier worden streven en sterven tegen elkaar uitgespeeld, alsof Heartcry het streven zou leren en de Gereformeerde gezindte het sterven. De Bijbel leert beiden en HeartCry volgens mij ook. Ik krijg een beetje het idee dat de auteur uit reactie op het ook op het streven focussen in een karikatuur vervalt. Alsof de oproep om te streven naar heiliging leidt tot een perfectionisme, alsof HeartCry het perfectionisme leert. Streven naar perfectionisme is heel wat anders dan perfectionisme zelf. De Bijbel leert ons er naar te streven en tegelijkertijd dat we dat in dit leven nooit, bij lange na niet, zullen halen. En het overwinningsleven is niet een leven in eigen perfectie, maar dat je onperfect leeft, maar wel in de perfectie van Christus, door wie onze onvolkomenheden vergeven zijn. Onheilige heiligen, dat is precies wat we zijn. En volgens mij wordt bij HeartCry echt niet wat anders geleerd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:En volgens mij wordt bij HeartCry echt niet wat anders geleerd.
Volgens mij wel, zeker sinds ze de 3FvE uit hun grondslag geschrapt hebben.
freek

Bericht door freek »

Tiberius schreef:
Als jij dan gaat muggenziften, doe ik het ook: ze handhaven wél de 3 sola's van de Refomatie. Nou jij weer...
Democritus

Bericht door Democritus »

Tiberius schreef:
Voorzover ik het weet hebben ze die niet geschrapt..... maar zijn deze nooit opgenomen.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

freek schreef:
Tiberius schreef:
Als jij dan gaat muggenziften, doe ik het ook: ze handhaven wél de 3 sola's van de Refomatie. Nou jij weer...
Muggenziften of niet, maar sinds de tijd van de Reformatie zijn er nogal wat aanvallen op de kerk afgekomen, waartegen de belijdenisgeschriften ons op grond van Gods Woord wapenen. Het is een veeg teken dat men die schrapt.
Democritus

Bericht door Democritus »

Ds. M. Karens schreef: Heiligmaking is, aldus ds. Karens, het werk van de Heilige Geest in een mens van het moment van de wedergeboorte tot het sterven, waardoor iemand vrucht draagt. „Het is geen streven maar een sterven, namelijk aan de zonde. Heiligmaking is iets anders dan werkheiligheid die ontspruit aan de mens.”

......

Bij de andere klip gaat het om het tegengestelde, namelijk perfectionisme. Christenen die zo leven, denken volmaakt te kunnen worden. Ze vormen een bedreiging voor de kerk, zei ds. Karens. „Het gedachtegoed is niet alleen te vinden bij pinkstergroepen en evangelische gemeenten. Door activiteiten van de stichting HeartCry komen die ideeën de gemeenten binnen.”

Ds. Karens noemde met name de predikant E. Maritz uit Zuid-Afrika die voor HeartCry spreekt over een overwinningsleven en zegt dat het mogelijk is om de zonde te boven te komen. „Teksten als Romeinen 7:15 en Filippensen 3:12 staan hier haaks op. De Heidelbergse Catechismus spreekt over slechts „een klein beginsel van deze gehoorzaamheid” bij de allerheiligsten.”
Weet Ds Karens wat Hcr met overwinningsleven bedoeld? Ook wordt hier HCr weer dingen voor de voeten geworpen hetgeen deze niet voorstaan. Hier is ook duidelijk de link met het interview van Arjan Baan met het Friesch Dagblad weer te zien. Hier heeft Arjan Baan een uitspraak gedaan dat hij nog maar incidenteel zondigt. Deze uitspraak is een eigen leven gaan leiden...... daarom heeft Arjan Baan deze uitspraak ook betreurd en verduidelijkt op zijn website (http://www.heartcry.nl/index.php?paginaID=2022) ''kanttekening bij een interview''.
kanttekening bij een interview schreef: Als het goed is kunnen Gods kinderen – door wederbarende genade – niet anders dan gehoor geven aan deze aansporingen, en dat niet, zoals gesuggereerd wordt, omdat Christus verlossingswerk niet voldoende zou zijn, maar omdat de Heere God het zo waard is! Dus niet om onze zaligheid te verdienen, maar omdat die voor ons alreeds verdiend is.
Als wij werkelijk beseffen, wat het de Heere Jezus gekost heeft om het uiteindelijk uit te roepen “Het is volbracht!”, dan kunnen we toch niet blijven zoals we zijn? Nee dan hebben we een verlangen om ‘vernieuwd te worden tot kennis naar het evenbeeld van Degene Die ons geschapen heeft”(Kol.3:10; Rom. 8:29).

