Oorspronkelijk gepost door LecramPS.: Matthijs, zijn dit de enige predikanten uit de NHK die je bevindelijk hebt horen preken? Onlangs was ds. Groenenberg bij ons en die preekte hetzelfde als onze eigen ds.! En zeker niet die uitdrukkingen die RJ plaatste
Zoals ds. Lamain het uittekent, daar frons ik mijn wenkbrauwen ook bij.
Ik heb ds. L. Groenenberg vaker dan 1x gehoord. Zo krijg je een beeld van een dominee.
Nou, als jullie dominee net zo preekt als ds. L. Groenenberg, dan heb jij het niet slecht getroffen, Lecram. Afgelopen zomer preekte hij nog 2x bij ons. Een bewogen dominee over de zielen op weg en reis naar de eeuwigheid.
Oorspronkelijk gepost door EgbertBeste Matthijs, is dat lijstje van jou nou de lijst van predikanten die de HNHK vormen of een lijst van predikanten die nog bevindelijk preken? Ik zie niet zoveel verschil. Maak ook eens een lijstje die gedateerd is van voor 12 december 2003 dan kom je wat geloofwaardiger over.
Er staan ook PKN predikanten tussen. De meesten zijn idd. HNHK.
Afgelopen zondag 2 maal een oude gergem predikant horen prediken die bekend staat om zijn bevinding. Ikzelf kon er weinig mee. Veel geklaag dat het vroeger allemaal beter was en er tegenwoordig alleen maar vijandschap is tegen de standen. Verder word je continue verteld dat je een afschuwelijke zondaar bent. Maar dat wordt zo vaak gezegd zonder dat dat specifiek wordt gemaakt dat het je helemaal niets zegt.
Dus ik ben tegen bevinding?
Nee!! Gisteravond een preek gelezen van dr. Martin Lloyd-Jones over 'zalig zijn die treuren, want zij zullen vertroost worden'. Werkelijk een schitterende en echt bevindelijke preek waarin ook gewezen werd op de noodzaak van de zondekennis. Tevens werd dmv vragen de zonde en schuld ook concreet gemaakt.
Zomaar een citaatje:
En de mens die waarlijk berouw toont als gevolgd van het werk van de Heilige Geest in hem, is iemand die zeker door de Heere Jezus Christus geleid zal worden. Als hij zijn eigen volkomen zondigheid en hopeloosheid heeft beseft, zoekt hij naar een Verlosser en Die vindt hij in Christus. Niemand kan Hem werkelijk als persoonlijke Heiland en Verlosser kennen, tenzij hij allereerst ontdekt heeft wat het betekent te treuren. Alleen de mens die uitroept 'Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen', zal ook kunnen zeggen, 'Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere'. Dit volgt elkaar op zoals de dag op de nacht volgt. Als we waarlijk treuren, dan zullen we waarlijk juichen, dan zullen we gelukkig gemaakt worden, en getroost worden. Want als de mens zijn volkomen uitzichtloze situatie inziet, zal de Heilige Geest hem de Heere Jezus Christus als de volmaakte voldoening voorstellen . Hij ziet dan door de Geest dat Christus voor hem gestorven is en bij God als zijn voorspraak fungeert. In Hem werd aan God volledig voor hem betaald en daardoor is hij getroost.
Ben het verder met Zeeuw2 eens dat de bevinding zoals de predikanten van het lijstje van Matthijn het preken een andere bevinding is dan die van de predikanten die Refojongere opnoemt.
"God geeft dat volk waar Hij de hand Zijner genade aan gelegd heeft, wel eens ruimte, zeker, dat geschied, maar zij lopen met een ongeredde ziel over de wereld. ....Een geopenbaarde Christus is nog geen toegepaste Christus; en een belovend God, nog geen vervullend God."
De termen zijn misschien ongelukkig gekozen, maar wat hij bedoelt is heel pastoraal en waarschuwend. Wat dan?
Als de Heere in een mensenleven komt te werken, dan ontdekt hij hem aan zichzelf en aan Gods heiligheid. Hij zal dan vrezen en beven en zich doodongelukkig voelen omdat hij overtreden heeft en onverzoend zonder God over de wereld gaat. Hij gaat er gebukt onder. Maar dan mag zo'n zondaar wel eens wat horen van dat er nog een Heiland is die zondaren wil aannemen.
O, wat een weldaad, er is nog een Heiland die zondaren wil redden. Och, mocht Hij de mijne worden, maar ik heb geen armen des geloofs (L. Vroegindeweij) en ik kan maar niet geloven. Ach, Heere bekeer mij dan, want zelf kan ik niet loskomen, zelf kan ik me Hem niet toe-eigenen.
