Het echte MANIFEST

Pied

Bericht door Pied »

Ik sluit me bij Auto aan.
Orckie

Bericht door Orckie »

natuurlijk is het gemakkelijkste om te zeggen: de synodes zoeken het wel uit voor ons.

Maar er is ook een verantwoordelijkheid van individuele kerkleden op het "grondvlak". En die kunnen een signaal afgeven, bijv. d.m.v. een Manifest.
Dat kan juist een heel goede "opwarmer" zijn voor de synodevergaderingen. Men weet dan dat het leeft.

Dit is absoluut niet vergelijkbaar met polemieken uit de jaren '30? Hoe kom je erbij? Dit gaat juist over toenadering en tot elkaar komen.

Dat de uiteindelijke beslissingen via de kerkelijke weg genomen dienen te worden, betwijfelt niemand.
Dat ook "gewone" gemeenteleden hierover na mogen en zelfs moeten denken, kennelijk wel.

Synodes zijn niet bedoeld om onze verantwoordelijkheid af te schuiven.
Orckie

Bericht door Orckie »

Gepost door Auto:
>>Met mijn bescheiden mening, dan zal dat toch veel meer effect hebben om dan achter die mensen te gaan staan die de gesprekken moeten gaan voeren? Dan is er toch gebed nodig of de Heere wil bijeen vergaderen wat nu verstrooit ligt? <<

Beste Auto, dit is toch volledig in overeenstemming met wat de opstellers van het Manifest beogen? Volgens mij zie jij tegenstellingen waar deze er absoluut niet zijn. De opstellers van het Manifest willen niet wedijveren met Synodes, maar juist een oproep doen!
Overigens is het helemaal geen uitgemaakte zaak dat al deze synodes dit inderdaad op de agenda hebben staan in termen van het bespreken van mogelijke vergevorderde samenwerking (incl kanselruil). Ik be nbang dat je je vermoeden daarover niet helemaal hard kunt maken. Zo'n Manifest kan er voor zorgen dat het inderdaad wél concreet op de agenda komt!
Auto

Bericht door Auto »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
natuurlijk is het gemakkelijkste om te zeggen: de synodes zoeken het wel uit voor ons.

Maar er is ook een verantwoordelijkheid van individuele kerkleden op het "grondvlak". En die kunnen een signaal afgeven, bijv. d.m.v. een Manifest.
Dat kan juist een heel goede "opwarmer" zijn voor de synodevergaderingen. Men weet dan dat het leeft.

Dit is absoluut niet vergelijkbaar met polemieken uit de jaren '30? Hoe kom je erbij? Dit gaat juist over toenadering en tot elkaar komen.

Dat de uiteindelijke beslissingen via de kerkelijke weg genomen dienen te worden, betwijfelt niemand.
Dat ook "gewone" gemeenteleden hierover na mogen en zelfs moeten denken, kennelijk wel.

Synodes zijn niet bedoeld om onze verantwoordelijkheid af te schuiven.
Ik probeer absoluut niet iets af te schuiven, maar weten wij zelf wel (hoe goed bedoeld ook) waar we mee bezig zijn?).

We kunnen strijdbaar zijn en strijden voor de goede zaak, maar als we niet oppassen komen er we er in om. En ik weet waar ik het over heb. Hoe vaak ik niet in kerkelijke discussies heb gezeten die zo heilloos zijn. En ik herken het ook hier in de discussie over het manifest, als we punt X a vervangen voor D 1 misschien wordt het dan geaccepteert .....

Moet dat een opwarmer voor de synodes zijn? Zo langzamerhand slaat iedereen op zijn eigen aambeeld. Wie doet er nog een poging om elkaar te verstaan?

Geen Polemiek? Niet strijdbaar? Mag ik je er op wijzen hoeveel artikelen ds. Moerkerken gewijd heeft over: de verbonden leer, de leer uitspraken, de beloften, etc. Was het weer niet prof. Maris die er in De Wekker op moest reageren. (Nu pas wordt het boek van ds. Harinck besproken in De Saambinder). Was het niet 2 jaar terug dat ds. Moerkerken wat los liet in het RD, vervolgens reageert ds. Van Kooten, ds. Van Sorge, ds. Mallan, etc.

Juist hetgeen wat ik citeerde speelt nog steeds. Ik kan je zeggen, als CGK'er, hoevaak ik aan gergemmers moet uitleggen dat de cgk geen leersuitspraak hebben over de verbonden. Een oude CGK predikant verzuchte eens tegen mij dat hij zich juist bij jongere predikanten moet verdedigen, oudere predikanten keken elkaar aan over de geestlijke kerkmuren heen. Elke keer komt het zelfde riedeltje langs en elke keer moet een 2-verboden CGK'er zich verdedigen ;)
Auto

Bericht door Auto »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
Gepost door Auto:
>>Met mijn bescheiden mening, dan zal dat toch veel meer effect hebben om dan achter die mensen te gaan staan die de gesprekken moeten gaan voeren? Dan is er toch gebed nodig of de Heere wil bijeen vergaderen wat nu verstrooit ligt? <<

Beste Auto, dit is toch volledig in overeenstemming met wat de opstellers van het Manifest beogen? Volgens mij zie jij tegenstellingen waar deze er absoluut niet zijn. De opstellers van het Manifest willen niet wedijveren met Synodes, maar juist een oproep doen!
Overigens is het helemaal geen uitgemaakte zaak dat al deze synodes dit inderdaad op de agenda hebben staan in termen van het bespreken van mogelijke vergevorderde samenwerking (incl kanselruil). Ik be nbang dat je je vermoeden daarover niet helemaal hard kunt maken. Zo'n Manifest kan er voor zorgen dat het inderdaad wél concreet op de agenda komt!
Nee, je moet het gras niet voor de voeten maaien.

Stel dat er iets in het manifest staat waar een predikant van de kansel voor gaat waarschuwen? Stel dat een andere predikant er weer iets anders uitpikt?

En dat "Stel ..." gaat gebeuren, want zo is Refo nederland.

Zijn er op dit moment al niet predikanten die waarschuwen voor de verdeeldheid binnen de HNHK, want hoe kan het Gekrookte riet nou samen met bijvb. ds. R. van Kooten en hoppaaaaaaaaaaaaa daar gaan we weer.

Ik denk dat stilte en gevouwen handen op dit moment belangrijker is. (En dat is mijn bescheiden mening.) ;)
Auto

Bericht door Auto »

Effe zeurderig doen ....

De titel dan "Het echte MANIFEST"

Is er dan een nep manifest?

Is er dan nu al scheiding des geestes in de opstellers van het manifest?

Ik weet het, het is een flauwe reactie maar voor 1x mag het wel. Hoop ik .....
Pied

Bericht door Pied »

Mijns inziens pretendeer je veel te veel. Ik wil niet vervelend doen, maar wat is nu eigenlijk dat clubje simpele zielen van een zeker forumpje op internet? Denk je echt dat er naar je geluisterd wordt? 'k Geloof er niks van. En als er wel naar geluisterd wordt, loop je inderdaad ook nog het risico dat Auto aangeeft.
Dus: leuk stuk om op dit forum over te discussieren, maar ga er alsjeblieft niet mee de boer op.
Adryan

Bericht door Adryan »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door Zeeuw2Als ik de reactie van De Saambinder lees richting de HNHK, en als ik lees hoe men spreekt over de verbondsleer en hoe fel men nog steeds de 3 verbondenleer verwerpt (zie artikel ds. Visscher); dan geloof ik helemaal niet zo in de genoemde samensprekingen. UItgaande althans van deze artikelen, die echter meestal wel degelijk de toon zetten.

Als ik me de oudejaarseditie van De Saambinder in gedachten roep, lees ik daar openlijk uitgesproken dat er geen leerverschil is tussen de GG en de GGiN.
De bijzondere aandacht voor het boek van Rouwendal ondersteunt dit.

De conclusie die je daar uit kunt trekken is dat gesprekken over samenwerking op synodaal niveau naar mij verwachting vooral richting GGiN gezien worden.
Ik vind dit een bijzonder heldere analyse die ook de mijne is, hoewel Zeeuw en ik natuurlijk verschillen over de wenselijkheid van een en ander. Ik wil er nog wel aan toevoegen dat de GG zich in de samensprekingen vooralsnog niet alleen op de GGIN, maar ook op de OGG richten.
Dat is geen waar. Er zijn ook samensprekingen geweest met de CGK
Grace

Bericht door Grace »

Mijn inziens moet er in CGK, net als in de Hervormde Kerk eerst een scheuring plaats vinden, zou het ooit tot een gesprek kunnen komen tussen de CGK en 'de rest'. De CGK is net zo breed als de PKN(en de Herv Kerk destijds). Dat is toch niet mogelijk? Zouden de andere afgescheiden gemeenten daarmee akkoord gaan?

Grace

[Aangepast op 10/6/04 door Grace]
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Dat Manifest gaat echt mislukken, zeker als je het in het RD plaatst. Momenteel hebben de GG, CGK, herv.-geref. binnen en buiten de PKN het al moeilijk genoeg met alle kerkelijke perikelen rondom eenheid.

Verder is een kerk niet gelijk aan een vereniging die je zo even kunt samenvoegen. Dat geldt zeker voor de HNHK wat nog een overblijfsel mag vormen van de kerk der hervorming waarvan zovelen zich afgescheiden hebben. Zowel binnen als buiten de NHK had men altijd nog het idee van de moederkerk of de planting van God. Het gevoelen leeft: "predikanten B. Sterkenburg, H. Stam en J. H. Boogaard. Dat waren predikanten die leefden aan het eind van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw. Zij waren afkomstig uit de Hervormde Kerk en hadden grote moeite met de gang van zaken in die kerk. Tegelijk hadden ze ook moeite met de Afscheiding. Ze zagen de Hervormde Kerk als een planting Gods, als de oude vaderlandse kerk. Zo zijn ze haar altijd blijven zien. Daarom zijn ze niet met de Afscheiding meegegaan, terwijl ze ook in de Hervormde Kerk geen plaats hebben gevonden."

Kortom: Ik zie hier heilloos activisme, zeker in een tijd waarin de oordelen Gods over de kerk gaan en haar verscheuren en verdelen, innerlijk en uiterlijk gezien. Gaat samengaan zonder schuldbelijdenis? Moet samengaan niet 'spontaan' gaan, doordat men gedrongen wordt elkaar te zoeken? Heeft men daarvoor een manifest nodig? Schrijf liever een meditatief artikel waarin zonden van kerkelijke gescheidenheid beschreven worden en betrek daarbij de historie. We moeten blijven gedenken aan de dagen van de Reformatie en hoe God Zijn kerk geleid heeft in Nederland. Zoals God Israel oproept om de grote daden Gods te gedenken en door te vertellen.

En loop de HNHK niet voor de voeten, want ik vermoed sterk dat men andere kerken gaat uitnodigen om te komen tot eenheid.

Met groet,
Refojongere

[Aangepast op 10/6/04 door Refojongere]
Auto

Bericht door Auto »

Oorspronkelijk gepost door Grace
Mijn inziens moet er in CGK, net als in de Hervormde Kerk eerst een scheuring plaats vinden, zou het ooit tot een gesprek kunnen komen tussen de CGK en 'de rest'. De CGK is net zo breed als de PKN(en de Herv Kerk destijds). Dat is toch niet mogelijk? Zouden de andere afgescheiden gemeenten daarmee akkoord gaan?

Grace

[Aangepast op 10/6/04 door Grace]
Maar laten ze eerst maar eens gaan praten met elkaar, iedereen heeft het nu al over de periode daarna. Iedereen heeft nu al zijn wensen en angsten (ook in de cgk). Prof. Maris heeft eens stuk geschreven over geestelijke herkenning en ds. Den Butter is begonnen in BWP over hetzelfde onderwerp.

Eerst eens een gesprek en dan zien we wel weer .....
Plaats reactie