Zoek de verschillen...!!!

Daphne

Zoek de verschillen...!!!

Bericht door Daphne »

Hay,

vraagje... wie kan mij kort en duidelijk (dus zonder er omheen te draaien) uitleggen het verschil tussen GerGem en Hersteld Verband. Waarom kunnen deze stromingen in het Christendom niet samen?! (Terwijl ze toch wel op elkaar lijken ... althans... vanaf een afstandje!)

Kan iemand mij ook alle stromingen binnen de GerGem even vertellen MET de afkortingen er bij?! EN mij vertellen wat deze stromingen uitdragen... (al met al... waarom ga je daar wel naar de kerk en hier niet)

dus in het kort....

1. wat is het verschil?
2. welke stromingen?
3. welke afkortingen?
4. waarom kies je voor die ene GerGem?
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door Daphne
Hay,

vraagje... wie kan mij kort en duidelijk (dus zonder er omheen te draaien) uitleggen het verschil tussen GerGem en Hersteld Verband. Waarom kunnen deze stromingen in het Christendom niet samen?! (Terwijl ze toch wel op elkaar lijken ... althans... vanaf een afstandje!)

Kan iemand mij ook alle stromingen binnen de GerGem even vertellen MET de afkortingen er bij?! EN mij vertellen wat deze stromingen uitdragen... (al met al... waarom ga je daar wel naar de kerk en hier niet)

dus in het kort....

1. wat is het verschil?
2. welke stromingen?
3. welke afkortingen?
4. waarom kies je voor die ene GerGem?
Daphne,

Het valt niet mee om dat kort uit te leggen.
De verschillen binnen de diverse ''denominatie's'' binnen de gg zijn leerstellig klein met toch grote gevolgen.
In ieder geval is het een verschil in de verbondsvisie's waaruit volgt dat de visie's op algemene genade, sacramenten verschillend, zoniet afwijkend worden.
Als je hier echt meer over wil weten raad ik je aan om daar gewoon boeken over te lezen.
Behalve een leerverschil is er vooral een eerverschil waardoor samenwerking vooralsnog ver te zoeken is.
Voor mij is het ''naampje'' onbelangrijk geworden. Daarom heb ik geen specifieke redenen waarom ik in één van de genoemde gemeenschappen kerk.

gr.
Daphne

Bericht door Daphne »

dus eigenlijk kan niemand mijn vragen in 5 min. beantwoorden..??? Het moet toch niet zo moeilijk zijn?

Geef me dan minstens alle afkortingen...

Ik wil 't graag weten... dan snap ik ook hoe dat inelkaar steekt... K vind het beetje goedkoop advies "ga maar boekje lezen".... iemand moet dat toch simpel uit kunnen leggen?!
england

Bericht door england »

Ik geloof niet dat er afkortingen worden gebruikt, Daphne. Niet zoals 'gekrookte riet' etc, met spreekt denk ik meer van 'licht' en 'zwaar', iets wat errug subjectief is...

Het is errug ingewikkeld, omdat men in theorie ontkent dat er verschillen zijn, terwijl dat er in de praktijk wel is. Het gaat meestal om een aanbod van genade, maar ook dat is erg moeilijk, want men meent allemaal een vrij aanbod te preken, alleen is de visie op wat een vrij aanbod is nogal verschilend.
Adryan

Bericht door Adryan »

Inderdaad erg ingewikkeld. Als ik hier op het forum lees zou ik bijna willen zeggen dat het grofweg 2 groepen zijn
SB-lezers en niet-SB-Lezers.

Maar dit is natuurlijk niet (helemaal? of helemaal niet) waar.

Ik wilde me eigenlijk beperken tot de vraag waarom niet samen met hNHK
Volgens mij heeft nog niemand dit uitgesproken. Er is ook moeilijk een antwoord op te geven omdat de koers van hNHK, m.i., na zo een korte bestaanstijd nog niet duidelijk kan zijn. Verder grijpt de hNHK terug op DKO 1951, terwijl bij de afscheiding altijd is genoemd DKO van Dordt.

Al moet ik heel eerlijk zeggen dat ik niet weet wat er in de DKO 1951 staat. Weet iemand deze digitaal te staan? Ik hou me aanbevolen.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Adryan

Al moet ik heel eerlijk zeggen dat ik niet weet wat er in de DKO 1951 staat. Weet iemand deze digitaal te staan? Ik hou me aanbevolen.
De GG zit ook niet op de oude DKO volgens mij.

http://members.ams.chello.nl/wkoolstr/SoW/Dordtse_kerkorde.html
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door england
Ik geloof niet dat er afkortingen worden gebruikt, Daphne. Niet zoals 'gekrookte riet' etc, met spreekt denk ik meer van 'licht' en 'zwaar', iets wat errug subjectief is...

