Ds. G.H. Kersten en Rom 8v28-30
- Johann Gottfried Walther
Ds. G.H. Kersten en Rom 8v28-30
Weer twee vragen/punten, en dan maar weer de vraag is daar een bijbelse wederlegging van mogelijk of niet.
Ds. G.H. Kersten leerde ons, dat de 3 stukken: Zonde en Ellendekennis, verlossingskennis, en dankbaarheid
tegelijk gewerkt worden, vanuit God. Maar dat wij ze stuk voor stuk beleven/ervaren.
Andere punt: Paulus schrijft in Romeinen 8 het volgende:
28 En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn.
29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de [8:29] Kol 1:18.Eerstgeborene zij onder vele broederen.
30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
Het staat in de voltooid verleden tijd, heeft, heeft, heeft.
Dit duid toch duidelijk op, zaken die niet onhaalbaar zijn, en ook niet op iets wat God in fasen werkt, je wordt door God, geroepen, als het Gode behaagd dan wordt je ooit ook nog eens gerechtvaardig en als je zeer ver gevorderd bent, dan zal je ook verheerlijk worden.
Dat God ook deze zaken, in één keer werkt, hoewel, wij er niet meteen alle troost uit zullen putten.
Ik bedoel welke bijbelteksten kun je aandragen om wedergeboorte en rechtvaardigmaking los van elkaar te maken?
Dus ik zoek naar een bijbelse wederlegging. Vooral ook, van dat de rechtvaardiging van een goddeloze ergens als een apart werke Gods wordt beschreven.
Hoor dus graag bijbelteksten.
Hoop niet dat ik te onduidelijk ben, of verkeerd begrepen wordt.
Ds. G.H. Kersten leerde ons, dat de 3 stukken: Zonde en Ellendekennis, verlossingskennis, en dankbaarheid
tegelijk gewerkt worden, vanuit God. Maar dat wij ze stuk voor stuk beleven/ervaren.
Andere punt: Paulus schrijft in Romeinen 8 het volgende:
28 En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn.
29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de [8:29] Kol 1:18.Eerstgeborene zij onder vele broederen.
30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
Het staat in de voltooid verleden tijd, heeft, heeft, heeft.
Dit duid toch duidelijk op, zaken die niet onhaalbaar zijn, en ook niet op iets wat God in fasen werkt, je wordt door God, geroepen, als het Gode behaagd dan wordt je ooit ook nog eens gerechtvaardig en als je zeer ver gevorderd bent, dan zal je ook verheerlijk worden.
Dat God ook deze zaken, in één keer werkt, hoewel, wij er niet meteen alle troost uit zullen putten.
Ik bedoel welke bijbelteksten kun je aandragen om wedergeboorte en rechtvaardigmaking los van elkaar te maken?
Dus ik zoek naar een bijbelse wederlegging. Vooral ook, van dat de rechtvaardiging van een goddeloze ergens als een apart werke Gods wordt beschreven.
Hoor dus graag bijbelteksten.
Hoop niet dat ik te onduidelijk ben, of verkeerd begrepen wordt.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Ds. G.H. Kersten en Rom 8v28-30
Ik weet niet of ik je goed begrijp, maar is het geen doorgaand proces?
24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
25 Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere.
24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
25 Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Tip: gebruik even de zoekfunctie.
Een paar bijbelteksten noemen kan toch niet zo moeilijk zijn?Erasmiaan schreef:Tip: gebruik even de zoekfunctie.
Wat ik vind, als ik zoek, veel citaten en leringen van Oudvaders, en niet dat daar wat mis mee is.
Maar weinig bijbelteksten.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Je uitleg is al verkeerd. Verheerlijking is in de hemel. Dus al deze zaken worden geleerd.
'Met Christus mede gezet in de hemel'Erasmiaan schreef:Je uitleg is al verkeerd. Verheerlijking is in de hemel. Dus al deze zaken worden geleerd.
Wat noem je dat? Vernedering?
En ja het klopt, er zijn mensen die leren dat wedergeboorte en rechvaardigmaking niet samen vallen, dat word geleerd ja.
-
Verheerlijking vangt volgens de kanttekening hier op aarde reeds in beginsel aan in de heiligmaking en aanneming tot kinderen.Erasmiaan schreef:Je uitleg is al verkeerd. Verheerlijking is in de hemel. Dus al deze zaken worden geleerd.
-
De kanttekeningen leren het anders:Johann Gottfried Walther schreef:En ja het klopt, er zijn mensen die leren dat wedergeboorte en rechvaardigmaking niet samen vallen, dat word geleerd ja.
Kolossenzen 1:14: “In Denwelken wij de verlossing hebben door Zijn bloed, [namelijk] de vergeving der zonden.”
“de verlossing”: “Hier wordt deze verlossing, die wij in Christus Jezus hebben, nader verklaard, en wordt de vergeving der zonden hier, gelijk ook in Luk. 1:77, alleen uitgedrukt, niet omdat wij door de verlossing van Christus niet meer hebben, maar omdat dezelve het eerste deel is van onze verlossing, en de grond, waarop het recht tot het eeuwige leven en de heiligmaking, mitsgaders ook het pand des Heiligen Geestes, noodwendiglijk volgt, gelijk de apostel elders alom verklaart, voornamelijk in Ef. 1:7, enz., waarvan deze brief een kort begrip is. Zie ook Gal. 3:12, enz.”
Efeze 1:7: “In Welken wij hebben de verlossing door Zijn bloed, [namelijk] de vergeving der misdaden, naar den rijkdom Zijner genade.”
