Afgewezen schreef:freek schreef:Alleen ik kan niet zo goed begrijpen dat mensen menen dat ze hun vertrouwen op de Heere jezus stellen. Belijden dat je de Here Jezus kent heeft toch sowieso twee aspecten, namelijk woord en daad, of leer en leven?
Hoeveel kerkmensen, vooral ter 'linkerzijde', zullen er niet zijn die 'vertrouwen' op de Heere Jezus (zonder ooit 'bekeerd' te zijn), en die heel netjes leven.
Waarom zouden die zich dus niet kunnen bedriegen?
'Vrucht' is wel wat meer dan alleen 'netjes leven'. Laat ik Johannes er maar bij nemen
"En hierdoor weten wij dat wij Hem kennen, namelijk als wij Zijn geboden bewaren".
"Maar ieder die Zijn woord bewaard, in hem is werkelijk de liefde van God volmaakt geworden. Hierdoor weten wij dat wij in Hem zijn".
"Heb de wereld niet lief en ook niet wat in de wereld is. Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde van de vader niet in hem".
"Als u weet dat Hij rechtvaardig is, dan weten we dat ieder die de rechtvaardigheid doet, uit Hem geboren is".
"En ieder die deze hoop op Hem heeft, reinigt zich, zoals Hij rein is".
En ik kan nog wel even door blijven gaan. De vruchten van het geloof hebben ook in grote mate een innerlijk aspect. Hoe kun je jezelf bedriegen als je de vruchten bij jezelf herkent? Je kunt je hooguit voor de gek houden omdat je weet dat de vruchten er niet zijn. Niet voor niets wordt in de belijdenis gesproken over hypocrieten.
Je kunt trouwens sneren naar de linkerzijde, maar vindt het goed dat ik dan mijn pijlen richt op de rechterzijde?