helma schreef:en hoe zie jij in dit licht dan de oproep uit Jesaja 40
1 Troost, troost Mijn volk, zal ulieder God zeggen.
2 Spreekt naar het hart van Jeruzalem, en roept haar toe, dat haar strijd vervuld is, dat haar ongerechtigheid verzoend is, dat zij van de hand des HEEREN dubbel ontvangen heeft voor al haar zonden.
volgens mij is het juist de oproep óm het te geloven
ook al beleef je het niet, ook al voel je het niet; als God in Zijn Woord zegt dat er geen verdoemenis is voor hen die in Christus Jezus zijn dan moet dat gepredikt worden
Er is een oproep óm te geloven, jazeker.
Maar daarnaast mag ook gezegd worden dat degenen die waarlijk geloofd hebben werkelijk een aandeel hebben aan Christus en aan Zijn gerechtigheid. (Om het laatste ging het Freek als ik mij niet vergis.)
Deze twee vormen geen tegenstelling.
Jesaja 40:1-2 zie ik toch meer in het kader van het tweede. (Mijn volk staat er; idem Jeruzalem.)
Zonderling schreef:
Freek, ik ben het met je eens dat ieder die gelooft óók gerechtvaardigd is.
M.vr.gr.
Z.
Hoe verklaren jullie dan deze tekst?
...zo hebben wij ook in Christus Jezus geloofd, opdat wij zouden gerechtvaardigd worden uit het geloof van Christus, en niet uit de werken der wet;
Als je geloofd ben je nog niet gerechtvaardigd, maar ...'geloven wij in Christus Jezus dan zullen wij ook gerechtvaardigd worden uit het geloof van Christus...' er staat het woordje worden en niet zijn of IS.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Zonderling schreef:
M.vr.gr.
Z.
...zo hebben wij ook in Christus Jezus geloofd, opdat wij zouden gerechtvaardigd worden uit het geloof van Christus, en niet uit de werken der wet;
Als je geloofd ben je nog niet gerechtvaardigd, maar ...'geloven wij in Christus Jezus dan zullen wij ook gerechtvaardigd worden uit het geloof van Christus...' er staat het woordje worden en niet zijn of IS.
Vind ik eigenlijk wel een goeie. Daar ga ik 's over nadenken.
Zonderling, ook bedankt voor je reactie. Ik kom er binnenkort op terug.
Even de kontekst:
11 En toen Petrus te Antiochie gekomen was, wederstond ik hem in het aangezicht, omdat hij te bestraffen was.
12 Want eer sommigen van Jakobus gekomen waren, at hij mede met de heidenen; maar toen zij gekomen waren, onttrok hij zich en scheidde zichzelven af, vrezende degenen, die uit de besnijdenis waren.
13 En ook de andere Joden veinsden met hem; alzo dat ook Barnabas mede afgetrokken werd door hun veinzing.
14 Maar als ik zag, dat zij niet recht wandelden naar de waarheid van het Evangelie, zeide ik tot Petrus in aller tegenwoordigheid: Indien gij, die een Jood zijt, naar heidense wijze leeft, en niet naar Joodse wijze, waarom noodzaakt gij de heidenen naar de Joodse wijze te leven?
15 Wij (jij, Petrus en ik, Paulus) zijn van natúre Joden, en niet zondaars uit de heidenen;
16 Doch wetende, dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit de werken der wet, maar door het geloof van Jezus Christus, zo hebben (zelfs) wij (jij, Petrus en ik, Paulus: van nature Joden) óók in Christus Jezus geloofd, opdat wij (jij, Petrus en ik, Paulus) zouden gerechtvaardigd worden uit het geloof van Christus, en niet uit de werken der wet; daarom dat uit de werken der wet geen vlees zal gerechtvaardigd worden.
Paulus refereert hier aan iets wat zij beiden hebben: het geloof, dat nodig is ter rechtvaardigheid. We hebben beide, jij en ik, geloofd, opdat wij zouden gerechtvaardigd worden. Dat wilden we toen en dat is ook gebeurd.
Rechtvaardigheid is niet (zoals vaak gezegd wordt) een aparte weldaad die nog op geloof moet of kan volgen. Het is de bate van het geloof. Bate = wat je er aan hebt. We geloofden om rechtvaardig te worden, zegt Paulus tegen Petrus.
De latere onderscheiding van onbewust en bewust rechtvaardig zijn is ontstaan door verkeerde constructies rondom geloof en wedergeboorte.
Ga er maar van uit dat eeuwenlang geleerd is dat 'rechtvaardig zijn voor God' een onlosmakelijke bate is van het geloof. Zonder dat heeft geloof niet eens nut.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Zonderling schreef:
M.vr.gr.
Z.
Wel goed lezen, albion. Er staat "zouden worden", jij zegt in je 'vertaling' "zullen worden". Dat is weer een andere tijdsvorm. Ik denk dat refo het goed uitlegt. Hier wordt uitgelegd waarom "wij" in Christus Jezus hebben geloofd. Namelijk opdat (dus er ligt een verband tussen het geloof en het rechtvaardig worden) wij gerechtvaardigd zouden worden hebben wij geloofd. Heel bijbels en heel gereformeerd.