Het is errug ingewikkeld, omdat men in theorie ontkent dat er verschillen zijn, terwijl dat er in de praktijk wel is. Het gaat meestal om een aanbod van genade, maar ook dat is erg moeilijk, want men meent allemaal een vrij aanbod te preken, alleen is de visie op wat een vrij aanbod is nogal verschilend.
ingewikkelde vraag wat dus eigenlijk als je er niet over na denkt... niet ingewikkeld is?! Die afkortingen zijn er geloof ik wel... althans hier op OSW....
Ik zal ze eens opzoeken... Maar jullie ontkennen dus niet dat er verschillende GerGems zijn... maar welke er zijn weten jullie niet?! Adryan wat zijn SB-lezers en niet SB-lezers?
Adryan

Bericht door Adryan »

Oorspronkelijk gepost door Pim

De GG zit ook niet op de oude DKO volgens mij.

http://members.ams.chello.nl/wkoolstr/SoW/Dordtse_kerkorde.html
Nu wordt het echt Zoek de verschillen.

Maar kan jij de verschillen aangeven? Want je vertelt me wel iets nieuws. De DKO GG editie 1907 is hier te vinden

http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagetype=artikel&item=24&subitem=529&page=Zelfs de Waalse taal wordt er in genoemd. Zei het dat hiervan gezegd is dat dit niet meer terzake doet.
gerrit de 2e
Contacteer:

De Dordtse kerkorde wordt in de GerGem met voeten vertreden, dus is dat iig geen argument om zich afzijdig te houden van NHKiHV.
Adryan

Bericht door Adryan »

Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
De Dordtse kerkorde wordt in de GerGem met voeten vertreden, dus is dat iig geen argument om zich afzijdig te houden van NHKiHV.
Als je beschuldigingen hebt ook met voorbeelden komen. En wel actueel blijven (dus niet over 1950/53 beginnen)
gerrit de 2e
Contacteer:

Als je beschuldigingen hebt ook met voorbeelden komen. En wel actueel blijven (dus niet over 1950/53 beginnen)
Adryan, hoe lang is de gemm. ambtsperiode voor ouderlingen? eens en voor altijd?, ik denk dat Calvijn z'n baard van z'n hoofd trekt als'tie dit zou waarnemen.
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Adryan, hoe lang is de gemm. ambtsperiode voor ouderlingen? eens en voor altijd?, ik denk dat Calvijn z'n baard van z'n hoofd trekt als'tie dit zou waarnemen.
Natuurlijk gaat zo'n ouderling er een tijdje uit, meestal na 4~5 jaar, dat hij 2 jaar rust kan nemen, daarna is hij weer verkiesbaar.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door marsm104
Natuurlijk gaat zo'n ouderling er een tijdje uit, meestal na 4~5 jaar, dat hij 2 jaar rust kan nemen, daarna is hij weer verkiesbaar.
In de GG is een kerkenraadslid in principe tot zijn dood herkiesbaar, iedere twee jaar weer. De enige mogelijkheden om het te doorbreken zijn:
1. niet meer herkozen worden
2. niet meer herkiesbaar stellen
3. tussentijds er uit stappen
4. er uit gezet worden (tucht-/ordemaatregel)
Adryan

Bericht door Adryan »

Nou haal je twee dingen door elkaar. Je zegt dat we niet leven volgens de DKO. In de DKO kom ik geen beperkte ambtsperiode tegen.
De ouderlingen en diakenen zullen twee jaar dienen, en alle jaar zal het halve deel veranderd, en anderen in de plaats gesteld worden, ten ware dat de gelegenheid en het profijt van enige kerken anders vereiste.
Hoogstens zou je kunnen zeggen dat de ambtstermijn van 3 of 4 jaar afwijkend is van wat er voorgeschreven is. Dit in navolging van Voetius.
Adryan

Bericht door Adryan »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Oorspronkelijk gepost door marsm104
In de GG is een kerkenraadslid in principe tot zijn dood herkiesbaar, iedere twee jaar weer. De enige mogelijkheden om het te doorbreken zijn:
1. niet meer herkozen worden
2. niet meer herkiesbaar stellen
3. tussentijds er uit stappen
4. er uit gezet worden (tucht-/ordemaatregel)
Officieel is een ouderling/diaken niet herkiesbaar maar VERkiesbaar. Zoals elk gemeentelid
Plaats reactie