Volgens mij is hier inderdaad sprake van een paradox: de Geest opent je ogen voor het Woord door middel van het Woord. Als je dit maar blijft vasthouden krijg je geen ontsporingen.refo schreef:Die is als de wind: je merkt het wel, maar waar het vandaan komt weet je niet.pierre27 schreef:helma schreef:Ds De Butter zei onlangs: je vindt het zoals het in de Schrift staat. Dat is bevinding
Welke functie heeft de Geest dan?
Bekering en Avondmaal
Re: Bekering en Avondmaal
Waarin strijdt Bonar met 'mijn' visie?freek schreef:Jouw aanbeveling verbaast mij ook nogal. Zeker gelet op jouw visie op 'het nieuwe geloven'.Afgewezen schreef:Dat bevreemdt mij.Grace schreef:Dat boekje laat mij een andere 'weg der bekering' zien dan dat jij voorstaat.
Dat is geen functie, maar een eigenschap.refo schreef:Die is als de wind: je merkt het wel, maar waar het vandaan komt weet je niet.pierre27 schreef:helma schreef:Ds De Butter zei onlangs: je vindt het zoals het in de Schrift staat. Dat is bevinding
Dus nogmaals de vraag: Welke functie heeft de Geest?
Ik denk dat ds. Den Butter wel meer gezegd heeft. Anders is hij te kort door de bocht en dat ben ik niet van hem gewend.
'k Vind het meer een dooddoener. Ik snap niet dat sommige mensen daar zo gecharmeerd van zijn.Tiberius schreef:Dat is geen functie, maar een eigenschap.refo schreef:Die is als de wind: je merkt het wel, maar waar het vandaan komt weet je niet.pierre27 schreef:helma schreef:Ds De Butter zei onlangs: je vindt het zoals het in de Schrift staat. Dat is bevinding
Dus nogmaals de vraag: Welke functie heeft de Geest?
Ik denk dat ds. Den Butter wel meer gezegd heeft. Anders is hij te kort door de bocht en dat ben ik niet van hem gewend.
Ik word altijd erg moe van dit soort theologische discussies waarin iedereen telkens één zin zegt om de ander weer uit de tent te lokken zonder een gefundeerde mening op papier te zetten en waar tenslotte niemand ook maar iets wijzer van wordt. Ik tenminste niet. En het gaat altijd pagina's lang zo door.
Nee, dan deze bijdrage. Daar heb je nog eens wat aan!Jongere schreef:Ik word altijd erg moe van dit soort theologische discussies waarin iedereen telkens één zin zegt om de ander weer uit de tent te lokken zonder een gefundeerde mening op papier te zetten en waar tenslotte niemand ook maar iets wijzer van wordt. Ik tenminste niet. En het gaat altijd pagina's lang zo door.

Ik heb niet eens zin om uitgebreid iets op papier te zetten. Daar is toch geen aandacht voor, tenzij je het op de gebruikelijke wijze verwoordt. Maar daar is ook niemand mee geholpen.Jongere schreef:Ik word altijd erg moe van dit soort theologische discussies waarin iedereen telkens één zin zegt om de ander weer uit de tent te lokken zonder een gefundeerde mening op papier te zetten en waar tenslotte niemand ook maar iets wijzer van wordt. Ik tenminste niet. En het gaat altijd pagina's lang zo door.
Overigens heb ik nog wel een - serieuze - vraag aan jou uitstaan.freek schreef:Ik heb niet eens zin om uitgebreid iets op papier te zetten. Daar is toch geen aandacht voor, tenzij je het op de gebruikelijke wijze verwoordt. Maar daar is ook niemand mee geholpen.Jongere schreef:Ik word altijd erg moe van dit soort theologische discussies waarin iedereen telkens één zin zegt om de ander weer uit de tent te lokken zonder een gefundeerde mening op papier te zetten en waar tenslotte niemand ook maar iets wijzer van wordt. Ik tenminste niet. En het gaat altijd pagina's lang zo door.
Weet ik, afgewezen, maar dit heeft geen zin zo. Ik kan nu met een heel stel citaten komen waarin ik aantoon dat Bonar dingen zegt die haaks staan op wat jij zegt, maar dan zul je ongetwijfeld hiertegen ingaan en beweren dat je daar ook van harte achter staat, en dat kan ik nog begrijpen ook. Want jij creëert vaak tegenstellingen die er in werkelijkheid niet zijn. En je constateert zelf dat jij het 'nieuwe geloof' ook niet zo goed onder woorden kunt brengen. Het ademt gewoon een ander klimaat, punt uit. Daarom houd ik het bij mijn verbazing en ga ik er verder niet op in.Afgewezen schreef:Overigens heb ik nog wel een - serieuze - vraag aan jou uitstaan.freek schreef:Ik heb niet eens zin om uitgebreid iets op papier te zetten. Daar is toch geen aandacht voor, tenzij je het op de gebruikelijke wijze verwoordt. Maar daar is ook niemand mee geholpen.Jongere schreef:Ik word altijd erg moe van dit soort theologische discussies waarin iedereen telkens één zin zegt om de ander weer uit de tent te lokken zonder een gefundeerde mening op papier te zetten en waar tenslotte niemand ook maar iets wijzer van wordt. Ik tenminste niet. En het gaat altijd pagina's lang zo door.