Juist vanuit de concrete oproep en de pogingen om bovenstaande oproepen in de praktijk te brengen, komen Gods kinderen er achter dat ze Christus IN ALLES nodig hebben en zal het inderdaad tot enorme troost zijn dat “Christus Jezus ons geworden is wijsheid van God, en rechtvaardigheid, en heiligmaking, en verlossing” (1 Kor.1:30) en dat er niet alleen de oproepen zijn, maar ook de beloften dat Hij de heiligmaking in Zijn kinderen zal uitwerken (1 Thess.5:23,24). Dat wil dus niet zeggen dat we de concrete oproepen moeten laten liggen of verzachten. Integendeel, we moeten worden wie we door genade in Christus al zijn. Waarom? Omdat Hij het zo waard is!
Ik blijf het jammer vinden dat van een oneigenlijke argumentatie gebruik gemaakt wordt. Ds de Vries heeft zich daar ook schuldig aangemaakt. Waarom wordt er niet het meest recente bronnenmateriaal gebruikt?

Hieronder een citaat van de website van Hcr inzake het overwinningsleven.
Overwinningsleven; wat is dat?

Ik ga nu iets heel erg belangrijks zeggen. U zult uitgaan in de verwachting een overwinningsleven te leiden, maar op een keer zal het u weer niet lukken en dan zult u ontmoedigd zijn en zeggen: 'Het lukt me gewoon niet. Ik kan toch nooit in de overwinning blijven.'

Luister, mijn vriend. Heeft u ooit een kleine baby zien leren lopen? Ik wel. Wat gebeurt er? Wel, de baby valt. En dan? Blijft hij op zijn rug op de grond liggen en zegt hij: 'Het lukt mij toch niet. Ik zie andere mensen lopen, maar ik zal het toch nooit leren?' Nee, hij huilt even flink. Maar dan staat hij meteen weer op en begint opnieuw te lopen. Daarna valt hij opnieuw. En daarna weer en weer. Maar uiteindelijk zal hij ontdekken dat hij lopen heeft geleerd. Hoe kwam het nu, dat hij viel? Doordat zijn kleine beentjes nog zwak waren. Ze moesten nog sterk worden. Zo is het ook bij u, mijn vriend. Uw geestelijke benen zijn nog zwak. U heeft jarenlang niet in de overwinning gewandeld. U moet daarom niet verbaasd zijn dat u in het begin een paar keer valt. Raak niet ontmoedigd. U heeft Jezus immers aangenomen als uw Overwinnaar? Prijs Hem dan en zeg Hem, dat Hij nog steeds uw Overwinnaar is. Belijd uw mislukken aan God. Vraag Hem om vergeving. Zeg Hem, dat u overwinnen wilt. En begin daarna gewoon opnieuw.

Wat zal er gebeuren? Tot uw verbazing zult u dadelijk ontdekken, dat u daarna niet meer valt. Nu bent u een overwinnend christen, omdat Jezus Zijn leven in u leeft. Bedenkt dat u nooit een overwinningsleven heeft geleid en dat u het ook nooit zult kunnen leiden. De Enige die het ooit gekund heeft, is de Heere Jezus Christus. Wat is het overwinningsleven dan? Het overwinningsleven is dat Christus, die in u woont, Zijn leven in u leeft. Als Hij in u woont door de kracht van de Heilige Geest, dan leeft Hij ook Zijn leven door u heen. Dan zullen de mensen het overwinningsleven in u kunnen zien. U weet, dat het niet uit uzelf is. U beseft, dan Jezus Christus het in u en door u leeft. U kunt het niet, maar Hij wel. En daarom laat u Hem Zijn gang gaan in u. Dat is het overwinningsleven.
'Gode zij dank, die ons de overwinning geeft'. Hoe? Door onze pogingen, ons strijden, onze inspanningen? Nee. 'Door onze Heere Jezus Christus.' Overwinning door Iemand anders. Overwinning door Christus. Het is een gave. U kunt er niet voor werken. U kunt het niet verdienen. Hij geeft het. Het is niet door uw inspanningen. Het is door Hem. Als u een overwinnend christen wilt zijn, dan moet u Hem aannemen als uw Overwinnaar, dan moet u Hem in u laten wonen en voortdurend met Hem in contact blijven door gebed en bijbellezen en dan, terwijl u met Hem wandelt, zal Hij Zichzelf door u openbaren. Dat is het overwinningsleven.

Wilt u dit ook ontvangen? Belijd uw mislukken dan en neem Christus aan als uw Overwinnaar. En laat Hem dan Zijn eigen glorieuze overwinningsleven in u en door u leven. Zult u het doen? Doe het dan en doe het nu. (...)

Wanneer vindt heiliging plaats? In Gods plan, bij de bekering, maar in de ervaring van de mens meestal later. Ik geloof niet, dat God bedoelt dat Zijn kinderen jarenlang in de woestijn zouden omzwerven. Het is Zijn bedoeling dat ze zich bij hun bekering zo volledig zouden overgeven en daarna altijd zo'n Geestvervuld leven zouden leiden, dan terugvallen iets onbekends zou zijn. Helaas is dit maar bij weinigen het geval en daarom moet er bij de meesten een tweede grote keerpunt komen, wanneer ze zich van mislukking en teleurstelling tot volkomen overgave keren en geheel en alleen voor God gaan leven.
Een lastig punt in bovenstaande vind ik wel het tweede keerpunt. Maar het is vlg mij geen second blessing dat ermee bedoeld wordt. Ook in de bijbel kom regelmatig het vernieuwen van een verbond voor. Dat het nodig is, is alleen ter beschaming omdat we niet genoeg leven vanuit het reeds volbrachte werk..... we denken nog zo groot van onszelf en zo klein van onze zaligmaker.

Gisteren las ik een van de preken van R. Erskine.... die ging over de brief aan Sardis waar wordt gesproken over het rein bewaren van de klederen. Daar werd de daadwerkelijke strijd in de heiligmaking (afstand doen van openbare, strijden tegen boezemzonden) heel nauw verbonden met het ingaan in het Koninkrijk. Niet als verdienste maar onlosmakkelijk verbonden met geloof en wedergeboorte. In die preek werden waar gelovigen bestraft die een lauw leven leiden die niet naar een volkomen heiligmaking jagen.

Dus niet alleen met de mond belijden dat we zondaars zijn..... maar ook als zondaars die zich geborgen weten in het bloed van het Lam actief strijden tegen de zonden. Uit onszelf zijn we passief maar we moeten heilig actief worden. Maar in deze activiteit kunnen we alleen maar steunen op het volbrachte werk...... heeft dit dan een afwachtende houding tot resultaat?
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Dat ze de 3FVE niet koppelen aan HeartCry wil nog niet zeggen dat ze het op alle punten fundamenteel met die formulieren oneens zijn. Nogal een vreemde manier van argumenteren zo. Als ze niet aangeven zich op de 3fve te baseren zijn ze het dus op alle punten die we bediscussieren met de 3FVE oneens? Klinkt niet logisch.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie