Heel de Bijbel lezen in 2008

henriët

Re: Heel de Bijbel lezen in 2008

Bericht door henriët »

artistiek schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
artistiek schreef:
Gian schreef::quoi
Ik meen dat nergens beweerd te hebben. Ik val alleen Gijs bij.
Nee oké ik zal het anders zeggen: het is te vrezen dat er dan veel 'wettische' lezers zijn op dit forum
Bijbel lezen moet komn vanuit het verlangen om God meer te leren kennen! En alleen Hijzelf kan dat verlangen geven.
Ben ik helemaal met je eens Jolanda, maar toch ben ik bang dat er veelal de Bijbel naarstig wordt nagespeurd en uitgespit om maar een zo goed mogelijk onderbouwd antwoord te kunnen posten.
griebel..
op zich is het wel goed, wanneer je wat post (op theol.gebied) de Bijbel als norm neemt.. toch?
maar het kan en mag toch niet zo zijn dat er 'gespit'wordt om een ander te 'slaan'....
maar ik hoop dat je het niet op die manier bedoeld..

Bijbel lezen..
zij die zoeken.. lezen..
en dan staat er in de Bijbel, 'Wie zoekt vindt..!'

zij die de Heere reeds kennen.. zullen steeds voedsel zoeken om Hem meer te leren kennen, en dan de Bijbel lezen..

maar goed, wat ik ook zeg.. maakt eigenlijk niet uit..
laten we de Bijbel maar biddend lezen..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
albion

Bericht door albion »

Gijs83 schreef:
jvdg schreef:
Één ding vind ik wel belangrijk: Als 't er maar gelezen wordt, in biddend opzien.
In 'biddend opzien' kun je het ook nog naar je eigen hand zetten, helaas. Dus dan kan het nog eigenwillige godsdienst zijn.
???
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

albion schreef:
Gijs83 schreef:
jvdg schreef:
Één ding vind ik wel belangrijk: Als 't er maar gelezen wordt, in biddend opzien.
In 'biddend opzien' kun je het ook nog naar je eigen hand zetten, helaas. Dus dan kan het nog eigenwillige godsdienst zijn.
???
Misschien een beetje krom geformuleerd, maar als je vraagt aan de Heere of je dat en dat mag lezen. Terwijl dat eigenlijk 'eigenwillige godsdienst' is, dan is het toch nog verkeerd.
Leopard

Bericht door Leopard »

artistiek schreef:
Leopard schreef:
artistiek schreef:
Gian schreef::quoi
Ik meen dat nergens beweerd te hebben. Ik val alleen Gijs bij.
Nee oké ik zal het anders zeggen: het is te vrezen dat er dan veel 'wettische' lezers zijn op dit forum

Hoe zit het bij jou dan?
We hoeven niet persoonlijk te worden hoor, we zijn allen van dezelfde lap gescheurd (daar sluit ik mezelf dus bij in) en schuilt het gevaar dat we onszelf 'heel wat' vinden dat we zoveel kennis hebben van Gods Woord.
Ik voel me altijd wat kriebelig worden bij dit soort reacties.
Een collectieve opmerking die uitblinkt in rechtzinnigheid maar waarvan je je afvraagt wat je er mee moet.
Laat ik het anders zeggen: wat is precies je doel met deze opmerking?
Veritas odium parit
artistiek

Bericht door artistiek »

Leopard schreef:Ik voel me altijd wat kriebelig worden bij dit soort reacties.
Een collectieve opmerking die uitblinkt in rechtzinnigheid maar waarvan je je afvraagt wat je er mee moet.
Laat ik het anders zeggen: wat is precies je doel met deze opmerking?
Ten eerste vraag ik me af: waarom wordt je kriebelig als er een opmerking geplaatst wordt die rechtzinnig is?
Als dit een collectieve opmerking is weet je volgens mij heel goed wat ermee bedoeld wordt. Ik wil er in elk geval mee bereiken dat we onszelf maar nooit boven een ander verheffen en daar zijn we ten diepste allemaal vatbaar voor.
Wat ik ook met mijn opmerking wil bereiken is: dat we allen bij onszelf te rade gaan of we Gods Woord naarstig lezen om daarmee alleen maar onze verstandelijke kennis te verrijken en zo onszelf 'heel wat' te voelen of vloeit het voort uit een hongeren en dorsten naar Hem die zijn Woord gegeven heeft tot verzadiging. En dan hoef ik niet persoonlijk aan jou daar verantwoording voor af te leggen. Het is puur bezinning van alle forummers van: hoe lees ik Gods Woord en met welk doel.
Haas

Bericht door Haas »

een tijdje terug las ik dit boek, en ik vond 't mooi om te lezen hoe beschreven werd dat bijbel lezen een soort van jutten is. Bij jutten ga je op zoek naar iets maar je weet nooit wat je vind. Zo is het ook een beetje als je op zoek bent naar God, de bijbel dr bijpakt, en iets vind wat je misschien al wel gelezen hebt maar in een keer in kan slaan als een bom.

het is i.i.g. een avontuur. een aanrader!

Jutten
Boekrecensie door Petronella van het Goor
Verrassingen van God
'Wat doen Jutters? Jutters zijn mensen die zich laten verrassen en graag op onderzoek uitgaan. Dat geldt voor gelovigen precies zo. Van tevoren weet een Jutter nooit wat hij zal vinden, maar hij blijft zoeken!'

Reinier Sonneveld citeert Napoleon, C.S. Lewis, Bill Watterson (Casper & Hobbes), J.R.R. Tolkien en de mensen die Jezus gekend hebben. De apostelen, de Samaritaanse vrouw bij de waterput en sommige van Jezus’ vijanden. Allemaal staan ze versteld van de verrassingen van God.

Marketingplan
Is het een beroerd marketingplan geweest om Jezus als onschuldige baby van een ongetrouwde vrouw op de wereld te laten komen? Om hem timmerman te laten zien, hem zijn eigen vrienden (hoeren, afzetter, kreupelen en zieken) te laten kiezen en hem uiteindelijk de meest vernederende dood te laten sterven aan het kruis? Zonder te vechten, zonder zijn almacht te tonen. Als een gewillig lam.

Geniale God
Zo zouden wij dat misschien zien, of mensen om ons heen. Reinier Sonneveld heeft geleerd (tijdens zijn bekering en bij het jutten in de bijbel) dat daarin juist de grootheid en genialiteit van God te zien is. Dat vertelt de schrijver niet met grote woorden en veel drama, wel met ontzag en enthousiasme.
Goudeerlijk
Naast deze enorme ontdekking zijn er ook veel Bijbelteksten die je bij blijven omdat ze zo mooi zijn of zo vreselijk irritant. Zo enorm grappig (God heeft absoluut humor) of zo onbegrijpelijk dat je zin hebt om de bijbel aan de kant te leggen. Reinier is in Jutten goudeerlijk. Hij laat je lachen, huilen en vol ontzag naar boven kijken.
Lekker jutten
Jutten is een ideaal boek voor Bijbelstudie. Er staan verschillende vragen achterin. Het gevaar is alleen dat je na een paar dagen de laatste ‘studie’ al hebt gelezen, omdat het erg moeilijk is om te wachten met ontdekken, met jutten.

'Jutten', Reinier Sonneveld, uitgeverij Buijten en Schipperheijn (Motief), € 12,50
oude palen

Bericht door oude palen »

Ik zou niet graag dat boekje in mijn bezit hebben. Als God weggezet wordt als een God die humor heeft en termen gebruikt worden als geniale God neemt dat voor mij de eerbied en het ontzag weg voor het Hoogste Opperwezen.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

:offtopic :offtopic :offtopic :offtopic :offtopic :offtopic :offtopic :offtopic :offtopic :offtopic
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Haas

Bericht door Haas »

oude palen ik ga t bekijken
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Leer Me lezen (vervolg)
De principes achter “Leer Me lezen”

“Leer Me lezen” is een manier van Bijbellezen. De principes daarachter zijn niet nieuw. Het gaat om basisprincipes die al in de vroege kerk en ook ten tijde van de Reformatie werden toegepast. Ze moeten alleen weer opnieuw ontdekt en in de praktijk gebracht worden.

1 Persoonlijk- het gaat niet om informatie maar om relatie

God spreekt. Tot u, tot jou en mij persoonlijk. Wij kunnen Hem leren kennen, want Hij heeft Zijn Woord aan ons gegeven. Bijbel lezen is dus niet alleen informatie opnemen, zoals je een krant leest en vervolgens weer overgaan tot de orde van de dag. Wanneer u, jij de Bijbel leest, hebben we een persoonlijke ontmoeting met God. Daarom is het van belang dat we biddend en in afhankelijkheid van God de Bijbel lezen.

2. Zelfstandig- niet door de ogen van een ander, maar die van jezelf

Als we met iemand een persoonlijk gesprek hebben, is het niet handig als er iemand tussen gaat staan. Maar hoe vaak doen we dat niet met betrekking tot het Bijbellezen? Dat we de mening van een ander boven op het Woord leggen? Dat alleen de ontdekking van een dagboekje genoeg is? Het is goed om anderen te raadplegen (dus niets verkeerds over een preek of dagboekje) maar als dit de enige manier is, verleren we het zelfstandig Bijbellezen en zullen we ook minder in de tekst zien. Stel zelf vragen bij het gelezen Bijbelgedeelte en probeer zelf antwoorden te vinden. Sla dan pas andere naslagwerken, verklaringen en commentatoren open. Een goede manier om dit te doen is de zogenoemde SOLVAT-methode, waar we straks nog op terugkomen.

3 Actief- niet liggend op je bed, maar zittend achter je bureau

Bijbellezen is niet iets passiefs, in die zin dat je het maar over je heen moet laten komen. We hebben al gezien dat er sprake is van een persoonlijke ontmoeting. Het gaat om een relatie. We moeten als het ware in gesprek gaan met de Bijbel, met het Woord van God. Je kan het zo stellen: de hoofdregel als het gaat om Bijbelstudie is: stel vragen! Wat voor soort tekst ben ik aan het lezen? Wat staat hier? Wat wil God ermee tegen mij zeggen? Wat doe ik ermee in de praktijk? Wie serieus met deze vragen omgaat, zal ontdekken dat het Bijbelezen spannender wordt. De Bijbel, of eigenlijk, God zelf gaat dan antwoorden geven. Dan zul je ook merken dat de vrucht van een goede Bijbelstudie ook worden geplukt op de langere termijn.

4. Samen- niet (alleen) in je eentje, maar (ook) samen

Hoewel het in de Bijbel gaat om een persoonlijke relatie met God, is het toch goed om het Bijbellezen samen met anderen te doen. Al is het maar om elkaar te stimuleren en te helpen: wat heb jij ontdekt? Heb jij dit al gelezen? Waar loop je tegen aan? Op die manier ontstaat er ook des te meer een relatie met elkaar, kunnen we werkelijk “Goed voor elkaar” zijn! Met elkaar mogen we ontdekken hoe veelzijdig en groots de relatie is die God met ons wil aangaan. Vandaar dat dit element een belangrijke plaats heeft in “Leer Me lezen”: jongeren onderling, maar ook jongeren met ouderen en ouderen onderling. Want laten de ouderen de jongeren vooral voorgaan in het verlangen om te Leren Lezen!

SOLVAT

Weten we het nog? Het ezelsbruggetje “SOLVAT”? De methode die door de HGJB is ontwikkelt om zelfstandig de Bijbel te leren lezen. Ik wil het nog eens naar boven halen. In de kinder- en jongerenfolder wordt het ook nog eens uitgebreid behandelt. Vandaar dat ik het hier beknopt weergeef.

S- stil worden. Voordat we beginnen met Bijbellezen, moeten we stil worden. Letterlijk, dus een stil moment en een stille omgeving zoeken, maar ook: stil worden in ons hoofd. Dat kan je op verschillende manieren doen. Het luisteren van een lied, het opschrijven van je zorgen, een ontspannen houding aannemen. Kortom, neem bewust de tijd om stil te worden.

O- open handen. Bid voordat je de Bijbel gaat lezen. Vraag aan de Heere God: wat wilt U dat ik doen zal. Vraag om Zijn Heilige Geest, zodat je dingen gaat ontdekken, gaat zien. We hebben hiervoor al gezien: Bijbellezen moeten we bidden en in afhankelijkheid van God doen en Hij wil dat we Hem daarom vragen.