Ik ben hier voornamelijk om te leren, niet om te leveren. Dat verwacht ik toch meer van de wat oudere garde. Maar die lijken alleen onderlegd te zijn in oneliners en steken uitdelen over en weer.Afgewezen schreef:Nee, dan deze bijdrage. Daar heb je nog eens wat aan!Jongere schreef:Ik word altijd erg moe van dit soort theologische discussies waarin iedereen telkens één zin zegt om de ander weer uit de tent te lokken zonder een gefundeerde mening op papier te zetten en waar tenslotte niemand ook maar iets wijzer van wordt. Ik tenminste niet. En het gaat altijd pagina's lang zo door.
Ooit hoop ik ook mijn volledige bijdrage te kunnen leveren inderdaad.
Beste jongere, fijn dat je voornemens bent om je bijdrage ooit weer in te leveren. Maar mag het een beetje minder zuur richting anderen?Jongere schreef:Ik ben hier voornamelijk om te leren, niet om te leveren. Dat verwacht ik toch meer van de wat oudere garde. Maar die lijken alleen onderlegd te zijn in oneliners en steken uitdelen over en weer.Afgewezen schreef:Nee, dan deze bijdrage. Daar heb je nog eens wat aan!Jongere schreef:Ik word altijd erg moe van dit soort theologische discussies waarin iedereen telkens één zin zegt om de ander weer uit de tent te lokken zonder een gefundeerde mening op papier te zetten en waar tenslotte niemand ook maar iets wijzer van wordt. Ik tenminste niet. En het gaat altijd pagina's lang zo door.
Ooit hoop ik ook mijn volledige bijdrage te kunnen leveren inderdaad.
Als ik zo'n opmerking maak over wat ds. Budding zegt, dan méén ik dat. Dat heeft niets met oneliners te maken. En als jij dat op zo'n moment even niet aanstaat, is dat jammer, maar hoef ik nog niet door jou afgebrand te worden (aannemende dat je ook mij bedoeld hebt).
Deze opmerking zou ik aan je terug kunnen geven uiteraard. Maar hoe dan ook, ik zou toch graag een toelichting zien op die 'tegenstelling die in werkelijkheid niet zijn'.freek schreef: Want jij creëert vaak tegenstellingen die er in werkelijkheid niet zijn.
Ik had het niet over jouw bijdrage, Afgewezen. Die opmerking van ds. De Butter (da's geen Budding) snapte ik eigenlijk niet eens helemaal, dus of jouw reactie me aanstaat of niet heeft er in dit geval niks mee te maken.Afgewezen schreef:Beste jongere, fijn dat je voornemens bent om je bijdrage ooit weer in te leveren. Maar mag het een beetje minder zuur richting anderen?
Als ik zo'n opmerking maak over wat ds. Budding zegt, dan méén ik dat. Dat heeft niets met oneliners te maken. En als jij dat op zo'n moment even niet aanstaat, is dat jammer, maar hoef ik nog niet door jou afgebrand te worden (aannemende dat je ook mij bedoeld hebt).
Ik heb het over het gesprek wat daarvoor plaatsvond en waar iedereen weer op zijn eigen manier een vraag stelt of een opmerking plaatst. Het gaat hier om hele wezenlijke theologische (en pastorale!) vragen, namelijk hoe iemand zekerheid krijgt. Snap je dan dat ik het vervolgens erg jammer vindt als elke forummer in één zin een mening ventileert, of probeert te prikkelen, of etc.?
Het kan ook komen door het feit dat deze dingen al heel vaak zijn besproken hier en dat veel mensen niet zo'n zin hebben om weer diep inhoudelijk op de dingen in te gaan. Dat zou ik jammer vinden.
Mag ik, als mod, oproepen Afgewezen niet persoonlijk aan te vallen over/op haar standpunten.
Respecteer haar mening, en ga uitsluitend inhoudelijk in op haar visie.
Respecteer haar mening, en ga uitsluitend inhoudelijk in op haar visie.
Ik heb mijns inziens geen prikkelende vraag gesteld...Jongere schreef:Ik had het niet over jouw bijdrage, Afgewezen. Die opmerking van ds. De Butter (da's geen Budding) snapte ik eigenlijk niet eens helemaal, dus of jouw reactie me aanstaat of niet heeft er in dit geval niks mee te maken.Afgewezen schreef:Beste jongere, fijn dat je voornemens bent om je bijdrage ooit weer in te leveren. Maar mag het een beetje minder zuur richting anderen?
Ik heb het over het gesprek wat daarvoor plaatsvond en waar iedereen weer op zijn eigen manier een vraag stelt of een opmerking plaatst. Het gaat hier om hele wezenlijke theologische (en pastorale!) vragen, namelijk hoe iemand zekerheid krijgt. Snap je dan dat ik het vervolgens erg jammer vindt als elke forummer in één zin een mening ventileert, of probeert te prikkelen, of etc.?
Het kan ook komen door het feit dat deze dingen al heel vaak zijn besproken hier en dat veel mensen niet zo'n zin hebben om weer diep inhoudelijk op de dingen in te gaan. Dat zou ik jammer vinden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.