Echter, daarmee is de zondaar nog niet gered volgens ds. Lamain, een geopenbaarde Christus is nog geen toegepaste Christus.
En ook hier op het forum wordt gezegd dat een zoekende ziel naar Christus nog niet iemand is die Christus al gevonden heeft en omhelst en aangenomen heeft. Iemand die uitroept: Och mocht Christus de mijne zijn, wordt op dit forum geen geloof genoemd.
Om met ds. H. Paul te spreken: Dan stel je de zekerheid des geloofs in het welwezen van het geloof en dat is onschriftuurlijk en onreformatorisch.
Juist de uitspraken van di. Lamain en Fraanje zijn kwalijk, omdat hiermee een mens bij Jezus vandaan wordt gehouden. Waar staat het in Gods Woord? Wat heeft een overtuigde zondaar aan zulke taal? Waarom worden ze niet rechtstreeks tot Jezus geleid? Hierin hebben de predikanten een grote verantwoordelijkheid, want hun invloed is (veel te) groot!
Omdat ze eerst alles moeten verliezen van hunzelf Lecram, daarom. Anders was de volgorde wel Evangelie-Wet (zoals Karl Barth voorstond) in plaats van Wet-Evangelie.
Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Omdat ze eerst alles moeten verliezen van hunzelf Lecram, daarom. Anders was de volgorde wel Evangelie-Wet (zoals Karl Barth voorstond) in plaats van Wet-Evangelie.
Dat alles verliezen is een zaak dat heel je leven duurt, RJ. Dat is niet een moment van: nu ben ik alles kwijt en dan openbaart Jezus zich. Het is: Hij moet wassen, ik minder worden. Met het wassen van Jezus, word ik minder en raak ik meer van mijzelf kwijt.
De uitspraken van vnl. Fraanje en Lamain komen niet in de bijbel voor en zijn daarom al onschriftuurlijk.
Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Omdat ze eerst alles moeten verliezen van hunzelf Lecram, daarom. .
Alles verliezen. Zouden we daar aan toe komen in dit leven? We zoeken het elke keer weer bij ons zelf. In het afzien van onszelf hebben we Christus en Zijn Geest ook nodig!
En heeft Christus ooit iemand weggestuurd? Had de rijke jongeling alles verloren?? Nee! Maar Christus nodigde hem wel, om alles te verkopen en Hem na te volgen! Zo moeten Zijn dienstknechten ook doen! Met 2 woorden blijven spreken!
Hartelijke groet,
Pim.
Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Mooie passages, die je daar citeert, RJ.
Mocht het maar weer gevonden worden, ook onder ons.
Er is nog een overblijfsel.
Een nachthutje in de komkommerhof.
Valt me vaak wel op dat de gemeenten die het meest vast houden aan de oude waarheid inclusief de vele (uiterlijke) regels nog het meeste groeien.
Het tegenovergestelde is ook het geval. Je ziet vaak dat bijvoorbeeld 'lichtere' gergems ook in het uiterlijke licht worden en er in het geheel een bepaalde vervlakking insluipt.
Je zou kunnen zeggen dat er misschien nog zegen rust op de gemeenten die vast houden aan de oude paden. Misschien is het ook psychologisch te verklaren (angst voor de hel / sociale controle etc.)
Oorspronkelijk gepost door Kislev
Valt me vaak wel op dat de gemeenten die het meest vast houden aan de oude waarheid inclusief de vele (uiterlijke) regels nog het meeste groeien.
Het tegenovergestelde is ook het geval. Je ziet vaak dat bijvoorbeeld 'lichtere' gergems ook in het uiterlijke licht worden en er in het geheel een bepaalde vervlakking insluipt.
Je zou kunnen zeggen dat er misschien nog zegen rust op de gemeenten die vast houden aan de oude paden. Misschien is het ook psychologisch te verklaren (angst voor de hel / sociale controle etc.)
???
Ik vraag me af waar je dat op baseert. Wat is vervlakking? Ik kerk nu in een gemeente die zeker niet als 'zwaar' te boek staat en toch sterk groeit en actief is. En de mensen die ik spreek zijn serieus bezig hun leven als christen in te richten.
Wanneer ik het vergelijk met een andere (echt zware) gemeente in onze woonplaats, dan zie ik juist daar een vervlakking. Als je je maar aan de uiterlijke regeltjes houdt...
Of stel jij het 'zwaar' zijn in uiterlijke zin gelijk aan diepgang?