Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen

jvdg

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen

Bericht door jvdg »

Zo kan het wel weer.
Genoeg gelachen. :mad :mad

ON-TOPIC
-DIA-

Bericht door -DIA- »

memento schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
albion schreef: Hij ervaarde het zo, hoewel hij niet in onze kringen is opgegroeid en regelmatig op de dansvloer stond in zijn jeugdjaren. Gevoel voor muziek had hij wel. En als die goede man dat nu liever hoort dan het snelle zingen waarom er dan geen rekening mee houde?
Ik moet er niet aan denken dat elke gastpredikant bij ons z'n tempovoorkeur aan de organist gaat dicteren. En al helemaal niet met redenaties als eerbiedig = zeer langzaam.
Aan de andere kant moet ik er niet aan denken als de psalmen worden afgeraffeld, en alle eerbied weg is. Bij een langzaam tempo kun je mediteren over wat je zingt, en dat lukt me gewoon niet bij het ritmisch zingen...

-DIA-
Daar dachten onze geëerde Dordtse vaderen toch iets anders over...

Nu ben ik geen voorstander van snel zingen hoor. Psalmzingen is net als het drinken van een goed wijntje: Je moet de tijd nemen om ervan de genieten. Maar ook weer niet zulke kleine slokjes nemen dat je niets meer proeft. Ik zou zeggen: één zin per adem...
Hmmm, maar als je een glas wijn in één keer achteroverslaat proef je ook niet veel... Dàt bedoel ik dus, een tekst is voorbij voor je het hebt kunnen bemediteren, of laat ik het niet zo ver zoeken, zonder er goed van bewust te zijn wat je zingt...
Een zin per adem hoeft trouwens niet te snel te zijn...

-DIA-
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Hmmm, maar als je een glas wijn in één keer achteroverslaat proef je ook niet veel... Dàt bedoel ik dus, een tekst is voorbij voor je het hebt kunnen bemediteren, of laat ik het niet zo ver zoeken, zonder er goed van bewust te zijn wat je zingt...
Een zin per adem hoeft trouwens niet te snel te zijn...
Zingen is spreken op verhoogde toon. Als je een tekst wilt bemediteren, doe je dat op een ander moment, niet terwijl je aan 't praten bent (al dan niet op verhoogde toon). Het argument dat je langzaam moet zingen omdat je anders niet zou kunnen nadenken over wat je zingt, heeft voor mij geen enkele relevantie.

De kortste psalmregel is altijd nog vier lettergrepen. Nou, er kan wel degelijk zó langzaam gezongen worden dat vier lettergrepen al teveel is (denk aan die opname waarnaar hier eens verwezen werd, afgkomstig van http://www.dewoesteweg.nl/ ).

In plaats van te schermen met dit soort subjectieve argumenten, zou men zich eens moeten verdiepen in de manier waarop de berijmde psalmen bedoeld zijn door Calvijn en door de dichters en componisten die de berijming en de bijbehorende melodieën vervaardigden. Dan ben je gauw genezen!
~~Soli Deo Gloria~~
Democritus

Bericht door Democritus »

Hendrikus schreef: In plaats van te schermen met dit soort subjectieve argumenten, zou men zich eens moeten verdiepen in de manier waarop de berijmde psalmen bedoeld zijn door Calvijn en door de dichters en componisten die de berijming en de bijbehorende melodieën vervaardigden. Dan ben je gauw genezen!
Vertel eens hoe de psalmen bedoeld zijn?
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Democritus schreef:
Hendrikus schreef: In plaats van te schermen met dit soort subjectieve argumenten, zou men zich eens moeten verdiepen in de manier waarop de berijmde psalmen bedoeld zijn door Calvijn en door de dichters en componisten die de berijming en de bijbehorende melodieën vervaardigden. Dan ben je gauw genezen!
Graag verwijs ik naar dit artikel:
http://www.barenddejong.nl/downloads/ar ... salmen.pdf
~~Soli Deo Gloria~~
albion

Bericht door albion »

Hendrikus schreef:
Democritus schreef:
niet duidelijk uit dit artikel is of het orgel nu wel of niet in de eredienst mocht worden gebruikt (in de tijd van Calvijn).
Het instrument wordt eerder tot vermaak gebruikt. Hoe zit dat???
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

albion schreef:
Hendrikus schreef:
Democritus schreef:
niet duidelijk uit dit artikel is of het orgel nu wel of niet in de eredienst mocht worden gebruikt (in de tijd van Calvijn).
Calvijn wilde tijdens de eredienst absoluut geen instrumenten, en ook geen meerstemmige zang.
Het orgel werd in de tijd direct na de reformatie gezien als een overblijfsel uit de paapse mis, men sprak zelfs van Satans fluytencast.
Omdat orgels doorgaans eigendom waren van de burgerlijke overheid, mochten ze echter niet worden verwijderd.
En toen bleek dat de onbegeleide gemeentezang ontaardde in een vreselijke wanorde, besloot men uiteindelijk om dat orgel dan maar te gaan gebruiken om die wanorde weer in goede banen te leiden.
~~Soli Deo Gloria~~
albion

Bericht door albion »

Hendrikus schreef:
albion schreef:
Calvijn wilde tijdens de eredienst absoluut geen instrumenten, en ook geen meerstemmige zang.
Het orgel werd in de tijd direct na de reformatie gezien als een overblijfsel uit de paapse mis, men sprak zelfs van Satans fluytencast.
Omdat orgels doorgaans eigendom waren van de burgerlijke overheid, mochten ze echter niet worden verwijderd.
En toen bleek dat de onbegeleide gemeentezang ontaardde in een vreselijke wanorde, besloot men uiteindelijk om dat orgel dan maar te gaan gebruiken om die wanorde weer in goede banen te leiden.
Oké bedankt. Betekent wel dat niet alleen het zingen, maar ook de muziekinstrumenten gespeeld in de kerk niet meer Calvinistisch zijn. (vreemd eigenlijk dat het bij de Strict Baptisten het wel zonder instrumenten kan. En wij hebben hier tot ver in de 20e eeuw een voorzanger in de kerk gehad, en dat ging prima.
Ik weet dat mijn moeder vertelde dat ze zondagavond op een zangkoor van de kerk zat en dat zij daar vierstemmig zongen. De ouderling was dan tegelijkertijd de dirigent.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

albion schreef:De ouderling was dan tegelijkertijd de dirigent.
Dirigeerde hij dan vanuit z'n ambt als ouderling?
~~Soli Deo Gloria~~
albion

Bericht door albion »

Hendrikus schreef:
albion schreef:De ouderling was dan tegelijkertijd de dirigent.
Dirigeerde hij dan vanuit z'n ambt als ouderling?
Nee, zondagavond of zondagmiddag (dat weet ik niet zo precies) kwam de jeugd bijelkaar
om vierstemmig te leren zingen. En omdat hij ook degene was die tegelijkertijd voorzanger was,
was hij ook degene die dit koortje opgezet heeft en als dirigent fungeerde.

Ik weet ook dat in V. bij de GGinN zondagavond bij de ouderling thuis veel jongelui over de vloer
kwamen (vrienden van hun kinderen) en dan werd er ook altijd gezongen. Maar dan werd het
orgel gebruikt.
Xaipt

Bericht door Xaipt »

Wat me wel enigszins benieuwt: hoe kijkt men aan tegen het gebruik van muziekinstrumenten naast het orgel in de eredienst?
wim

Bericht door wim »

Xaipt schreef:Wat me wel enigszins benieuwt: hoe kijkt men aan tegen het gebruik van muziekinstrumenten naast het orgel in de eredienst?
Wie is 'men'? Dat maakt nogal uit.
Xaipt

Bericht door Xaipt »

wim schreef:
Xaipt schreef:Wat me wel enigszins benieuwt: hoe kijkt men aan tegen het gebruik van muziekinstrumenten naast het orgel in de eredienst?
Wie is 'men'? Dat maakt nogal uit.
De gebruikers zelf? :)
speranza
Contacteer:

Bericht door speranza »

Beste X,
Prachtig! Maar niet bij ons.
Wij hebben geen principiële bezwaren tegen instrumenten maar wel tegen het invoeren van instrumenten in onze gemeenten. Invoering zou enkel verdeeldheid zaaien. Omwille van de onderlinge liefde is het goed de gewoontes en tradities, zolang niet strijdig met Gods gebod, in ere te houden.
Vriendelijke groet.
Quaerite prime regnum Dei
Marnix

Bericht door Marnix »

jammer dat zoiets, wat Bijbels gezien totaal niet verkeerd is, toch vaak voor zoveel weerstand zorgt. Maar ja, het is niet anders... Hopelijk ontdekken die mensen nog eens dat niet alleen het orgel een Bijbels verantwoord instrument is maar dat we allerlei muzikale gaven mogen inzetten om Hem te loven.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie