Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Wij hadden een heel erg mooie en misschien mag ik ook zeggen bemoedigende preek over de 2 e ontmoeting met de blindgeborene.
Johannes 9:26-38
Het Evangelie (v Johannes) is geschreven opdat gij gelooft.
Jezus leidt de blindgeborene tot het volle Licht
1. door de Joden uitgeworpen
2. door Jezus gevonden
3. tot het geloof geleidt
Aan de blindgeborene is een weldaad gedaan, een wonder. De blindgeborene kende de Mens niet, maar wist wel dat er een wonder gedaan was bij hem. De Vader heeft Jezus de blindgeborene gegeven, hij heeft nog niet gevonden, maar hij is gevonden.
vers 35: antw van de blindgeborene op de vraag van de Heere, gelooft gij in de Zone Gods? is nog steeds geen ja, maar hij gaat vragen Wie is Hij? opdat ik in Hem gelove..
de Heere Jezus zegt in vers 37 En gij hebt Hem gezien, Die met u spreekt, Diezelve is het.
vers 38: ik geloof.. en hij aanbad Hem
Wie ver van U de weelde zoekt,
Vergaat eerlang en wordt vervloekt.
Gij roeit hen uit, die afhoereren
En U den trotsen nek toekeren.
Maar 't is mij goed, mijn zaligst lot,
Nabij te wezen bij mijn God;
'k Vertrouw op Hem geheel en al,
Den HEER', Wiens werk ik roemen zal.
2. door Jezus gevonden
Aan de blindgeborene is een weldaad gedaan, een wonder. De blindgeborene kende de Mens niet, maar wist wel dat er een wonder gedaan was bij hem. De Vader heeft Jezus de blindgeborene gegeven, hij heeft nog niet gevonden, maar hij is gevonden.
vers 35: antw van de blindgeborene op de vraag van de Heere, gelooft gij in de Zone Gods? is nog steeds geen ja, maar hij gaat vragen Wie is Hij? opdat ik in Hem gelove..
de Heere Jezus zegt in vers 37 En gij hebt Hem gezien, Die met u spreekt, Diezelve is het.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Drie preken:
- De "bar mitswa" van de Heere Jezus;
- de prediking van Johannes de Doper (hij predikte de doop der bekering tot vergeving der zonden) (bijzonder om een prediker in een ex-Roomse Kerk te horen zeggen dat de doop de genade niet mededeelt!);
- zondag 20 van de Heidelberger Catechismus.
- de prediking van Johannes de Doper (hij predikte de doop der bekering tot vergeving der zonden) (bijzonder om een prediker in een ex-Roomse Kerk te horen zeggen dat de doop de genade niet mededeelt!);
- zondag 20 van de Heidelberger Catechismus.
- Johann Gottfried Walther
's morgens Johannes 1 vers 16
's middags 3 Johannes
's middags 3 Johannes
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
smorgens Jesaja 45:22
s avonds Zondag 21 Vraag en Antwoord 56
s avonds Zondag 21 Vraag en Antwoord 56
- zusterelly
Bij ons ook...Erasmiaan schreef:Drie preken:
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Wonen jullie misschien wel allebei op de grote stille heidezusterelly schreef:Bij ons ook...Erasmiaan schreef:Drie preken:

- zusterelly
sssssttfreek schreef:Wonen jullie misschien wel allebei op de grote stille heidezusterelly schreef:Bij ons ook...Erasmiaan schreef:Drie preken:

Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
's Morgen kregen we de schoenen met bereidheid van het Evangelie des vredes aangereikt om deze aan te trekken. (Efeze 6)
's Middag luisterden we naar de prediking van Johannes, zoals omschreven in Markus 1. Hierbij stonden we stil bij de grootheid van Christus'werk en de nederigheid van de mens.
's Middag luisterden we naar de prediking van Johannes, zoals omschreven in Markus 1. Hierbij stonden we stil bij de grootheid van Christus'werk en de nederigheid van de mens.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Bij ons, nou ja, bij mijn schoonouders eigenlijk, ookzusterelly schreef:Bij ons ook...Erasmiaan schreef:Drie preken:

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bij ons ook...Marnix schreef:Bij ons, nou ja, bij mijn schoonouders eigenlijk, ookzusterelly schreef:Bij ons ook...Erasmiaan schreef:Drie preken:
- De "bar mitswa" van de Heere Jezus;En nee, dat was niet op de heide
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Tja. Verrassend hè, in deze periode van het kerkelijk jaar... 

Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Ds. heeft er hier ook eens over gepreekt. Aangrijpende preken, ze zijn gebundeld en uitgegeven bij bij Gbr. Koster, Barneveld. De titel is "De Blindgeborene", door ds. C.A. van Dieren. Hartelijk aanbevolen! Ook hij eindigde een van de 11 preken over dit onderwerp met de bovengenoemde psalm...henriët schreef:Wij hadden een heel erg mooie en misschien mag ik ook zeggen bemoedigende preek over de 2 e ontmoeting met de blindgeborene.
2. door Jezus gevonden
Preken om nooit te vergeten...
-DIA-
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Tijd voor weer een nieuw deel: in dit topic