“de vergeving der zonden”: “Namelijk, welke de eerst vrucht is van deze verlossing voor degenen die dezelve door het geloof zich toeëigenen, Rom. 3:24, 25, waarop de eeuwige zaligheid volgt, Rom. 8:30.”
Romeinen 8:30: “En die Hij tevoren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.”
“gerechtvaardigd”: “Namelijk, voor Hem, door het geloof, gelijk dit woord in deze gehele brief in deze materie wordt genomen, en het oogmerk des apostels medebrengt. Want deze rechtvaardigmaking is de naaste trap tot de verheerlijking.”
Efeze 2:4,5: “(4) Maar God, Die rijk is in barmhartigheid, door Zijn grote liefde, waarmede Hij ons liefgehad heeft, (5) ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft [ons] levend gemaakt met Christus (uit genade zijt gij zalig geworden).”
vers 5, “levend gemaakt”: “Dat is, uit de dood der zonde verlost, door onze rechtvaardigmaking en wedergeboorte, gelijk terstond hierna verklaard wordt.”
1 Johannes 5:6: “Deze is het, Die gekomen is door water en bloed, [namelijk] Jezus, de Christus; niet door het water alleen, maar door het water en het bloed. En de Geest is het Die getuigt, dat de Geest de Waarheid is.”
“niet door het water alleen, maar door het water en het bloed”: “Dat is, Hij is gekomen om niet alleen de weldaad der wedergeboorte of der reiniging onzer verdorven natuur, maar ook de weldaad der rechtvaardigmaking of verzoening met God tezamen teweeg te brengen, door Zijn Geest en bloed, welke twee weldaden van elkander niet worden gescheiden.”
Romeinen 5:14: “Maar de dood heeft geheerst van Adam tot Mozes toe, ook over degenen die niet gezondigd hadden in de gelijkheid der overtreding van Adam, welke een voorbeeld is Desgenen Die komen zou.”
“een voorbeeld”: “Dat is, een gelijk exemplaar, namelijk, dat gelijk Adam, degenen die van hem natuurlijkerwijze geboren zijn, in hem en door hem tot zondaars gesteld zijn, alzo ook Christus allen die door Hem overnatuurlijkerwijze herboren worden, in Hem en door Hem tot rechtvaardigen stelt, gelijk de volgende verklaring bewijst.”
Romeinen 6:7: “Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde.”
“gerechtvaardigd van de zonde”: “Dat is, van haar macht vrijgemaakt of verlost. Want hier wordt eigenlijk niet gesproken van de vergeving der zonden, gelijk in de voorgaande vijf hoofdstukken, maar van de vernietiging van de macht der zonde; een gelijkenis, genomen van een mens, die van de rechter gerechtvaardigd of vrijgesproken zijn, ook meteen van de banden verlost en vrijgelaten wordt.”
In beginsel, ja.Zonderling schreef:Verheerlijking vangt volgens de kanttekening hier op aarde reeds in beginsel aan in de heiligmaking en aanneming tot kinderen.Erasmiaan schreef:Je uitleg is al verkeerd. Verheerlijking is in de hemel. Dus al deze zaken worden geleerd.
In de wedergeboorte ontvangt de zondaar ALLES. Hij is levend gemaakt, met Christus verbonden, het geloof wordt geschonken, hij is gerechtvaardigd en is geheiligd, volkomen!
Door de ellendige beleving dat we op aarde altijd die oude mens mee blijven sjouwen is daar enerzijds lang niet altijd zicht op en anderzijds geen moed om dit te geloven.
Door de oefeningen van het geloof (het Woord!) leert de zondaar steeds meer kennen van wat hij in Christus reeds ontvangen heeft, maar waaruit hij de troost nog niet had, omdat zijn geloofsoog op elke weldaad gericht moet worden.
Daarom ook die gelukkige inconsequentie van Paulus: Ik ellendig mens... Ik dank God door Jezus Christus...
Zodra we dit allemaal kloppend krijgen, gaat het mis.
Door de ellendige beleving dat we op aarde altijd die oude mens mee blijven sjouwen is daar enerzijds lang niet altijd zicht op en anderzijds geen moed om dit te geloven.
Door de oefeningen van het geloof (het Woord!) leert de zondaar steeds meer kennen van wat hij in Christus reeds ontvangen heeft, maar waaruit hij de troost nog niet had, omdat zijn geloofsoog op elke weldaad gericht moet worden.
Daarom ook die gelukkige inconsequentie van Paulus: Ik ellendig mens... Ik dank God door Jezus Christus...
Zodra we dit allemaal kloppend krijgen, gaat het mis.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ja.Luther schreef:Zodra we dit allemaal kloppend krijgen, gaat het mis.
-
Ontbreekt dat geloofsoog dan volledig in de wedergeboorte?Luther schreef:Door de oefeningen van het geloof (het Woord!) leert de zondaar steeds meer kennen van wat hij in Christus reeds ontvangen heeft, maar waaruit hij de troost nog niet had, omdat zijn geloofsoog op elke weldaad gericht moet worden.
Ontbreekt de troost van de vergeving van zonden (rechtvaardigmaking) volledig in de wedergeboorte?
Het is geen kwestie van 'kloppend krijgen', maar we moeten dingen die God heeft samengevoegd, niet scheiden.
-
En wat God scheidt, moeten we niet samenvoegen.
-
Wanneer we de brieven van Paulus lezen zien we dat geloof, wedergeboorte (of vernieuwing) en rechtvaardigmaking altijd aan elkaar worden verbonden en nimmer worden gescheiden.Genade door recht schreef:En wat God scheidt, moeten we niet samenvoegen.
Wat is het dat volgens jou gescheiden is?
En kun je dat ook onderbouwen vanuit Gods Woord?