L- lezen. Een logisch gevolg, dat lezen. Maar probeer dit ook bewust te doen. Wat je goed kan helpen is om het stuk dat je wilt lezen, hardop te lezen. Stel je voor dat je het gedeelte voor het eerst leest. Proef de woorden. Lees het onbevangen en onbevooroordeeld.

V- vragen stellen. De hoofdregel van Bijbelstudie: vragen stellen! Dat hebben we ook al eerder gezien. Goede vragen zijn W-vragen: wie, wat, wanneer, waar. Een belangrijke vraag is: wat voor soort tekst lees ik? Verdiep je in de achtergrond van het Bijbelgedeelte. Op die manier kun je meer te weten komen over de boodschap die de tekst heeft. Ook aan de hand van “leessleutels” kan je een gedeelte bestuderen. Zie ook de site van de HGJB voor meer informatie. Voorbeelden van leessleutels zijn: “kern zoeken” en “inleven”. Bij de eerstgenoemde ga je op zoek naar de kern van het gedeelte. Wat is het belangrijkste vers? Wat zijn de belangrijkste woorden? Bij het “inleven” probeer je jezelf te verplaatsen in de persoon waarover het gedeelte gaat. Wat zou ik doen als ik Ruth was? Hoe zou ik me voelen als ik Naomi was? Probeer zelf de vragen te stellen en zelf de antwoorden te geven, voordat je iets ernaast raadpleegt.

A- antwoorden. Bijbellezen is persoonlijk, het gaat om relatie. God wil tot u, tot jou en mij spreken. Maar zoals relaties hier op aarde van twee kanten worden opgebouwd zo is dat ook met de relatie tot de Hemelse Vader. Daarom is het belangrijk dat je “terug praat”. Vertel Hem wat je hebt ontdekt, belijd Hem je tekortkomingen. Eigenlijk komt hier ook de kern naar voren van stille tijd: lezen, bidden en luisteren!

T- toepassen. Nu we aan het eind gekomen zijn en we het gewone leven weer in gaan, is het niet de bedoeling dat we de draad van het alledaagse leven weer zomaar oppakken. We moeten nu ook iets doen met het geleerde, met wat we ontdekt en gezien hebben! God vraagt ons hele leven en niet alleen dat stukje waarin we de Bijbel lezen en bidden. We moeten het Woord dus toepassen in ons dagelijks leven. Dat betekend dus dat we op grond van Gods Woord keuzes moeten maken en die ook moeten doen. Het moet niet alleen bij voornemens blijven, ze moeten worden omgezet in daden! Hoe dan? Altijd in biddend opzien naar Hem die u, jou en mij wil helpen om Zijn Woord toe te passen.

We wensen u en jou veel vreugde en zegen met het Bijbellezen. Gods Woord bevat zoveel schatten, graaf erin totdat je ze gevonden hebt. Houdt in gedachten wat Jezus zelf gezegd heeft: Een ieder nu die deze Mijn Woorden hoort en ze doet, zal vergeleken worden met een verstandig mens, die zijn huis bouwde op de rots.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
jvdg

Bericht door jvdg »

MarthaMartha schreef::offtopic :offtopic :offtopic :offtopic :offtopic :offtopic :offtopic :offtopic :offtopic :offtopic
Zeer off-topic, maar ook neigen een aantal postings naar blasfemie.
Deze postings heb ik dus verwijderd.

De correcte reacties op die postings heb ik dus ook moeten verwijderen.
Kislev

Bericht door Kislev »

Vorig jaar heb ik gebruik gemaakt van een (engelstalig) 25 dagen bijbelleesrooster om de bijbel in 1 jaar te lezen. De overige dagen van de maand waren dan inhaaldagen. Heb dat bijbelleesrooster vlot gevonden via google vorige jaar maar kan het nu niet meer vinden.

Iemand enig idee waar het staat?
Kislev

Bericht door Kislev »

Nobody?
zusterelly

Bericht door zusterelly »

Kislev schreef:Nobody?
Is dit het/wat??
http://www.morgenstondgouda.nl/bijbelleesroosters/
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Plaats reactie