Ik ken een dominee die beroepen werd naar een plaats. Hij nam dit aan. Toen is vanuit de kerk reactie gekomen dat die dominee toch weleens even wat aan zijn praten mocht gaan doen. Toen heeft de kerkenraad heel netjes gevraagd of hij (de dominee) daar aan wou werken. En dat wou hij wel. Toen ik hem hoorde preken viel ik bijna van mijn stoel af dat hij ook normaal kan praten op de preekstoel.
Zo zie je maar weer.
Presentatietraining voor predikanten: verplichte kost
Beste HMH,Oorspronkelijk gepost door H.M.H.
Ik denk dat de inhoud als het gaat om de preek toch wel een hoger % moet hebben voor het overkomen van de boodschap. Als de inhoud niet goed is, heb je er niets aan, ook al zijn de woordkeus en performance nog zo goed.
Ik denk dat de percentages je nog geen duidelijk beeld verschaffen. Als er bij 'inhoud' 5% staat dan betekent dat niet dat de inhoud maar voor 5% moet kloppen, maar dat voor het overkomen van de boodschap (en zeker bij preken van een uur of langer) het heel belangrijk is dat de woordkeus juist is, evenals de performance.
Stel je een pedikant voor, die op een uiterst monotone wijze, met een stijf lichaam, op een zeer hoog abstractieniveau Gods Woord verkondigt. Zou iemand er wat van opsteken? De inhoud is dan perfect, maar iedereen haakt af. Daarom is het juist belangrijk dat en de juiste woorden worden gekozen en dat ook nog eens boeiend wordt overgebracht.
Ik ken predikanten (bijv. ds. Karels uit H-G, waarmee ik het op een aantal punten niet eens ben, maar die hun boodschap zo overbrengen, dat ik nu daar nog zaken uit weet terug te vertellen. Die 'dwongen' je om te luisteren.
Terwijl ik ook predikanten ken (bij ds. Baaijens), die vreselijk saai zijn, en waar ik na bewust intensief luisteren moest zeggen: dat was mooi.
Hoe zat dat ook al weer met herhaling? tIs maar dat het opvalt, maar beter nog: dat het begrepen wordt.Oorspronkelijk gepost door Pied
[Maar Lecram, wat is er met jouw presentatie aan de hand?!
Presenteer je je nu onder elk bericht als een persoon zonder graat?
En jij hebt nog wel die training ondergaan, toch?
;-)

Daarom vind ik het ook best goed als er op de opleiding rekening mee wordt gehouden. Maar ik wil zeggen dat de inhoud ook over kan komen als de woordkeus en de performance niet zo goed is. En dat bedoel ik niét als dooddoener!Oorspronkelijk gepost door Lecram
Ik ken predikanten (bijv. ds. Karels uit H-G, waarmee ik het op een aantal punten niet eens ben, maar die hun boodschap zo overbrengen, dat ik nu daar nog zaken uit weet terug te vertellen. Die 'dwongen' je om te luisteren.
Terwijl ik ook predikanten ken (bij ds. Baaijens), die vreselijk saai zijn, en waar ik na bewust intensief luisteren moest zeggen: dat was mooi.
Ik wil absoluut niet inbreken op een Interessante discussie, maar als je nagaat dat bij ons in de GG 2/3 van de gemeenten vacant is en dus preken gelezen worden, is het dan niet beter om die mediatraning aan ouderlingen te geven?
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Voor de GG wellicht wel. Ik maak nu nooit meer een leesdienst mee.Oorspronkelijk gepost door Egbert
Ik wil absoluut niet inbreken op een Interessante discussie, maar als je nagaat dat bij ons in de GG 2/3 van de gemeenten vacant is en dus preken gelezen worden, is het dan niet beter om die mediatraning aan ouderlingen te geven?
Jij behoort tegenwoordig toch tot de Protestants Nederduitse Gemeente? Daar hebben ze volgens mij helemaal geen predikanten.Oorspronkelijk gepost door LecramVoor de GG wellicht wel. Ik maak nu nooit meer een leesdienst mee.Oorspronkelijk gepost door Egbert
Zie je stemmingOorspronkelijk gepost door LecramDit moet je echt even uitleggen. Misschien klopt de inhoud wel, maar is de woordkeuze wat ongelukkig.Oorspronkelijk gepost door Egbert
Jij behoort tegenwoordig toch tot de Protestants Nederduitse Gemeente? Daar hebben ze volgens mij helemaal geen predikanten.
Ik had niet verwacht dat ze in de 'soucieux' sekte leesdiensten hebben.Oorspronkelijk gepost door EgbertZie je stemmingOorspronkelijk gepost door LecramDit moet je echt even uitleggen. Misschien klopt de inhoud wel, maar is de woordkeuze wat ongelukkig.Oorspronkelijk gepost door Egbert
Jij behoort tegenwoordig toch tot de Protestants Nederduitse Gemeente? Daar hebben ze volgens mij helemaal geen predikanten.
Oorspronkelijk gepost door LecramIk had niet verwacht dat ze in de 'soucieux' sekte leesdiensten hebben.Oorspronkelijk gepost door EgbertZie je stemmingOorspronkelijk gepost door LecramDit moet je echt even uitleggen. Misschien klopt de inhoud wel, maar is de woordkeuze wat ongelukkig.Oorspronkelijk gepost door Egbert